Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1324
Ja, jeg har prøvd Google..

Er det noen her som har erfaring med LaTeX-rapporter? Har litt erfaring med syntaksen, men har aldri brukt det som del av et større prosjekt før.

Skal hovedsakelig bruke språket til å formulere en rapport på kretsdesign av et analogt speedometer. Trenger noe som gjør det enkelt å se underveis hvordan rapporten blir seende ut og helst "syntax highlighting" av grunnleggende LaTeX-syntaks. Trenger rett og slett bare å bestemme meg for et program som er best mulig egnet. Helst noe med innebygget compilator. (Trenger ikke være gratis/openSource)

Takk for svar!

- Lars
For å se hvordan den ser ut underveis er du avhengig av å "kompilere" dokumentet hele tiden. Wysiwyg med LaTeX vil jeg ikke anbefale i det hele tatt. Personlig liker jeg å bruke Sublime og som har både syntax-highlightning. Har satt opp et build-script så jeg lager dokumentet med å trykke "CTRL+B" så får jeg opp PDF-filen. TeX-works er også helt grei om du ikke ønsker å ha oppe mange filer på en gang.

Det viktigste når man skriver lengre LaTeX-rapporter er å ha en god mal som deler opp dokumentet på en fornuftig måte. Og er det en god mal vil dokumentet se bra ut uansett, og du skal egentlig ikke trenge å tenke på hvordan ting ser ut underveis. (hele poenget med LaTeX er at du skal ha fokus på innholdet, ikke layout. For layout ordner den for deg)
Trådstarter
20 1
PS: Gjerne noe som har automatisk utfylling av syntaks også. (dvs. om jeg skriver "\frac{" kommer "\frac{}{}" automatisk. Finnes så mange alternativer, ønsker bare noe feedback fra noen som har litt erfaring i feltet.
TeXstudio er min favoritt. Oversiktlig og greit, og har syntax highlighting samt autofullfør for LaTeX-syntax.
Trådstarter
20 1
Sitat av etse Vis innlegg
For å se hvordan den ser ut underveis er du avhengig av å "kompilere" dokumentet hele tiden. Wysiwyg med LaTeX vil jeg ikke anbefale i det hele tatt. Personlig liker jeg å bruke Sublime og som har både syntax-highlightning. Har satt opp et build-script så jeg lager dokumentet med å trykke "CTRL+B" så får jeg opp PDF-filen. TeX-works er også helt grei om du ikke ønsker å ha oppe mange filer på en gang.

Det viktigste når man skriver lengre LaTeX-rapporter er å ha en god mal som deler opp dokumentet på en fornuftig måte. Og er det en god mal vil dokumentet se bra ut uansett, og du skal egentlig ikke trenge å tenke på hvordan ting ser ut underveis. (hele poenget med LaTeX er at du skal ha fokus på innholdet, ikke layout. For layout ordner den for deg)
Vis hele sitatet...
Takk, det er akkurat denne typen feedback jeg trenger. Spesifikke programanbefalinger (og hvorfor) er midt i blinken. Nå må jeg bare raskt lære meg hvordan jeg deler opp skrivingen. Forstår det slik at det kan sammenlignes med programmering der alle likninger kan lagres som egne filer på en strukturert/forståelig måte, osv.

Sitat av LeChuck Vis innlegg
TeXstudio er min favoritt. Oversiktlig og greit, og har syntax highlighting samt autofullfør for LaTeX-syntax.
Vis hele sitatet...
Høres også bra ut. Er det enkelt å kompilere/forhåndsvise underveis for en uerfaren LaTeX-bruker? Skal ikke stå på det tekniske. Bare muligheten for en hurtigtast som viser en midlertidig PDF-fil eller liknende?
Sist endret av lahebo; 24. mars 2014 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lahebo Vis innlegg
Takk, det er akkurat denne typen feedback jeg trenger. Spesifikke programanbefalinger (og hvorfor) er midt i blinken. Nå må jeg bare raskt lære meg hvordan jeg deler opp skrivingen. Forstår det slik at det kan sammenlignes med programmering der alle likninger kan lagres som egne filer på en strukturert/forståelig måte, osv.



Høres også bra ut. Er det enkelt å kompilere/forhåndsvise underveis for en uerfaren LaTeX-bruker? Skal ikke stå på det tekniske. Bare muligheten for en hurtigtast som viser en midlertidig PDF-fil eller liknende?
Vis hele sitatet...
Ja, TeXstudio har en egen innebygd PDF-leser som leser output fra pdflatex. Nå er det en stund siden jeg installerte TeXstudio, men jeg tror visning er satt opp med F1 som hurtigtast per default.
Trådstarter
20 1
Er det eventuelt noen av disse som har muligheten til å forhåndsvise LaTeX-formler i et sidevindu? For enkelt å se om man har glemt en parentes e.l.?
Sitat av lahebo Vis innlegg
Er det eventuelt noen av disse som har muligheten til å forhåndsvise LaTeX-formler i et sidevindu? For enkelt å se om man har glemt en parentes e.l.?
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du mener. Visningen til TeXstudio er slik:
,
hvor du altså har LaTeX-dokumentet til venstre og PDF-forhåndsvisning til høyre. Glemmer du noe i syntaxen vil ikke dokumentet kompileres, evt. vil du få feilmeldinger som beskriver hva som er galt. Glemmer du noe i selve mattestykket burde du se det raskt i forhåndsvisningen.
Trådstarter
20 1
Har såvidt sett på TeXStudio og Sublime nå. Tror jeg skal eksperimentere litt med TeXStudio først, før jeg evt. går over til Sublime som hadde mye renere UI (viktig for å få ro i sjela ). Må visstnok installere en builder/kompilator separat uansett. Nå snakker vi grovt nybegynner-nivå og kan sikkert få personlig hjelp av noen andre her for å gjøre livet enklere etter hvert.

Takk for raske svar, ser ut som jeg faktisk kan komme i gang allerede nå!

Sitat av LeChuck Vis innlegg
Litt usikker på hva du mener. Visningen til TeXstudio er slik:
,
hvor du altså har LaTeX-dokumentet til venstre og PDF-forhåndsvisning til høyre. Glemmer du noe i syntaxen vil ikke dokumentet kompileres, evt. vil du få feilmeldinger som beskriver hva som er galt. Glemmer du noe i selve mattestykket burde du se det raskt i forhåndsvisningen.
Vis hele sitatet...
Det var nettopp dette jeg trengte, må bare installere en kompilator virker det som. Takk!
Sist endret av lahebo; 24. mars 2014 kl. 13:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På windows pleier jeg bare å installere "TexWorks" for å få med alle nødvendige kompilatorer. Denne har og god støtte for å laste ned ekstra "packages" om du trenger dette. Du trenger ikke bruke editoren som følger med om ikke dette er ønskelig, da du fint kan bygge latex-filene via kommandolinje. (noe de fleste editorer, som sublime og TeX-studio gjør for deg).
Trådstarter
20 1
Sitat av etse Vis innlegg
På windows pleier jeg bare å installere "TexWorks" for å få med alle nødvendige kompilatorer. Denne har og god støtte for å laste ned ekstra "packages" om du trenger dette. Du trenger ikke bruke editoren som følger med om ikke dette er ønskelig, da du fint kan bygge latex-filene via kommandolinje. (noe de fleste editorer, som sublime og TeX-studio gjør for deg).
Vis hele sitatet...
Installerte MiKTeX og får enkelt og greit prompts når noe mangler om jeg vil installere det.
Trådstarter
20 1
UPDATE: Fant ut at writeLaTeX, var et veldig lettvint og tilgjengelig alternativ.