Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1016
Fikk nylig Spider Farmer Sf1000D, og var veldig spent for å prøve ut slikt "profft" utstyr, men da jeg skulle plugge det inn i veggen, så gikk hovedsikringen. Jeg måtte bruke en Skross konverterings adapter fordi den kom med utenlandsk støpsel. Jeg bruker også en timer for lyset. Lyset yter 100 W

Jeg er håpløs på slike ting, og de blir ikke noe lettere med engelske utrykk. Håper derfor noen her inne har noe peiling på hva jeg må gjøre for å få lysene mine til å lyse uten å slå ut brytere.

Når jeg først skulle prøve ut lyset, så stakk jeg det rett inn i veggen og det "smallt". Etter det har jeg prøvd med overspenningsvern (både 3, 4 og 10 veis) Men jeg får det ikke til å lyse opp. Ødela jeg lyset første gangen da jeg tok strøm rett fra vegguttaket? Pr nå, når jeg kobler til lyset, så kan jeg se at pærene (diodene?) lyser, men kun det. De gir ikke ifra seg noe ordentlig lys.

Jeg er villig til å vippse penger til den som klarer å hjelpe meg med denne. Blir helt frustrert, men det er pga min egen uvitenhet. Så vil heller få hjelp her om mulig! Takk om du leste alt, og om det ga noe mening!
Har du undersøkt at det er 220 volt?

Det skal kun være nødvendig med en timer du plugger kontakten i for deretter å sette denne i veggen.

Du har helt sikkert en dimmer på den. 100w skal være nok for å få en plante gjennom blomstfasen.

Jeg ville hadd lampa høyt og på lav intensitet i starten
Sist endret av Jerna; 28. desember 2023 kl. 22:49.
220v på hva? Jeg prøvde igjen med det som fikk strømmen til å gå i starten, men da gikk ikke strømmen. Tror jeg skal hyre inn en elektriker som ser på og ordner det for meg. Er for lost til å drive med dette selv merker jeg.
Er forholdsvis enkelt. Dingsen du kjøpte er laget for 120VAC. Det er vanlig i feks USA. I Norge bruker vi 230VAC. Dårlig nyhet, du har ødelagt dingsen. God nyhet, sikringene dine virket og huset er ikke nedbrent.

edit: ifølge produsenten skal den takle området 100-277VAC, så at den ble ødelagt var litt rart.
Sist endret av meitemark; 28. desember 2023 kl. 23:33.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Dingsen du kjøpte er laget for 120VAC
Vis hele sitatet...
Er den?

https://www.spider-farmer.com/products/sf1000d/
Input Voltage AC100-277V
Du får kikke på "dingsen" og se hvilken spenning som står der. Skal være enten en klistrelapp eller innpreget i plastikken. Det er ett eller to tll etterbulgt av bokstaver V.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Er forholdsvis enkelt. Dingsen du kjøpte er laget for 120VAC. Det er vanlig i feks USA. I Norge bruker vi 230VAC. Dårlig nyhet, du har ødelagt dingsen. God nyhet, sikringene dine virket og huset er ikke nedbrent.

edit: ifølge produsenten skal den takle området 100-277VAC, så at den ble ødelagt var litt rart.
Vis hele sitatet...
Takk for kort og god info! Bestillte en ny en nå i stad med dimmer (knob) tenkte å få en elektriker innom som kan ordne opp. Så er jeg på den sikkre siden, men den er fortsatt helt kaputt selv om diodene "lyser" opp på panelet? Totalt fried? Kunne dette vært ungått om jeg hadde brukt en stikkkontakt stripe som er jordet? Tenkte på det i ettertid, ble bare så gira på å få det opp på kvelden...
Sikker på at det ikke er en slags dimmer på de? Post link på de du kjøpte. En kompis har flere av disse og tror ikke de trenger noe i mellom lampen og stikkontakt
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Sikker på at det ikke er en slags dimmer på de? Post link på de du kjøpte. En kompis har flere av disse og tror ikke de trenger noe i mellom lampen og stikkontakt
Vis hele sitatet...

Her er det jeg kjøpte:
https://spiderfarmer.eu/products/sf1...ed-grow-light/

Ingen dimmer på den, det er det på det nye jeg bestillte igår. Det er sf1000 varianten (uten d på slutten)

Tror det er for mye strøm i veggen, iforhold til lampen. Vet ikke bæret om noe av dette, men hørte med broren min. Det gir vel noe mening kanskje? Blir bare så usikker, da jeg måtte bruke konverterings adapter og timer. Aner ikke om dette har noe påvirkning på strømmen som går fra vegg til lampe. Skulle uansett prøvd med ekstern stikkontakt om det er det det heter, eller sånn stripe. Tenkte kanskje å hyre en elektriker som kan se over ting og svare på alle de dumme spørsmålene mine
Please do not worry, for EU buyers, we will ship from the German warehosue with 220V EU Plug.

Det står på siden deres når noen spør om den kan plugges rett inn i svensk kontakt. Tror du har rett på reklamasjon her.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Please do not worry, for EU buyers, we will ship from the German warehosue with 220V EU Plug.

Det står på siden deres når noen spør om den kan plugges rett inn i svensk kontakt. Tror du har rett på reklamasjon her.
Vis hele sitatet...
Spider farmer er basert i California USA. Norske forbrukerrettigheter gjelder ikke på slike kjøp. Det er derfor lampa er så billig.

Kjøper du fra Norske og til en viss grad fra Europeiske nettforhandlere så har du disse rettighetene.

Det er nettopp risken du tar med å kjøpe ting fra slike steder. Det er billig, men du sier fra deg rettigheter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Spider farmer er basert i California USA. Norske forbrukerrettigheter gjelder ikke på slike kjøp. Det er derfor lampa er så billig.

Kjøper du fra Norske og til en viss grad fra Europeiske nettforhandlere så har du disse rettighetene.

Det er nettopp risken du tar med å kjøpe ting fra slike steder. Det er billig, men du sier fra deg rettigheter
Vis hele sitatet...
Min kompis har hatt hell med reklamasjon fra spider farmer og ac infinity viftene. Men er klart at man ikke har krav på det i juridisk forstand. Feil bruk av ord der ser jeg.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Min kompis har hatt hell med reklamasjon fra spider farmer og ac infinity viftene. Men er klart at man ikke har krav på det i juridisk forstand. Feil bruk av ord der ser jeg.
Vis hele sitatet...
Så det å gjøre er å sende inn lyset? Var "bare" en 1000 lapp da det var på tilbud, men fortsatt. Frakt skal bli dekket om de finner ut at det er defekt, har opprettet retur sak på den, må bare sendes inn.
Du må velge om du gambler på at de finner en feil som gjør at de erstatter produktet.
Sist endret av Astro Man; 29. desember 2023 kl. 21:16.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Du må velge om du gambler på at de finner en feil som gjør at de erstatter produktet.
Vis hele sitatet...
Skal bestille fra spider farmer sin side nå. De sender nok med riktig plug da, som han svensken spurte om. Jeg kjøpte fra amazon fordi det bare gikk raskere og det var nice rabatt. Skal bestille fra main siden nå, og få riktig plugg en gang for alle. Var mye jeg ikke hadde lest på siden, blant annet spørsmålene. Har bare sjekka specs, men overså spørsmålene. Det var det mye hjelp! Så nå regner jeg med alt går i boks, og at 2024 blir et knall år! Takk for hjelpen!
Sist endret av RandomGuy; 29. desember 2023 kl. 21:36.
Hehe. Kan få opp mot 2g per watt har jeg sett. Kos deg.
Den adapteren du brukte endrer ikke spenningen(V) du gir til lampen, heller ikke timeren.

Og jeg tviler på at du har for mye volt i stikk kontakten din, som broren din sa

Lampen skal tåle spenningen de har i usa, like godt som spenningen vi har her i norge.

Og om du har koblet til jord eller ikke, spiller heller ikke noe rolle for lampen, det går mer på sikkerheten, slik du ikke skal få strøm om du tar bort i metallet som er på lampen

Kan det ha kommet fukt inn i lampen?

Er det noe som høres løst ut når du rister litt i lampen? Har den blitt skadet under frakt?

Det kan også være feil på lampen fra produsent
Sitat av TheCrow Vis innlegg
Den adapteren du brukte endrer ikke spenningen(V) du gir til lampen, heller ikke timeren.

Og jeg tviler på at du har for mye volt i stikk kontakten din, som broren din sa

Lampen skal tåle spenningen de har i usa, like godt som spenningen vi har her i norge.

Og om du har koblet til jord eller ikke, spiller heller ikke noe rolle for lampen, det går mer på sikkerheten, slik du ikke skal få strøm om du tar bort i metallet som er på lampen

Kan det ha kommet fukt inn i lampen?

Er det noe som høres løst ut når du rister litt i lampen? Har den blitt skadet under frakt?

Det kan også være feil på lampen fra produsent
Vis hele sitatet...
Skal sende tilbake lampen, krysser fingrene for at det er noe feil med den. Har bestillt ny lampe direkte fra spider farmer sin side. Håper på bedre resultat da. Takk for input!
Sist endret av RandomGuy; 30. desember 2023 kl. 11:48.