Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  319 49382
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Enig. I skrivende stund sitter vi å ser på årets OD film om barna i nepal som ikke kan få seg utdanning også videre pga kastesystem og slikt. Såklart er det en fin ting i seg selv og bli opplyst, men måten dette fremstilles på virker nesten som propaganda for meg. Tvunget medlidelse, spille på samvittigheten blir feil synes jeg - Spurte om hva som vi som ikke deltar på OD iår skal gjøre, hvor vi da må på skolen og det skal være i regi av OD-komiteen, for ordinær undervisning var det ikke snakk om og lærerne har ingenting med dette å gjøre.. Jeg vurderer nesten å bare bli hjemme for å dra på skolen, føle det som en slags straff om hvor egoistiske også videre vi er ved å gjøre slikt er jeg aldeles ikke interessert i. Ei er jeg interrssert i å betale 3-400 for tvunget veldedelighet for en organisjon jeg ikke støtter. 18 er jeg også, så at jeg som myndig selvom jeg er på skolen skal tvinges til dette er en ting, men at umyndige og skal tvinges er for ille. Om en ikke deltar på OD synes jeg en skal få ha ordinær undervisning som ikke på noen måte bærer preg av straff. Noe det så ofte har vært tidligere. Årets prosjekt er forøvrig å støtte de nevnte 25.000 kastebarna med å lære seg og skrive og mer.

Forøvrig tok jeg såvidt opp dette i klassen litt nå. Sint ble mange, fikk høre at en kan ikke noe for hvor en er født og at en må hjelpe de som ikke har det like bra og at når man har det så godt så kan man hjelpe de som ikke har det så godt. Følte meg nesten slem her jeg satt.

Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hvorfor det? Jeg er helt rusfri og gjorde omtrent det samme. På forhånd ga jeg lærerne beskjed om at jeg ikke skulle jobbe, og heller ville ha undervisning i pensum slik man har krav på. Da de sa at det ikke var ordentlig undervisning den dagen sa jeg enkelt nok at jeg ikke kom til å møte opp, og det ble ikke noe mer stress av det. Gjorde det to år på VGS, og fikk ikke fravær.
Vis hele sitatet...
Nåja, OD står vistnok under kunnskapsløftet eller noe.
Sist endret av Quakecry; 17. oktober 2012 kl. 13:23.
Jeg finner ingen komplett liste over ODs statutter, noen som vet hvor de ligger?
Jeg fant denne men den var veldig mangelfull.
▼ ... over en uke senere ... ▼
For de som er interessert ligger ODs statutter, ligger de i sin helhet her. ODs vedtekter og statutter bestemmes av Elevorganisasjonen, derav Elevtinget, så mer oppdaterte vedtekter og slik for OD kan du finne på http://elev.no/Nedlastninger (Vedtekter s. 18 og Arbeidsprogram s. 14).
Jeg vil tro at å touche temaet om at man burde få lov til å velge selv, vil være nok til å ende en diskusjon om hvor vidt det er riktig eller galt å benytte denne dagen til å arbeide. Om noen har et problem med dette, så deler jeg heldigvis ikke den samme frustrasjonen som de har.
Etter å ha lest gjennom deler av denne debatten, vil jeg klare opp i et par ting.

Operasjon Dagsverk er frivillig, i alle ledd. Alle skoler får hvert år valget om å delta på OD eller ikke. Dette bestemmes av skolenes elevråd sammen med ledelsen. Det er også helt frivillig å jobbe på OD-dagen. Skoler som deltar på OD er derimot forpliktet til å arrangere det som kalles Internasjonal Uke, ODs informasjonskampanje. Målet med denne kampanjen er å gi elevene nok kunnskap om årets prosjekt, sånn at de lettere kan ta et valg om de vil jobbe eller ikke på OD-dagen. Noen kan selvsagt synes dette er kjedelig, men det går under det som kalles internasjonalisert undervisning, som er et punkt i læreplanen – det vil si at det er pensum, med en tvist.

Skolene forplikter seg også til å arrangere et alternativt opplegg på OD-dagen for de som 1) velger å ikke jobbe (noe som er fullstendig legitimt), og 2) ikke klarer å skaffe seg jobb. Dette opplegget skal være så likt som mulig som en vanlig skoledag, men det kan godt ha et "internasjonalt preg", altså undervisningen kan være basert på OD-prosjektet eller liknende ting. Det er ikke meningen at å være på skolen på OD-dagen skal være en straff, men det skal heller ikke gi vinning i forhold til skole (f.eks. øve til prøver eller bare slappe av). Det å ikke jobbe på OD-dagen er fullstendig lov, og det skal selvfølgelig respekteres.

Man streber etter at elever skal forstå ungdom i sør sin situasjon, og på grunnlag av det ønske å hjelpe de ved å gi en dag av sin utdanning til å jobbe inn penger.

Dette med tvang er et stort problem – noen skoler er enten ikke klar over at det er frivillig å jobbe, eller bruker tvang allikevel, og det er selvfølgelig galt. Jeg anbefaler at de som opplever dette, tar kontakt med OD i sitt fylke, og tar det videre derifra.

For de som faktisk er litt interessert, går OD-midlene i år til å gi kasteløs ungdom i Nepal utdanning, slik at de får muligheten til å delta i sitt eget samfunn. Dere kan lese mer på OD.no.

Det ble også nevnt her at man ønsker å se at pengene faktisk kommer frem, og resultatene av prosjektene. På ODs nettsider kan dere lese om alle tidligere og pågående prosjekter, og man kan også få innsikt i regnskap og rapporter fra alle prosjekter.

Jeg vil selvsagt oppfordre alle til å jobbe på OD-dagen fordi jeg mener årets prosjekt er et viktig og godt prosjekt, som vil få gode resultater. Men som jeg har nevnt et par ganger er det helt frivillig. Det man derimot ikke kan gjøre er å bare "hoppe over" hele OD-dagen, altså ikke komme på skolen eller jobbe. Det er ikke en fridag, verken for lærere eller elever.

Om dere lurer på noe mer, er det selvsagt bare å spørre.
Hvilket skoleår er OD?
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med skoleår, OD-dagen er den 1. november (tradisjonelt har det vært siste torsdagen i oktober, men i år passet ikke det). OD arrangeres hvert år, og er for ungdomsskoler og videregående skoler (dvs. 8.-10. klasse og VG1, 2 og 3).
Sitat av emmernme Vis innlegg
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med skoleår, OD-dagen er den 1. november (tradisjonelt har det vært siste torsdagen i oktober, men i år passet ikke det). OD arrangeres hvert år, og er for ungdomsskoler og videregående skoler (dvs. 8.-10. klasse og VG1, 2 og 3).
Vis hele sitatet...
Det jeg lurte på

Da virker det som skolen min ikk er med på OD
Jeg har kun en ting å si til dere som klager over OD:
Det er norske elever som bestemmer alt i aksjonen på Elevtinget hvert år.
Edit:
Jeg sitter som tilitsvalgt på fylkesbasis, og tar gjerne i mot spørsmål via PM!

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Enig. I skrivende stund sitter vi å ser på årets OD film om barna i nepal som ikke kan få seg utdanning også videre pga kastesystem og slikt. Såklart er det en fin ting i seg selv og bli opplyst, men måten dette fremstilles på virker nesten som propaganda for meg. Tvunget medlidelse, spille på samvittigheten blir feil synes jeg - Spurte om hva som vi som ikke deltar på OD iår skal gjøre, hvor vi da må på skolen og det skal være i regi av OD-komiteen, for ordinær undervisning var det ikke snakk om og lærerne har ingenting med dette å gjøre.. Jeg vurderer nesten å bare bli hjemme for å dra på skolen, føle det som en slags straff om hvor egoistiske også videre vi er ved å gjøre slikt er jeg aldeles ikke interessert i. Ei er jeg interrssert i å betale 3-400 for tvunget veldedelighet for en organisjon jeg ikke støtter. 18 er jeg også, så at jeg som myndig selvom jeg er på skolen skal tvinges til dette er en ting, men at umyndige og skal tvinges er for ille. Om en ikke deltar på OD synes jeg en skal få ha ordinær undervisning som ikke på noen måte bærer preg av straff. Noe det så ofte har vært tidligere. Årets prosjekt er forøvrig å støtte de nevnte 25.000 kastebarna med å lære seg og skrive og mer.

Forøvrig tok jeg såvidt opp dette i klassen litt nå. Sint ble mange, fikk høre at en kan ikke noe for hvor en er født og at en må hjelpe de som ikke har det like bra og at når man har det så godt så kan man hjelpe de som ikke har det så godt. Følte meg nesten slem her jeg satt.


Nåja, OD står vistnok under kunnskapsløftet eller noe.
Vis hele sitatet...
Alt det du sier her er helt motsatt av alt OD står for og hva som er lov.
Det skal være ordinær undervisning for de som ikke jobber.
OD baserer seg ikke på at man skal få dårlig samvitighet.

Tror nok bare du var uheldig med skolekomiteen på skolen din. De må nok ha missforstått veldig mye av hva OD egentlig er for noe.
Sist endret av Claryn; 27. oktober 2012 kl. 23:50.
Fremtidig narkiss.
33 6
Jeg velger å se på OD på en ganske enkel måte;

Arbeidet vi gjør redder antakeligvis liv. Bare 300 kroner er nok til å gjøre betydelige forskjeller for andre. Det politiske i presentasjoner, videoer osv. som handler om OD påvirker jo tross alt antakeligvis publikumet minimalt, og da er det bedre å i det minste demonstrere ved å kritisere med ord....

Når det handler om noe så viktig som OD synes jeg ikke man skal droppe å delta på grunn av at man misliker måten det blir gjennomført på.
Sitat av HasjTrynet Vis innlegg
Jeg velger å se på OD på en ganske enkel måte;

Arbeidet vi gjør redder antakeligvis liv. Bare 300 kroner er nok til å gjøre betydelige forskjeller for andre. Det politiske i presentasjoner, videoer osv. som handler om OD påvirker jo tross alt antakeligvis publikumet minimalt, og da er det bedre å i det minste demonstrere ved å kritisere med ord....

Når det handler om noe så viktig som OD synes jeg ikke man skal droppe å delta på grunn av at man misliker måten det blir gjennomført på.
Vis hele sitatet...
Spesielt ikke når det er de som jobber, som bestemmer.
Sitat av HasjTrynet Vis innlegg
Jeg velger å se på OD på en ganske enkel måte;

Arbeidet vi gjør redder antakeligvis liv. Bare 300 kroner er nok til å gjøre betydelige forskjeller for andre. Det politiske i presentasjoner, videoer osv. som handler om OD påvirker jo tross alt antakeligvis publikumet minimalt, og da er det bedre å i det minste demonstrere ved å kritisere med ord....

Når det handler om noe så viktig som OD synes jeg ikke man skal droppe å delta på grunn av at man misliker måten det blir gjennomført på.
Vis hele sitatet...
Dette handler om prinsipper, og om folk velger å være pragmatiske eller ikke i forhold til å delta er jo opp til dem. Poenget med OD er strengt tatt ikke først og fremst pengene: Totalbeløpet er ikke veldig stort sett i sammenheng med internasjonal bistand ellers i samfunnet. Det er derimot viktig for å lære opp elevene om bistand og solidaritet sånn at de har mulighet til å gjøre informerte valg om disse tingene senere i livet. Jeg tror at velinformerte valg vil føre til at folk bidrar til veledighet, måtte det være gjennom å fremme det som politiske krav eller gi til tv-aksjonen.

Problemet kommer når opplegget heller får motsatt effekt og folk blir negative til bistand. Det er lett å bli negativ når den lokale RU-mafiaen på skolen lager straffetiltak og kommer med en ovenifra og ned-holdning til elever som ikke forstår bistand. Dette skjer med elever som er i den alderen hvor de former meningene de kommer til å ha resten av livet, og det er potensielt sett katastrofalt. Jeg har skrevet om dette i åpningsinnlegget og utifra responsen i tråden ser det ikke ut til at ting har forandret seg mye på de seks årene det gikk siden innlegget ble skrevet.

Jeg tror litt av problemet er at det er en evig utskiftelse av de som deltar i elevdemokratiet år etter år, hvor ingen faktisk lærer av tabbene. Ingen skal tvinges til å jobbe på OD-dagen - men hvert år skriver mange at de blir tvunget. Det skal arrangeres alternativt opplegg med faglig verdi - og allikevel kommer historiene om nynorskstiler år etter år.

Jeg deltok i elevdemokratiet mens jeg gikk på skolen, men etter hvert virket det mer og mer som et skinndemokrati hvor en liten gruppe mennesker får mye makt på noen spesifikke ting fordi øvrigheten ikke bryr seg - med god grunn. Følelsen har ikke blitt mindre med årene, akkurat
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Dette handler om prinsipper, og om folk velger å være pragmatiske eller ikke i forhold til å delta er jo opp til dem. Poenget med OD er strengt tatt ikke først og fremst pengene: Totalbeløpet er ikke veldig stort sett i sammenheng med internasjonal bistand ellers i samfunnet. Det er derimot viktig for å lære opp elevene om bistand og solidaritet sånn at de har mulighet til å gjøre informerte valg om disse tingene senere i livet. Jeg tror at velinformerte valg vil føre til at folk bidrar til veledighet, måtte det være gjennom å fremme det som politiske krav eller gi til tv-aksjonen.

Problemet kommer når opplegget heller får motsatt effekt og folk blir negative til bistand. Det er lett å bli negativ når den lokale RU-mafiaen på skolen lager straffetiltak og kommer med en ovenifra og ned-holdning til elever som ikke forstår bistand. Dette skjer med elever som er i den alderen hvor de former meningene de kommer til å ha resten av livet, og det er potensielt sett katastrofalt. Jeg har skrevet om dette i åpningsinnlegget og utifra responsen i tråden ser det ikke ut til at ting har forandret seg mye på de seks årene det gikk siden innlegget ble skrevet.

Jeg tror litt av problemet er at det er en evig utskiftelse av de som deltar i elevdemokratiet år etter år, hvor ingen faktisk lærer av tabbene. Ingen skal tvinges til å jobbe på OD-dagen - men hvert år skriver mange at de blir tvunget. Det skal arrangeres alternativt opplegg med faglig verdi - og allikevel kommer historiene om nynorskstiler år etter år.

Jeg deltok i elevdemokratiet mens jeg gikk på skolen, men etter hvert virket det mer og mer som et skinndemokrati hvor en liten gruppe mennesker får mye makt på noen spesifikke ting fordi øvrigheten ikke bryr seg - med god grunn. Følelsen har ikke blitt mindre med årene, akkurat
Vis hele sitatet...
En stil regnes da som normal undervisning? Man kan ikke akkurat fortsette å undervise i det temaet man jobber med - da vil de som jobber på OD-dagen gå glipp av en hel dag med undervisning som de vil bli vurdert ut i fra.
Det blir også helt feil.
Klassen min fikk valget mellom å tjene 400kr til OD eller kommer på skolen for å jobbe med det vi vill (har både verksted og lab til rådighet) I tillegg slipper vi førstetimen.

Virker som lærerne ber oss om å droppe OD - noe jeg kommer til å gjøre
Sitat av Claryn Vis innlegg
En stil regnes da som normal undervisning? Man kan ikke akkurat fortsette å undervise i det temaet man jobber med - da vil de som jobber på OD-dagen gå glipp av en hel dag med undervisning som de vil bli vurdert ut i fra.
Det blir også helt feil.
Vis hele sitatet...
"Operasjon Dagsverks grunntanke er at norsk ungdom, ved å gi én dag av sin utdanning, bidrar til å gi utdanning til ungdom i Sør."

Poenget er vel nettopp at det faktisk skal være solidaritet inne i bildet, og ved at man mister undervisning gir man noe på bekostning av seg selv. Det er jo ikke noe solidaritet at folk velger et mer behagelig alternativ som tilfeldigvis gir litt penger til noen andre.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
"Operasjon Dagsverks grunntanke er at norsk ungdom, ved å gi én dag av sin utdanning, bidrar til å gi utdanning til ungdom i Sør."

Poenget er vel nettopp at det faktisk skal være solidaritet inne i bildet, og ved at man mister undervisning gir man noe på bekostning av seg selv. Det er jo ikke noe solidaritet at folk velger et mer behagelig alternativ som tilfeldigvis gir litt penger til noen andre.
Vis hele sitatet...
Det hadde jeg faktisk ikke tenkt over. Der har du helt rett.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Dette handler om prinsipper, og om folk velger å være pragmatiske eller ikke i forhold til å delta er jo opp til dem. Poenget med OD er strengt tatt ikke først og fremst pengene: Totalbeløpet er ikke veldig stort sett i sammenheng med internasjonal bistand ellers i samfunnet. Det er derimot viktig for å lære opp elevene om bistand og solidaritet sånn at de har mulighet til å gjøre informerte valg om disse tingene senere i livet. Jeg tror at velinformerte valg vil føre til at folk bidrar til veledighet, måtte det være gjennom å fremme det som politiske krav eller gi til tv-aksjonen.

Problemet kommer når opplegget heller får motsatt effekt og folk blir negative til bistand. Det er lett å bli negativ når den lokale RU-mafiaen på skolen lager straffetiltak og kommer med en ovenifra og ned-holdning til elever som ikke forstår bistand. Dette skjer med elever som er i den alderen hvor de former meningene de kommer til å ha resten av livet, og det er potensielt sett katastrofalt. Jeg har skrevet om dette i åpningsinnlegget og utifra responsen i tråden ser det ikke ut til at ting har forandret seg mye på de seks årene det gikk siden innlegget ble skrevet.

Jeg tror litt av problemet er at det er en evig utskiftelse av de som deltar i elevdemokratiet år etter år, hvor ingen faktisk lærer av tabbene. Ingen skal tvinges til å jobbe på OD-dagen - men hvert år skriver mange at de blir tvunget. Det skal arrangeres alternativt opplegg med faglig verdi - og allikevel kommer historiene om nynorskstiler år etter år.

Jeg deltok i elevdemokratiet mens jeg gikk på skolen, men etter hvert virket det mer og mer som et skinndemokrati hvor en liten gruppe mennesker får mye makt på noen spesifikke ting fordi øvrigheten ikke bryr seg - med god grunn. Følelsen har ikke blitt mindre med årene, akkurat
Vis hele sitatet...
Skjønner deg godt, men som sagt mener jeg allikevel at man bør demonstrere ved å kritisere istedet for å boikotte hele opplegget. Pengene er kanskje ikke det OD handler om, men det kan vel anses som det viktigste?

Oppfordrer alle til å jobbe på OD.
Sitat av HasjTrynet Vis innlegg
Jeg velger å se på OD på en ganske enkel måte;

Arbeidet vi gjør redder antakeligvis liv. Bare 300 kroner er nok til å gjøre betydelige forskjeller for andre. Det politiske i presentasjoner, videoer osv. som handler om OD påvirker jo tross alt antakeligvis publikumet minimalt, og da er det bedre å i det minste demonstrere ved å kritisere med ord....

Når det handler om noe så viktig som OD synes jeg ikke man skal droppe å delta på grunn av at man misliker måten det blir gjennomført på.
Vis hele sitatet...
Bare på grunn av dette skal jeg droppe OD resten av livet.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Hei! Hadde "OD" dag idag, eller, det var ikke OD som arrangerte det, men skolen selv som hadde sitt eget opplegg. Jeg valgte og droppe å jobbe, og dro på skolen. Der ble 140 elever presset inn på et rom med plass til 100 stykker på, vi måtte se 2 filmer, en på dansk og en på svensk. Deretter måtte vi skrive 700 ord om hvorfor det var fattigdom i Afrika. Hvis vi ikke leverte fikk vi en karakter nedsatt i atferd. Teksten blir ikke vurdert med karakter, kun godkjent ikke godkjent.

Vi blir fortalt at vi skal bruke en skoledag for å hjelpe barn til å få utdanning, men uansett om vi jobber eller ikke bruker vi en dag på de barna. Det tøyt jo fattigdom og Afrika ut av ørene våres da vi dro derfra.

OD skal aldri mer deltas på!
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Imorgen er det OD dag her. Skal møte opp på skolen hvor vi skal se film, og ha annen info om afrika og sånt sannsynligvis. Blir og stikke ved første og beste anledning.
Sitat av Clayton Vis innlegg
Hei! Hadde "OD" dag idag, eller, det var ikke OD som arrangerte det, men skolen selv som hadde sitt eget opplegg. Jeg valgte og droppe å jobbe, og dro på skolen. Der ble 140 elever presset inn på et rom med plass til 100 stykker på, vi måtte se 2 filmer, en på dansk og en på svensk. Deretter måtte vi skrive 700 ord om hvorfor det var fattigdom i Afrika. Hvis vi ikke leverte fikk vi en karakter nedsatt i atferd. Teksten blir ikke vurdert med karakter, kun godkjent ikke godkjent.

Vi blir fortalt at vi skal bruke en skoledag for å hjelpe barn til å få utdanning, men uansett om vi jobber eller ikke bruker vi en dag på de barna. Det tøyt jo fattigdom og Afrika ut av ørene våres da vi dro derfra.

OD skal aldri mer deltas på!
Vis hele sitatet...
Er det noe lignende oplegg på alle skoler? Jeg så en plakat i går i kantina på skolen jeg går på at vi skulle se på 2 dokumentarer og at vi ikke fikk ha med PC, men noe mer rakk jeg ikke og lese.

Fikk dere lov til og ha med pc og skrive med den?

Og 700 ord om hvorfor det er fattigdom i afrika, det kan jo forklares enkelt med et lite avsnitt jo. Er ikke vanskelig og få med det viktigste i noen få setninger.

Jeg tror grunnen til at det er eget opplegg til vi som ikke vill betale er for og gi oss dårlig samvittighet for og ikke støtte mennesker som trenger pengene mer enn oss. Noe som blir litt feil i mine øyne da vi nesten blir tvunget til og betale ellers blir vi straffet, og da blir det ikke veldedighet lenger men utpressing(på en måte). Det var grunnen til at jeg ble hjemme i dag og tok meg en extra fridag.
Lurer på om noen la merke til at jeg var borte i dag, kan bli spennende og se hva som skjer.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jepp. En dag på skolen blir fag jeg ikke har engang, snakk om kasteløse og mer, film relevant til det, og vi skal være der til klokken tre. Noe jeg ikke blir, skal senest være ferdig halv to.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
E
Jeg tror grunnen til at det er eget opplegg til vi som ikke vill betale er for og gi oss dårlig samvittighet for og ikke støtte mennesker som trenger pengene mer enn oss. Noe som blir litt feil i mine øyne da vi nesten blir tvunget til og betale ellers blir vi straffet, og da blir det ikke veldedighet lenger men utpressing(på en måte).
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig. Vil aldri jobbe ved tvang
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Kunne ikke vært mer enig. Vil aldri jobbe ved tvang
Vis hele sitatet...
Læreren min ble sint på meg når jeg sa at jeg kom til å gå ved første og beste anledning imorgen. Skjønner ikke hvorfor det alltid skal være store problemer og et vissvas om en ikke er interessert i å delta på OD.
Her på min skole ble vi satt til å lage en fremføring om kastesystemet i Nepal på nynorsk. OD komiten trodde de var smarte og skulle straffe alle oss samvittighetsløse ungdommer som ikke ville delta på denne sirkelrunkingen som OD dagen har blitt.

Med stålvilje gikk jeg hardt mot hardt, benyttet annledningen til å skrive mest mulig om denne saken jeg brenner så hardt for. Endte opp med en tekst på omtrent 2000 ord hvor jeg trakk paralleller mellom bla Illuminati og bortgjemte kornlager under Mount Everest.

Gleder meg til neste års OD!

Kommer også til å sende et brev til rektoren hvor jeg forklarer mine meninger, oppfordrer andre til å også gjøre det samme.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Læreren min ble sint på meg når jeg sa at jeg kom til å gå ved første og beste anledning imorgen. Skjønner ikke hvorfor det alltid skal være store problemer og et vissvas om en ikke er interessert i å delta på OD.
Vis hele sitatet...
Det er styresettet i et land som må tas tak i for at et land skal fungere. Det er ressurser overalt i verden for at land skal fungere. Problemet er å få til et skikkelig styresett siden det gjerne er korrupt, som igjen er grunnen til at folk lever i fattigdom. Derfor er det fåfengt å gi til slike prosjekter. Utdanne unge - til hvilken grunn? Når hele styresettet i et land er korrupt er det nytteløst.

Akkurat den ene dagen i året ville jeg tatt fri. Jeg kan garantere 100% at ingen arbeidsgiver du vil møte i fremtiden vil noen gang spørre om hvorfor du har 1 dag fravær i ungdomsskolen. Så det er bare å slappe av.

Sitat av Round Vis innlegg
Her på min skole ble vi satt til å lage en fremføring om kastesystemet i Nepal på nynorsk. OD komiten trodde de var smarte og skulle straffe alle oss samvittighetsløse ungdommer som ikke ville delta på denne sirkelrunkingen som OD dagen har blitt.

Med stålvilje gikk jeg hardt mot hardt, benyttet annledningen til å skrive mest mulig om denne saken jeg brenner så hardt for. Endte opp med en tekst på omtrent 2000 ord hvor jeg trakk paralleller mellom bla Illuminati og bortgjemte kornlager under Mount Everest.

Gleder meg til neste års OD!

Kommer også til å sende et brev til rektoren hvor jeg forklarer mine meninger, oppfordrer andre til å også gjøre det samme.
Vis hele sitatet...
Den teksten må du legge ut her ^^ haha!
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er styresettet i et land som må tas tak i for at et land skal fungere. Det er ressurser overalt i verden for at land skal fungere. Problemet er å få til et skikkelig styresett siden det gjerne er korrupt, som igjen er grunnen til at folk lever i fattigdom. Derfor er det fåfengt å gi til slike prosjekter. Utdanne unge - til hvilken grunn? Når hele styresettet i et land er korrupt er det nytteløst.

Akkurat den ene dagen i året ville jeg tatt fri. Jeg kan garantere 100% at ingen arbeidsgiver du vil møte i fremtiden vil noen gang spørre om hvorfor du har 1 dag fravær i ungdomsskolen. Så det er bare å slappe av.
Vis hele sitatet...
Ungdomskolen? Service og samferdsel vgs her, er over 18 også. Går på skole med 96ere dog.
Blir sjokkert angående det jeg leser ovenfor her, skrive på nynorsk.. Skjønner ikke hvorfor en skal få slike oppgaver.
På skolen våres så vi på film i 3 timer og resten skulle vi ut og gjøre forskjellige ærender på skolen for vaktmesteren osv. Siden od er frivillig så ba jeg en lærer om og gi meg noen oppgaver som var relatert til pensum, og dette fikk jeg. Jeg boikotta opplegget OD-komiteen hadde satt oss til og gjøre og gjorde heller pensum relaterte oppgaver, da begynte de og true meg med fravær. Jeg gikk rett til rektor og sa min mening og jeg kommer trolig til og ha en samtale med kontakt lærer imorgen.
ivioynar;

Tusen takk for talen din, godt å høre at det var flere som boikottet OD i år. Kloke ord, kloke ord..
Sitat av Round Vis innlegg
Her på min skole ble vi satt til å lage en fremføring om
Med stålvilje gikk jeg hardt mot hardt, benyttet annledningen til å skrive mest mulig om denne saken jeg brenner så hardt for. Endte opp med en tekst på omtrent 2000 ord hvor jeg trakk paralleller mellom bla Illuminati og bortgjemte kornlager under Mount Everest.
Vis hele sitatet...
Herlig Den teksten tror jeg flere enn meg har lyst til å lese
Hos oss måtte alle ut i OD, skolen var stengt denne dagen og kom ikke vi med 400 kroner ble det dags-fravær. OD altså.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hos oss måtte alle ut i OD, skolen var stengt denne dagen og kom ikke vi med 400 kroner ble det dags-fravær. OD altså.
Vis hele sitatet...
Kan ikke dette kalles utpressing?

Uansett tviler jeg på at skolen har lov til og kreve penger av elevene. Er ikke rart folk har negative holdninger til OD...
altså... selv valgte jeg å jobbe, fordi jeg alltid har en enkel og godt betalt arbeidsplass hos min tante, men mange av de som var på skolen sa de satt sammenklemt i ett auditorium hele dagen, så 2 filmer og brukte 3 timer (ja, 3 timer) på opprop. hva faen er poenget med ett sånt opplegg? i tillegg er læreren vår så sløv, så når komiteen kom for å hente penger idag glemte læreren å samle inn penger fra mange elever... så jeg jobba 2 timer, er 500 kroner rikere å fikk ikke fravær
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg personlig ble hjemme og sov idag til to tiden og dro da altså ikke på OD på skolen eller noe OD hjemme. I regret nothing.
Sist endret av Quakecry; 3. november 2012 kl. 00:43.
Jaja, 400 kroner kostet det meg. Heldigvis siste året med tull og vas.
Sist endret av uaexed; 3. november 2012 kl. 00:47.
Oh herro there.. ^_^
Sitat av Round Vis innlegg

Med stålvilje gikk jeg hardt mot hardt, benyttet annledningen til å skrive mest mulig om denne saken jeg brenner så hardt for. Endte opp med en tekst på omtrent 2000 ord hvor jeg trakk paralleller mellom bla Illuminati og bortgjemte kornlager under Mount Everest.
Vis hele sitatet...
Dette gjorde dagen komplett! [COLOR="Red"]kudos![/COLOR]

skulle vaske noen kasser så de ble rene jeg da, men siden OD/ skolen ikke hadde gitt meg nødvendige dokumenter kunne ikke de 400kr legges inn i regnskap... så enten får jeg ingenting (lite sannsynelig) eller så får jeg alt selv

yup OD/skolen sørger for at de pengene jeg var villig til å gi havner i min egen lomme
noe jeg absolutt ikke har noe imot når det blir brukt tvang mot oss for og få oss ut å jobbe for noen som ikke klarer og levere nødvendige papirer.
Sist endret av qwertyfreak; 3. november 2012 kl. 01:37.
Husker selv dette med OD. Kom du ikke med pengene dagene etter, ble det stor sak av dette. Tror faktisk du fikk nedsatt i oppførsel også.
Oh herro there.. ^_^
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Husker selv dette med OD. Kom du ikke med pengene dagene etter, ble det stor sak av dette. Tror faktisk du fikk nedsatt i oppførsel også.
Vis hele sitatet...
Vi fikk stuidedag vi og det alternative opplegget sa læreren rett ut at han ikke gadd rette. pluss det var rettet mot sterkstrøm... (min klasse går svakstrøm) så ikke relevant for oss heller. Problem solved.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
G
Sitat av bigvito Vis innlegg
Bare på grunn av dette skal jeg droppe OD resten av livet.
Vis hele sitatet...
Er så grundig lei disse jævla kommentarene. Ikke bare unngår du å komme med poenget; Du bryter også reglene på freak.no.
Hvis du sliter med å formulere deg bør du egentlig bare holde kjeft.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jeg personlig ble hjemme og sov idag til to tiden og dro da altså ikke på OD på skolen eller noe OD hjemme. I regret nothing.
Vis hele sitatet...
Fikk dette noe videre konsekvenser?
Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men såvidt jeg fikk med meg var det misnøye med undervisningen som foregår på skolen under OD-dagen, i allefall.

Jeg selv er ganske nøytral når det gjelder Operasjon Dagsverk. Jeg synes arbeidet deres er kjempe flott, og bedre enn mange andre hjelpe organisasjoner, da de hjelper med utdanning, og ikke bare gir penger eller mat. Mat og penger er middler som blir brukt opp, og de sitter igjen med ingenting, kanskje har dette også skapt ufred og problemer. Utdanning, derimot, vil aldri bli tatt fra dem. Det gir dem sjansen til å bygge opp et stabilt samfunn, og bli selvstendige. Det er veldig viktig å skjønne at man ikke gir penger for medlidenhet, men for at de er ungdommer, akkuratt som oss, og har rett på utdanning.

Dette virker jo ganske ok alt i alt, men er det virkelig sånn OD vil ha det til?

Operasjon Dagsverk bygger på prinsipper om frivillighet, solidaritet, ungdom og utdanning. Det var meningen at det skulle komme godt ut av for begge parter(med begge parter mener jeg de som jobber, og de som "får").
OD har kanskje oppnådd målene sine om å hjelpe med utdanning, men er ganske på villspor når det gjelder den delen der jobbingen foregår. Mange sitter hjemme og får penger av foreldrene, noen skulker, noen jobber og tar meste parten av pengene selv, og ytterst få gjør som OD vil; Jobbe 7,5 timer og tjene x kr som går til OD. Dette er for å ofre en dag av utdanningen din og jobbe for å kunne gi andre ungdommer samme mulighet som du har. Men det at hele greia har utviklet seg i feil retning i forhold til utgangspunktet, virker det som organisasjonen driter i, så lenge de får hjelpe med utdanning og spille the good guy. Med andre ord; de driter i oss, og hjelper fattige folk med utdanning så de kan sitte igjen med en god følelse.

Et av prinsippene deres er jo nettopp frivillighet, noe som har gått helt i dass for vår del. Om man velger og ikke jobbe, så må en fremdeles hanskes med OD på skolen. Dette gjør at det føles som tvang uansett hva man velger. Sannheten er at opplegget til OD går under internasjonal undervisning, noe som er i pensumet som alle elver skal ha. Om skolen velger å bruke OD til å dekke dette, kan dere ikke gjøre noe med, selv om det ikke er obligatorisk. Skjønner?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Fikk dette noe videre konsekvenser?
Vis hele sitatet...
Nope. Ikke et eneste ord ble nevnt, fravær ble det heller ikke.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Nope. Ikke et eneste ord ble nevnt, fravær ble det heller ikke.
Vis hele sitatet...
Da vet jeg hva jeg gjør neste år .
Sitat av Nevo Vis innlegg
Et av prinsippene deres er jo nettopp frivillighet, noe som har gått helt i dass for vår del. Om man velger og ikke jobbe, så må en fremdeles hanskes med OD på skolen. Dette gjør at det føles som tvang uansett hva man velger. Sannheten er at opplegget til OD går under internasjonal undervisning, noe som er i pensumet som alle elver skal ha. Om skolen velger å bruke OD til å dekke dette, kan dere ikke gjøre noe med, selv om det ikke er obligatorisk. Skjønner?
Vis hele sitatet...
om de ikke et obligatorisk så nekter jeg ihvertfall. De kan ikke pålegge oss noe som ikke er obligatorisk. Så da blir jeg hjemme med god samvittighet uten konsekvenser, som Quakecry sier
Sitat av photoexpert Vis innlegg
om de ikke et obligatorisk så nekter jeg ihvertfall. De kan ikke pålegge oss noe som ikke er obligatorisk. Så da blir jeg hjemme med god samvittighet uten konsekvenser, som Quakecry sier
Vis hele sitatet...
Spesifikk er ikke OD på noen måte obligatorisk, det er riktig. Men det er internasjonal undervisning derimot. Skolen kan velge å ha OD på dette området, og det blir da kind of obligatorisk for elevene på skolen.

Det får bli opp til deg, men at du ikke får konsekvenser for det er ikke garantert. Jeg har fått fravær de siste tre årene for å være hjemme uten å jobbe.
Sitat av Nevo Vis innlegg
Spesifikk er ikke OD på noen måte obligatorisk, det er riktig. Men det er internasjonal undervisning derimot. Skolen kan velge å ha OD på dette området, og det blir da kind of obligatorisk for elevene på skolen.

Det får bli opp til deg, men at du ikke får konsekvenser for det er ikke garantert. Jeg har fått fravær de siste tre årene for å være hjemme uten å jobbe.
Vis hele sitatet...
Jeg gir meg en god **' i hele opplegget, vil bare vise at jeg ikke støtter greierne. Synes ikke synd på fattige barn i afrika tho.
Sitat av Nevo Vis innlegg
Sannheten er at opplegget til OD går under internasjonal undervisning, noe som er i pensumet som alle elver skal ha. Om skolen velger å bruke OD til å dekke dette, kan dere ikke gjøre noe med, selv om det ikke er obligatorisk. Skjønner?
Vis hele sitatet...
Jeg tviler sterkt på at du har rett i det du sier her. I hvilke fag og på hvilket trinn er internasjonal undervisning en del av pensum? Referer gjerne til fagkode, så kan jeg få dobbeltsjekket om det stemmer.

Ellers kan de ikke bare fjerne all annen undervisning og undervise i "internasjonal undervisning" hele dagen heller. Har man to timer matte, én time historie og tre timer med gym den dagen så har man krav på det, ikke åtte timer med noe helt annet.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jeg tviler sterkt på at du har rett i det du sier her. I hvilke fag og på hvilket trinn er internasjonal undervisning en del av pensum? Referer gjerne til fagkode, så kan jeg få dobbeltsjekket om det stemmer.

Ellers kan de ikke bare fjerne all annen undervisning og undervise i "internasjonal undervisning" hele dagen heller. Har man to timer matte, én time historie og tre timer med gym den dagen så har man krav på det, ikke åtte timer med noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Skal se om jeg finner noe som støtter opp dette

Sitat av photoexpert Vis innlegg
Jeg gir meg en god **' i hele opplegget, vil bare vise at jeg ikke støtter greierne. Synes ikke synd på fattige barn i afrika tho.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke synn på deg heller, så go ahead
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jeg tviler sterkt på at du har rett i det du sier her. I hvilke fag og på hvilket trinn er internasjonal undervisning en del av pensum? Referer gjerne til fagkode, så kan jeg få dobbeltsjekket om det stemmer.

Ellers kan de ikke bare fjerne all annen undervisning og undervise i "internasjonal undervisning" hele dagen heller. Har man to timer matte, én time historie og tre timer med gym den dagen så har man krav på det, ikke åtte timer med noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Her finner du kompetansemål for samf.fag vg1 og vg2, gjelder også for eks. for filosofi og politikk. Se under "Internasjonale forhold", og du vil se flere punkter som er knyttet opp til ODs undervisning.

Her ser du kompetansemål til ungdomsskolen. Der vil du se punkt som;
-"gjere greie for politiske institusjonar i Noreg og samanlikne dei med institusjonar i andre land".
-"gjere greie for grunnleggjande menneskerettar og drøfte verdien av at dei blir respekterte".
Om du lurer på læreplaner i andre fag og andre årstrinn, finner du det der.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet jeg setter liv i en eldgammel tråd men må nesten bare legge til at da jeg gikk på videregående ble jeg borte fra skolen. Skulket en dag og ble anmeldt til Politiet av skolen.

Da det kom til saken sa jeg at jeg var syk og ikke hadde muligheten til å si ifra eller skaffe legeærklæring, case closed.

Det som er skremmende er at rektoren på skolen truet intetanende videregående ungdom med anmeldelse. Noe du bare ikke kan gjøre i en slik posisjon, snakk om maktmissbruk!
Sist endret av Oransje; 18. mars 2013 kl. 17:30.