Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1721
Har slitt som faen i 3-4 mnder er sykemeldt pga det og dps og sykehuset har ikke noe å komme med så vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger

Problemet er jo også at det å oppsøke hjelp kategoriserer deg som en som ikke kommer til å ta selvmord så da blir jo også helsevesenet ubrukelig
Sist endret av Sliten 00; 31. januar 2024 kl. 19:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sliten 00 Vis innlegg
Problemet er jo også at det å oppsøke hjelp kategoriserer deg som en som ikke kommer til å ta selvmord så da blir jo også helsevesenet ubrukelig
Vis hele sitatet...
Snakker du av erfaring nå, eller er det noe du antar? Har du tatt kontakt med offentlig helsehjelp av noe slag og sagt at du sliter med selvmordstanker?

Ser du er i kontakt med DPS, men det kan du jo være uten å ha vært så direkte som du er med oss nå.
Sist endret av mentalmelt; 31. januar 2024 kl. 20:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Psykisk ustabil
Du vet ikke hva du skal gjøre lenger?
Husk at denne planeten går til helvete en dag, nyt hvert øyeblikk du har til disposisjon på planeten! Du må bare være tålmodig, du er i en bedre situasjon om 3 måneder.
Trådstarter
22 8
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Snakker du av erfaring nå, eller er det noe du antar? Har du tatt kontakt med offentlig helsehjelp av noe slag og sagt at du sliter med selvmordstanker?

Ser du er i kontakt med DPS, men det kan du jo være uten å ha vært så direkte som du er med oss nå.
Vis hele sitatet...
Snakker av erfaring når jeg begynte å få problemer oppsøkte jeg legevakt mye og ble innlagt 3 ganger men ble fort skrevet ut igjen og det ble nesten ett rituale å gå ned på legevakta hver kveld og gang på gang fikk jeg høre iallfall at «du er så flink til å si ifra» osv og nå har jeg bare sluttet å be om hjelp og har blitt litt bedre men idag snudde alt igjen og jeg kan gidder ikke snakke med legevakt mer så ja snakker av erfaring

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Snakker du av erfaring nå, eller er det noe du antar? Har du tatt kontakt med offentlig helsehjelp av noe slag og sagt at du sliter med selvmordstanker?

Ser du er i kontakt med DPS, men det kan du jo være uten å ha vært så direkte som du er med oss nå.
Vis hele sitatet...
Sitat av Borderline Vis innlegg
Du vet ikke hva du skal gjøre
lenger?
Husk at denne planeten går til helvete en dag, nyt hvert øyeblikk du har til disposisjon på planeten! Du må bare være tålmodig, du er i en bedre situasjon om 3 måneder.
Vis hele sitatet...


Ser at planeten kan gå til helvette men tenker ikke så langt lenger jeg sliter med hver dag tipper jeg holder i max 1 mnde mer
Sist endret av Sliten 00; 31. januar 2024 kl. 20:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utbrent og utvanna
Frelsaren's Avatar
Hva er det som gjør hverdagen din uholdelig da for å si det sånn?

Og om alt gikk på skinner her, hva hadde vært det optimale resultatet sånn du ser det?
Inlegging? Offentlig psykolog en gang i uka? Medisinering?
Trådstarter
22 8
Sitat av Frelsaren Vis innlegg
Hva er det som gjør hverdagen din uholdelig da for å si det sånn?

Og om alt gikk på skinner her, hva hadde vært det optimale resultatet sånn du ser det?
Inlegging? Offentlig psykolog en gang i uka? Medisinering?
Vis hele sitatet...
Det har jeg brukt mange timer på å prøve å finne ut av jeg har alle forutsetninger for å ha det bra tjener mye penger, hadde bra dame men slo opp med hun for å leve mer ungkarslig har en ny leilighet i sentrum som jeg bor i med en kompiss vet ikke helt hva mer jeg kunne hatt for å si det sånn hadde jeg visst hva problemet mitt er hadde det vært. Lettere å jobbe med :/
The world is my enem
Er du i arbeid?
Utbrent og utvanna
Frelsaren's Avatar
Høres ut som du har en solid depressiv runde her.
Gode forutsetninger for å tjene bra, regner med du har jobb da?
Har du noen hobbyer du driver med eller noe som helst som kan gi deg en grunn til å glede deg til å komme hjem?
Har du snakket med fastlegen din om å evt. få noe psykisk hjelp eller kanskje noe medisinering i det minste?

Er du innstilt på innleggelse tror jeg det skal være fullt mulig å overbevise din jevne sykepleier på legevakten om at du er i en psykotisk episode. Stikk inn på legevakta og fortell dem at noen karer i dress følger med etter deg og at de har putta miltbrann i vannet ditt, da er det rett inn på psykiatrisk.
Sist endret av Frelsaren; 31. januar 2024 kl. 21:56.
Trådstarter
22 8
Sitat av Frelsaren Vis innlegg
Hva er det som gjør hverdagen din uholdelig da for å si det sånn?

Og om alt gikk på skinner her, hva hadde vært det optimale resultatet sånn du ser det?
Inlegging? Offentlig psykolog en gang i uka? Medisinering?
Vis hele sitatet...
Sitat av Frelsaren Vis innlegg
Høres ut som du har en solid depressiv runde her.
Gode forutsetninger for å tjene bra, regner med du har jobb da?
Har du noen hobbyer du driver med eller noe som helst som kan gi deg en grunn til å glede deg til å komme hjem?
Har du snakket med fastlegen din om å evt. få noe psykisk hjelp eller kanskje noe medisinering i det minste?

Er du innstilt på innleggelse tror jeg det skal være fullt mulig å overbevise din jevne sykepleier på legevakten om at du er i en psykotisk episode. Stikk inn på legevakta og fortell dem at noen karer i dress følger med etter deg og at de har putta miltbrann i vannet ditt, da er det rett inn på psykiatrisk.
Vis hele sitatet...

Haha ja kunne sikkert løyet meg inn på psykiatrisk mens jeg er ellers oppegående og trivdes ikke når jeg var innlagt har prøvd antrideppresiva og fikk syke bivirkninger av det så det kan jeg ikke gå på heller men må nok snakke med fastlegen imorgen siden det er tilbake prøver bare å drikke meg i søvn ikveld så det kan bli over
Utbrent og utvanna
Frelsaren's Avatar
Du har prøvd antidepressiva ja, hvor mange om jeg kan spørre?
For veldig mange tar det lang tid å finne "riktige", eller det kan bli nødvendig med flere.

Hvor lenge prøvde du?
Antidepressiver tar ofte opp til 6 uker for å bli kvitt det verste av bivirkninger, kan også ta flere mnder før man ser den tiltenkte effekten.
Trådstarter
22 8
Sitat av Frelsaren Vis innlegg
Du har prøvd antidepressiva ja, hvor mange om jeg kan spørre?
For veldig mange tar det lang tid å finne "riktige", eller det kan bli nødvendig med flere.

Hvor lenge prøvde du?
Antidepressiver tar ofte opp til 6 uker for å bli kvitt det verste av bivirkninger, kan også ta flere mnder før man ser den tiltenkte effekten.
Vis hele sitatet...
Husker ikke helt hvor lenge kanskje 5 uker men mine bivirkninger var så ille at vi slutta jeg hadde konstante kramper som parkinsons og fikk angst så jeg fungerte jo ikke i det hele tatt
Kanskje det er nettopp sykemeldingen som gjør deg dårlig. Altså det å kun henge hjemme. Å ligge i sofaen hele dagen vil ikke gjøre noen noe bedre. Alle ville blitt deprimert av å kun være hjemme og gjøre ingenting. Spesielt hvis man er singel.
Utbrent og utvanna
Frelsaren's Avatar
Har du noen du kan snakke med? Og i så tilfelle er det slik at du gjør det?

Han kompisen du bor med f.eks. snakker du med han om hvor kjipt du har det?
Vet det er mange som unngår å snakke om denslags med kompiser, da kan det fort bli ganske tøft i lengden om man er singel.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Snakker du av erfaring nå, eller er det noe du antar? Har du tatt kontakt med offentlig helsehjelp av noe slag og sagt at du sliter med selvmordstanker?

Ser du er i kontakt med DPS, men det kan du jo være uten å ha vært så direkte som du er med oss nå.
Vis hele sitatet...
Hvis du har ''møtt veggen'' og er depressiv og angstfylt så maser de kontinuerlig om du har selvmordstanker. Svarer du nei så bikker de fort over på ''Jamen da er det jo ikke noe å stresse over''.

Jeg satt i TS sko for to år siden. Det tok over et halvt år med kontinuerlig kræsj og et halvt dusin legevakt oppmøter før de faktisk våknet smått og jeg begynte å få hjelpen jeg trengte. Idag er jeg fin, men det var et helvete å få helsvesenet til å skjønne.
Efter regnet, kommer solsken.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Borderline Vis innlegg
Du vet ikke hva du skal gjøre lenger?
Husk at denne planeten går til helvete en dag, nyt hvert øyeblikk du har til disposisjon på planeten! Du må bare være tålmodig, du er i en bedre situasjon om 3 måneder.
Vis hele sitatet...
Javisst, positiv tankegang løser alle problemer - spesielt psykiske lidelser...

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvis du har ''møtt veggen'' og er depressiv og angstfylt så maser de kontinuerlig om du har selvmordstanker. Svarer du nei så bikker de fort over på ''Jamen da er det jo ikke noe å stresse over''.
Vis hele sitatet...
Dette er dessverre min erfaring også.
Sist endret av robhol; 1. februar 2024 kl. 15:06.
Det er slett ikke uvanlig å "ha alt" men likevel slite psykisk. Man kan selvfølgelig få medisiner, men virkningen er omdiskutert. Man kan snakke med terapeut, men virkningen er omdiskutert. Man kan snakke med gode venner, hvis man har, og det skal ha god virkning. Men folk som sliter har en tendens til å slite ut de rundt seg også. Det er ikke alle som klare å bære den børa.

Nå ble dette veldig negativt, men jeg har vært litt på samme sted som deg, og kommet meg ut av det.

Mine beste tips:
- vær forberedt på at det ikke er noen enkel løsning. Ingen pille, ingen kurs eller noe vil snu dette over natta. Det vil ta tid å bli bedre.
- jobb aktivt med å bli bedre. Gjør det du/ vi vet er sunt for psykisk helse.
- ting som er sunt for psykisk helse: å være i naturen, trening, sosialt samvær, gode søvnrutiner, sunn mat osv osv

Det blir litt platt dette, det er selvfølgeligheter. Og jeg vil bare si at problemene du har er reelle, og må tas på alvor. Men du må antagelig kjempe litt selv også, ikke forvent for mye av helsevesenet. De har antagelig ikke god behandling for dette
Våkna idag litt gåen etter gårsdagen men føler meg egt sykt bra så det er jo digg men merkelig hvordan det svinger

Sitat av robhol Vis innlegg
Javisst, positiv tankegang løser alle problemer - spesielt psykiske lidelser...



Dette er dessverre min erfaring også.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har sluttet å fortelle folk om situasjonen jeg er i og alle tror jeg ble frisk over natta av mine nermeste det gikk hard ut over livene deres så følte ikke jeg ville utsette de for det mer
Sist endret av Sliten 00; 1. februar 2024 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kom deg ut i naturen med noen gode venner. Fang en fisk. Lag ett bål. Spis maten du nettopp fanget selv. Bedre medisin finnes ikke. Ta med ett telt også i samne slengen og sov ute ett par netter. Kikk på stjernene fra en mørk skog. Gjør dette så ofte som mulig. Gikk oop for meg i voksen alder at nsturen er den beste og egentlig den eneste medisinen. Skulle bare ønsket at jeg visste det før. Da hadde jeg sluppet mye styr.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Kom deg ut i naturen med noen gode venner. Fang en fisk. Lag ett bål. Spis maten du nettopp fanget selv. Bedre medisin finnes ikke. Ta med ett telt også i samne slengen og sov ute ett par netter. Kikk på stjernene fra en mørk skog. Gjør dette så ofte som mulig. Gikk oop for meg i voksen alder at nsturen er den beste og egentlig den eneste medisinen. Skulle bare ønsket at jeg visste det før. Da hadde jeg sluppet mye styr.
Vis hele sitatet...
Er egt mye ute veldig glad i å fiske men har mistet gleden det pleide å gi meg desverre men er fortsatt ute en del fisker litt burde nok blitt flinkere på å komme meg ut mer, vurderer å bare selge alt jeg eier å stikke til utlandet noen år bare streife rundt så hvor man ender opp men det blir fort litt villt også
Sykemelding VS reise en lang tur for å finne seg selv.... Er ikke sikkert du finner noe mens du er på tur men det er heller ikke sikkert du blir bedre av å sitte hjemme.

Når jeg var langt nede ordnet det seg med tiden men man husker jo på tomheten man følte.

Jeg kan gi deg en trøst med å si at du blir en litt bedre person for andre når du får deg igjennom dette kapittelet. Du kommer til å ha mer i sinnet disiponibelt for andre som kanskje trenger et råd eller et blikk fra en som har vært i samme posisjon.

Sånn serr. Sånn håpløshet som du muligens føler på nå forvandler gutter om til menn. Hold ut og vit at det er mange som vet at det suger pikk å føle