Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2274
Som født arbeidsnarkoman er jeg ute etter et yrke man kan jobbe fra soloppgang til solnedgang og lenger uten å gå tom for arbeid. Noen ideer til arbeidsplasser?

går på videregående så gjør ingenting om det trenger utdannelse.
Er det sånn at advokater alltid har nok arbeid om de vil, eller må de "vente" på arbeid?

Forslag?
Sitat av Romanowa Vis innlegg
Som født arbeidsnarkoman er jeg ute etter et yrke man kan jobbe fra soloppgang til solnedgang og lenger uten å gå tom for arbeid. Noen ideer til arbeidsplasser?

går på videregående så gjør ingenting om det trenger utdannelse.
Er det sånn at advokater alltid har nok arbeid om de vil, eller må de "vente" på arbeid?

Forslag?
Vis hele sitatet...
Personlig jobber jeg i IT-yrket, hadde 400+ timer overtid i fjor, og 1500 timer vakt, i tillegg til vanlige 8-16 dager hver dag.
0 sykedager hadde jeg også, og tok bare ut det jeg hadde akkurat i ferie.

Som jeg sa til sjefen heromdagen, "så lenge jeg jobber er jeg lykkelig".
Utdanne deg som matematiker og få jobb som analytiker.
Da kan du jobbe 24/7.
Har tenkt mye på det, men føler jeg kanskje er litt seint ute? Hva syns du? Men høres ut som et veldig bra yrke for meg ellers!

Sitat av Goophy Vis innlegg
Utdanne deg som matematiker og få jobb som analytiker.
Da kan du jobbe 24/7.
Vis hele sitatet...
Analytiker i finansmarkedet mener du? Det er kanskje bare der det finnes analytikere?
Sist endret av Romanowa; 3. september 2009 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De advokatene jeg kjenner har alltid "nok" arbeid.

Har du tenkt over at du kan ha to jobber? Slik at du ikke blir lei den ene?

Jeg jobbet 300 timer overtid i den daglige "håndverksjobben" min, men kunne godt tenkt meg å ha jobbet innenfor hobbyen min (IT) i stedet for å ha jobbet overtid på samme plassen.
Sist endret av Grimdoc; 3. september 2009 kl. 00:45.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
De advokatene jeg kjenner har alltid "nok" arbeid.

Har du tenkt over at du kan ha to jobber? Slik at du ikke blir lei den ene?
Vis hele sitatet...
Joda, men er litt ute etter en karriere, altså noe jeg kan bygge på, bli best i høres kanskje litt rart ut for noen, men min største frykt er å ende opp ferdigutdannet i et yrke der jobben går automatisk og jeg er låst i en 8 timers arbeidsdag som virker evig lang. Elsker overtidsarbeid, utfordringer og liker tanken på å ha nok arbeid til å kunne sitte og jobbe til langt uttover sene kvelder
Sitat av Romanowa Vis innlegg
Joda, men er litt ute etter en karriere, altså noe jeg kan bygge på, bli best i høres kanskje litt rart ut for noen, men min største frykt er å ende opp ferdigutdannet i et yrke der jobben går automatisk og jeg er låst i en 8 timers arbeidsdag som virker evig lang. Elsker overtidsarbeid, utfordringer og liker tanken på å ha nok arbeid til å kunne sitte og jobbe til langt uttover sene kvelder
Vis hele sitatet...
Mao er du redd for en jobb som 80% av alle nordmenn sitter på?
Sitat av Romanowa Vis innlegg
Joda, men er litt ute etter en karriere, altså noe jeg kan bygge på, bli best i høres kanskje litt rart ut for noen, men min største frykt er å ende opp ferdigutdannet i et yrke der jobben går automatisk og jeg er låst i en 8 timers arbeidsdag som virker evig lang. Elsker overtidsarbeid, utfordringer og liker tanken på å ha nok arbeid til å kunne sitte og jobbe til langt uttover sene kvelder
Vis hele sitatet...
Bli lege. Personlig har jeg tenkt å spesialisere meg innen indremedisin, revmatologi og immunologi. Variert, utfordrende og mye arbeid. Men så interesserer jeg meg voldsomt for dette allerede.
Sist endret av exocytose; 3. september 2009 kl. 00:58.
Sitat av Romanowa Vis innlegg
Analytiker i finansmarkedet mener du? Det er kanskje bare der det finnes analytikere?
Vis hele sitatet...
For eksempel, men det trengs analytikere innen så godt som alle felt du kan tenke deg. Er du utdannet realist vil alle kaste seg over deg med jobber som aldri tar slutt.
Ja, om 80% av norges befolkning har en slik arbeidsdag, så vil ikke jeg bli en av dem

Lege er for komplisert igjen, da føler jeg at det burde ligge en genuin interesse bak. Har tenkt på det for arbeidet og pengenes skyld, men det blir kanskje litt for spesialisert..

Både IT og matematiker som er nevnt ovenfor virker for meg som yrker man kan få bruk for nesten overalt
Hei Romanowa!

Må innrømme at tanken har slått meg selv også. Det å jobbe overtid / utenom vanlig arbeidstid frivillig er en helt fantastisk følelse. Kanskje ikke fordi jobben i seg selv er så veldig spennende eller underholdende, men fordi man antakelig sitter igjen med en ekstra god følelse, samt en god del ekstra penger. Er veldig vanskelig å forklare, men skjønner GODT hva du tenker på.

Men som svar til spørsmålet ditt;

Jeg kjenner desverre ikke til noen jobber hvor du kan jobbe så mye du vil. Nå er jeg ikke veldig inn i dette, men tror det er en lov som sier at du har maksimalt lov til å jobbe et X antall timer overtid i året. Personlig har jeg lyst til å jobbe på en postterminal hvor jeg kan sortere post "24/7".

Håper noen med litt mer kjentskap til temaet kan svare Romanowa.

Veldig interessant!

Mvh. Niggorex
Dagbladet rapporterer om umenneskelige arbeidsmengder på sykehjem... Skal du jobbe så mye vil du ikke ha noen fritid å bruke store summer på, så jeg ser ikke at lønn burde ha noe å si.
Hvorfor du vil risikere helsa di er ganske dumt, men alle service yrker er jo kjent for å ikke overholde arbmiljøloven.
Eller vekter...
Du stiller spørsmålet helt feil. Dersom du ikke har lidenskap for det du driver med blir du meget fort utbrent av å jobbe "24/7". At du er ung og uerfaren og ikke aner hva du snakker om nå betyr ikke at du kommer til å trives som arbeidsnarkoman i et yrke du hater om fem år...

Finn ut hva du brenner for og engasjer deg i det. Du vil uansett klare å fylle dagen om du brenner for noe. Dessuten har jeg hørt at hobbyer skal være en fin oppfinnelse...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Du stiller spørsmålet helt feil. Dersom du ikke har lidenskap for det du driver med blir du meget fort utbrent av å jobbe "24/7". At du er ung og uerfaren og ikke aner hva du snakker om nå betyr ikke at du kommer til å trives som arbeidsnarkoman i et yrke du hater om fem år...

Finn ut hva du brenner for og engasjer deg i det. Du vil uansett klare å fylle dagen om du brenner for noe. Dessuten har jeg hørt at hobbyer skal være en fin oppfinnelse...
Vis hele sitatet...
Joda, men man tjener ikke mye på hobbyer. Er derfor jeg spør etter forslag til yrker, så jeg kan velge noe jeg er interessert i.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Mao er du redd for en jobb som 80% av alle nordmenn sitter på?
Vis hele sitatet...
jeg er ivertfal livredd det livet..... og jeg er villig til å gjøre alt i min makt for å ikke ende opp med en slik jobb.

selger, er jo et veldig intressant yrke. alltid noe som KAN selges.
er jo mange pro's som tar en tur på expert når det åpner, kjøper 2-3 stk av den dyreste støvsugeren de har, og selger den videre med hjelp av dør-til-dør metoden å lever fett på det.
Sitat av Romanowa Vis innlegg
Som født arbeidsnarkoman er jeg ute etter et yrke man kan jobbe fra soloppgang til solnedgang og lenger uten å gå tom for arbeid. Noen ideer til arbeidsplasser?

går på videregående så gjør ingenting om det trenger utdannelse.
Er det sånn at advokater alltid har nok arbeid om de vil, eller må de "vente" på arbeid?

Forslag?
Vis hele sitatet...
høres ut som skuespilllinje det her
film/tv
Sist endret av lucifer92; 3. september 2009 kl. 04:58.
Sitat av Romanowa Vis innlegg
Som født arbeidsnarkoman er jeg ute etter et yrke man kan jobbe fra soloppgang til solnedgang og lenger uten å gå tom for arbeid. Noen ideer til arbeidsplasser?

går på videregående så gjør ingenting om det trenger utdannelse.
Er det sånn at advokater alltid har nok arbeid om de vil, eller må de "vente" på arbeid?

Forslag?
Vis hele sitatet...
Hvis du har interesser innen juss, så er arbeid som politiadvokat og politibetjent jobber der du kan arbeide nærmest ubegrenset med betalt overtid. Mange av arbeidsoppgavene er her unntatt fra arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Vanlige advokater må jobbe hardt for å opparbeide seg kundemasse.
Serviceyrke (servitør/bartender/hovmester) er etter min erfaring yrket viss du har lyst å leva "på jobben".
I min jobb er skifta så varierte og overtid er eit vellkjent faktum. Kan fint jobba 8-10 timer kvar dag, og viss du vil jobbe mykje overtid er det bare ein samtale med sjefen. Hovmester har etter min hukomelse ca 12 timers dager.
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Serviceyrke (servitør/bartender/hovmester) er etter min erfaring yrket viss du har lyst å leva "på jobben".
I min jobb er skifta så varierte og overtid er eit vellkjent faktum. Kan fint jobba 8-10 timer kvar dag, og viss du vil jobbe mykje overtid er det bare ein samtale med sjefen. Hovmester har etter min hukomelse ca 12 timers dager.
Vis hele sitatet...
Ja, du er inne på noe der. Da jeg var utplassert som servitør på VG2, på et hotell, kom jeg i kontakt med en som jobbet i "oppvasken". Han hadde vistnok jobbet i 22 timer i strekk da jeg pratet med han, og han var RØD i øya så tviler ikke.

(Tror faktisk ikke det er så ille å jobbe på et slikt sted, selvom mange kanskje ser ned på yrket siden det er en "dritt-jobb". Man skal uansett huske på at jobb er jobb. Folk ler jo av ungdommene som har fått seg sommerjobb på tusenfryd til 50 kr/t eller hva de får, men de jobber jo faktisk for de istedenfor å sitte på rævva og ikke gjøre noe... )
Jeg virker kanskje litt hyklersk nå, siden jeg sa i mitt forrige innlegg at dersom jeg sluttet i min nåværende sjåførjobb, ville jeg ikke ta ny jobb (enda!) fordi jeg tjener bedre på nettpoker, men jeg er ikke snauere enn at jeg vil modifisere denne påstanden. Jeg lurer på om noen av dere kanskje vet om et yrke som passer for meg, og som er realistisk at jeg kan få. Håper ikke trådkapringen min blir sett altfor stygt på her nå, men hadde vært utrolig fint om noen som vet noe kunne sitert meg i et innlegg og slengt inn en liten linje eller to.

Jeg liker IT og data, men har ingen utdanning eller særlige kunnskaper innenfor feltet, ut over helt basic HTML-, CSS- og PHP-kunnskaper. Ellers er jeg realist av hjertet. Går fremdeles på VGS, så har ikke noe mer enn R2, Fysikk 2 og Kjemi 2 (ekvivalent med 3MX, 3FY og 3KJ) enda, men jeg har til gjengjeld 6 i alle fagene (også i Matematikk X fra 2. klasse). Etter VGS og førstegangstjenesten har jeg tenkt til å søke meg inn på NTNU, uten at det er veldig relevant ettersom jobben jeg eventuelt finner her, vil være av interesse ASAP.

Har tidligere laget enkle hjemmesider for idrettslaget til svært underbetalte priser, og også vært deltids hjelpelærer i de forskjellige realfagene og tjent meg noen slanter slik, uten at disse erfaringene er noen voldsomme referanser på CVen.

Ellers elsker jeg å kjøre bil (og MC). Har nå en sjåførjobb der jeg tjener 110 kr timen. Ikke noe å bli rik av, altså, men jeg STORTRIVES bak rattet. Kunne vel kanskje ikke tenkt meg en bedre jobb enn å sitte bak rattet hele dagen egentlig. Det er kanskje ikke så mange andre jobber jeg kan få, unntatt drosjesjåfør når jeg fyller 20, men det er jo fremdeles en stund frem i tid.

Men nå har jeg vel sagt det. Liker IT, flink i realfag, elsker å kjøre. Er det noen spennende jobber en uutdannet kar på 18-19 år kan få med dette her, eller er det å klare seg med det man har til man får en utdanning?

Ellers har jeg faktisk lurt på å avbryte realfagsstudiene til tross for de gode karakterene og min oppriktige interesse. Grunnen er at jeg har hørt at realister er grovt underbetalt. Noen sier at realister og ingeniører er mangelvare, mens andre sier at det er overflod av dem, og at de fleste går uten arbeid. Har hørt at etter endt studie er det få valgmuligheter andre enn å bli lærer eller matematiker/fysiker av yrke. Sistnevnte er vel utrolig dårlig betalt, og lærer har ikke lyst til å bli. Er det noen som har noen kommentarer til dette? Vet det er mange her inne som har litt greie på dette her.

Vil legge til at godt betalt overtid foran en pc-skjerm også høres ut som noe av det bedre og mer interessante. Men det er vel kanskje ikke så lett å få en slik jobb i min alder uten noen spesielle kvalifikasjoner.
Sist endret av Realist1; 4. september 2009 kl. 02:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Finn noe du interesserer deg for og start ditt eget firma. Da skal jeg love deg du får nok av ting å gjøre.
Få deg en jobb som reisemontør/serviceingeniør.. Du får reise mye, 1000+ timer overtid i året (så lenge det skjer
i utlandet), varierte arbeidsoppgaver og greit betalt...
har jobbet som kokkelærling i to år nå.. har vel hatt en gode 340 timer i måneden.. i gourmet restauranter så jobber man gjerne 12-14-16 timer dagen.. fem seks dager i uka.. men, vet ikke om jeg vil anbefale det, jævlig stressnivå, dårlig betalt, og du må tåle noe ekstremt med kjeft..
Realist1 du sier du elsker å kjøre--- hvorfor ikke ta kurs og bli kjøre lærer? de tjener da greit nok.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av exocytose Vis innlegg
Bli lege. Personlig har jeg tenkt å spesialisere meg innen indremedisin, revmatologi og immunologi. Variert, utfordrende og mye arbeid. Men så interesserer jeg meg voldsomt for dette allerede.
Vis hele sitatet...
Bli lege? Da har du nok ikke muligheten til å jobbe fra soloppgang til solnedgang. Er strengt regultert det der, slik at helsepersonel ikke skal kunne slite seg med for mye arbeid, slik at det evt. kan bli slurving i jobben...
Er visstnok mye og gjøre i Sikkerhetsbransjen i Kongo/Uganda for tiden.

Spøk til side,
Personlig jobber jeg med IT-Drift for øyeblikket, men vil senere over i et konsulentyrke, da det gjerne innebærer at man jobber med litt forskjellige oppgaver, (Dog, man har sin spesialitet) samt man får hele tiden nye oppgaver og løse om man da ikke er på langtidsoppdrag.
Dette spørsmålet har et svært enkelt svar:

Bli lærer.

Som lærer kan du lett arbeide 24 timer i døgnet og fremdeles føle at du kunne jobbet enda mer. Man kan alltid følge opp elever bedre, alltid planlegge bedre undervisning og alltid bruke enda mer til på å utvikle seg som klasseleder og pedagog.

Når det er sagt må det nevnes at det ikke betales overtid som lærer. Du tjener det du tjener uansett hvor mye du jobber...

Andre her nevner det å ha to jobber. Det fungerer fint for min del. I ukedagene er jeg lærer og i helgene og feriene jobber jeg som lydtekniker.
Sist endret av Halalgeir; 9. september 2009 kl. 16:07.
Har du tilfredsstillende helse og vandel kan du jo vurdere drosjeyrket. Som drosjesjåfør kan du kjøre tilnærmet ubegrenset (avhengig av i hvilken grad du og bileier respekterer arbeidsmiljøloven), og yrket lar seg lett kombinere med andre jobber. Eksempelvis kan du ha en vanlig 8-16-jobb kombinert med kjøring om natta - nattkjøring er naturlig nok bedre betalt enn på dagtid.

Står du virkelig på i helger og under arrangementer er det lett å tjene gode penger, og det burde vel ikke være noe problem om du virkelig er så arbeidssom som du sier. De fleste bileiere opererer med at 40-45% av brutto inntjening går til sjåføren.

Brøytebilsjåfør er også et alternativ i vinterhalvåret. Som brøytebilsjåfør er du ikke underlagt ordinær kjøre- og hviletid, og du kan derfor i praksis sitte i bilen i flere døgn i strekk når været er på sitt verste. Det betyr også at det kan gå dager hvor du knapt er i bilen, men har du vakt skriver du timer uansett.

Videre er det relativt vanlig med én uke vakt og én uke fri. Det burde være gunstig for deg som er arbeidsnarkoman siden du har mulighet til å jobbe også i friuka