Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 934
Jeg holder på med grafisk design, og har kommet i kontakt med et firma i USA. De vil bruke meg til små oppdrag nå og da, så de ser for seg at de vil bruke mellom 500-1000$ i mnd på mine tjenester.

Det er et par ting jeg lurer på, for det første, jeg kan velge mellom å motta betaling vha Check eller Wire, så det første jeg lurer på er hvilke av disse jeg bør velge?

Det andre jeg lurer på er, jeg har ikke enkeltmansforetak, så hvordan er det med skatt på betalinger fra utlandet? Blir dette automatisk innrapportert? Eller er det noe jeg må føre opp på selvangivelsen? Eventuelt, om jeg lar være å opplyse noe om dette til skattemyndighetene, er det slik at jeg kan få fengsels-straff/bot om jeg blir ferska? Eller må jeg bare etterbetale skatt?
Jeg mottar endel betalinger fra utland vær måned noe som går veldig greit, bruker Wire som jeg tror er det enkleste. Tar vanligvis 3 dager +/- å motta pengene.

Om du bruker Wire trenger du IBAN/SWIFT/BIC noe du vanligvis finner når du logger inn i nettbanken. Har du DNB så finner du alt her, https://www.dnb.no/bedrift/kalkulatorer/iban.html

Kan også lønne seg å be dem sende et lite beløp om du er usikker på om all infoen stemmer.
Sist endret av Exonize; 18. januar 2014 kl. 16:03.
Tusen takk for raskt svar Vet du hvordan det er med skatt? Hvordan gjør du det?

EDIT: Ser forresten at jeg må opplyse om "Routing Number" om jeg velger Wire, du vet ikke tilfeldigvis hva dette er?
Sist endret av simchris; 18. januar 2014 kl. 16:05.
Sitat av simchris Vis innlegg
Tusen takk for raskt svar Vet du hvordan det er med skatt? Hvordan gjør du det?
Vis hele sitatet...
Regner med du må betale skatt på det du tjener. Om du vil ha et konkret svar kan du alltids ringe skatteetaten så forklarer de deg. Men regner med noen andre her har mer erfaring enn meg
Sitat av simchris Vis innlegg
Tusen takk for raskt svar Vet du hvordan det er med skatt? Hvordan gjør du det?

EDIT: Ser forresten at jeg må opplyse om "Routing Number" om jeg velger Wire, du vet ikke tilfeldigvis hva dette er?
Vis hele sitatet...
Tror ikke Routing Number trengs, det bruker de vel bare i USA.

http://i.imgur.com/Jvgy2OP.png

Det er vel vanligvis kravene for å kunne overføre.