Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 12930
Sitat av Mamma82 Vis innlegg
Blir rett matt av enkelte sin respons her��å at det faktisk sitter enkelte her å anbefaler "trygg dose" ��x♀️Min datter er en av dem som har havnet i detta møkka miljøet av såkalte "venner", med ikke bare jevnaldrende ..men med folk mellom 17-20år�� Utfordrer dere gjerne til å gå en halv dag i mine sko som mamma oppi denna galskapen��Har måtte ha slutta i jobben min..sjukemeldt pga stress/angst..Fikk forøvrig ingen forvarsel på denna galskapen..da min datter var engasjert i både sport å mere før korona�� Så visst enkelte har lyst å forsvare denna galskapen som foregår som nevnt i vg,så utfordra e d te å respondere her..så kan du få komme hæm å forklare me over æn kaffikopp koffor detta evt e greit�� #Søvnløs#
Vis hele sitatet...
Uff, ingen vil gå i dine sko, vi har alle våre egne. Selv om du er mor, så har du ikke det mest korrekte synet på saken. Folk som anbefaler tryggere doser og lavere hyppighet av bruk forstår ungdommer bedre enn de som får moralpanikk av å lese det. MDMA, og andre rusmidler, brukes og kommer til å bli brukt av veldig unge mennesker, bedre å fortelle dem hvordan det bør gjøres. Når de ikke har informåasjon og mangler konsekvensetenkning, så ender de opp som de gjør.

Og hvorfor etableres disse møkkamiljøer? Det er der dere foreldre må ta tak i ting, det er ikke MDMA som er utgangspunktet for alt som er vondt. MDMA er et nøytralt kjemisk stoff som ikke er ute etter ungene deres.
Dette er jo skrevet av VG og også fra politiet sin side..
VG er en av de eneste avisene som er imot rusreformen. Politiet er også imot rusreformen.
Dette er bare skremselpropaganda og de ønsker å sette "narkotika" inn i bås som "farlig" og skape mer frykt.
VG og majoriteten i politiet som ønsker å beholde straff fortjener ikke å ha en stemme når det kommer til narkotika og politikk.
De er selv isåfall en STOR grunn til at disse ungdommene gjør som de gjør. At de får tak i stoffene så lett og ikke har tilgang til informasjon annet enn pure bullshit fra NNPF og lignende..

Istedet for å legge seg langflate og unnskylde seg for det de har bidratt til er det liksom nå "ungdommene" det er noe galt med.
Sitat av Hopeful7 Vis innlegg
Dette er jo skrevet av VG og også fra politiet sin side..
VG er en av de eneste avisene som er imot rusreformen. Politiet er også imot rusreformen.
Dette er bare skremselpropaganda og de ønsker å sette "narkotika" inn i bås som "farlig" og skape mer frykt.
VG og majoriteten i politiet som ønsker å beholde straff fortjener ikke å ha en stemme når det kommer til narkotika og politikk.
De er selv isåfall en STOR grunn til at disse ungdommene gjør som de gjør. At de får tak i stoffene så lett og ikke har tilgang til informasjon annet enn pure bullshit fra NNPF og lignende..

Istedet for å legge seg langflate og unnskylde seg for det de har bidratt til er det liksom nå "ungdommene" det er noe galt med.
Vis hele sitatet...
Avkriminalisering hadde gjort alt så mye bedre for disse kidsa også. Da kan de få snakke med en sympatisk behandler fremfor en politimann som går igjennom telefonen din.
Avkriminalisering og informasjon ang stoffet de har lyst og innta. Ikke falsk informasjon og at alt unntatt alkohol er livsfarlig og at de kommer til og ende opp som narkomane vist de ikke følger alkohol bølgen.

Det er mye rusmidler som er tryggere og innta i lengden og på kort tid, vist man bruker det ansvarlig og riktig.

Vist de har tenkt og proppe i seg narkotika uansett, er det bedre de får riktig informasjon og doser en og ta MDMA 4 ganger i uken.

Seier ikke det er bra 14 åringer inntar narkotika, men vist de skal gjøre det uansett synst eg de skal ha saklig og riktig informasjon.
Sist endret av Kuami; 1. desember 2020 kl. 16:44. Grunn: Skrivefeil
Penger = status, makt, frihet og damer (Hva er vel ikke en kåt tenåring villig til å gjøre for å få seg litt..?) Dop = penger.
Så lenge dop er ulovlig vil prisene være 1000% høyere enn nødvendig og da vil det alltid være lønnsomt for de som ønsker det. Videre så får barn under 18 mange sjansjer av politiet før det fører til noe straff av betydning, samtidig som de er lettere å skremme/påvirke til å ikke snitche på sine "overordnede", noe som fører til at det lønner seg for bakmenn å rekruttere unge mennesker. Kombiner det med titusener av barn som føler seg utenfor samfunnet fordi dem ikke har penger nok til å bli med på klasseturer/aktiviteter eller har merkeklærene man "trenger" for å bli akseptert av sine klassekamerater. Kids kan tjene mer på 10minutter enn sine foreldre gjør på 8timer, og de trenger ikke å pine seg gjennom 8år med kjedlig og krevende vidregående og universitet utdannelse for å få det til. Også ser dem de lokale gangsterne kjøre rundt i mercedeser og bmw'er til 2mill mens foreldra kjører en honda accord 2005 modell.

Videre så er jo den ultimate måten å ha det gøy på som voksen å dra på byen å drikke seg full, altså å ruse seg. Dette er noe barn ser og lærer ifra tidlig alder. Barn vil gjerne føle seg voksne og en fin måte å føle seg voksen på er å gjøre "voksenaktiviteter". I disse dager er det lettere å få tak i piller og pulver enn alkohol for mindreårige, så da blir det piller og pulver..

Ikke nok med det, men dagens barn lærer jo også at verden og miljøet går eksepsjonelt fort til helvette.. og det blir deres oppgave å løse alle byrdene som de påståtte bedrevitende eldre generasjoner har gitt dem dersom de vil ha en fremtid og stifte familie. Oppå der igjen har du Skolepress, motepress, kroppspress og unaturlig SoMe eksponering = ønske etter frihet. Hjernen våres er ikke utviklet til å få tilbakemeldinger på utseende og handlinger fra hele verden. Alt dette bidrar til å skape sterke ønsker om frihet fra alle bekymringer. Letteste måten å føle seg fri på? Dop..

I tillegg har du alle kjendissene som blir multi-millionærer på å rappe om coke og som har hus til 50mill og kjører lambo.. Det er en livsstil de fleste kan klare å ønske seg. Attpåtil der har du alle filmene, seriene og dokumentarene om narkobaroner og kriminelle gjenger som ingen tørr eller klarer å røre. Alle barn som har opplevd vold vil instinktivt ha et indre ønske om så mye makt at ingen våger å såre dem igjen.

Problemet er sammensatt og komplisert, men forbudslinja hjelper ihvertfall ikke. Å ta fra voldelige internasjonale kriminelle gjenger (de som rekrutterer dealere helt ned på ungdomskole alder) sitt monopol på drugs vil nok være veien å gå.
Sitat av Kuami Vis innlegg
Avkriminalisering og informasjon ang stoffet de har lyst og innta. Ikke falsk informasjon og at alt unntatt alkohol er livsfarlig og at de kommer til og ende opp som narkomane vist de ikke følger alkohol bølgen.

Det er mye rusmidler som er tryggere og innta i lengden og på kort tid, vist man bruker det ansvarlig og riktig.

Vist de har tenkt og proppe i seg narkotika uansett, er det bedre de får riktig informasjon og doser en og ta MDMA 4 ganger i uken.

Seier ikke det er bra 14 åringer inntar narkotika, men vist de skal gjøre det uansett synst eg de skal ha saklig og riktig informasjon.
Vis hele sitatet...
Det som er farlig er fake info/skremselspropaganda. Får når de finner ut at det staten har sagt ikke er sant, hva mer er det de lyver om?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det som er farlig er fake info/skremselspropaganda. Får når de finner ut at det staten har sagt ikke er sant, hva mer er det de lyver om?
Vis hele sitatet...
Dette vil eg si meg helt enig i.

Vil overhode ikke at 14 åringer skal dytte i seg narkotika. Men vist de velger og gjøre det uansett, synst eg de skal vere informerte om rusmidlet og doseringer.

Skadereduksjon

Tenker eg det bedre de har saklig og relevant informasjon, ikke skremsel propaganda og at alt narkotika er livsfarlig.

Vist man bruker det ansvarlig og med riktige doser kan det vere langt mindre farlig en for eksempel: alkohol og tobakk.

De burde seffølglig vente til hjernen er ferdig utviklet, men dette er høgst usansylig i min mening, kan ikke komme med noen kilder men det er svært mange under 25 som ruser seg.

Dette er min formening om saken, tar gjerne konstruktiv krikk.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ganske sykt å lese. Er bare enda en artikkel som beviser at ungdommen trenger fler skoletimer dedikert til mental helse, skadeforebygging mtp rusmidler, riskfaktorer, livredning ved overdose og rett å slett det å si NEI og sette streken selv når det gjelder rus
Sitat av percocetfather Vis innlegg
Ganske sykt å lese. Er bare enda en artikkel som beviser at ungdommen trenger fler skoletimer dedikert til mental helse, skadeforebygging mtp rusmidler, riskfaktorer, livredning ved overdose og rett å slett det å si NEI og sette streken selv når det gjelder rus
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er enda mer relevant nå enn når tråden først kom. Tror muligens corona har hatt en virkelig effekt på hvor mye stoff som slipper inn i landet. Det flyter jo over av alle mulige stoffer som tidligere var vanskelige å skaffe, det virker som om smuglermiljøene har utviklet seg 10 år fremover mens tollerne er på samme sted.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg tror dette er enda mer relevant nå enn når tråden først kom. Tror muligens corona har hatt en virkelig effekt på hvor mye stoff som slipper inn i landet. Det flyter jo over av alle mulige stoffer som tidligere var vanskelige å skaffe, det virker som om smuglermiljøene har utviklet seg 10 år fremover mens tollerne er på samme sted.
Vis hele sitatet...
Kan egentlig si meg enig og nesten tørre å påstå at det bare blir værre for hver dag med yngre og yngre ungdommer som begynner å ruse seg.

Bare ved å kjøre forbi bussterminalen i byen sent i helgene ser jeg flokker av ungdommer rusa på alt av partydop under sola med kjever som nesten detter av og tallerkenøyner som dirrer og himler fram og tilbake. Æsj, veldig trist er det.

Det at dop kan være lettere tilgjengelig for unge enn alkohol er oppriktig helt skada. Snapchat dealere selger til hvem som helst uansett hvem eller hvor gammel du er. Håper en av de blir tatt og kasta bak lås og slå etter en 14-15 åring dør av overdose på MDMA, kokain eller lignende fordi han eller hun hadde for liten erfaring om dosering og tok ikke hensyn til annen skadeforebygging. Men er det så rart da? Hvem tenker på sånn når man er 14 og vil være den kuleste som tar mest av whatever the fuck og er mest fucked up av alle? Fysj, pytt pytt
Sitat av percocetfather Vis innlegg
Kan egentlig si meg enig og nesten tørre å påstå at det bare blir værre for hver dag med yngre og yngre ungdommer som begynner å ruse seg.

Bare ved å kjøre forbi bussterminalen i byen sent i helgene ser jeg flokker av ungdommer rusa på alt av partydop under sola med kjever som nesten detter av og tallerkenøyner som dirrer og himler fram og tilbake. Æsj, veldig trist er det.

Det at dop kan være lettere tilgjengelig for unge enn alkohol er oppriktig helt skada. Snapchat dealere selger til hvem som helst uansett hvem eller hvor gammel du er. Håper en av de blir tatt og kasta bak lås og slå etter en 14-15 åring dør av overdose på MDMA, kokain eller lignende fordi han eller hun hadde for liten erfaring om dosering og tok ikke hensyn til annen skadeforebygging. Men er det så rart da? Hvem tenker på sånn når man er 14 og vil være den kuleste som tar mest av whatever the fuck og er mest fucked up av alle? Fysj, pytt pytt
Vis hele sitatet...
Touchè. Det er virkelig en skikkelig skremmende utvikling dette her og en kan bare tenke seg til hvordan dette kommer til å gå. Jeg lurer virkelig på hvordan det går med disse ungdommene idag, og for å ikke snakke om noen år frem i tid. Jeg spår en skikkelig boom i psykatrien fremover med ungdommer på rullende bånd med ihjelbrente nevrotransmitter-reseptorer, angst og depresjonproblematikk.. Jeg fikk has på soppsporer her om dagen, og dealeren hadde også speed inne. Kjøpte et gram bare for å ha prøve stoffet igjen og speeden var knuttsterk og dritren. Dealeren er maks 16 år og ser ut som en liten toddler. Helt sinnsykt!
To be fair.. Er ikke noe nytt at 14 åringer driver på med sånt. Er mer normalt enn du tror.
At VG ikke har bedre ting å skrive om kommer ikke som et sjokk for meg.
Anonym bruker
"Ekstravagant Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kuami Vis innlegg
Dette vil eg si meg helt enig i.

Vil overhode ikke at 14 åringer skal dytte i seg narkotika. Men vist de velger og gjøre det uansett, synst eg de skal vere informerte om rusmidlet og doseringer.

Skadereduksjon

Tenker eg det bedre de har saklig og relevant informasjon, ikke skremsel propaganda og at alt narkotika er livsfarlig.

Vist man bruker det ansvarlig og med riktige doser kan det vere langt mindre farlig en for eksempel: alkohol og tobakk.

De burde seffølglig vente til hjernen er ferdig utviklet, men dette er høgst usansylig i min mening, kan ikke komme med noen kilder men det er svært mange under 25 som ruser seg.

Dette er min formening om saken, tar gjerne konstruktiv krikk.
Vis hele sitatet...
En ting er forsvarlig bruk når man er voksen og ferdigutviklet. Det er noe annet når det er snakk om barn. Jeg tenker det burde være nulltoleranse for bruk av narkotika hos barn, akkurat som det burde være med alkohol og tobakk. Og ja, en 14-åring er et barn/tenåring.

Nå er det noen år siden jeg gikk på ungdomsskolen (men det er ikke så lenge siden), og min erfaring er at undervisningen i stor grad svartmaler narkotika, mens alkohol går klar. Vi lærer at alkohol er skadelig, men vi lærer ikke at alkohol på mange måter er mer skadelig enn eksempelvis hasj. Vi lærer at hasj er et gateaway drug, men lærer lite om konsekvensene av langvarig rusmisbruk. Det er absolutt bedre med saklig og relevant informasjon, men samtidig tenker jeg at man ikke skal friste en tenåring til å utforske når det kommer til rusmidler. Det er nok av ting som foregår i hjernen og kroppen på en tenåring, at det skal besudles med rusmidler er uheldig. Om man ufarliggjør narkotika så vil jo det bare gjøre det mer fristende for tenåringene. Narkotika kan være farlig, misbruk er livsfarlig. Du kan ha det gøy med narkotika, du kan også kjøre livet ditt i grus. Det krever mye selvkontroll, impulskontroll, god risikovurdering og ikke minst en solid fornuft, om en tenåring ikke er i besittelse av.

Jeg tror det ville vært lønnsomt med mer fokus på psykisk helse i ungdomsskolen. Vi har timer dedikert til kroppsøving der man for det meste sparker ball og tester kondisjonen. Hvorfor har vi ikke timer dedikert til å lære om hvordan hjernen vår fungerer? Normalisere vonde følelser og tunge perioder, normalisere det å ikke alltid være velfungerende. Forskjellen på det å være trist og deprimert, det å være nervøs for en fremføring og angst. Hvordan regulere og håndtere vanskelige følelser, hvem kan man snakke med når ting er vanskelig. Det er verktøy vi alle har bruk for, og det er naivt å tenke at vi lærer om dette hjemme. Og skal man se på sosiale medier og plattformene som tenåringer i dag bruker, så syns jeg virkelig skolen burde komme mer på banen. På tik tok er det drøssevis av ungdommer som setter diagnoser på seg selv uten å i det hele tatt ha vært i kontakt med helsepersonell, dystre og selvdestruktive miljøer der ungdommene dyrker problemene i kor.

Tipper det er en solid rød tråd mellom dårlig mental helse og bruk av rus når man er i tenårene. Jeg husker tilbake til ungdomsskolen, min klasse. Jeg og tre andre hadde mentale vansker. To havnet på kjøret, jeg og en venn var utforskende. Heldigvis for meg var jeg en "snill pike" med respekt for autoriteter og redd for å gjøre noe galt. Jeg tok riktige valg jeg i dag er takknemlig for at jeg tok. Sitter igjen med en kurant erfaring og jeg er ikke rusmisbruker. Min venninne er i dag rusmisbruker, han ene aner jeg ikke hvordan det går med, men sist jeg møtte han gikk det temmelig dårlig. Han fjerde aner jeg ikke, men basert på fasade og sosiale medier, ser det ut som det går greit. Resten av gjengen har utdannelse, har begynt å stifte familie etc.

Vi kan ikke ufarliggjøre rus blant tenåringer. Det er ikke veien å gå. Den der kritiske, fornuftige tilnærmingen til narkotika er passende når man er voksen. Ikke når det er snakk om barn. Riktige doser er det viktig å snakke om med voksne mennesker. Ikke barn, der burde det ikke være doser i det hele tatt. Hadde disse tenåringene bare visst hvor kort veien er til et rushelvete som de kanskje må stå i resten av livet, og kanskje aldri komme seg ut av. Hadde de visst hvor ødeleggende det er. Hvor farlig det faktisk er. Da hadde de ikke turt å bøtte ned på med piller eller røyka seg stein hver helg. Misforstå meg rett, jeg har ikke noe imot at man røyker seg en en gang i blant, koser seg med noen piller når anledningen byr seg, plukker litt sopp på høsten og slike ting. Det jeg prøver å formidle er hvor kort veien er fra kos til helvete... Den er så kort at man knapt merker at man er på vei dit. Har hatt flere venner som har lidd under sterkt rusmisbruk og har møtt mennesker som har blitt svært syke som følge av årelangt misbruk. Det er forjævlig og sørgelig. Og det verste er, men har gjort det mot seg selv. Man har tatt valgene selv, helt til man plutselig ikke klarer å ta valg lenger...
Anonym bruker
"Ekstravagant Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kuami Vis innlegg
Avkriminalisering og informasjon ang stoffet de har lyst og innta. Ikke falsk informasjon og at alt unntatt alkohol er livsfarlig og at de kommer til og ende opp som narkomane vist de ikke følger alkohol bølgen.

Det er mye rusmidler som er tryggere og innta i lengden og på kort tid, vist man bruker det ansvarlig og riktig.

Vist de har tenkt og proppe i seg narkotika uansett, er det bedre de får riktig informasjon og doser en og ta MDMA 4 ganger i uken.

Seier ikke det er bra 14 åringer inntar narkotika, men vist de skal gjøre det uansett synst eg de skal ha saklig og riktig informasjon.
Vis hele sitatet...
Kan du gi eksempler på rusmidler som er trygge for en 14-åring å innta i lengden, om det er gjort ansvarlig? Hvem tenker du skal ha ansvar for inntaket og dose, og hvordan tenker du at dette i praksis skal være givende og sunt for en 14-åring?

Ser ut som noen likestiller tenåringer med voksne mennesker her. Det er en ekstremt stor forskjell på en 14-åring og en 24-åring, kan man si. Snakk om fornuftig bruk og riktige doser er egnet når man kommuniserer med en voksen. Ikke et barn i vekst...
Jeg personlig kjenner ingen pushere som selger til noen under 18 år! Så det at pushere ikke har moral er bare bullshitt
Anonym bruker
"Sikker Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er trist, men jeg kan egentlig ikke klage på dem da jeg selv begynte som 13-åring, jeg er nå snart 19 år.
Anonym bruker
"Sikker Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av FourHorsemen Vis innlegg
Jeg personlig kjenner ingen pushere som selger til noen under 18 år! Så det at pushere ikke har moral er bare bullshitt
Vis hele sitatet...
Vær takknemlig for at du er i et godt miljø, jeg kjenner mange som selger til 15/16-åringer.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Beklager for att jeg drar opp en gammel tråd. Men, jeg vil klandre sosiale medier for att rus blant yngre har blitt populært og ett økende problem.

Løsning? jo det har jeg, isteden for å gi barna sine smart telefoner, gi de en Doro telefon eller en remake av en eldre Nokia som har kommet tilbake i produksjon. som man kun kan sende meldinger og ringe med.


Noe jeg har merket di siste 10-12 årene er att folk har blitt mer selvsentrerte og kun tenker på seg selv, kan ikke skjønne att dealere selger til barn rett og slett. Eneste dealere tenker på er penger, dessverre er det den harde sannheten. Kjenner en del folk som selger men de har regler de følger for å holde samvittigheten sin delvis ren, det er at de selger ikke til personer under 18 år og selger heller ikke til småbarns foreldre. Jeg bruker litt speed og cola i ny og ne når jeg drikker, og om jeg drikker med venner(som har prøvd og som aldri har prøvd speed/cola) som har barn å de spør meg om å få en stripe så sier jeg nei, du har barn ta deg sammen jeg vil ikke være en person som kan potensielt fucke opp livet ditt.


Har også noen bekjente som selger som får høre att noen har solgt til mindreårige, de bruker å dra på besøk til de som har solgt til mindreårige å gir de litt god gammeldags juling rett og slett. Er manko på selgere med moralen i behold desverre, men de finnes og bra er det.
Fuck Mr. Plod!
Økende problem? Er jo ørtenvis av hardbanka rusmisbrukere godt over 50 som begynte da de var 12, 13 og 14+

De som har det bra hopper oftest ut av miljøet etter en stund.
Kjenner mange som har vært sikkelig på kjøret i 2-3 år som ungdom også bare gitt seg helt.

Alle de som fortsatt surrer rundt som jeg kjenner har en ting til felles "de trives ikke hjemme"

Å du mamma420, syntes jenta de at det er sikkelig koselig og trygt hjemme hos dere? Gleder hun seg til å komme hjem etter skolen?
Spør du hvorfor og prøver å forstå, eller blir du frustrert, lei deg og sinna?
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selger ikke til folk under 18. lot en kar på 16 hitte jointen min siden han spurte så fint, men sa til han at han må vente noen år før han fortsetter med det, noe han svarte at han allerede var begynt for en stund siden.

Jeg brukte selv diverse som 14-åring, skulle ønske det var lovlig heller slik at jeg ikke fikk tak i det.
En avkriminalisering vil ikke hjelpe disse barna noe som helst, det vil bare føre til et økt forbruk og større tilgjengelighet. Jeg er for avkriminalisering men ikke når det kommer til dette. Dette er noe de fleste oppegående personer vil si seg enig i, det kan ikke motsrgumenteres. At 14-åringer prøver litt saker og ting er vel ikke så unormalt. Jeg var i samme alder for en 17-18 år siden og gjore det samme så dette er ikke noe nytt, før jeg var 15 så hadde jeg prøvd alkohol, cannabis, xtc, kokain og Lsd
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Siden denne tråden startet har jeg fulgt med på utviklingen, og finner det enda mer urovekkende nå. Jeg er en gammel mann, og henger ofte med yngre personer i 20-årene. Disse bruker også narkotika og tilbyr meg det. Jeg har måttet være streng og si at de ikke skal spørre meg igjen noen gang om jeg vil ha den søpla der.
Sitat av noguhso Vis innlegg
En avkriminalisering vil ikke hjelpe disse barna noe som helst, det vil bare føre til et økt forbruk og større tilgjengelighet. Jeg er for avkriminalisering men ikke når det kommer til dette. Dette er noe de fleste oppegående personer vil si seg enig i, det kan ikke motsrgumenteres. At 14-åringer prøver litt saker og ting er vel ikke så unormalt. Jeg var i samme alder for en 17-18 år siden og gjore det samme så dette er ikke noe nytt, før jeg var 15 så hadde jeg prøvd alkohol, cannabis, xtc, kokain og Lsd
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig vil ikke kun en avkriminalisering gjøre dette.

Altså nordmenn er ganske ubrukelige til å se løsninger og andre gjøremåter når det er snakk om forandringer :P

Det har aldri vært snakk om å kun fjerne straffen, men da også å sette opp andre hjelpe muligheter etc.

En LEGALISERING derimot, vil gjøre det litt vanskeligere for dem, men det fordrer på en ting. At staten norge ikke avgiftslegger all narkotika verre enn alkohol. De må isåfall konkurrere på pris så selgere slutter å selge. DA vil det bli vanskelig for mindreårige
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Beklager for att jeg drar opp en gammel tråd. Men, jeg vil klandre sosiale medier for att rus blant yngre har blitt populært og ett økende problem.

Løsning? jo det har jeg, isteden for å gi barna sine smart telefoner, gi de en Doro telefon eller en remake av en eldre Nokia som har kommet tilbake i produksjon. som man kun kan sende meldinger og ringe med.


Noe jeg har merket di siste 10-12 årene er att folk har blitt mer selvsentrerte og kun tenker på seg selv, kan ikke skjønne att dealere selger til barn rett og slett. Eneste dealere tenker på er penger, dessverre er det den harde sannheten. Kjenner en del folk som selger men de har regler de følger for å holde samvittigheten sin delvis ren, det er at de selger ikke til personer under 18 år og selger heller ikke til småbarns foreldre. Jeg bruker litt speed og cola i ny og ne når jeg drikker, og om jeg drikker med venner(som har prøvd og som aldri har prøvd speed/cola) som har barn å de spør meg om å få en stripe så sier jeg nei, du har barn ta deg sammen jeg vil ikke være en person som kan potensielt fucke opp livet ditt.


Har også noen bekjente som selger som får høre att noen har solgt til mindreårige, de bruker å dra på besøk til de som har solgt til mindreårige å gir de litt god gammeldags juling rett og slett. Er manko på selgere med moralen i behold desverre, men de finnes og bra er det.
Vis hele sitatet...

Om ikke du kjøper speeden og colaen din på apoteket eller lager den selv, så er du ved å handle det med å bidra til å holde det systemet du kritiserer så sterkt for å selge til unge, i drift.

Så i mine øyne så gjør det deg til en jævla hykler, og alt du sier mister noe som helst form for troverdighet. Det er ingenting som heter at man er "litt" narkoman. enten så bruker man ulovlig dop, eller ikke. Og du bruker ulovlig dop, kjøpt ulovlig, så du er narkoman. Det har staten bestemt.

Unger trenger ikke telefon i det hele tatt. Alle unger i verden frem til slutten av 1990 tallet klarte seg helt fint uten. Så doro-løsningen kan du kjøpe til bestemor.

Du nekter folk en stripe for "du vil ikke fucke opp livet deres" så drar du en liner foran trynet på de og fucker opp ditt eget. Jaggu faen for ett godt forbilde du er^^

Tror du bør jobbe litt med moralen din, men først bør du ta å klatre ned fra den høye hesten du tydeligvis sitter på.

Sitat av 420master Vis innlegg
Selvfølgelig vil ikke kun en avkriminalisering gjøre dette.

Altså nordmenn er ganske ubrukelige til å se løsninger og andre gjøremåter når det er snakk om forandringer :P

Det har aldri vært snakk om å kun fjerne straffen, men da også å sette opp andre hjelpe muligheter etc.

En LEGALISERING derimot, vil gjøre det litt vanskeligere for dem, men det fordrer på en ting. At staten norge ikke avgiftslegger all narkotika verre enn alkohol. De må isåfall konkurrere på pris så selgere slutter å selge. DA vil det bli vanskelig for mindreårige
Vis hele sitatet...
Spot on Bro!
Sist endret av mr.roundtree; 17. september 2023 kl. 02:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Informasjon over skrekk
Hjelp over dømming

Er desverre et godt eksempel på hvor tabu rus temaet forsatt er, både I hjemmet og på skolen.

Ja de er for unge, men de kunne nok kommet langt med noe informasjon her, tror nok det er enda vanskeligere å stoppe seg selv i 14 års alderen ja. men om de bare hadde visit hva de utsetter seg selv for, da hadde nok noen av dem tenkt seg om.

Å ha snakke runder på skoler er ingen dårlig ide, desverre blir det vel en tulling som aldri har rørt mer en øl om drar rundt å skremmer..
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Om ikke du kjøper speeden og colaen din på apoteket eller lager den selv, så er du ved å handle det med å bidra til å holde det systemet du kritiserer så sterkt for å selge til unge, i drift.

Så i mine øyne så gjør det deg til en jævla hykler, og alt du sier mister noe som helst form for troverdighet. Det er ingenting som heter at man er "litt" narkoman. enten så bruker man ulovlig dop, eller ikke. Og du bruker ulovlig dop, kjøpt ulovlig, så du er narkoman. Det har staten bestemt.

Unger trenger ikke telefon i det hele tatt. Alle unger i verden frem til slutten av 1990 tallet klarte seg helt fint uten. Så doro-løsningen kan du kjøpe til bestemor.

Du nekter folk en stripe for "du vil ikke fucke opp livet deres" så drar du en liner foran trynet på de og fucker opp ditt eget. Jaggu faen for ett godt forbilde du er^^

Tror du bør jobbe litt med moralen din, men først bør du ta å klatre ned fra den høye hesten du tydeligvis sitter på.



Spot on Bro!
Vis hele sitatet...

Drar selvfølgelig ikke en liner foran trynet til folk, går slevfølgelig vekk fra folk som ikke bruker eller skal ha. Men de vet att jeg bruker litt i ny og ne og det er derfor de spør.

Klart faen unger ikke trenger telefon, jeg trengte ikke telefon når jeg var ung, men mor og far syns det var greit å ha for å få tak i meg om jeg hadde dratt ett sted uten å si ifra, dette var lenge før sosiale medier ble så stort 3210 generasjonen. Om du tar en titt på instagram, tiktok etcetc idag. Så er narkotika bruk, alkohol og fyllekjøring glorifisert i form av meme's, sangtekster og influencere.

Men gjerne kall meg hykler og utroverdig om det får deg til å føle deg bedre.
Har ikke sagt sagt att jeg er bare litt narkoman heller, sa jeg bruker litt i ny og ne når jeg drikker, ikke vær gang jeg drikker.
------------------------------------------------------------
Økende problem? Er jo ørtenvis av hardbanka rusmisbrukere godt over 50 som begynte da de var 12, 13 og 14+.

Jaja, sant nokk det. Men da de var ung så var det kanskje 1-2 i en klasse på 20 som ble kategorisert som stoner/narkis. Nå i en klasse på 20 stykker så er det kanskje 5-6 så ja jeg vill si att det er ett økende problem.