Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1817
Er ny her, så vet ikke helt hva som er ok å diskutere her. Men ser det ligger en del spørsmål nedover ang tilsvarende mitt spørsmål. Forrige tråd ble slettet så jeg prøver igjen med en annen ordlyd...

En i familien blir forfulgt av noen som ser ut til å vite ALT hun foretar seg. Vet hvilket hotell i utlandet og når fly er inne. Vet når hun er på besøk osv. Denne personen har kontroll på alt hun gjør også ting bare noen få andre kjenner til.
Nå har denne personen presset henne så langt at det blir helt uutholdelig.
Kan det være at hennes tlf og facebook er hacket og hvordan kan man eventuelt finne det ut?
Ja, kanskje? Det er ikke så mye informasjon her.

Er facebooken hennes åpen? Kan alle se hva hun poster?
Har hun byttet passord på facebook og på emailen? Trenger man bare et passord for å komme inn på facebooken hennes? Bruker hun samme passord på alt? Har hun prøvd å bruke VPN eller annen sikring? Har hun oppholdt seg i en lenger periode utenfor hjemmet sitt og problemet har fortsatt oppstått?

Bytt alle passord så fort som mulig. Ikke bruk det samme to ganger. Skriv dem heller ned på en lapp du legger i undertøyskuffen.
Husk å logge ut fra alle devices på de stedene hun kan gjøre det.
Kjøp en billig VPN (F.eks PIA).

Bytt passord på internettet deres også.
Sist endret av PerPerPerPer; 25. september 2015 kl. 16:44.
Det kan også være lurt å kjøre en factory-reset av både mobil og PC slik at du er helt sikker på at det ikke ligger noe spionvare som keyloggers etc.

Hvis du skal bytte passord etc før du reinstallerer Windows/resetter mobilen bør dette gjøres fra en PC som tilhører noen andre så du ikke risikerer at personen får med seg det nye passordet.

Anbefaler også å anmelde dette, ved mindre dere vet hvem vedkommende er og tenker å "gjøre opp på egenhånd".
Trådstarter
3 0
Takk for svar!

Det er nok samme passord på flere steder, så det skal byttes umiddelbart.
Det er ikke åpen facebook, og så mye av informasjonen denne personen sitter inne med kan ikke finnes kun på facebook en gang.
Det er akkurat som om noen vet nøyaktig hva hun sender og mottar av sms.
SMS har også forsvunnet uten at hun selv har slettet det.
Det er ingen av oss som har peiling på dette overhodet, så det blir litt dårlig forklart herfra.

Kan noen ha kontroll over andres telefon i en slik grad at man kan lese og slette andres sms?
Ja, det finnes ulike keyloggere/spyware som gir muligheten til dette. Ganske enkelt å legge inn om man har fysisk tilgang til mobiltelefon/PC.
Trådstarter
3 0
Vi vet hvem personen er for han kommer med masse trusler i tillegg til å forfølge henne.
Hun hadde tidligere et forhold til han, og han truer med å avsløre dette slik at hun mister alt hun har nå.
Så ved en anmeldelse vil han bare kjøre enda hardere på for å ødelegge henne.
Han har meldinger hun har sendt til han tidligere som han truer med å legge frem om hun gjør den minste lille ting.
Hun er helt på randen og jeg prøver det jeg kan å finne ut hva som har skjedd.

Kan telefonen hennes ha blitt hacket uten at han har hatt fysisk tilgang på den?
Sist endret av Movaa; 25. september 2015 kl. 17:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På Facebook delen
Steg 1:
Vær pålogget med hennes profil og gå inn på https://www.facebook.com/settings?ta...in_alerts&view, Dette vil åpne security settings og deretter "Innloggingsvarsler".
Der kan du velge å varsle om nye enheter logger inn på facebook accounten hennes, jeg har personlig dette på facebook varsel og sms.

Steg 2:
Gå til https://www.facebook.com/settings?ta...d_friends&view (Betrodde kontakter).
Her ser du hvem som kan tilbakestille passordet ditt om jeg ikke tar feil, se om han kan være her (høyest usannsynlig) og fjern han.

Steg 3:
Gå til https://www.facebook.com/settings?ta...=sessions&view (Hvor du er innlogget).
Her vil du få en full oversikt over hva enheter som er logget inn på hennes facebook account. Se om du finner noe suspicious, om du ikke gjør det, avslutt all aktivitet uansett. Så logger du inn på nytt. (dette gjør at alle som er koblet til må logge inn på nytt for å kunne ha tilgang til kontoen.

En mulighet er også å aktivere 2 trinns autentisering, dette gjør at man må skrive inn en kode man får på melding for å kunne logge inn, men med tanke på at han muligens har kapret telefonen gjør dette litt nytteløst

Andre generelle tips jeg ville gitt er å endre passord på router, og bytt kryptering til WPA2 om det ikke er det fra før. WPA og WEP er relativ lett å cracke. Fabrikk resett telefonen som nevnt over og kjør virus scan på alle pcer. (Ville egentlig installert en helt fresh version av windows). Om du har noen minnebrikker liggende ville jeg anbefalt å ikke bruke disse uten å scanne de først. Om hun har funnet en usb/cd og tatt den med hjem ville jeg kastet denne, kan være en måte en person har "hacket" deg.

Ellers, lykke til!
En annen ting som er verdt å nevne her, er at de som ofte gjør sånne ting som dette er en "god" og "betrodd" venn \ familie medlem å lignende, vertfall en som på vanlig dagligdags frammøte utgir seg for å være en god venn, siden han\hun også har sensitiv informasjon som er bare delt til noen få
Med tanke på at personen har så mye info regner jeg med at det er mer enn bare en konto som er tatt over. Vil anbefale å formatere datamaskinen hun bruker. Re-sette telefonen til fabrikkinnstillinger. Bytte passord på ALLE kontoer hun eier slik som mail, facebook, twitter, instagram, googleplay/icloud etc. Det er viktig at dette gjøres ETTER maskinen hennes og telefonen er formatert. Ellers er dere like langt.

Hvilke OS kjører telefonen hennes på?