Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1290
Enemy of the snut
Beklager til admin/mods hvis dette er under feil kategori, gjerne flytt den dersom den er feil plassert..

Lurer rett og slett på hva jeg trenger til et lydstudio for å spille inn musikk? Vet såklart om mikrofon, men hva mer?
Lydkort
Monitorer
Hodetelefoner
Stativ
Pop filter
DAW
Datamaskin
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Lydkort
Monitorer
Hodetelefoner
Stativ
Pop filter
DAW
Datamaskin
Vis hele sitatet...
Trengs det bare en vanlig hjemmepc eller mer gamingpc når det gjelder datamaskin?

Og hva vil alt dette av grei/bra kvalitet koste?
Sitat av Tytjepelk Vis innlegg
Trengs det bare en vanlig hjemmepc eller mer gamingpc når det gjelder datamaskin?

Og hva vil alt dette av grei/bra kvalitet koste?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker gamingpcn til alt, funker fett. Jeg har RØDE AI-1 sitt lydkort og mikrofon, tror jeg betalte rundt 3-4k, så ganske rimelig pris til en ganske god kvalitet.
Det viktigste når det kommer til PC, er at prosessoren er god nok til å bearbeide frekvensene gjennom mikrofonen/lydkortet. Det greier de aller fleste moderne PCer.


Det er tilbud på FL Studio Producer Edition til 1500,- nå, kan være verdt å sjekke ut
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Tytjepelk Vis innlegg
Trengs det bare en vanlig hjemmepc eller mer gamingpc når det gjelder datamaskin?

Og hva vil alt dette av grei/bra kvalitet koste?
Vis hele sitatet...
Hvis du skal bruke FL og ha mange synth på en gang og mange kanaler som spiller på en gang så vil jeg anbefale en gaming pc med 64 eller 128 gb ram

Og en god prossesor som blir nevnt oppe


Jeg har en Solid State Logic 2+ (SSL2+) lydkort (jævlig bra med phantom power og 2 head phone kanaler og instrument/mikrofon inputs og outputs)

Audio Technica studioheadset

Røde Nt2A kondensor mikrofon (jævlig fornøyd med den)

Også bruker jeg FL Studio 20 Producer edition


Lykke til!
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Hvis du skal bruke FL og ha mange synth på en gang og mange kanaler som spiller på en gang så vil jeg anbefale en gaming pc med 64 eller 128 gb ram
Vis hele sitatet...
Hvis ja.... Start med den PC'en du har. Du merker fort når det lenger er smooth. Er som nevnt mye annet du trenger for å komme i gang enn 64-128GB RAM som er totalt overkill til det meste.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis ja.... Start med den PC'en du har. Du merker fort når det lenger er smooth. Er som nevnt mye annet du trenger for å komme i gang enn 64-128GB RAM som er totalt overkill til det meste.
Vis hele sitatet...
Du skulle tro at 64 gb er overkill, da må du gjøre litt mer research

For gaming så er total overkill, da trenger mer enn 8x2 eller bare 8

Men når det kommer til musikkproduksjon så må alt gå smooth og ikke noe delay

Med 8gb kan jeg garantere at det ikke kommer til å være smooth
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Du skulle tro at 64 gb er overkill, da må du gjøre litt mer research

For gaming så er total overkill, da trenger mer enn 8x2 eller bare 8

Men når det kommer til musikkproduksjon så må alt gå smooth og ikke noe delay

Med 8gb kan jeg garantere at det ikke kommer til å være smooth
Vis hele sitatet...
Jeg trur du skal se litt over dine egne innstillinger for det der gir ingen mening. Du trenger ikke makse SR og bitrate for å pusle litt på gutterommet uten noe latency av betydning.

Jeg måtte scrolle helt ned på førstesiden på google for å finne noe i nærheten av det du påstår:

"It's common to see RAM configurations of up to 64 GB and beyond in high-end builds."

RAM required for music production
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Ja som sagt hvis du bare pusler på gutterommet så greier du deg med 3-4 til og med

Men skal du feks brule KONTAKT og sånt så er 64gb smart å ha
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Ja som sagt hvis du bare pusler på gutterommet så greier du deg med 3-4 til og med

Men skal du feks brule KONTAKT og sånt så er 64gb smart å ha
Vis hele sitatet...
Kontakt 7 er oppgitt å kreve 4, anbefalt 6...
Sitat av Tytjepelk Vis innlegg
Trengs det bare en vanlig hjemmepc eller mer gamingpc når det gjelder datamaskin?
Vis hele sitatet...
Du trenger kjapp lagringsplass og litt ram. En gamingmaskin har som regel et heftig skjermkort og det er ikke det som er det viktigste. Jeg vet av musikkprodusenter som sitter på eplemaskiner fra 2010 uten så mye klage over maskinkraft.

Sitat av Tytjepelk Vis innlegg
Og hva vil alt dette av grei/bra kvalitet koste?
Vis hele sitatet...
Ikke velg det billigste, ikke velg det dyreste. Du vil komme deg forbausende langt da.

Kabler som skal inn/ut eller være på bevegelige ting, feks gitarer kan det være en god ide å velge de litt dyrere av, feks Roland. Skadepassen på slike kabler er uansett det samme, mellom kontakt og begynnelse på kabel.
Jeg lagde da bra musikk på 90-tallet med en Windows 95 standard-rett-fra-butikken-maskin. Lagde bra musikk i CD-kvalitet. Da regner jeg med at dagens maskiner greier enda bedre. Det virkelig dyre trenger du bare hvis du skal produsere professjonelt.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg lagde da bra musikk på 90-tallet med en Windows 95 standard-rett-fra-butikken-maskin. Lagde bra musikk i CD-kvalitet. Da regner jeg med at dagens maskiner greier enda bedre. Det virkelig dyre trenger du bare hvis du skal produsere professjonelt.
Vis hele sitatet...
jaha ska du bare nevne du lagde bra saker uten å dele dine verk med oss?
Lydmatter til veggene i studioet.

Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
jaha ska du bare nevne du lagde bra saker uten å dele dine verk med oss?
Vis hele sitatet...
Den følelsen når de første 90236 brukernavnene var opptatt her på freak :<
Sist endret av IneartheDx; 23. desember 2023 kl. 19:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Lydkort
Monitorer
Hodetelefoner
Stativ
Pop filter
DAW
Datamaskin
Vis hele sitatet...
Monitorer eller hodetelefoner kan være hva som helst til å begynne med. Drit i lydbehandling av rommet før du har minst tusen månedlige lyttere. Kjøp mikrofon på nett så du har bytterett, du vet aldri hvilken som passer akkurat din stemme. Finnes ingen fasit på akkurat denne dingsen. Ikke sikkert du trenger stativ eller popfilter, kommer an på mikrofonen.

Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Hvis du skal bruke FL og ha mange synth på en gang og mange kanaler som spiller på en gang så vil jeg anbefale en gaming pc med 64 eller 128 gb ram
Vis hele sitatet...
Han skal spille inn musikk, det klarer enhver moderne, normal laptop. Vi snakker sannsynligvis ett spor inn av gangen, ikke 32+ software synther med effekter. Du trenger ikke mer enn 16 GB ram og en vanlig prosessor for å kjøre denne ene effektkjeden på vokalen, for eksempel. Åtte hadde sikkert holdt det også.

Anbefaler en billig dynamisk mikrofon (ikke stormembran) så slipper du å behandle rommet eller stå inni klesskapet og spille inn. Sleng på en eq, de-esser, kompressor(-er), delay og reverb. Anbefaler Mac om du har råd, men de er også vanskeligere å piratkopiere programvare til.

Det er sinnsykt mye skjult reklame på youtube når det kommer til musikkutstyr-slangeolje. Det finnes omtrent ikke dårlige lydkort etter at 24 bit ble standard. Lær deg grunnleggende miksing og at det enkle og raske ofte er det beste. Grunnleggende som i at feil avstand til mikrofon og dårlig pusteteknikk er veldig mye vanskeligere å redigere bort i etterkant, smart arrangering mtp. plass til lydene (frekvenser, volum, panning) er også enklere enn å fikse etterpå, om dette gir mening.

Skal du kopiere noen fra youtube så finn en som lager bra musikk du liker. Veldig mange der som ikke er ordentlige artister og kun kan lære bort helt grunnleggende ting. I teorien kan du se tutorials fra 90-tallet, siden prinsippene fortsatt er de samme, bare at vi nå har mye mer headroom, som gjør støyproblematikk og gain-staging mye enklere.

Poenget er at du ikke trenger en Mac Pro og masse dilldall for å spille inn, spesielt om vi snakker rap. Flere hits i den sjangeren har blitt spilt inn med hodetelefoner som mikrofon (noe som også er et bra tips å prøve, seriøst).

Lykke til!
En shitty laptop og cracka FL Studio holder lenge. Ikke bruk masse penger på utstyr før du veit at du klarer å holde entusiasmen oppe er min anbefaling. Hilsen en som har brukt nesten tjue tusen på utstyr og produserer nada.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
En shitty laptop og cracka FL Studio holder lenge. Ikke bruk masse penger på utstyr før du veit at du klarer å holde entusiasmen oppe er min anbefaling. Hilsen en som har brukt nesten tjue tusen på utstyr og produserer nada.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men kan anbefale å kjøpe fl studio. Blir litt trøblete. Om du har Mac så er det greit, men vit at det er få cracks for plugins til det. Om du har wnds vil rutracker og bittorent være din beste venn.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Enemy of the snut
Trådstarter
Så alle mener at jeg bør gå for FL Studio når det gjelder programvare for å mixe på pc?
Hva med Riverside.fm og/eller Ableton Live? Begge disse programmene er rangert som bedre enn Adobe Audition..
DaW spiller liten rolle egentlig.
Man får alt man trenger i de store etablerte daws uansett., så å lære seg den man har er nøkkelen.
Litt ulike workflows.
Selv valgte jeg logic pro da man fikk med stort sett alt man trenger.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tytjepelk Vis innlegg
Så alle mener at jeg bør gå for FL Studio når det gjelder programvare for å mixe på pc?
Hva med Riverside.fm og/eller Ableton Live? Begge disse programmene er rangert som bedre enn Adobe Audition..
Vis hele sitatet...
Det er fordi FL studio er noe alle på "nettet" bruker.
Men møter du faktiske musikere så går veldig mye på ableton live. Jeg tror nesten alle sample/daw/elektronika oppsett jeg har sett av ekte artister er ableton live, noen ganger med ting som max msp sammen.

Hilsen en som jobber med live musikk/teater/event