Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5996
Hei. Jeg er en gutt på 22 år som studerer. Har begynt på 2 året nå. Før jeg begynte å studere tok jeg opp noen fag. Jeg flyttet da hjemmefra p.g.a problemer hjemme. Jeg tok derfor studielån og stipend fra lånekassen for å greie meg når jeg tok opp fagene fra vgs.

Jeg ble depressiv i den perioden og tok ikke eksamen i alle de fagene jeg fikk lån og stipend for, kun 2. Dermed hang jeg etter med 50 studiepoeng når jeg begynte på høyere utdanning. På første året mitt som student, 2 semester, så strøk jeg på 2 eksamener. Jeg søkte da i sommer om lån og stipend og fikk avslag fordi jeg hang etter med 65 studiepoeng. Man kan kun henge etter med max 60 studiepoeng for å få lån+ stipend.

I et av fagene jeg strøk i var det konte eksamen. Jeg tenkte da at jeg kan søke om lån og stipend etter at jeg tok konten. Slik ble det ikke da jeg klarte å stryke igjen.

Jeg har egen leilighet med leie på 5000kr i måneden inkl. strøm. Problemet er at jeg har 500kr på konto og klarer ikke å betale for leien neste måned. Jeg prøver å skaffe meg jobb, men det er lettere sagt enn gjort da jeg studerer i en veldig liten by med rundt 20k innbyggere. Han jeg leier av har også glemt å si noe om depositumet på 9000kr, men senest i går så sa han at depositumet skal inn i løpet av mandag.

Jeg har lest at NAV sjeldent hjelper studenter fordi de kan ta opp lån og stipend fra lånekassen, men dessverre så kan jeg ikke det.

Kan NAV hjelpe meg? Jeg er i en nødsituasjon, jeg trenger hjelp til å betale leie for neste måned + depositum. Jeg tenker at jeg kun trenger penger for neste måned og depositum p.g.a jeg må da vel klare å få meg jobb inntill jeg må betale for leie i desember.

Noen som vet? på forhånd takk.
Ta med deg alt av dokumentasjon og kontakt sosialtjenesten i din kommune. Umulig for oss her og gi deg noe svar, men tror ikke du kvalifiserer til annet enn sosialhjelp.
Jeg vet dessverre ikke om de kan hjelpe deg økonomisk, men du kan i det minste få økonomisk rådgivning av NAV.

https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...givning--87499
Du vil nok ikke få hjelp fra NAV, men ta en telefon til Husbanken. Jeg kjenner en som var i nøyaktig samme situasjon som deg. Han fikk ikke hjelp av NAV, men fikk nyss i at Husbanken hadde en ordning for problemstillinger som dette. Han tok kontakt med dem, og da løste alt seg.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du vil nok ikke få hjelp fra NAV, men ta en telefon til Husbanken. Jeg kjenner en som var i nøyaktig samme situasjon som deg. Han fikk ikke hjelp av NAV, men fikk nyss i at Husbanken hadde en ordning for problemstillinger som dette. Han tok kontakt med dem, og da løste alt seg.
Vis hele sitatet...
Har søkt om bostøtte fra husbanken.no, men får ikke svar før neste måned. Uansett så brukte jeg kalkulatoren deres og kom frem til at jeg kan få 2000kr i måneden til bostøtte, noe som ikke holder. Men kan prøve å ringe de på mandag.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Ta med deg alt av dokumentasjon og kontakt sosialtjenesten i din kommune. Umulig for oss her og gi deg noe svar, men tror ikke du kvalifiserer til annet enn sosialhjelp.
Vis hele sitatet...
Så lenge det dekker husleie og depositum + litt til mat så holder det.

Hva slags dokumenter burde jeg ha med?
Sist endret av Webster321; 19. oktober 2019 kl. 12:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så lenge du er student får du ingen sosialstønad av NAV desverre. Den eneste måten er å slutte i studiene viss du skal få økonomisk stønad i form av sosialhjelp. Eller så kan det være de tilbyr deg et lån som da må tilbakebetales.
NAV dekker sjeldent depositum. Du kan få kommunal garanti.
Du har Rett til å søke sosial stønad men har du rett på bostøtte bør du ha søkt om dette selv om det tar tid er de mer tilbøyelige for å hjelpe deg i mellomtiden.
Du kan og bare glemme studemt_stryk argumentene dine. De ser at du tar deg jobb de støtter ikke ungdoms utdanning.
Sitat av Dough Vis innlegg
NAV dekker sjeldent depositum. Du kan få kommunal garanti.
Du har Rett til å søke sosial stønad men har du rett på bostøtte bør du ha søkt om dette selv om det tar tid er de mer tilbøyelige for å hjelpe deg i mellomtiden.
Du kan og bare glemme studemt_stryk argumentene dine. De ser at du tar deg jobb de støtter ikke ungdoms utdanning.
Vis hele sitatet...
Har søkt om bostøtte fra husbanken.

Hva mener du med det siste der? Jeg har strøket og får derfor ikke lån og stipend fra lånekassen. En av grunnene til at studenter ikke får hjelp fra nav er nettopp på grunn av at de kan få lån+stipend fra lånekassen, men det får ikke jeg.
Sitat av Webster321 Vis innlegg
Har søkt om bostøtte fra husbanken.

Hva mener du med det siste der? Jeg har strøket og får derfor ikke lån og stipend fra lånekassen. En av grunnene til at studenter ikke får hjelp fra nav er nettopp på grunn av at de kan få lån+stipend fra lånekassen, men det får ikke jeg.
Vis hele sitatet...
At du ikke får det pga stryk forandrer ikke den saken. Du må få deg jobb. Det er ingen som kommer til å tro at du skal jobbe og studere uten studielån.

Som jeg skrev først har du rett til å søke. Ingen kan nekte deg det så får du bare se hva de tilbyr deg.

Som nevnt her kan lån være et alternativ.
Sist endret av Dough; 19. oktober 2019 kl. 13:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
At du ikke får det pga stryk forandrer ikke den saken. Du må få deg jobb. Det er ingen som kommer til å tro at du skal jobbe og studere uten studielån.
Vis hele sitatet...
selvsagt, det er jo det jeg prøver på. Jeg søker på det jeg kan, men det er ikke så lett å finne seg jobb her. Intensjonen min var aldri å leve på nav mens jeg studerer, heller bare å ha tak over hodet og litt mat til jeg får meg jobb. Kan også droppe ut av studiene mine da tak over hodet og mat er litt viktigere.
Hvis du er forsinket i utdanningen grunnet sykdom man du få godtgjort de studiepoengene det gjelder, slik at du kan få studielån igjen. Du må da kunne vise til dette ved hjelp av en attest fra legen. Derfor er det svært viktig å kontakte lege når man ikke klarer å gjennomføre jobb eller studier pga sykdom.

https://www.lanekassen.no/forsinkelse

Jeg har selv vært gjennom dette og fått muligheten til å studere og motta studielån igjen. Hvis fastlegen din ikke vet at du har hatt psykiske utfordringer, ville jeg likevel søkt lånekassen om godtgjøring av poengene, i håp om at det skal gå igjennom.
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Hvis du er forsinket i utdanningen grunnet sykdom man du få godtgjort de studiepoengene det gjelder, slik at du kan få studielån igjen. Du må da kunne vise til dette ved hjelp av en attest fra legen. Derfor er det svært viktig å kontakte lege når man ikke klarer å gjennomføre jobb eller studier pga sykdom.

https://www.lanekassen.no/forsinkelse

Jeg har selv vært gjennom dette og fått muligheten til å studere og motta studielån igjen. Hvis fastlegen din ikke vet at du har hatt psykiske utfordringer, ville jeg likevel søkt lånekassen om godtgjøring av poengene, i håp om at det skal gå igjennom.
Vis hele sitatet...
Har aldri vært til psykolog da jeg ikke tror jeg har noen psykiske lidelser bortsett fra mild angst så det blir ikke noen mulighet for meg å få legeerklæring.

Hva burde jeg nevne i søknaden?
Du var depressiv, depresjon er en psykisk lidelse.
Sitat av Webster321 Vis innlegg
Har aldri vært til psykolog da jeg ikke tror jeg har noen psykiske lidelser bortsett fra mild angst så det blir ikke noen mulighet for meg å få legeerklæring.

Hva burde jeg nevne i søknaden?
Vis hele sitatet...
Man må ikke ha vært innom psykolog for å få legeerklæring for psykiske sykdommer. Litt avhengig av hva slags forhold du har til fastlegen din ville jeg tatt turen å pratet med h*n om mulighetene for å få en legeerklæring for den perioden du du misset studiepoengene.

Så er det jo ikke sikkert alle leger vil gjøre det, så da må du nesten bare skrive til lånekassen at du var deprimert i den perioden og at det er grunnen til at du er forsinket i studiet. Men stor mulighet for at de vil se en legeerklæring på det, men er jo verdt et forsøk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Husk at du ikke får forlate landet om du får støtte av NAV-de sjekker om meldekortet er sendt fra utlandet.
Er det medisinske forhold som gjør at du ikke klarer eksamen? Konsentrasjons- eller lærevansker? Du kan være berettiget støtte i skolesammenheng i form av form eksempel mentorordning, dersom NAV vurderer, etter å ha foretatt en arbeidsevnevurdering, at du kvalifiserer til såkalt "spesielt tilpasset innsats" på bakgrunn av medisinsk dokumentasjon. Er det sosiale forhold som vanskeliggjør gjennomføring av skole, er det nok i utgangspunktet verre å få søtte. Dersom det er det første, er det fastlegen din du skal kontakte.

Sitat av Dough Vis innlegg
De ser at du tar deg jobb de støtter ikke ungdoms utdanning.
Vis hele sitatet...
Vel, det er strengt tatt ikke helt riktig. Har du nedsatt arbeidsevne i vesentlig grad på grunn av sykdom/skade, ville du kunne være berettiget arbeidsrettede tiltak. Utdanning går også under dette og det er fokus på å kunne bistå ungdom med skolegang, dersom det er medisinske forhold som tilsier at dette er nødvendig og hensiktsmessig. NAV er selvsagt klar over at det ufaglærte arbeidsmarkedet blir stadig snevrere.
Sist endret av domingo; 31. oktober 2019 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Husk at du ikke får forlate landet om du får støtte av NAV-de sjekker om meldekortet er sendt fra utlandet.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo an på hva slags ytelser man mottar. Det kommer jo ganske tydelig frem i disse dager...