Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 826
Jeg for aldri ett ordentlig svar hverken hos apoteket eller legen. Det står forsiktighet utvises ved bilkjøring. Kan noen fortelle meg hva det betyr???? Altså jeg spurte på apoteket jeg sa jeg går på de fast og at de ikke påvirker meg. Hennes svar var som følgende. Du må føle på det selv. Da sa jeg ok men da kan jeg bare kjøre bil da. Og så kom det. Nei blir du stoppet og testet slår det ut på opium. Sååååå hva blir det til??? Om det ikke er lov hvorfor står det da ikke rett ut at bilkjøring er forbudt?!!
Om det er faste medisiner du går på og har resept på så er litt restverdi ved prøver akseptabelt.
Du må sørge for at du ikke setter deg bak rattet om du føler deg påvirket, eller om det ikke har gått så lang tid som anbefalt for den aktuelle medisinen. Har du tatt mer så må man vente lenger.
Er du i tvil så dropp kjøringen.
Trekant betyr ikke at det er ulovlig å kjøre bil. Det betyr at man skal utvise ekstra forsiktighet ved operasjon av tyngre maskiner. Dvs at har su tatt en pille med trekant skal du være ekstra oppmerksom på at du kan være påvirket. Og selvsagt må du holde deg innenfor de lovlige grenseverdiene.
Sist endret av mr.roundtree; 29. desember 2023 kl. 15:20.
Mitt råd: Hvis ikke lege attesterer at du kan kjøre med slikt vil politiet sannsynligvis rævkjøre deg om du blir sjekket.
Opioider brukes som oftest til behandling av sterke smerter. Pasienter som bruker dette tilvenner seg ruseffekten raskt, og når de brukes alene over tid i vanlige doser frafaller ikke retten til førerkort automatisk. Hvis man opplever sløvhet eller døsighet ved bruk av opioider er det forbudt å kjøre bil.

Ved oppstart av behandlingen, og ved hver doseøkning, er det forbudt å kjøre bil i to uker, til man har vent seg til dosen.

Maksimaldosen for opioder, etter tilvenning over lengre tid og på klar medisinsk indikasjon, er mindre eller lik 300 mg morfin.
Sist endret av Astro Man; 29. desember 2023 kl. 15:30.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er en litt bedre oversikt over nivåene av forskjellige legemidler som aksepteres under bilkjøring i denne artikkelen fra helsenorge.
Tusen takk for forklaringen. Har til nå unngått all form for bilkjøring. Men så er jeg satt på lyrica også i tillegg til smertestillende. Den skal jo taes jevnlig og kan ikke stoppes eller hoppes over. Så hadde jeg samtale med apotek damen da jeg fikk medisinen. Så står det trekant på den. Så sier jeg å er det trekant medisin? Og så ser jeg at det står kun trekant på Island/danmark. Svaret hennes er nei det er trekant i Norge og. Jeg bare ok hvorfor står det ikke på pakken da? Så sa hun at det står trekant.

Jeg føler rett og slett at jeg blir dømt av apotek ansatte. Det virker som om de ser på meg som en misbruker. Hver og en spørsmål jeg har om disse to medisinene jeg går på, får jeg spydige svar tilbake. Når jeg spør om andre medisiner eller trenger hjelp på en annen måte er de helt annerledes mot meg.

Etter å ha søkt på lyrica på felleskatalogen så står det ikke trekant på den i Norge! Så hun løy meg rett opp i ansiktet
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva går du på? Tar man det fast kan man kjøre umiddelbart, ved sporadisk bruk sies det ofte 8 timer.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lyrica ja, det er blitt misbruker-stoff nr 1. er nok derfor, dessverre.

Ser du fin og normal ut?
Ja jeg gjør det altså har ordentlig jobb er en ganske så pen dame.. så forstår ikke hvorfor jeg blir dømt for noe som jeg har fått forskrevet av legen. Lyrica er foreløpig det eneste som faktisk har lindret noe i kombinasjonen med nobligan depot 100. Nobligan har jeg brukt av og på i over ett år nå. Er absolutt ikke avhengig og har da unnlatt å ta tablettene om jeg er i bra form eller skal kjøre bil osv.
Men uansett utseende eller ei så er det ingen grunn til å lyve og påstå at lyrica er trekant medisin når det ikke er det. Da hadde jeg nettop tatt det ut for første gang og ville naturligvis vite slike essensielle ting om selve medisinen
Sist endret av lillemy01; 29. desember 2023 kl. 17:12.
Kanskje du skulle ta de spørsmålene til legen som skrev dem ut?
Lyrica slår ikke ut på spyttprøve tror jeg
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av lillemy01 Vis innlegg
Ja jeg gjør det altså har ordentlig jobb er en ganske så pen dame.. så forstår ikke hvorfor jeg blir dømt for noe som jeg har fått forskrevet av legen. Lyrica er foreløpig det eneste som faktisk har lindret noe i kombinasjonen med nobligan depot 100. Nobligan har jeg brukt av og på i over ett år nå. Er absolutt ikke avhengig og har da unnlatt å ta tablettene om jeg er i bra form eller skal kjøre bil osv.
Men uansett utseende eller ei så er det ingen grunn til å lyve og påstå at lyrica er trekant medisin når det ikke er det. Da hadde jeg nettop tatt det ut for første gang og ville naturligvis vite slike essensielle ting om selve medisinen
Vis hele sitatet...


Lyrica er veldig kraftig, det potenserer også nobliganen. Angående trekanten så vet jeg dessverre ikke- før var den iallfall helt uten faresymbolene, men den har jo blitt B-preparat nå, på grunn av den store faren for misbruk.

Kjip opplevelse på apoteket, men ikke bry deg om det. Jeg opplever også at stemningen blir helt annerledes når jeg sier at jeg går i LAR feks. Jeg ser hel og pen ut jeg også.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Lyrica slår ikke ut på spyttprøve tror jeg
Vis hele sitatet...
Tror det kan påvises, men før slo det ikke ut. På spyttprøve i lab vil det nok vises, men kanskje ikke på hurtigtest?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror det kan påvises, men før slo det ikke ut. På spyttprøve i lab vil det nok vises, men kanskje ikke på hurtigtest?
Vis hele sitatet...
Mener hurtigtest ja