Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 10187
Vi skal ha praksis plasser om 1 uke i elektro i 2 uker, det betyr altså at vi skal jobbe som noe innen elektro i 2 uker som fks på jernbane verket eks(utenlønn) men jeg og de fleste på elektro hater dette så jeg lurer på hvordan jeg kan skulke det uten å få fravær, jeg tenkte å lage en fake elektro side med kontakt info og si jeg fikk praksis der men vet ikke om det vil funke, hva tror dere?
Vel, jeg tviler på at du bare kan si "jeg har praksis der" uten noen dokumentasjon eller at skolen tar kontakt med dem. Jeg regner med skolen har litt orden i hvem som er hvor, og at de har menneskelig kontakt over telefon med bedriftene.

Dessuten tror jeg det vil kunne gå under dokumentforfalskning, dersom du er riktig uheldig. Sikkert lite sannsynlig siden det er en skolesammenheng, men hvem vet.
Uansett vil det ikke funke, med mindre lærerne/skolen er fjerne og lar vær å kontrollere.

Så nei, tror ikke det vil funke
Enig med Alzo88, er ikke verdt risken ved å prøve å jukse seg til fullført praksis. Dessuten - 2 uker med kjip praksis er da ikke lange tiden, bedre å gjennomføre det. Kanskje er det mer lærerikt/morsommere enn du tror. Du har gått på skole i XX antall år uten lønn, 10 dager praksis uten lønn fikser du.
Det lar seg sikkert gjøre på en eller annen måte, men du risikerer å måtte jobbe mye mer enn de to ukene du frykter. Bit tenna sammen og mann deg opp. Det er bare to uker av et langt liv. i tillegg uten risikoen for å bli tatt.
Trådstarter
16 0
Ja men vet de skal ta kontakt så har en venn som svarer på mob og email seff tror dere jeg enda kan bli tatt, det kan være at de kommer innom men skal si det er 1 time og 15 min unna skolen + elektro service så vi "kjører runt og fikser hus" sånn at de ikke kan komme på besøk er det da ikke en liten risk for å bli tatt?

Og jeg må også stå opp kl 5 hver dag i 2 uker os lutter ca 16:00 så er slitsomt
Sist endret av Petterson; 21. januar 2016 kl. 18:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor skal du prøve å snike deg unna praksisplass? Om noen år står du plutselig på egne ben og da kan all erfaring være nyttig. Du går elektro, du utdanner deg til noe som gir deg kvaliteter innen elektronikk. Hvorfor da ikke finne en interessant praksisplass, hvor de faktisk driver med noe du kunne tenkt deg å jobbe med i fremtiden? Ting er kun så kjedelige som du velger det skal bli. Det med at du også må stå opp så tidlig for å komme sent hjem, sånn er livet. Bedre at du får et innblikk i det nå enn senere.
Sist endret av OberstApfel; 21. januar 2016 kl. 18:14.
Velkommen til det virkelige liv!

Om du ikke takler å jobbe i 2 uker på utplassering, så kan du egentlig bare gå å registrere deg hos NAV allerede.
For i arbeidslivet er du ikke ønsket med slike holdninger!
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Jeg vil gjerne være helt sikkert på at elektrikeren jeg ringer kan faget sitt. Da hjelper det deg ikke mye å starte jobblivet med å med viten og vilje skulke "jobbtilnærming" fordi du ikke liker å jobbe som elektriker.

Beklager, jeg gir aldri skjennepreken og bryr meg sjeldent om andres valg, men skjerp deg.
Ridder av 1. klasse
Hvorfor i alle dager går du på elektro, hvis du ikke er interessert i å jobbe 2uker praksis?...
Praksis var jo faktisk årets høydepunkt for min del!
For det første, så er utplassering sånn du får lærling jobb, hvis du er på utplassering i en bedrift og jobber bra, så vil sjefen få beskjed om det. Da blir det mye enklere å få jobb hos dem seinere, når du skal være lærling.

For det andre, som alle andre sier, hvis du ikke liker deg i jobben som elektrikker, er det nok smart å skifte utdanning.
Gått elektro selv, da jeg var på utplassering kom læreren og besøkte oss på de ulike plassene, han skulle også snakke med sjefen på stedene, og de skulle skrive under på papirer.
Trådstarter
16 0
Til alle de som sier at det er rart å gå elektro hvis jeg ikke liker jobben så skal jeg altså ikke jobbe som noe inne elektro går der bare for studiespes i siste år siden karakterne er så lave og ork gå med masse pakiser( ja det er faktisk ikke mange pakiser på min skole)

+ det er mange som jobber og ikke liker jobben siden fakitsk sier 63% at de ikke liker jobben sin

Kilde: http://www.forbes.com/sites/susanada...0b425803102f29

Men uansett tror de man må skrive undewr på kontraktene i person eller på mail?
Sist endret av Petterson; 21. januar 2016 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Petterson Vis innlegg
Til alle de som sier at det er rart å gå elektro hvis jeg ikke liker jobben så skal jeg altså ikke jobbe som noe inne elektro går der bare for studiespes i siste år siden karakterne er så lave og ork gå med masse pakiser( ja det er faktisk ikke mange pakiser på min skole)

+ det er mange som jobber og ikke liker jobben siden fakitsk sier 63% at de ikke liker jobben sin

Kilde: http://www.forbes.com/sites/susanada...0b425803102f29

Men uansett tror de man må skrive undewr på kontraktene i person eller på mail?
Vis hele sitatet...
Men virkelig da? Du takker nei til den eneste reelle sjansen du har på arbeidserfaring? Etter endt studier da, leverer du CV og alt er flott, ny arbeidsgiver ser at eneste du har av erfaring er en praksisplass for mangens år siden, ringer for å høre hvordan du jobbet? Hva gjør du da? Tror det er få ting arbeidsgivere liker mindre enn falske CVer altså. Du går ikke på barneskolen lengre..!
Trådstarter
16 0
Er bare og ikke putte det på cven, men tror du de kommer og får folk til å skrive under kontrakten i person eller via email
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Petterson Vis innlegg
Er bare og ikke putte det på cven, men tror du de kommer og får folk til å skrive under kontrakten i person eller via email
Vis hele sitatet...
Kan nesten garantere deg at skolen vil ha dette på papir. Jobber i staten selv atm, og der går fortsatt alt av kontrakter pr. papir.
Du kan nok forvente deg som Relevant sier. Klasseforstander vil nok organisere et besøk hos bedriften, og jeg måtte i hvert fall ha underskrifter fra arbeidsgiver at jeg hadde møtt opp på arbeidsplassen i praksisperioden.
Trådstarter
16 0
Kan fake underskrifter og sånt lett og få folk som er gammle til å skrive under ect så lenge jeg kan få dem til å komme innom skolen eller måte dem
Du wr fuck'd. Da jeg gikk elektro måtte man først finne en bedrift. Deretter tok klasseforstander kontakt med ansvarlig person, skrev ned bedriftsnavn og registrerte org. nummer, og kom også på uanmeldte besøk for å sjekke tilstanden. Her må du bare betre o emnene og svelge de to ukene.
Hva skjer om du ikke får (/vil ha) praksisplass?
Ville regne med at faglæreren din vil finne på et opplegg på skolen du skal drive med.
Kan nesten garantere at opplegget vil være laget for at du heller ville vært i praksis.
Trådstarter
16 0
Vi får ikke lov til å være på skolen
Sitat av Petterson Vis innlegg
Vi får ikke lov til å være på skolen
Vis hele sitatet...
Så i prinsippet skal det være umulig å ikke få praksisplass?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Har gjort det samme selv i 2010. Det var overraskende gøy. Er du sikker på at det er noe du virkelig ikke vil, eller tror du det bare fordi du ble "smittet" av holdningen til klassekameratene dine? Kan bekrefte at de sjekker. Faglærer møter også din arbeidsgiver personlig og i vårt miljø kjente alle alle. Industripark.
Synes fortsatt det er merkelig med en elektroklasse med elever som ikke liker ideen av utplassering.
Ridder av 1. klasse
Vi har hatt mange utplasseringselever fra elektrofag og det er alltid samme opplegget. De har med seg en arbeidsavtale, som fylkeskommunen har laget, den må begge parter skrive under, i tillegg til forsikring osv. Lærerne kommer stortsett alltid på besøk, gjerne flere ganger i løpet av praksis perioden og de pleier å ringe en dag i forveien, slik at vi kan avtale tid og sted. Så tror det blir vanskelig å lure seg unna.

Hvis du absolutt ikke vil ut i praksis, kan du jo si det til læreren din, de kan ikke tvinge deg ut i praksis. Hvis du ikke vil ut i praksis eller ikke finner deg en plass å være, må de laget et opplegg til deg på skolen. Slik var det i alle fall når jeg gikk på skolen.
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Vil egentlig anbefale deg å bare stramme deg opp å prøve det. Går selv El- og energisystemer Vg2 og har vært 3 uker på utplassering og skal 3 uker igjen i samme bedrift dette halvåret.
De fleste har en veldig fin tid under utplassering, men du kan jo selvfølgelig også være uheldig, noe jeg var. Kom inn i startfasen på et stort, nytt bygg. Endte med å gå 3 uker å trekke datakabler og få skylden av lærlingen jeg gikk med for hver minste feil enten han eller jeg hadde gjort (Ja, han gav faktisk meg skylden for hans egne feil.)

Men som sagt, de fleste får en grei utplassering.

Hvis du ikke orker å skaffe praksisplass kan du bare spørre læreren, han vil sikkert hjelpe deg enten med praksisplass eller med å finne en annen løsning.

Angående det med å stå opp tidlig er nok dette noe du bare må vende deg til. Sånn er det dessverre her i livet.
Trådstarter
16 0
Hater lærerne mer en selve elktroen, mest siden de hater meg uten noen spes grunn, gjør bare ikke så mye i timen men ligger ikke bak de klassen eller noe slikt, og så argumenterer jeg med dem ofte men de hater meg nesten helt uten grunn, 1 av dem tok med liksom med til rektor siden jeg facerapet noen, og de ber alltid meg rydde kan gå inn i noen time hvis vi slutter 10 min tidligere og de kan be meg gå ut men bryr seg ikke om at noen andre fra min klasse er i dems klasse osv, har tatt det opp med rektor med hjalp ikke
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Elektro-lærere har en tendens til å være ufattelig sære og spesielle syntes jeg.
Jeg er slettes ikke fornøyd med lærerne på skolen hvor jeg går. Hadde nok lært mer av å sitte å lese i en elektro-bok dagen lang.
Faceraper du noen fortjener du faktisk ett besøk hos rektor og en strak høyre

Men jeg håper virkelig du prøver deg på dette og blir tatt, for praksis plass er viktigere enn du trur med tanke på læring av åssen ting gjøres i det virkelige liv. Jeg vil virkelig ikke ha en elektriker som deg på besøk
Trådstarter
16 0
@Steinolav1 Enig
@Gotta_Love_dmt Man fortjener ikke ett besøk hos rektor hvis man faceraper noen? er jo ikke farlig og alle her jo gjort det en eller annen gang, de truet også meg og "Ringe polti" siden jeg ikke syntes det var seriøst "ulovlig" å facerape noen, sa de kunne gjøre det og ringe frelsesarmeen hvis du ville også og seff ringte de ikke polti
Bygdetulling
varg300's Avatar
Jeg har hatt med flere utplasseringselever på jobb de siste åra, i fra forskjellige skoler i fylket. Felles for de alle er at etter at de er ferdige så må jeg og sjefen sende et vurderingsskjema til skolen, der skal det også stå om vedkommende har hatt ugyldig fravær (Altså fravær som ikke er et resultat av sykdom etc)

Dersom de ikke har møtt opp, så kommer det med i vurderingen.
Så moralen er: Skolen VIL oppdage at du ikke møter opp -les: skulker.
Trådstarter
16 0
Derfor jeg skal lage fake side og ha egen email og si jeg har vært der vetu
Bygdetulling
varg300's Avatar
Sitat av Petterson Vis innlegg
Derfor jeg skal lage fake side og ha egen email og si jeg har vært der vetu
Vis hele sitatet...
Og selv fylle ut vurderingsskjemaet som skolen sender til "Bedriften" som selvsagt er registrert i foretaksregisteret med et gyldig organisasjonsnummer, registrert hos skattevesenet og betaler arbeidsgiveravgift...?
Trådstarter
16 0
Tror de heller sender den til "bedriftens" kontakt email altså
Sitat av Petterson Vis innlegg
@Steinolav1 Enig
@Gotta_Love_dmt Man fortjener ikke ett besøk hos rektor hvis man faceraper noen? er jo ikke farlig og alle her jo gjort det en eller annen gang, de truet også meg og "Ringe polti" siden jeg ikke syntes det var seriøst "ulovlig" å facerape noen, sa de kunne gjøre det og ringe frelsesarmeen hvis du ville også og seff ringte de ikke polti
Vis hele sitatet...
Det og facerape noen er en æreskrenkelse. Hadde det vært jeg som vlei facerapa så hadde jeg skambanka deg

Det er synd de ikke ringte snuten, da hadde du kansje innsett hva det faktisk innebærer
Trådstarter
16 0
@Gotta_love_dmt håper ikke du tror at det er en seriøs ting og facerape noen, og ikke prøv og tøffe deg eller være frekk plis
Sitat av Petterson Vis innlegg
@Gotta_love_dmt håper ikke du tror at det er en seriøs ting og facerape noen, og ikke prøv og tøffe deg eller være frekk plis
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/...#KAPITTEL_2-16

Facerape er ærekrenkelse.
Ærekrenkelse kan straffes med opp til 6 mnd fengsel.
Tøffe meg? For hvem? Ingen vet hvem jeg er

Jo jeg ser på det som en seriøs æreskrenkelse selv om du som en liten shitkid bare ler av det. Det og gå inn på min facebook er det samme som at jeg tar telefon din og sender mld til mor/far og sier: jeg røyker hasj.

Selv om du er 16år og ubrukelig, er det lov å tenke lengere enn nesa rekker
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Ut i fra det du skriver så virker det jo gjerne litt som at du vil være en av de som sannsynligvis vil trenge å få litt oppfølgning om hvordan det går med ute i felten. Hva har du tenkt å gjøre om de vil dra å sjekke hvordan det står til? Løsbart og briller?

De jeg har hatt inne på utplassering har i første omgang blitt bekreftet med lærer både personlig og skriftlig at de skal være der. I tillegg til dette så har lærer møtt opp etter avtale for å slå av en prat under utplasseringen. Den som har vært på utplassering har også måtte skrive logg på hva som har blitt gjort fra dag til dag, og i tillegg hatt med seg oppgaver fra skolen som også skulle gjennomføres på bedriften. Etter endt utplassering har det også vært dialog med lærer og gitt en vurdering og tilbakemelding.

Kan godt være at det fungerer annerledes på andre linjer og andre plasser i landet, men i de tilfellene som jeg har sett vil det være svært vanskelig å komme seg unna.
Sist endret av m0b; 21. januar 2016 kl. 20:50.
Hjelper vell fint lite at vi prøver å få deg til å åpne øynene, men tenk faktisk på at du er 16-19(?) år. Det er på høyst tid at du skjerper deg og tar ansvar for egen fremtid. Gi faen i om lærerne er komplette idioter. Behandle de med respekt, og du vil få respekt tilbake. Gjør greia de i fred og fokuser på det som er viktig for deg.

Gjør deg selv en tjeneste å husk denne tråden. Garanterer deg at du kommer til å ha et annet syn på saken om noen få år.

Jo, facerape kan faktisk være seriøst.

Edit: Lærerne på min skole kom også på praksisplassen og møtte alle elevene .
Sist endret av Round; 21. januar 2016 kl. 20:51.
Sitat av Petterson Vis innlegg
@Gotta_love_dmt håper ikke du tror at det er en seriøs ting og facerape noen, og ikke prøv og tøffe deg eller være frekk plis
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis så utrolig farlig, men det er en sånn drittungeholdning som er greit å få luket vekk så tidlig som mulig. "Lol, jeg later som jeg er noen andre og driter dem ut foran alle, haha." Ja, veldig morsomt. Enkelte ganger kan sånt faktisk også få alvorlige konsekvenser for den som blir utsatt for det, så en tur til rektor synes jeg ikke er en spesielt strengt reaksjon.
Trådstarter
16 0
@gotta_love_dmt Frekk igjen ja. Jeg håper virklig ikke du er så dum at du tror at og røyke hasj og skrive noe på noens facebook er det samme

@|d13m0b Tror ikke jeg skal gjøre det lurte bare på om det funket

@Round Behandler dem med respekt, Sier hei til dem er snille mot dem blir ofte igjen etter skolen de dagene vi slutter tidligere for å studere mer( vi slutter 2 timer tidligere på fredager) Men når jeg sier hei pleier de ikke engang og si hei tilbake
Trådstarter
16 0
@mentalmelt Ville ikke gjort det igjen men uansett at jeg må snakke med rektor er en overdrivelse det hjelper ikke noe bedre enn at han snakker med meg og sier selv det, men denne læreren sladrer om alt, til og med ting som han ikke har noe med og som vi har lov til å gjøre, tro meg ingen liker han og det virker nesten som han prøver å ødelegge for folk

@varg300 ikke kommenter for å være frekk, spesielt når du nesten ikke vet noe om meg
Sist endret av Petterson; 21. januar 2016 kl. 20:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Petterson Vis innlegg
@gotta_love_dmt Frekk igjen ja. Jeg håper virklig ikke du er så dum at du tror at og røyke hasj og skrive noe på noens facebook er det samme
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hadde tjuvlånt tlf din, skrivd en sms: jeg røyker hasj! Så sendt den til mora og faren din. Hadde ikke det vært ille? Eller hadde det ikke hatt noe og si for deg? Eller hvis jeg hadde tatt tlf din og sendt mld til lærern din: jeg skal skulke praksisen

Du må tenke på at de du faceraper, har familie på facebook'n sin
Trådstarter
16 0
@gotta_love_dmt helt ærlig så hadde jeg bare sagt facerape det vill vært null stress, men ja skal nok ikke gjøre det igjen :SS
Kjør på, det er ikke noe farlig. Hvis du er lur (hvilket det virker som du er), så oppgir du adressen på liksom-firmaet du har tenkt til å "jobbe for" til et sted langt unna skolen, så læreren ikke har mulighet til å komme på besøk. Du kan si du har familie der eller liknende, som du har tenkt til å bo hos i et par uker. Hvis læreren lurer på hvorfor du har søkt deg så langt unna, så kan du jo si at du har forsøkt å finne en plass i nærområdet, men at dette ikke har latt seg gjøre. + At noen fra familien du har tenkt bo hos, kjenner de som driver firmaet eller liknende.

Dette går nok helt fint

Håper du oppdaterer oss om tre ukers tid, med hvordan "prosjektet" ditt har gått
Sitat av Petterson Vis innlegg
Vi skal ha praksis plasser om 1 uke i elektro i 2 uker, det betyr altså at vi skal jobbe som noe innen elektro i 2 uker som fks på jernbane verket eks(utenlønn) men jeg og de fleste på elektro hater dette så jeg lurer på hvordan jeg kan skulke det uten å få fravær, jeg tenkte å lage en fake elektro side med kontakt info og si jeg fikk praksis der men vet ikke om det vil funke, hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Hvis du får hjelp av noen her syns jeg du skal være grei mot vedkommende og oppgi hvor du eventuelt måtte jobbe, så han eller hun slipper å ringe deg når behov for elektriker melder seg.
Sist endret av Sigur80; 21. januar 2016 kl. 21:13.
Trådstarter
16 0
@trallaren ok skal si hvordan det går 1 av vennene min skal gjøre det uansett, hvis de sender kontrakten via mail eller han klarer å få vennen min til å møte og signere kontrakten så "bytter jeg" og det er 1time og 15 min unna skolen + det er elektro service så de "kjører rundt i hus" så skal oppdatere om det funket

@Sigur80 Ja skal det : - )
Så mye butthurtness i denne tråden.

Har selv gått elektro uten å ha interesse for faget. Jeg kom ikke inn på andre yrkesfag. Så istedet for å bare droppe skolen helt, så siktet jeg heller for generell studiekompetanse. Utplasseringene kunne jeg vært foruten.
Er jo bare å si at du har prøvd men ikke klarte å finne en plass?
Flere i klassen min som ikke fant jobb, og de hadde eget opplegg på skolen.
Får ikke lov til å være på skolen? Det er bullshit.
Søsteren min hadde praksis i fjor, senest i oktober.
Hun fant ikke praksisplass i likhet med mange andre i hennes klasse og andre elever på skolen og de fikk sitte på skolen og jobbe med ett eget opplegg.

Det at du ''kan fake underskrifter bra'' kommer du som oftest bare en vei med, denne kalles dokumentforfalskning og ender gjerne med fengsel og/eller bot.
Om du er så lite interessert i praksisplass, hvorfor velge et fag som har praksisplass da?
Om det er mye eller lite utlendinger har heller ingenting å si, det er du som skal lære og det er du som valgte dette.
Du linker til forbes magazine når du skriver at folk jobber i jobber de ikke liker.
Denne kilden har ingenting med Norge å gjøre i det hele tatt.

Hater lærerne mer en selve elktroen, mest siden de hater meg uten noen spes grunn, gjør bare ikke så mye i timen men ligger ikke bak de klassen eller noe slikt, og så argumenterer jeg med dem ofte men de hater meg nesten helt uten grunn, 1 av dem tok med liksom med til rektor siden jeg facerapet noen
Vis hele sitatet...
De hadde all grunn til å ta deg med til rektor, egentlig skulle de ha anmeldt deg også!
Lærerne hater deg heller ikke, det er bare noe du tror ettersom de faktisk snakker til deg for noe du gjør galt.
Du sier at du ikke gjør mye i timen og at du argumenterer ofte, det er ikke jobben din.
Din jobb er å følge med og lære faget du har valgt.
En lærer er gjerne lært opp i faget han eller hun underviser i, du kan kanskje 10-20% av hva de kan innenfor faget.

Du visste kanskje ikke at Facerape er ulovelig å kan føre til fengsel med inntil 2 års strafferamme?


Sånn jeg ser det så kan du enten
A) Holde deg på skolen, skjerpe deg og følge med.
B) Droppe ut og heller drive Nav.
C) Fortsette med planen om å fake underskrifter, lage falske sider osv som bare vil lage masse jobb og stress for deg både nå og senere i livet.