Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1315
Hei,
har fått tilbud om å kjøre litt drosje fremover, særlig i helgene.
I den forbindelse har jeg et par spørsmål:

Jeg bor på bygda. Hvis det er stille på telefonen en fredagskveld f.eks, er det da tillatt at jeg kjører et par mil til nærmeste by og stiller meg der, eller er dette noe som er ulovlig og reguleres av drosjeeierens løyve?

Hvis jeg får tips på en tur som betales kontant, skal jeg bare putte dem rett i lomma mi? Eller forventes det at disse skal leveres sammen med kontantoppgjøret til drosjeeier slik at han avregner dem som lønn og jeg får dem utbetalt på konto minus skattetrekk?

Håper noen kan svare!
Trudde det meste gikk gjennom radio og den kart systemet taxi har
Hvorvidt du har lov til å til å kjøre til nærmeste by for å ta turer, kommer an på hvilket løyvedistrikt løyvet er tilknyttet, samt hvilke regler løyvedistriktet opererer med. Reglene varierer fra distrikt til distrikt; i noen distrikt kan du hente turer hvor som helst over et stort geografisk område (f.eks hele Oslo og Akershus), mens andre er mer begrenset. Foreslår at du spør drosjeeieren. Får du tur til et sted utenfor distriktet, kan du ta passasjerer i retur når du er ferdig med turen.

Når du tar oppgjøret, får du ut en kontantsum som gis til eieren. Tips er det vanlig å putte rett i lomma etter endt skift, men tips over en viss sum eller mulig prosent av inntekt (som jeg ikke kjenner til) skal du betale skatt av. I praksis gjøres vel dette aldri, siden summen sjeldent utgjør allverdens.
Sist endret av LeChuck; 4. september 2014 kl. 19:16.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Hei,
har fått tilbud om å kjøre litt drosje fremover, særlig i helgene.
I den forbindelse har jeg et par spørsmål:

Jeg bor på bygda. Hvis det er stille på telefonen en fredagskveld f.eks, er det da tillatt at jeg kjører et par mil til nærmeste by og stiller meg der, eller er dette noe som er ulovlig og reguleres av drosjeeierens løyve?

Hvis jeg får tips på en tur som betales kontant, skal jeg bare putte dem rett i lomma mi? Eller forventes det at disse skal leveres sammen med kontantoppgjøret til drosjeeier slik at han avregner dem som lønn og jeg får dem utbetalt på konto minus skattetrekk?

Håper noen kan svare!
Vis hele sitatet...
Det er sjaføren som blir tipset ikke drosjeeiern så selvfølgelig tar du tipset rett i baklomma..
KaiN:
nja, ikke her, den er tilknyttet en sentral riktig nok, i tillegg har firmaet et direktenummer. I helgene går alt gjennom direktenummeret til den telefonen jeg da evt skal disponere når jeg er på vakt / jobb. Derfor lurte jeg på om, dersom det er stille og lite å tjene, kan stille meg i en mindre by med mer uteliv et par mil herifra.

LeChuck: Takk for flott svar! Må vel sjekke med eieren da, særlig ettersom reglene kan variere. Usikker på om det blir dårlig stemning i dersom jeg kommer fra nabokommunen og får turer i nabobyen. OK, så det kan være vanlig å ta tipsen i lomma altså. Grunnen til at jeg spør er for øvrig at jeg sitter og regner på om dette er noe jeg gidder å gjøre. Usikker på om jeg gidder å ha en vakttelefon for å kjøre inn 400 kr på to forskjellige turer, gjerne to forskjellige tidspunkt midt på natta...
Sitat av Astennu Vis innlegg
KaiN:
Grunnen til at jeg spør er for øvrig at jeg sitter og regner på om dette er noe jeg gidder å gjøre. Usikker på om jeg gidder å ha en vakttelefon for å kjøre inn 400 kr på to forskjellige turer, gjerne to forskjellige tidspunkt midt på natta...
Vis hele sitatet...
Hjemmevakt på små steder er ofte svært dårlig med tanke på at du sitter i ubetalt beredskap og tjener kanskje bare noen småkroner. Om du ikke har noe bedre å gjøre og du trenger pengene, er det jo forsåvidt greit, men du mister jo en del frihet. Du burde forhøre deg om hvor mye kjøring du kan forvente å få i løpet av en typisk helg, men samtidig ta det eieren sier med en klype salt siden han nok vil overdrive litt for å få deg til å kjøre.

Be eventuelt om å få kjøre noen skift for å se hva du tjener og føle litt på om det er noe du kan tenke deg å gjøre videre. Husk kontrakt.
Sant det med dårlig deal... Dog får jeg 500,- dagen jeg har telefonen, uavhengig av om det er noen turer eller ei så sånn sett har jeg jo NOE for det. Jeg trenger ikke pengene, men er for tiden arbeidsledig og kjeder livet av meg... Var bare derfor :-)