Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2196
Hva er det enkleste filformatet å lage selv?

Ukomprimert TIFF?

Jeg har søkt litt etter cpp tiff, og funnet mye til lesing og konvertering, men jeg ønsker å skrive inn piksel for piksel.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Pixel for pixel bruker du bitbap. Les linken over, samme greia.
Avventende
nudo's Avatar
Trådstarter
Det må være et format som kan brukes på Mac, Linux og Windows i nettleser.

BMP funker vel kun i Windows?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
BMP skal fungere på det meste.
TIFF tror jeg ikke oppfyller kravene, har ikke veldig gode erfaringer med det på windows.
Sist endret av datagutten; 26. juni 2012 kl. 21:21.
'Hva er det ENKLESTE filformatet å lage selv?' spør TS etter.. Det enkleste for både maskin og programmerer er vel binær-filer? http://en.wikipedia.org/wiki/.bin
Avventende
nudo's Avatar
Trådstarter
Da prøver jeg en gang til forstår at jeg utelot en viktig ting.

Hva er det enkleste filformatet å lage selv fra c, python eller cpp? Med enkelt mener jeg at det har få tagger som jeg må sette meg inn i for å klare å starte.

Formatet må fungere på Mac, Linux og Windows i nettleser uten plug-ins.
Hvis du driver med python kan du bruke PIL og tegne pixel for pixel og så lagre i noe litt mer fornuftig enn bitmap.
Avventende
nudo's Avatar
Trådstarter
Var jeg sååå uklar? Programmet er ferdig, har bitmaps i RAM, det jeg er på jakt etter er et format som fungerer i nettlesere uavhengig av OS.
Sitat av nudo Vis innlegg
Var jeg sååå uklar? Programmet er ferdig, har bitmaps i RAM, det jeg er på jakt etter er et format som fungerer i nettlesere uavhengig av OS.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruke tid på å lage en tråd hvis problemstillingen din bare er valg av filformat? Jeg svarer jo på akkurat det du spør om - du kan konvertere via PIL for å lagre som:
PNG - lossless, fungerer i alle nettlesere, men kan ta mye plass.
GIF - lossy, egnet for få farger
JPG - lossy, egnet for fotorealistiske ting

Er ærlig talt lett å google, men dette er et annet spørsmål enn det tråden startet med. Det høres ut som om du har tenkt til å implementere et filformat, noe som fort blir komplisert hvis du ikke kan periodiske transformasjoner og alt mulig annet som inngår i moderne filformater.
Avventende
nudo's Avatar
Trådstarter
Har i utgangspunktet ikke tenkt til å konvertere noe som helst.

Har et int array i c som jeg håper på å kunne legge etter en gitt streng( les filformat header ) med rett modulo og med evt checksum til slutt.

Men dersom PNG funker på Windows, så er det jo greit, den har jeg dokumentasjon på.
Sist endret av nudo; 26. juni 2012 kl. 22:46.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
er det bare jeg som ikke skjønner noe som helst av hva trådstarter vil frem til med sitt første innlegg?
Vis hele sitatet...
Det han er ute etter er hvilket filformat er enklest å lage på egenhånd via et programmeringsspråk.
Men han skal jo "lage" filformatet selv?..

Så når du lager ditt eget filformat så definerer du vel selv hvilke bits som skal hvor og alt annet i filen?
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Det han er ute etter er hvilket filformat er enklest å lage på egenhånd via et programmeringsspråk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor svarer alle med bildeformat da? F.eks. .txt er vel enklere?
Sitat av boblehest Vis innlegg
Hvorfor svarer alle med bildeformat da? F.eks. .txt er vel enklere?
Vis hele sitatet...
Han skal skrive pixel for pixel, derfor svarer folk med bildeformater.

Skulle han ha skrevet enkel tekst kan han jo bare skrive til alt fra *.txt til *.prop, *.conf eller *. for den saks skyld.
Han skal programmatisk tegne et bilde med kildekode. Bildet skal helt sikkert kunne ses på etterpå, og da er det greit at det er laget i et bildefomat, og ikke som .txt (?!?!)
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Han skal programmatisk tegne et bilde med kildekode. Bildet skal helt sikkert kunne ses på etterpå, og da er det greit at det er laget i et bildefomat, og ikke som .txt (?!?!)
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at dette ikke er nevnt som kriterie.
Avventende
nudo's Avatar
Trådstarter
Sitat av boblehest Vis innlegg
Hvorfor svarer alle med bildeformat da? F.eks. .txt er vel enklere?
Vis hele sitatet...
Nå er jeg spent, hvordan ville du f eks skrevet inn piksel for piksel i en .txt fil?

Oppgaven er løst med data fra denne siden: http://en.wikipedia.org/wiki/Portable_Network_Graphics
Sist endret av nudo; 28. juni 2012 kl. 14:09.
Sitat av nudo Vis innlegg
Nå er jeg spent, hvordan ville du f eks skrevet inn piksel for piksel i en .txt fil?

Oppgaven er løst med data fra denne siden: http://en.wikipedia.org/wiki/Portable_Network_Graphics
Vis hele sitatet...
Det ville jo ha vært akkurat passe enkelt; metadata om høyde/bredde på selve bildet først, og så pikseldata i en form for CSV-format. Fullstendig tåpelig siden intet bildeprogram vil kunne lese bildet, men det var vel ikke poenget heller
Vet ikke om jeg bommer helt på problemstillingen,men er ikke XML det du er ute etter?
Om du har bitmap i RAM kan kanskje CIMAGE klassen hjelpe. Feks slik:

CImage image;
image.Attach((HBITMAP)hBitmap);
image.Save(fileName);
image.Destroy();

Kan lagre som flere andre formater lett.
Se mer: http://msdn.microsoft.com/en-us/libr...(v=vs.80).aspx
Avventende
nudo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Java Vis innlegg
Vet ikke om jeg bommer helt på problemstillingen,men er ikke XML det du er ute etter?
Vis hele sitatet...
Har laget en vektorbasert SVG variant,men den krever mer ressurser enn bare pikselbasert PNG.
Sitat av BTH Vis innlegg
Om du har bitmap i RAM kan kanskje CIMAGE klassen hjelpe. Feks slik:

CImage image;
image.Attach((HBITMAP)hBitmap);
image.Save(fileName);
image.Destroy();

Kan lagre som flere andre formater lett.
Se mer: http://msdn.microsoft.com/en-us/libr...(v=vs.80).aspx
Vis hele sitatet...
Er på linux kommandolinje, og helst i rein C, uten platform spesifikke bibliotek. Men er i mål.
Sist endret av nudo; 29. juni 2012 kl. 17:18.
http://en.wikipedia.org/wiki/Netpbm_format er kanskje det du er ute etter.

Du definerer først en magisk konstant som sier om det er et bitmap/greymap/pixmap og om formatet som følger er ASCII eller binært. Så følger to tall som definerer dimensjonene på bildet, og resten etter det er bare tall. Hvordan de er plassert er likegyldig, siden tolkeren vil lese det definerte antallet tall som er definert i starten før den starter på neste linje.

Jeg er usikker på om disse støttes direkte i nettlesere, men jeg tror de kan åpnes på de fleste operativsystemer uten noe om og men.

Om ikke så kan i alle fall formatet konverteres fra PPM/PGM/etc. til noe annet vha. PIL, imagemick eller andre scriptbare verktøy.
Sist endret av Dyret; 29. juni 2012 kl. 22:44.