Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 12813
Når folk sitter med motoren på i en halvtime, hvorfor skal ikke dette kunne straffedømmes? Jeg syns det er en alvorlig kriminell handling, og sier fra til alle som sitter med motoren på i flere minutter. Jeg blir rett og slett sur pga dette.

Noen andre som er enige i at loven kunne blitt mer presis på bilbruk og miljøarbeid rundt oss, jeg kjenner mange som ikke engang tenker på at dette er snakk om forurensing..

Jeg syns et forbud på dette hadde vært ypperlig, skru av motoren om du nå først skal sitte i bilen mens kjæresten eller morra di handler!

Andres synspunkt rundt dette?

Kall meg gjerne sær, men jeg kaller meg miljøarbeider!
ULOVLIG: Å la bilen gå på tomgang unødvendig kan nå bli straffet med bøter og politianmeldelse.

Mennesker er forskjellig, noen gir faen og noen skrur av.

Men såklart, kunne vært bedre regler på det, men alle glemmer seg engang i blant, burde dem da blitt straffet? Det synes ikke jeg.
Sist endret av eskil2k; 24. mars 2010 kl. 21:07.
Er 100 % enig med deg. Kan skjønne det med dieselmotorer i kalde tider, men folk kan da også ta bussen!
Det var en bil som sto utenfor huset vårt å durte i fjor sommer.. Etter 1 time gikk jeg ut å slo den av!

Sier altid fra til bileiere som lar bilene dure uten grunn.

KP til deg!


Dvergen
Trådstarter
Seriøst ? Så jeg har rett til å anmelde alle de folka som sitter og bare bruker bensin på å sitte stille? Jeg visste faktisk ikke at det var ulovlig..
Vet ingenting
Unødvendig tomgangskjøring er ikke lov nei. Står i loven.
Forurenser bilen mer når den går på tomgang eller?
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Forurenser bilen mer når den går på tomgang eller?
Vis hele sitatet...
Den forurenser mer når den går på tomgang enn når den er avslått, så ja.
Jeg tror vi alle er enige om at en lov om å straffe de som lar bilene gå på tomgang unødvendig er komplett umulig for politiet å følge opp. Sløsing med ressurser er det også. Prøv heller et annet vilt forslag for å spare miljøet.
Da burde det jo også vert ulovlig å kjøre rundt uten mål og mening.

Har ofte hatt bilen på tomgang i vinter, men det er på grunn av duggen. De som har bilen på tomgang, har den jo på tomgang for en grunn.
Sist endret av henrikxt; 24. mars 2010 kl. 21:19.
Trådstarter
Sitat av flexx Vis innlegg
Jeg tror vi alle er enige om at en lov om å straffe de som lar bilene gå på tomgang unødvendig er komplett umulig for politiet å følge opp. Sløsing med ressurser er det også. Prøv heller et annet vilt forslag for å spare miljøet.
Vis hele sitatet...
Totalt uenig. Jeg syns sniking på trikken er mindre ulovlig enn tomgangskjøring!

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Da burde det jo også vert ulovlig å kjøre rundt uten mål og mening.

Har ofte hatt bilen på tomgang i vinter, men det er på grunn av duggen. De som har bilen på tomgang, har den jo på tomgang for en grunn.
Vis hele sitatet...
Ja, fordi de vil høre på musikk, holde setet / bilen varm eller varme opp bilen før de kjører på jobb. Sløsing kalles det, og det er nordmenn gode på! Det burde dere også innse.
Å slå av og på motoren hele tiden skaper stor slitasje for motoren og det er viktigere enn å bry seg over det fantastisk lille bilen forurenser.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sånn i forurensningsøeyemed så er jo tomgangskjøring en vits, tipper en ku som fjerter slipper ut mere avgasser. Slitasje-, og forurensningsmessig så er det også bedre å la motoren gå enn å stoppe en for hver eneste lille stopp.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Da burde det jo også vert ulovlig å kjøre rundt uten mål og mening.
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig...


Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1...0747-0.html#16
§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.
Vis hele sitatet...
Badumdidum.
Sist endret av Kinseek; 24. mars 2010 kl. 21:34.
kjedelig streiting
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Ja, fordi de vil høre på musikk, holde setet / bilen varm eller varme opp bilen før de kjører på jobb. Sløsing kalles det, og det er nordmenn gode på! Det burde dere også innse.
Vis hele sitatet...
Nå er det ganske greit å kunne se noe når man kjører på jobben om morgenen da. Greit nok at man kan skrape ruta, men det hjelper lite om de fryser til igjen...

Foreslår forresten at du kan gå foran med et godt forbilde. Slå av alt som heter musikk, ovner og lys i huset ditt. Dette er jo bare sløsing som du sier...
Er nok endel andre punkter norge bør se på istedet for tomgangskjøring når det kommer til miljø. Som feks å fornye bilparken vår.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er ulovlig...


Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1...0747-0.html#16


Badumdidum.
Vis hele sitatet...
Det handler overhode ikke om kjøring rundt uten mål og mening, det handler enkelt å greit om forstyrrende kjøring i form av støy.

Som det står ordrett i det du siterte.
Ehm nei. Kjøring kan fint være forstyrrende sålenge det ikke er unødvendig. Hadde forstyrrende vært eneste kriterie så skulle jeg med loven i hånden stoppet alle bilene på veien utenfor soverommet mitt...

Forstyrrende *og* unødvendig. Herunder faller alle rånere spør du meg... Men dessverre tolker domstolene nok kjøring fra pølsesalgsplass A til pølsesalgsplass B som "nødvendig" for å få flere typer pølser. /sidespor på tråden
Sist endret av Kinseek; 24. mars 2010 kl. 21:48.
Tomgangskjøring er ulovlig, som noen allerede har påpekt. Det er klart at det forurenser miljøet i forhold til en motor som er avslått, men det er også viktig å huske på at en kald motor forurenser mer enn en varm motor. På kalde vinterdager er det sannsynlig at man forurenser mindre ved at motoren går på tomgang, enn at man stopper og starter. En motor bruker veldig lite drivstoff på tomgang. I de fleste tilfeller er det snakk om 3-4 dl i timen, og litt ekstra hvis man bruker aircondition anlegg. Ved normal kjøring er det snakk om mange liter, alt etter hvor hard man er på gassen. Hvis du virkelig er opptatt av miljøet, så burde du heller kjefte på myndighetene som planter fartshumper og bruker lysregulering i kryss uansett trafikkmengde, som i mange tilfeller også er tidinnstilt. Det er en kjent sak at forbruket er lavest med gjevn kjøring. F.eks. når jeg må bremse foran en fartshump, stiger forbruket med rundt 300% under aksellerasjonen. I oppoverbakke er forbruket langt høyere. Da kan du tenke på hvor mye man forurenser hvis man treffer en "rød bølge" på vei inn eller ut av byen, og ikke klarer å tilpasse farten slik at man unngår å stoppe opp helt. Jeg står ofte med motoren på tomgang, og med god samvittighet. Det eneste jeg tenker på, er motorstøy rundt tett bebyggelse på morgen, kveld og nattestid.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Ehm nei. Kjøring kan fint være forstyrrende sålenge det ikke er unødvendig. Hadde forstyrrende vært eneste kriterie så skulle jeg med loven i hånden stoppet alle bilene på veien utenfor soverommet mitt...

Forstyrrende *og* unødvendig. Herunder faller alle rånere spør du meg... Men dessverre tolker domstolene nok kjøring fra pølsesalgsplass A til pølsesalgsplass B som "nødvendig" for å få flere typer pølser. /sidespor på tråden
Vis hele sitatet...
Joda, men det handler i hovedsak om unødvendig kjøring som forstyrrer andre.

Ikke unødvendig kjøring generelt...
Trådstarter
I'm up to date, I will sue anyone not driving with the engine on!

Neida... Men godt å vite, for nå har jeg hvertfall rett til å si fra! (Selv om jeg egentlig hadde det fra før av også, har jeg nå en adskillig bedre grunn.)
Fordi politiet har bedre ting og drive med? (That was rhetorical!)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
På veldig mange biler idag er det avanserte motorstyringsenheter og sensorer fks automatisk choke som gir en fet blanding når motoren er kald, denne varer til motoren får driftstemp, Starteren til motoren trekker også en god del ampere, om vi skal tenke strøm Noen motorer har også en varmer som også får opp kjølevæslen til driftstemp(70-80C)
Og som nevnt tidligere gir kaldstart av motor litt slitasje, ikke så mye, men vesentlig mer om du ruser den opp på kald motor

Får bare håpe på flere og flere Hybridbiler/Hydrogen/whatever, jeg tror at uansett om alle hadde kvelt motoren istedenfor å la den svive på tomgang er vi fortsatt doomed av moder jord...
Jeg kan se tankegangen din der folk sitter på tomgang i over en halvtime, men der det gjelder fem minutter ser jeg ikke helt problematikken. For det første sliter det på bilen å skru den av og på veldig mye, ikke er det særlig miljøvennelig heller. Andre eksempler i er kulda (vinteren), ikke faen om jeg skrur av bilen når jeg venter på at folk handler - spesielt ikke med tanke på vinteren som har hvert i år (typ 20 minus, om ikke værre).

Men ingen jeg kjenner lar bilen stå på i over ti minutter på sommeren uansett, er dette virkelig et stort problem..?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg tviler også på at dette er ett utbdredt problem, sjeldne og enkelttilfeller?

Blir vel mye tomgang i kø, men det kan man da ikke unngå.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Jeg tviler også på at dette er ett utbdredt problem, sjeldne og enkelttilfeller?

Blir vel mye tomgang i kø, men det kan man da ikke unngå.
Vis hele sitatet...
Kunne sikkert blitt unngått om vi brukte veiavgiften på ett fornuftig veinett.
men vi burde også huske det at bilen forrrurenser endel når den må skrapes da, hvis det slitasje greiene var sant da og nye biler har jo systemer som stopper motoren i f.eks lyskryss, eller andre steder, så jeg trur vi bare må vente, det er på vei^^
Jeg kan servere en meget enkel grunn til at ubegrenset tomgang er lovlig: Vi bor ikke i Nord-Korea!

EDIT: Ikke lovlig nei. Hvorfor er det lov å brenne bål ennå? Forurenser det og, ihvertfall i pinsetider, når folk brenner skrotet sitt, og det er like unødvendig som tomgangskjøring.

Mer spesifikt: Når jeg kjøper bensinen min med 70% avgifter, og bruker den på reglementert måte (på tanken), forventer jeg faenmeg at jeg skal få lov til å forbruke den akkurat som jeg vil!

Egentlig er jeg sjokkert over at denne tråden eksisterer. At noen i det hele tatt går med slike tanker er grunnen til at vi nærmer oss et fascistisk "big-brother" samfunn..

En siste ting: Klarer ikke å finne noen oppføringer i grunnloven spesifikt mot tomgangskjøring, og det er dermed ikke forbudt direkte, men ved en liten paragraf i forskriften om kjørende og fotgjengere..:
§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.
Vis hele sitatet...
Det er derfor lovlig utenfor bebyggelse! Mwahaha!
Sist endret av mads-b; 26. mars 2010 kl. 17:44.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Dette er omtrent på linje med folk som slår av og på lyset på rom man går inn og ut av flere ganger i timen. Eksempelvis på kjøkken og bad hvor man har dyre lysstoffrør er både slitasjen på lysstoffrørene – og den energien de bruker for å «varmes opp» etter å ha vært av dyrere og mer energirøvende enn å la dem brenne i en times tid. Spesielt på større kjøretøy slukes mye bensin som forbrennes enda dårligere når man starer opp en kald motor enn når den går på tomgang. Mens det helt sikkert finnes en ligning som kan vise oss nøyaktig hvor mange minutters forbruk som markerer overgangen, tror jeg heller du bare må roe ned nervene litt. Mens det selvfølgelig er positivt med fokus på miljøvern, er tomgangskjøring et piss i det store forurensningshavet.
Sitat av mads-b Vis innlegg
Hvorfor er det lov å brenne bål ennå? Forurenser det og, ihvertfall i pinsetider, når folk brenner skrotet sitt, og det er like unødvendig som tomgangskjøring.
Vis hele sitatet...
det å brenne bål med ved er såkalt CO2-nøytralt, det vil si at du slipper ut like mye CO2 ved å brenne treverket, som det ville blitt sluppet ut om du lot treverket råtne i naturen.

søppelbrenning er dog en annen ting
Sitat av DataSnook Vis innlegg
...
Neida... Men godt å vite, for nå har jeg hvertfall rett til å si fra! (Selv om jeg egentlig hadde det fra før av også, har jeg nå en adskillig bedre grunn.)
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva som feiler deg, siden du tror at det er helt ok å gå rundt å si fra til fremmede om hva som måtte irritere deg i hverdagen. Herunder tomgangskjøring, uansett hvor legitimt eller ikke dette måtte være.

Folk har jo fått juling for mindre.

Godt miljøarbeid starter med deg selv. Når du er 100% miljøvennlig selv, kan du begynne å holde foredrag eller noe sånt.

Men når du går og vifter med pekefingeren i nesa på andre har du gått for langt, IMHO.

Hadde du kommentert min tomgangskjøring, hadde jeg jaget deg på en dårlig dag. På en god dag hadde jeg fått meg en latter. Du har nemlig ingen forutsetning til å vurdere om tomgangskjøringen er nødvendig eller ikke.
Trådstarter
Sitat av capidog Vis innlegg
Jeg vet ikke hva som feiler deg, siden du tror at det er helt ok å gå rundt å si fra til fremmede om hva som måtte irritere deg i hverdagen. Herunder tomgangskjøring, uansett hvor legitimt eller ikke dette måtte være.

Folk har jo fått juling for mindre.

Godt miljøarbeid starter med deg selv. Når du er 100% miljøvennlig selv, kan du begynne å holde foredrag eller noe sånt.

Men når du går og vifter med pekefingeren i nesa på andre har du gått for langt, IMHO.

Hadde du kommentert min tomgangskjøring, hadde jeg jaget deg på en dårlig dag. På en god dag hadde jeg fått meg en latter. Du har nemlig ingen forutsetning til å vurdere om tomgangskjøringen er nødvendig eller ikke.
Vis hele sitatet...

Haha, for det første er holdningen din helt på trynet!

Om du tror at det hjelper å IKKE si fra om man ting man mener, så har du ikke kommet noe som helst sted i livet.

Når det gjelder min egen historie, og din lille lunte, så kan det ikke sammenlignes. At du har et problem i forhold til at folk har egne meninger som ikke samsvarer med dine, er ikke mitt problem.

Jeg banka på vinduet i bilen ved siden av, fordi jeg hadde vært inne og handla i 5-10 minutter, og bilen sto på da jeg gikk inn i butikken. Da jeg kom ut igjen tenkte jeg; sånt her har jeg faktisk rett til å si fra om.

Så jeg banka på bilvinduet; han rullet det ned, og jeg sa; tomgangskjøring ekke no særlig. Han så på meg rart, og sa; artig. Jeg svarte med å si; jaja, jeg bare sier fra jeg as. Så kjørte jeg..

Om det nå uansett er ulovlig, så skjønner jeg faen ikke engang hva problemet ditt er. :P Da får jeg jo lov til å si fra om jeg ikke liker det. Hadde han banka meg pga det hadde jeg jo definitivt gått til politiet. Det ser jeg ingen grunn til ellers. Så jeg vil fraråde deg å oppføre deg som en idiot mot folk.. Dessuten oppfordrer du nesten til vold ved å svare på en sånn måte, noe jeg også vil fraråde deg.
Neutral Good
Mith's Avatar
Greit nok at det kanskje er som å pisse i havet når det gjelder forurensning, men det er en del flere faktorer som spiller inn. Personlig så finner jeg det direkte uhøflig å kjøre bil på tomgang. Både ovenfor de som må høre på at bilen står der å koser seg og de som kjenner lukta. Som om ikke det er nok så viser det jo at eieren enten er såpass evneveik at han ikke klarer å kle på seg eller for lat til å skrape ruta.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
jeg synes folk skal gjøre hva de vill. men de burde respektere skilter der det står INGEN tomgangs kjøring.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
...
Så jeg banka på bilvinduet; han rullet det ned, og jeg sa; tomgangskjøring ekke no særlig. Han så på meg rart, og sa; artig. Jeg svarte med å si; jaja, jeg bare sier fra jeg as. Så kjørte jeg..

Om det nå uansett er ulovlig, så skjønner jeg faen ikke engang hva problemet ditt er. :P
...
Vis hele sitatet...
Poenget er at du kan risikere å få mer trøbbel enn du hadde ønsket deg når du går og banker på bilvinduene til folk. Denne gangen traff du en kar som sa "artig". Neste gang banker du på feil vindu.

Så problemet mitt er vel heller ditt. Det er du som eventuelt får deg en smell. Ikke jeg.

Men for all del - du får bare fortsette ditt korstog mot tomgangskjøring. Men hvorfor stoppe der? Hvorfor banker du ikke på døren til folk som har dårlig isolasjon i huset sitt? Eller som holder avis? Eller som mottar uadressert reklame? osv.
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Som om ikke det er nok så viser det jo at eieren enten er såpass evneveik at han ikke klarer å kle på seg eller for lat til å skrape ruta.
Vis hele sitatet...
Hjelper lite å skrape ruta når det fryser på igjen etter 10 sekunder. Jeg skal heller ikke si noe om hvordan du har det inne, men akkurat som du kanskje ikke synes det er behagelig å sitte inne med 10 boblejakker på, er det andre som synes det ikke er så veldig behagelig å kjøre med dem heller.

Dette er selvfølgelig satt litt på spissen, men jeg ser ikke helt problemet med å la bilen stå på tomgang 5-10 min før du skal ut på langtur.
Neutral Good
Mith's Avatar
Nei nei, problemet er vel bare at jeg syns det er totalt unødvendig. Skal man ut om vinteren er man nødt for å kle på seg, så enkelt er det. Hvis det er så ille å fryse i 10min får man kle på seg ellers så får man vurdere hvor nødvendig det er å stikke ut. Det går rett og slett på holdninger og hvilke signaler man sender ut. (i dette tilfellet dumskap eller latskap)
Som du selv sier, det er jo bare snakk om 5-10 minutter...
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei nei, problemet er vel bare at jeg syns det er totalt unødvendig. Skal man ut om vinteren er man nødt for å kle på seg, så enkelt er det. Hvis det er så ille å fryse i 10min får man kle på seg ellers så får man vurdere hvor nødvendig det er å stikke ut. Det går rett og slett på holdninger og hvilke signaler man sender ut. (i dette tilfellet dumskap eller latskap)
Som du selv sier, det er jo bare snakk om 5-10 minutter...
Vis hele sitatet...
Vel det er da grenser for hvor godt man kan kle seg og. Men å fryse litt er noe man bør kunne tåle som du sier, men det fremdeles greit å kunne se litt når man kjører. Skrapa tar det meste, men når det er bikkjekaldt er det greit for sikten å ha litt varme i bilen når man kjører.

Det beste er selvfølgelig motor/kupevarmer, men desverre er det ikke alle borretslag som tilrettelegger for det.
Bilen min er mitt kontor/arbeidsplass. Skulle likt å se noen av dere datasnoker skru ned varmen på kontoret til -10 grader. Det krever fint lite ekstra energi å holde en bil varm sammenlignet med ett ordinert kontor.
Sitat av jsualk Vis innlegg
Bilen min er mitt kontor/arbeidsplass. Skulle likt å se noen av dere datasnoker skru ned varmen på kontoret til -10 grader. Det krever fint lite ekstra energi å holde en bil varm sammenlignet med ett ordinert kontor.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle likt å se den kontorinnredede bilen din jeg, kan jeg se?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hvis jeg skal inn på butikken i 2-5 minutter, så slår jeg ikke av motoren. Flatt batteri er noe som fort kan oppstå når man slår av og på motoren hele tiden. Og så er det ikke mye drivstoff som blir brukt når bilen står på tomgang. Om du er så redd for miljøet, så bør du heller kjempe for bedre tilbud av helelektriske biler.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg skulle likt å se den kontorinnredede bilen din jeg, kan jeg se?
Vis hele sitatet...
Sjabby mobilbilde, men her er n. Dokumentmappene/permene ligger i hylla over frontvinduet. Kantina befinner seg mellom setene, farrisflasketoppa kan skimtes der, kaffekoppen står på desjbordet. Materiellageret befinner sag bak.
Sist endret av jsualk; 26. mars 2010 kl. 22:10.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
ULOVLIG: Å la bilen gå på tomgang unødvendig kan nå bli straffet med bøter og politianmeldelse.

Mennesker er forskjellig, noen gir faen og noen skrur av.

Men såklart, kunne vært bedre regler på det, men alle glemmer seg engang i blant, burde dem da blitt straffet? Det synes ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Folk glemmer seg da rett som det er å parkerer på handikap parkeringsplass. Skal dette sluttes å bøtelegge på grunn av glemskhet? Er ikke sånn det funker.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Fordi politiet har bedre ting og drive med? (That was rhetorical!)
Vis hele sitatet...
Når de har kontroll på samme sted FIRE ganger på EI uke, der det aldri ellers er purk, har de da virkelig noe bedre å drive med?
Har desverre ikke lest hele tråden, men må bare nevne mitt sparetiltak!

Kupèvarmer! Pendler til jobben ca. 45-50 min kjøring. Da er det ikke morsomt å enten skrape av bilen klokka sju for å komme meg til jobb til halv 9. Men med en kupevarmer som skrur seg på av seg selv halv 7 så får jeg god og varm isfri bil alltid Sparer både pengboken for tomgangsbensin, og miljøet
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Folk glemmer seg da rett som det er å parkerer på handikap parkeringsplass. Skal dette sluttes å bøtelegge på grunn av glemskhet? Er ikke sånn det funker.
Vis hele sitatet...
Så er det ikke slik at alle som har bil parkere på handikap uten lov, men at dem har glemt og skrudd av tomgangen slik at den går unødvendig, kan alle* gjøre.

Har ikke sagt at det ikke burde få bøter!, men enda hardere straffer på dette, ville ikke ført til noe godt.
Sist endret av eskil2k; 26. mars 2010 kl. 23:56.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg skulle likt å se den kontorinnredede bilen din jeg, kan jeg se?
Vis hele sitatet...
Har du aldri sett et mobilt kontor før?

Folk bruker alt fra Toyota Avensis til full size rutebusser til kontor.

I alle fall her oppe med de store avstandene mellom landsbyene trenger man sånt når arbeidsområdet strekker seg fra helt nord i Finnmark til Trøndelag.
Fordeler med tomgang:
Varm bil
Dugg på ruten forsvinner

Ulemper:
Mindre forurensning enn en ku.

Fordelene overgår ulempene
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Kall meg gjerne sær, men jeg kaller meg miljøarbeider!
Vis hele sitatet...
Hehe, har ei venninde som går rundt kaller seg det samme. Er nesten litt søtt! Dere elsker å gå rundt å peke fingrene på andre, for dere selv er så utrolig flinke og miljøbevisste. Det som er litt ironisk er at sist du tok deg en syden-tur så bidro du mer til forurensning enn alle de bilene du har sett på tomgang i hele ditt liv

Men ikke la det stoppe deg, sålenge du føler deg bra ved å klage på andre, så fortsett med det. Nå er det jo ekstra kult å lage tråder på nettet, slik at flere kan se hvor flink og miljøbevisst du er

Er morsomt når folk når hun forran meg i kassa på butikken står å venter på at kassadama skal spørre om hun trenger pose, for så å stolt si med hevet stemme; "Nei jeg har med meg ekstra pose jeg, må jo spare miljøet!"


Nei vet du hva, du må gjerne gå rundt å kalle deg "miljøarbeider" i tro om at du gjør noe bra for verden, men jeg klarer ikke å se på deg som noe annet enn et barn som stolt sier at han ønsker seg fred på jord til bursdagen sin, i påvente av skryt fra onkler og tanter.

Min mening er at om man virkelig engasjerer seg i miljøet, så er det feil innfallsvinkel å starte i det små. Hvis Norge forsvant fra jordens overflate ville det ikke hatt noe å si for dagens utslipp. Så i seg selv, alt vi gjør har ingenting å si generelt. Vi kan sammenligne det som å pisse i sjøen for å lage en flodbølge. Hvis man skal få mindre utslipp må man utforske ny teknologi som er mer miljøvennlig der større land som India, Kina og USA kan bruke det.

For all del, jeg har ikke dårlig mentalitet iforhold til miljøet, jeg tar det seriøst - men jeg mener at det er dumt å sette folk i bås for ting som ikke har en dritt å si uansett. Du overbeviser ingen til å bedre holdninger iforhold til miljøet ved å være så arrogant som du virker i denne tråden her, i tillegg til at tilsynelatende er mindre reflektert enn gjennomsnittet over 15 år.
Sitat av mads-b Vis innlegg
Jeg kan servere en meget enkel grunn til at ubegrenset tomgang er lovlig: Vi bor ikke i Nord-Korea!

EDIT: Ikke lovlig nei. Hvorfor er det lov å brenne bål ennå? Forurenser det og, ihvertfall i pinsetider, når folk brenner skrotet sitt, og det er like unødvendig som tomgangskjøring.
Vis hele sitatet...
Litt avsporing, men jeg er ganske sikker på at det ikke er lov å brenne skrotet sitt heller... Skrotet vil vel her være søppel, og da søppel som ikke er ubehandlet treverk, og lignende?

Sue me if I'm wrong

Og til alle dere som kritiserer hykleriske miljøarbeidere;
Hvis man vil lage en bedre verden, så er det første man må gjøre å bry seg! Hvis man sprer budskapet sitt og er med på å skape holdninger rundt om som på sikt kan føre til at det ikke ligger en brun tåke over dalen der jeg bor, kan det kun være positivt. Om man da tar seg en sydentur er det hyklerisk, ja, men samtidig har man jo også gjort litt for å skape en bedre verden.
Jeg sier ikke at det ene veier opp for det andre, men det er i hvertfall bedre enn å dra på den sydenturen og ikke vise noe form for positivt engasjement på hjemmebane...
Sitat av Jellow Vis innlegg
Og til alle dere som kritiserer hykleriske miljøarbeidere;
Hvis man vil lage en bedre verden, så er det første man må gjøre å bry seg! Hvis man sprer budskapet sitt og er med på å skape holdninger rundt om som på sikt kan føre til at det ikke ligger en brun tåke over dalen der jeg bor, kan det kun være positivt. Om man da tar seg en sydentur er det hyklerisk, ja, men samtidig har man jo også gjort litt for å skape en bedre verden.
Jeg sier ikke at det ene veier opp for det andre, men det er i hvertfall bedre enn å dra på den sydenturen og ikke vise noe form for positivt engasjement på hjemmebane...
Vis hele sitatet...
Joda, holdninger og engasjement er viktig - men jeg mener det er feil fremgangsmåte å gå rundt å oppføre seg som bedrevitere (og i mange tilfeller som bedre mennesker). Jeg tror dette virker imot sin hensikt.

Jeg synes heller at folk som ønsker å gjøre noe for miljøet uten å vie livet sitt til det skal gå frem som gode eksempler, istedenfor å banke på ruta til folk som har bilen på tomgang. Bare det å lage en tråd hvor man foreslår å straffe folk som har bilen på tomgang, er i mine øyne ekstremt ureflektert og idiotisk.
Sist endret av f00b; 27. mars 2010 kl. 04:04.