Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1860
Fra 1 januar 2024 skal dem ta moms og toll for alle varer bestilt fra utlandet på nett. Til nå har man kunnet kjøpe for 350 kr uten ekstra utgifter. Bare lurer på hvis jeg bestiller nå før 1 januar men varen ikke kommer til Norge før om mange uker (kina) hvilke regler gjelder da? Kan jeg risikere å få ekstra betalingskrav fra tollen?
Sist endret av Mk1; 28. desember 2023 kl. 23:58.
Gjelder fra første krone uansett når på året det er bestillt står i de fleste artikler
Det er tidspunktet og dato for import som er gjeldende. Og du skal leite en stund etter noen som sender fra Kina til Norge som ikke allerede har vært på VOEC-listen i 3,75 år allerede (og dermed krever de inn mva på vegne av Tolletaten (egentlig skatteetaten) slik at du ikke får enda et krav når pakken krysser landegrensen til dette kongeriket).
Det er ganske enkelt, du må betale moms/toll og evt avgiter som posten også skal ha fra 1 januar, dette gjelder alle sendinger som kommer fra 1 januar og utover, har ikke noe å si når det er bestillt, kommer det 2 januar og de du har bestillt fra ikke er med på voec så må du betale de utgiftene.
Ble ikke opphevingen av 350 kroners momsfri-grensen opphevet for en del år siden? Skal de nå innføre enda en avgift?
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Ble ikke opphevingen av 350 kroners momsfri-grensen opphevet for en del år siden? Skal de nå innføre enda en avgift?
Vis hele sitatet...
Problemet finnes noen kinesere som ikke bruker digital VOEC nummer.
Så da er kjøperen som får regningen før var untak selv om de hadde fri grense men nå har det vært flere år, så fleste kineske utlandske bør kjenne systemet nå. Før var untak dessverre ikke lengere.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-.../nettbutikker/
Men kan være mangelfull.

Så sant selgeren legger med riktig tollinformasjon og bevis det er betalt skatt, bør det gå bra.
Men skjer det ikke er butikken som må ordne ellers får du utgiften.
Sist endret av lmh1; 30. desember 2023 kl. 22:32.
Dessverre er det mange kinesere (og en tysker) som har sluttet å sende til Norge pga det. Og hvorfor greier aldri tyskere å føre VOEC-nummerrt på sendingen så jeg slipper dobbel moms??
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Dessverre er det mange kinesere (og en tysker) som har sluttet å sende til Norge pga det. Og hvorfor greier aldri tyskere å føre VOEC-nummerrt på sendingen så jeg slipper dobbel moms??
Vis hele sitatet...
For meg er det britene som er verst, men Skatteetaten sitt Altinn-skjema har alltid vært greit og kjapt, og i nyere tid har også Posten blitt flinke til å fortelle hvordan du beviser at mva allerede er betalt så du kan enten få kravet fjernet før uthenting eller få pengene tilbake i ettertid.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Ble ikke opphevingen av 350 kroners momsfri-grensen opphevet for en del år siden? Skal de nå innføre enda en avgift?
Vis hele sitatet...
Det ble ikke praktisert 100% så det var en overgangsordning så mange slapp unna
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
For meg er det britene som er verst, men Skatteetaten sitt Altinn-skjema har alltid vært greit og kjapt, og i nyere tid har også Posten blitt flinke til å fortelle hvordan du beviser at mva allerede er betalt så du kan enten få kravet fjernet før uthenting eller få pengene tilbake i ettertid.
Vis hele sitatet...
Hvordan får du penger tilbake i etterkant? Jeg har nettopp fått en pakke fra Japan hvor jeg betalte moms på forhånd (Ebay). Nå har FedEx også sendt meg et krav på momsen. Jeg skal henvende meg dit og se om de sletter den, men jeg tviler sterkt etter hendelsen med DHL i fjor. Det er bare litt over 100 kr så ingen katastrofe da.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvordan får du penger tilbake i etterkant? Jeg har nettopp fått en pakke fra Japan hvor jeg betalte moms på forhånd (Ebay). Nå har FedEx også sendt meg et krav på momsen. Jeg skal henvende meg dit og se om de sletter den, men jeg tviler sterkt etter hendelsen med DHL i fjor. Det er bare litt over 100 kr så ingen katastrofe da.
Vis hele sitatet...
alt fra aliexpress går jo gjennom fattighuset eller no så du slipper å betale avgifter. og alt fra ebay går gjennom pitney bowes global ecom

kanskje noen fra crew jobber i tollen og ser at varen skal til selveste "ivar oslo" også tenker de "han liker vi ikke!" og markerer det som ubetalt tollgods eller no. kan jo hende det da

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvordan får du penger tilbake i etterkant?
Vis hele sitatet...
hvis du skal ha penga tilbake må du sende skjema til skatteetaten
Sist endret av brukernavn90237; 31. desember 2023 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
alt fra aliexpress går jo gjennom fattighuset eller no så du slipper å betale avgifter.
Vis hele sitatet...
Hva hva er greia med dette og Fattighuset, er det en tjeneste de utfører?
Sitat av Dough Vis innlegg
Hva hva er greia med dette og Fattighuset, er det en tjeneste de utfører?
Vis hele sitatet...
Her begynner jeg å bli usikker på hvor sant det er. Bestiller mest fra aliexpress selv. Og det er gjennom lørenskog som alt annet. Et par ganger har pakka blitt holdt igjen før jeg måtte dokumentere hva som var i pakka og verdien før den ble sendt videre. Pitney har stått på pakkene fra amazon mens det står noe helt annet på pakkene fra alkexpress
Sitat av Dough Vis innlegg
Hva hva er greia med dette og Fattighuset, er det en tjeneste de utfører?
Vis hele sitatet...
Sånn jeg har forstått det er det bare en repack tjeneste, pluss de setter sammen forsendelser merket med fast shipping i en pakke, toll og sånt går igjennom så ikke riktig det karen over før sier men men
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Sånn jeg har forstått det er det bare en repack tjeneste, pluss de setter sammen forsendelser merket med fast shipping i en pakke, toll og sånt går igjennom så ikke riktig det karen over før sier men men
Vis hele sitatet...
Aldri opplevd det selv så syns bare det hørtes rart ut :P bestiller mye og mye forskjellig hver gang
Ebay sender med mange forskellige. Fra Japan kommer det oftest med FedEx, av og til med DHL. Er snakk om kamerautsyr fra Jaoan, altså ganske store pakker,