Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 12213
Fikk noen piller på brett, det står DIAZEPAM EG(r) 10mg bakpå.

Noen som vet hvor disse er produsert? Aldri hørt om piller som heter "diazepam". Tok ut en, den er hvit ingen skrift og med delestrek. Vil dette være akkurat det samme som blå-valium?
Sitat av dutchDragon
Vil dette være akkurat det samme som blå-valium?
Vis hele sitatet...
Dersom merkingen er korrekt, så ja.
Ingen piller som heter Diazepam. Det er navnet på virkestoffet i Valium o.l. Ergo: Du har 10 mg valium-tabletter.
spankingguru
Worner's Avatar
Men det er noen piller som heter Diazepan. Det er spanske 5mg diazepam. Produsenten er Leo tror jeg
Diazepam er også virkestoffet i Vival og Stesolid!
Sitat av rbt
Diazepam er også virkestoffet i Vival og Stesolid!
Vis hele sitatet...
Samt hundrevis av andre piller. Tror det er liten vits i å prøve å ramse opp alle merkenavnene her.
Diazepam brukes bare i Valium, Vival og Stesolid av norske legemidler.
In danmark vet jeg di har diazepam-piller, altså piller som heter dette. De har også piller som heter nitrazepam(mogadon og apodorm i Norge) og oxazepam(sobril i Norge). Er vel egentlig ikke så galt å kalle di stesolid, vival eller valium... Men ikke helt riktig heller
Kjenner pille-kjennere som påstår att disse utenlandske pillene funker bedre eller di norske som skal være tilsvarende. Ikke vet jeg....
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Diazepam (valium) brukes ofte som søvn-tabletter og muskelavslappende og er et såkalt benzo-preparat.

Så vet vi det.
Og det brukes enda oftere som beroligende tabletter ved angst og uro ...
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Et søk i Felleskatalogens fritekts søke registe finner man alt man behøver å vite ang. Diazepam og norge.

Diazpepam finnes i tablett form, rektalveske, og intramuskulære kapsler på 5mgx10ml.

De preparatene som vanligvis blir brukt til behandlig for deprisjon og angst/sosial fobi, sammen med andre antideprisive og evt. psykriatisk behandligr er Stesolid 5mg og Vival 5mg.
Sobril ( Oxazepam ) er også ofte brukt sammen med Stesolid ettersom disse to stoffene "fungerer" ganske bra kombinert under psykriatisk behandlig og oppfølging. Samt. en fremtidig nedtrappings plan i samråd med lege.


Diazepam 10 mg 'tablett', er ikke noe apoteket i Norge fører og er 100% sikker på at de er utenlandsk, så det er egentlig ikke vits å diskutere. Man finner ikke Diazepam i andre stoffer, fordi Diazepam er et virkestoff i seg selv.

[Edit]

Linken til Felleskatalogen.no gikk av en eller annen grunn direkte inn på Stesolid. Men for å finne den evt. informarsjonen rundt virkestoffet, bruk søke funksjonen og søk på Diazepam i fritekst [valg] boksen.
Fritekst når man søker på virkestoff? Er ikke det litt tungvindt? Bruk substansregister.
SelfOlgelig finnes det piller som bare heter Diazepam, og de maa ikke ha et navn sAnn som; vival, stesolid,valium..

jeg bor i tyskland, og naar du faar noe bezoer paa resept her,stAr det alltid virkestoffet paa resepten, og ikke no navn.. for eks kan du faa 50stk 10mg diazepam.. fra apotheket kan du da faa diazepam 10mg fra ratiopharm,hexal,a1 pharma osv fra mange forskjellige produsenter.

Engang fikk jeg Alrazolam 50stk 1mg av legen her pa resept... alprazolam er virkestoffet i Xanor ( i mange andre land gaar de under navnet XANAX)

Nitrazepam 10 mg sto det engang paa resepten min ogsA, og pakka jeg fikk fra apotheket sto det stort NITRAZEPAM og produsent navnet i liten skrift(der som det i norge ca staar virkestoffet), samme som paa brettet i pakka+ firma navnet i smaat.. altsA ikke no spess "navn" paa pillene, bare virkestoffet..

og hvis du fAr flunitrazepam paa resept ,da kan du faa rene flunitrazepam tabletter som bare heter flunitrzepam(flunipam i norge er i grunn rene flun. piller de ogsa da men.)..men for alle disse virkestoffene finnes det sikkert 5-10 foskjellige produsenter(altsa som tiligere nevnt, diazepam har bla Roche/original valium/ - ratiopharm, A1-pharma,Hexal,Neurexpharma,Merck,Noc ++

sAnn som i norge har jo noen faa produsenter monopol paa diverse tabletter...
men jeg maa ogsA legge til at alle disse pillene, som jeg ogsa sa, har over 5-10 forskjellige produsenter,har ogsa egene spess navn paa forskjellige ting, men som VELDIG sjeldent blir brukt.. Feks Alprazolam(xanor i norge) .kan du faa under navnet Tafil her..
og sAnn som nitrazepam (mogadon og apodorm i norge) gAr her ogsa under adonol.. men som sakt disse "extra" navna blir brukt VELDIG sjeldent..

saaa meninga med det svaret mitt her, er at det finnes ogsA tablett pakker med bare "rene" virkestoffet og at ikke alle vikestoffe maa ha et "medisin navn" sAnn som: oxazepam - sobril ^^^ Flunitrazepam - Flunipam ^^^ Nitrazepam - Mogadon/Apodorm

hAper jeg hjalp folk litt hvidere i den trAden her
Er dette som kalles generisk konkurranse. Roche fikk patent på diazepam(markedsførst av Roche som Valium) i 1863 og fikk monopol frem til 1985, etter at patentet gikk ut er det fritt frem for andre å fremstille diazepam, men dog ikke markedsføre det som Valium, ettersom det er et registrert varemerke til Roche. Legemiddelpatent Norge varer vanligvis i 20 år, men kan forlenges med 5 år, Roche's patent varte i 22 år.