Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 13622
Sitat av Tnh Vis innlegg
Jo, men det er fullt mulig å bytte om på tastene
Vis hele sitatet...
da ødelegger du sannsynligvis tastaturet, og ender opp med å flytte de to viktigste tastene - 'f' og 'j' på qwerty - som har hakk for at du enkelt skal kunne finne tilbake til hjemmerekka.
Ikke harde jobben å bytte om alle tastene på gode tastatur i hvertfall. Kun vanskelig på flate laptop tastatur.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Prøver å lære meg Dvorak nå. Er ganske uvandt i starten, har for eksempel tatt meg 7 minutter og 12 sekunder å skrive dette :P
Sitat av del_diablo Vis innlegg
Ikke harde jobben å bytte om alle tastene på gode tastatur i hvertfall. Kun vanskelig på flate laptop tastatur.
Vis hele sitatet...
Er enkelt å bytte tastatur på de fleste laptops. Måtte bytte engang fordi tastaturet knelte og det var bare 4 skruer etter å ha "klyvd" laptoppen. Men slik jeg ser det så er det unødig å bytte tastatur for å lære seg DVORAK. En skal jo skrive mest mulig touch uansett og da skal man jo ikke drive å kikke ned på tastene uansett.

Tipset blir å printe ut et bilde av norsk DVORAK som du har lett tilgjengelig de første ukene. Så skal du se du husker plasseringen etter det.
Sist endret av random67489; 9. mai 2012 kl. 16:32.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trenger ikke kjøpe nytt keyboard eller flytte om på alle bokstavene om en har behov for å se tastene til tider. Kjøp danske tastatur-klister og alt er bra.
<?=getUserTitle()?>
Har prøvd DVORAK nå i 1 måned, anbefaler det ikke.
I det siste har jeg slitt med vondt i fingrene og handleddene.
Og om du er en utvilker, så er det enda mer irriterende!
@TheJokerHD på hvilken måte er det irriterende for utviklere? jeg programmerer hele tida, og finner det *særdeles* hendig å ha ting som {}, (), [], /, !, #, &, *, også videre, tilgjengelig uten å måtte trykke på shift, alt eller lignende. at det i det hele og det store er utviklet for å være optimalt ergonomisk sett er selvsagt også veldig koselig for fingra og håndledda mine.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva er best av Dvorak og Colemak når en skal programmere?
Skriver touch på qwerty til vanlig og for normal bruk av keyboard så har jeg få problemer. Men nå når jeg lærer å programmere så blir det det "mange rare taster" og mye bruk av shift tasten. Det gjør jo at man blir sliten i fingre og håndledd og da faller hastigheten ganske raskt pluss at det blir ubehagelig å skrive.

Er usikker på hvilken keyboard layout jeg bør velge for oppsettet. Ser for meg å switche mellom qwerty og Dovrak el Colemak slik at om jeg skriver norsk så bruker jeg gode gamle qwerty mens jeg enkelt kan switche når jeg skal programmere.
  1. Hva bør jeg velge? Dvorak eller Colemak?
  2. Hva synes de som alt har byttet, skrev dere raskere med nytt oppsett?
  3. Ble det mindre belastning og mer behagelig å skrive?
  4. Er det best å velge US oppsett og selv mappe ÆØÅ til AltGR+OAE?
  5. Og bør jeg likegodt bare gå for et fullstendig skifte enn å switche mellom qwerty og dvorak/colemak?
Sist endret av ompapa; 2. juli 2012 kl. 15:08.
jeg bruker programmer dvorak.
der får man blant annet "&[{}(=*)+]!#" på plassen til "1234567890". alt ligger veldig fint til.

colemak ser ikke særlig programmeringsvennlig ut. videre har de punktum på en lei plass, syns jeg. til sist liker jeg absolutt ikke at de ikke har vokalrekka ("aoeui") til dvorak, som gjør det lett å lære, samtidig som det sørger for veldig mye tasting med annenhver hånd.

colemak er visstnok laga for å ha hastighetsfordelene ved dvorak, men også for å være mye enklere å bytte til i fra qwerty. det har som følge av dette en del taster på samme plass som qwerty. dette går utover hvor behagelig det er å skrive. m.a.o. man kan sikkert fint skrive like raskt med colemak som med dvorak - men det er neppe lite ergonomisk. dvorak ble laget hovedsaklig for å være behagelig å skrive. og som nevnt så ser ikke colemak bra ut m.t.p. programmering.

æøå har jeg forresten på alt gr + eoa. har laga eget tastaturoppsett, som er programmer dvorak med en og annen endring.
Sist endret av Anonym57965; 2. juli 2012 kl. 20:05.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
igjen, hastighet er sjeldent hovedargumentet for dvorak. det er et relativt etablert faktum at man kommer høyere opp i hastighet med dvorak, og at de kjent raskeste tasterne i verden har brukt dvorak. men hovedargumentet for å bytte vil alikevel som oftest være at dvorak er mye mer *behagelig* å skrive. det motvirker CTS og RSI generelt ved at designet baserer seg til dels på hvordan skrive behagelig, effektivt og uten for høy belastning.
Vis hele sitatet...
Kan du legge ved kilder? Jeg har bare hørt at det ikke er noen fordeler ved å bruke dvorak, og det har jeg hørt flere ganger.
Sitat av boblehest Vis innlegg
Kan du legge ved kilder? Jeg har bare hørt at det ikke er noen fordeler ved å bruke dvorak, og det har jeg hørt flere ganger.
Vis hele sitatet...
å bruke dvorak i forhold til qwerty? det er litt... "duh". se pa tastaturet. se på bakgrunnen. ene ble laga for å være optimalt behagelig å skrive på, det andre ble laga for at skrivemaskiner ikke skulle jamme ved at folk trykte på bokstaver som vare nærme hverandre...

her er en god artikkel: http://discovermagazine.com/1997/apr...tart:int=0&-C=. videre har http://aarontoponce.org/wiki/dvorak en haug med referanser. du kan dessuten fint søke deg frem til en milliard kilder selv, regner jeg med.
Sist endret av Anonym57965; 2. juli 2012 kl. 20:20.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
jeg bruker programmer dvorak.
der får man blant annet "&[{}(=*)+]!#" på plassen til "1234567890". alt ligger veldig fint til.

colemak ser ikke særlig programmeringsvennlig ut. videre har de punktum på en lei plass, syns jeg. til sist liker jeg absolutt ikke at de ikke har vokalrekka ("aoeui") til dvorak, som gjør det lett å lære, samtidig som det sørger for veldig mye tasting med annenhver hånd.

colemak er visstnok laga for å ha hastighetsfordelene ved dvorak, men også for å være mye enklere å bytte til i fra qwerty. det har som følge av dette en del taster på samme plass som qwerty. dette går utover hvor behagelig det er å skrive. m.a.o. man kan sikkert fint skrive like raskt med colemak som med dvorak - men det er neppe lite ergonomisk. dvorak ble laget hovedsaklig for å være behagelig å skrive. og som nevnt så ser ikke colemak bra ut m.t.p. programmering.

æøå har jeg forresten på alt gr + eoa. har laga eget tastaturoppsett, som er programmer dvorak med en og annen endring.
Vis hele sitatet...
Bra!
Skal sjekke ut programmer Dvorak.

Hva tenker du om å bare stupe i det og kjøre Dvorak 100% fra starten av eller å switche mellom dvorak og qwerty?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av ompapa Vis innlegg
Bra!
Skal sjekke ut programmer Dvorak.

Hva tenker du om å bare stupe i det og kjøre Dvorak 100% fra starten av eller å switche mellom dvorak og qwerty?
Vis hele sitatet...
Kjør full Dvorak om du skal gjøre noe, jeg prøvde Dvorak i en uke før jeg innså at det ikke var noe for meg. da jeg har optimalisert bruken av qwerty etterhvert.
Ser at på programmer dvorak så er det 13 taster mellom TAB og ENTER mens mitt standard norsk tastatur har 12.
Mellom SHIFT og SHIFT er det 10 på dvorak og 11 på mitt tastatur. Da blir vel noe litt fucka da eller?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Bra!
Skal sjekke ut programmer Dvorak.

Hva tenker du om å bare stupe i det og kjøre Dvorak 100% fra starten av eller å switche mellom dvorak og qwerty?
Vis hele sitatet...
best å holde seg mest mulig til dvorak den første måneden.


Sitat av ompapa Vis innlegg
Ser at på programmer dvorak så er det 13 taster mellom TAB og ENTER mens mitt standard norsk tastatur har 12.
Mellom SHIFT og SHIFT er det 10 på dvorak og 11 på mitt tastatur. Da blir vel noe litt fucka da eller?
Vis hele sitatet...
US-tastatur har en bred enterknapp, istedenfor en høy. EU-tastatur har totalt sett *flere* knapper enn US. selv foretrekker jeg US, da enter er nærmere høyre lillefinger. men EU funker fint.
Drit vanskelig er det.
Bare ikke gi seg. Selv om det sikkert ser ut som om det er en pasient som skriver.
de første tre dagene hater du hjernen din, og den deg. hele den første uka er ganske frustrerende. anbefaler http://gigliwood.com/abcd/lessons/. har anbefalt det til flere, og kun fått positiv tilbakemelding.
Noen som husker tia pr 100 ord?
Oppg 2 brukte jeg 18! minutter paa 100 ord. kjipt.

http://learn.dvorak.nl/?lesson=2

Vet ikke om jeg er mann nok til aa fullfoere dette, kjennes ut som jeg er hjerneskadet naar jeg skriver. Tar utrolig lang tid aa skrive. Dette innlegget tok nok minst 5 min.
du var neppe så vill når du først skrev qwerty heller. det tar tid. kommer seg ikke unna det. og om om man da hadde langt over 100 wpm i sekundet i qwerty, så er det en sann lidelse å skrive typ 5 wpm, uten tvil. man blir rett og slett svett. men når man kommer seg opp i ~60 wpm, så er alt det vonde glemt. ;-)
Sist endret av Anonym57965; 4. juli 2012 kl. 09:29.
Puh. Dette er vrient.
Øvelse 1 er klarer jeg på 6 minutter per 100 ord.
På øvelse 2 bruker jeg nå 14 minutter, klarer ikke lavere selv om jeg øver hver eneste dag i flere omganger.

Hvordan komme seg videre, føler meg stucked?


Bruker både http://gigliwood.com/abcd/lessons/

og http://learn.dvorak.nl/?lang=en&lesson=1
Sist endret av ompapa; 6. juli 2012 kl. 12:37.
<?=getUserTitle()?>
Huff, nå har jeg gitt dvorak en sjanse til. Til og med Programmer Dvorak.
Men vender tilbake til qwerty, av den simple grunn. Mye bedre å programmere med synes jeg, spesielt siden jeg har mac og da alt ligger perfekt.
Hvor lenge forsøkte du?
Sitat av TheJokerHD Vis innlegg
Huff, nå har jeg gitt dvorak en sjanse til. Til og med Programmer Dvorak.
Men vender tilbake til qwerty, av den simple grunn. Mye bedre å programmere med synes jeg, spesielt siden jeg har mac og da alt ligger perfekt.
Vis hele sitatet...
Hvilke taster sikter du til egentlig? Jeg bruker norsk Dvorak på Mac (den fra doomtech.net-siten min), og der ligger såvidt jeg vet spesialtegnene omtrent helt likt som med QWERTY-oppsettet på Mac. Ser derfor ikke helt hva som skulle være forskjellen, så gi gjerne mer opplysninger om konkret hvilke tegn du prater om, samt hvilket Dvorak/QWERTY-oppsett.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hvordan komme seg videre, føler meg stucked?
Vis hele sitatet...
er ikke så mye annet triks enn å bruke det til dagligdagse gjøremål. ;-)

passord og slikt burde komme ganske kjapt.


Sitat av TheJokerHD Vis innlegg
Huff, nå har jeg gitt dvorak en sjanse til. Til og med Programmer Dvorak.
Men vender tilbake til qwerty, av den simple grunn. Mye bedre å programmere med synes jeg, spesielt siden jeg har mac og da alt ligger perfekt.
Vis hele sitatet...
wat.

la oss ta noen veldig vanlige tegn ved programmering på norsk qwerty vs. programmer dvorak. jeg refererer til taster som de opptrer på norsk qwerty. rekkefølgen er altså: tast, hvor den er på qwerty, hvor den er på programmer dvorak.




/
shift + 7
å

;
shift + ,
q

=
shift + 0
6

!
shift + 1
pluss/spørsmålstegn-tasten

&
shift + 6
1

(
shift + 8
5

)
shift + 9
8

{
alt-gr + 7
3

}
alt-gr + 0
4


[
alt-gr + 8
2

]
alt-gr + 9
0




så - legg merke til hvordan alle på qwerty krever kombinasjoner av flere taster, mens programmer dvorak har alt på én tast. jeg ser ikke logikken i ditt utsagn.

at dvorak er bedre egnet til å skrive det engelske språk er såpass godt dokumentert (og forklart i denne tråden gjentatte ganger), at det orker jeg ikke nevne engang.
Vel har måtte droppe ferie i år så har jo nok av tid.
Får vel bare fortsette og gi det et par uker til.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Qwerty har ikke gjort noen skade så langt.


Dessuten så har jeg brukt ca. 12 år av livet mitt på å skrive så godt som jeg kan nå på qwerty-tastatur. Ikke tale om at jeg begynner på noe nytt.
For et bra argument, høres ut som bestefaren min som blir sinna når innfødte ikke skjønner hva han sier når han snakker norsk i Spania. Og påpeker man ironien så lirer han av seg at han har da klart seg bla bare med norsk i over 70 år.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg lurer på noe. På laptopen min har jeg QWERTY, på en eldre stasjonær har jeg Dvorak. Tenkte jeg skulle bytte til Dvorak på laptopen også, og har bestilt klistermerker (laptoptaster er et mas). På den stasjonære har jeg et vanlig tastatur uten noe dildall, gammelt og enkelt. Laptopen er derimot mer komplisert, den har nemlig et lite LED lys (sci-fi!) som lyser opp hver gang jeg aktiverer caps-lock. På Dvorak oppsettet jeg er vandt til, er capslock og backspace byttet om, da backspace brukes mer en capslock.

Er disse LED lysene knyttet opp til selve capslock-tasten, eller er de knyttet opp slik at OSet gir beskjed til "lyset" om at Capslock er aktivert? Flytter ikke om på capslock og backspace, om lyset skal blinke hver gang jeg visker ut noen ord.
Nå er jeg jo helt fersk på dvorak men som det er påpekt i tråden er det ikke vits å bytte om på taster eller bruke klistremerker. Poenget er å tvinge seg til å skrive touch UTEN å se på tastaturet. Klare seg uten krykker lissom.

Fant en ennå bedre touch side.

http://www.sense-lang.org/typing/tut...k_tutorial.php
Sist endret av ompapa; 6. juli 2012 kl. 20:52.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nå er jeg jo helt fersk på dvorak men som det er påpekt i tråden er det ikke vits å bytte om på taster eller bruke klistremerker. Poenget er å tvinge seg til å skrive touch UTEN å se på tastaturet. Klare seg uten krykker lissom.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at når jeg først ser på tastaturet, så kobler hjernen min over til "qwerty modus" om du forstår. I tillegg vil jeg anbefale nybegynnere klistermerker, da kan man bruke tastaturet til arbeid mye raskere.
Jeg var tom for blekk så jeg tegnet meg et norsk dvorak tastatur som jeg skulle ha under skjermen. Så oppdaget jeg at det at jeg tegnet oppsettet gjorde at jeg husker plasseringen så trenger ikke tegningen likevel.

Problemet er ikke å huske tasteplasseringen men å få musklene til å trykke rett tast helt uten å måtte tenke seg om eller kikke på jukselapper.
Sist endret av ompapa; 7. juli 2012 kl. 19:48.
om man absolutt skal ha tastaturet oppe (noe jeg tror vil være særdeles lite fordelaktig for de aller fleste av dere), så anbefaler jeg å ha det på skjermen. gjerne bortgjemt, slik at dere kan ta det frem ved behov. bruk en minimalistisk bildefremviser som f.eks feh, sett vinduet til always on top.

(kan forøvrig si at jeg vil ikke anbefale å begynne å lære dvorak midt i crunch time på jobb. ;-)
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
(kan forøvrig si at jeg vil ikke anbefale å begynne å lære dvorak midt i crunch time på jobb. ;-)
Vis hele sitatet...
Vel begynte med dvorak på jobb i går. Det går sent men tar seg sakte men sikkert opp
Har vel brukt det en ukes tid nå og på øvelsene makser jeg på 40 wpm og er også nede på 20 tallet noen ganger.
Blir fortsatt sliten i hodet av dvorak for ennå krever det funn konsentrasjon.
Øver på oppgaver ca 1-2 timer dagen og bruker kun dvorak nå så all databruk er dvorak.
Men jeg skal holde på over sommeren uansett. Håper farten øker snart..............

Se der ja, ennå sniker det seg inn en og annen qwerty plassering.

funn konsentrasjon......full tenker jeg.......full? tja det er jo ferie......kanskje det kanskje.

Vel da blir det en lille
http://play.typeracer.com/

har kanskje lenket hit tidligere i tråden, men meh. det virker motiverende på mange, så verdt å sjekke ut. :-)
Sitat av alexanderb Vis innlegg
http://play.typeracer.com/

har kanskje lenket hit tidligere i tråden, men meh. det virker motiverende på mange, så verdt å sjekke ut. :-)
Vis hele sitatet...

Skal ta en titt.

Hvor fort skriver du nå alex?
IDK. ganske stødig over 100wpm iallfall.
Dang, hvor lenge har du brukt dvorak?

Selv har jeg så treg progresjon at jeg blir lei meg. Nå frister det seriøst å bare gi opp hele Dvorak.
Jo raskere jeg skriver jo mer innslag av qwerty. Føles som om jeg er stucked lissom.
Hvordan er det å lære seg dvorak, for så å bytte mellom qwerty og dvorak siden?
Blir man plutselig amøbe på alle qwerty tastatur??
Sitat av ompapa Vis innlegg
Dang, hvor lenge har du brukt dvorak?
Vis hele sitatet...
over et år

Sitat av ompapa Vis innlegg
Selv har jeg så treg progresjon at jeg blir lei meg. Nå frister det seriøst å bare gi opp hele Dvorak.
Jo raskere jeg skriver jo mer innslag av qwerty. Føles som om jeg er stucked lissom.
Vis hele sitatet...
tok en måned før jeg var tilnærmet fornøyd med min dvorakhastighet.


Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Hvordan er det å lære seg dvorak, for så å bytte mellom qwerty og dvorak siden?
Blir man plutselig amøbe på alle qwerty tastatur??
Vis hele sitatet...
spørs hvor ofte du braker qwerty. (unngå dog for all del qwerty totalt i læreperioden.) jeg skriver ganske raskt qwerty, men må titte ned av og til om jeg ønsker holde oppe farta. jeg bruker ikke qwerty noe særlig da. kanskje en-to ganger i måneden. blir bare irritert om jeg må bruke qwerty. slitsomt for ledda, og man ser at det er usystematisk og kjenner at det er uoptimalt. det kan ingen hacker godta. ;-)
Jaja da er det bare å ikke gi opp da.
Får pine meg gjennom sommeren og se hvordan det går.

Har jo egentlig alltid gitt opp om noe er vanskelig så kanskje prøve å se på dette som noe spirituelt, blir jo bra når det til sist sitter.
vil si det tok to måneder før jeg kunne se på meg selv som en komfortabel dvorak-taster.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er nå på stabil på 50 wpm, faller noe under om det er lange og vanskelige ord og litt over om øvelsene er enkle.

Da firefox kræsjet mye på de nettsidene jeg brukte for å øve på dvorak touch ble det til at jeg laget en VM og på den har jeg Ktouch. Det er et gratis program for touch.
Det er mulig å velge engelsk dvorak layout på keyboardet og om man ønsker kan man endre tasteplasseringen manuelt for norsk dvorak eller programmer dvorak.

Siden jeg ikke har funnet noen ferdige øvelser for norsk så kjører jeg bare engelsk dvorak.

Om noen har øvelser på norsk eller norsk dvorak xml så er det hyggelig om dere deler disse.
norsk dvorak er ganske forferdelig. anbefaler å sette opp alt-gr+eoa = æøå.

forresten er det en god idé å bruke keybinds til å starte programmer. hyppig brukte taster fester seg kjappere da.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
igjen, igjen, hovedargumentet for å bytte er ikke hastighet, men å minske belastningen på hånd- og fingerleddene. forskjellen er *stor* for en som skriver mye til vanlig.
Vis hele sitatet...
De aller fleste her på forumet skriver seg nok ikke til slitte håndledd og ømme fingerledd. Hardcore skribenter av noe slag kunne nok hatt nytte av dette, men det eneste jeg ser for meg at freakforum vil bruke dette til er å se kule ut på lan.

Nå har jeg endelig lært meg å skrive med qwerty uten å se på tastaturet og bare det har tatt meg 10-12 år.
Skjer ikke at jeg bytter igjen...
Sist endret av Bombasa; 24. juli 2012 kl. 11:26.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
norsk dvorak er ganske forferdelig. anbefaler å sette opp alt-gr+eoa = æøå.

forresten er det en god idé å bruke keybinds til å starte programmer. hyppig brukte taster fester seg kjappere da.
Vis hele sitatet...

Vet ikke hvordan keybinds virker i Linux så det får bli norsk dvorak.
Forresten er det jo ekstra bra at tallrekka er nesten lik å qwerty mtp symboler så slipper jeg lære dem.


Hva er så ille gærnt med norsk dvorak forresten?

Sitat av Bombasa Vis innlegg
De aller fleste her på forumet skriver seg nok ikke til slitte håndledd og ømme fingerledd. Hardcore skribenter av noe slag kunne nok hatt nytte av dette, men det eneste jeg ser for meg at freakforum vil bruke dette til er å se kule ut på lan.
Vis hele sitatet...

Er vel det samme for deg hva og hvordan jeg skriver? Sover du dårligere om ikke alle er like?
Jeg blåser i om du foretrekker det ene eller andre. Synes rett og slett ikke innlegget ditt bringer noe av verdi til tråden.
Sist endret av ompapa; 24. juli 2012 kl. 14:04.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nå har jeg endelig lært meg å skrive med qwerty uten å se på tastaturet og bare det har tatt meg 10-12 år.
Skjer ikke at jeg bytter igjen...
Vis hele sitatet...
Det tar ikke 10-12 år å lære Dvorak. Det regnes rundt femti timer med bruk før du er oppe i tilsvarende hastighet som før etter byttet, noe som stemmer ganske godt over ens med folks erfaringer om at det tar rundt to uker å bli vant med Dvorak.

Brukte noe tilsvarende denne kalkulatoren for en stund siden, og fant ut at en tekst jeg skrev på 1000 ord ga 133 meter med Qwerty og 89 meter med Dvorak, noe som betyr en besparelse på 44 meter. For å kvantifisere er selv dette lille innlegget på rundt 130 ord (uten innholdet i quoten). Siden jeg (og du) antakeligvis skal bruke et tastatur i flere tiår fremover betyr det flere milevis spart i fingerbevegelse, som igjen fører til en bedre ergonomisk tilværelse for fingrene i lengden.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Vet ikke hvordan keybinds virker i Linux så det får bli norsk dvorak.
Forresten er det jo ekstra bra at tallrekka er nesten lik å qwerty mtp symboler så slipper jeg lære dem.


Hva er så ille gærnt med norsk dvorak forresten?
Vis hele sitatet...
man xmodmap. eventuet lag eget layout i xkb, og alternativt også console keymap.

norsk dvorak fucker til tallrekka ved å sette den tilbake til norsk qwerty. den flytter liksom / til shift+7, og gjør i det hele tatt litt rare ting som jeg ikke helt liker. men om du trives med det kan du jo fint bruke det. du kan fint skifte til programmer dvorak eller ansi dvorak senere, om du endrer mening.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av alexanderb Vis innlegg
norsk dvorak er ganske forferdelig. anbefaler å sette opp alt-gr+eoa = æøå.
Vis hele sitatet...
Vel, med mindre man programmerer døgnet rundt vil jeg tro gjennomsnittsnordmannen har mer bruk for æ, ø og å på egne knapper enn /, [, ], &, # osv...

Edit: Sånn apropos "mindre bevegelse for fingrene", "ergonomisk", og alt det der.
jeg programmerer "døgnet rundt", hehe. æøå er minimalt med tiltak å skrive da alt-gr er på høyre tommel, og eoa på venstrehånda. og norsk oppsett er rett og slett ikke logisk ' og " på samme knapp gir fullstendig mening. @ og " gir null mening. istedenfor egen ;: knapp så er det det norske .: ,;, som er irriterende.

men som sagt, om man finner det brukbart, bruk det. valgfrihet er hyggelig. :-)