Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 941
Tipps til avhør? Best og ikke svare på en dritt eller nekte?
Lite beviser i saken, men er vel også straffbart og juge i avhør? Så sånn sett er det vel bedre og ikke svare på noe..?
nekt på alt.
Du kan møte opp til avhør og det eneste du er pliktig til å oppgi personalia. Så etter å ha bekreftet at du er «Jens» kan du si - ingen kommentar, ønsker ikke å prate om det, ingen kommentar osv til det kjedsommelige. Du har også mulighet til å ha med en advokat i avhøret. Problemene dine vil ut ifra hva du velger å si bli noe politiet vil jobbe mot å bevise eller få ditt alibi til å rakne. Se videoer på YouTube om folk som er i politiavhør hvis du ønsker å se litt om hvordan det fungerer på «bakrommet» til politiet. Politiet driver et sosialt spill med deg som mistenkt og de bedømmer alt du gjør fra sittestilling, ben plassering, fikling med hender, stemmeleie, ansiktsmimikk osv.
Sist endret av Drugsarebadmkey; 21. desember 2023 kl. 23:53.
Sitat av Olsen Vis innlegg
Tipps til avhør? Best og ikke svare på en dritt eller nekte?
Lite beviser i saken, men er vel også straffbart og juge i avhør? Så sånn sett er det vel bedre og ikke svare på noe..?
Vis hele sitatet...
Vanskelig gi deg gode råd uten mer informasjon. Men du skal ikke lyve med mindre du har god erfaring på dette. Det er ikke straffbart å lyve som mistenkt eller sikta, men det kan bli brukt mot deg i retten av statsadvokaten for svekke troverdigheten til forklaringen din.

« Hvis man selv er mistenkt/siktet i en sak, er det ikke straffbart å lyve verken i retten eller i politiavhør, hvis den uriktige forklaringen gjelder det forholdet som man er mistenkt/siktet for. Dette følger av straffeloven § 221.»


Men et godt råd kan jeg gi deg : Wipe alle elektroniske enheter før du skal i avhøret. Du vet aldri om enheten samler informasjon som kan bli brukt mot deg.
Sist endret av WierdoZ; 21. desember 2023 kl. 23:58.
Bare å si du ikke har noe å si/ ikke vet noe
Vet ikke/husker ikke på alt annet enn personalia. Hvis du skal snakke så aldri gjør det uten advokat isåfall
Er du vitne eller tiltalt? Det har litt betydning.
Som mistenkt er det lov å juge så mye man vil, så lenge du ikke juger om at andre har gjort noe straffbart.

Som vitne er det straffbart å juge uansett og du er pliktig til å svare.

Spørs på saken, men har de lite eller ingen bevis er det beste å si du ikke ønsker forklare deg i det hele tatt, da blir ting ofte henlagt siden de ikke kan bevise noe.

Ellers bør du holde deg kort. Ikke bortforklare, ikke finn på ting, hold det kort, lite, helst ingenting, og husk det er din rett å nekte forklare eller svare noe

Har dessverre vært i et titalls avhør og fått en del veldig heldige reaksjoner på grunn av overnevnte.
Har vridd meg unna veldig mange saker. Men har aldri brukt retten til og nekte og forklare meg. Nekt nekt nekt prinsippet funker sikkert. Men kunsten og kun si det som er nødvendig og det og unnlate og svare på di rette spørsmålene tror jeg er kunsten. Og har det vært alkohol involvert aldri si at du var så full at du ikke husker noe. Det kommer og biter deg i ræva i en evt rettsak. Aldri skryt på deg at du har drukket mye en kveld. Da blir det brukt mot deg.

Men det tok noen år/en del avhør før jeg begynte og føle meg komfortabel i avhør. På slutten av min kriminelle karriere synes jeg det var spenning i avhør. Det og gå ut etter ett avhør og vite at her har man tatt rotta på dem var dessverre en god følelse. Heldigvis ble jeg voksen til slutt og har ikke vært avhørt på mange år. Ett annet tips er at har du gjort noe der du risikerer en straff som svir, skaff deg en advokat. Jeg hadde en jeg brukte fast i flere år. Var det saker der jeg viste at det var flere vitner. Så gikk jeg i avhøret og svarte på det jeg ønsket. Var det noe jeg ikke ville svare på. Så sa jeg at det vil jeg ikke svare på før jeg evt har snakket med advokat.

Advokaten fikk innsyn i avhørene til evt vitner og jeg formet gjerne svarene utifra dette