Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 5669
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Hallo.
Jeg har et ganske enkelt 'hypotetisk spørsmål':

Jeg har skjønt at hasj i ung alder ikke er noen god ide, men har det noe å si om man bare prøver en eneste gang? Da snakker jeg om en alder rundt 14-15 år.
Du burde vente til du er ferdig med skolen, hasj er lett å bli glad i :P
Er ikke noe problem å prøve det en gang, nei. Men problemet med å prøve det en gang er at du kanskje får lyst til å prøve flere ganger.
Å prøve hasj en gang på ferie e.l er helt ufarlig, men om du oppsøker et miljø for å gjøre dette er det ganske store sjanser for at det ikke blir med den ene gangen. Og da går fort ting ikke som planlagt.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Trådstarter
Skjønner dette, og frykter at det 'hadde blitt' et problem. Men jeg 'ville vært' MEGET FORSIKTIG og ventet LENGE til neste gang.

Er det altsa slik at en gang ikke på noen måte vil være skadelig? Takk for svar.
Jeg tror ikk at det TS lurer på er hvor avhengighetsdanende det er, men heller hvilken langvarig effekt det vil ha på ham sett at han bare prøvde en gang..
jeg har ingen erfaring på dette feltet så jeg kan ikke uttale meg noe særlig. Men jeg tror ikke at det vil være noe problem å prøve en gang. jeg kjenner mange som har gjort det og har klart å holde seg unna et nytt forsøk uten problemer. Og etter spørsmål fra meg har svaret vært at de ikke har merket NOEN endringer siden de prøvde. Ikke den første uka eller noe etter.
Sist endret av TheDouche; 1. januar 2012 kl. 23:46.
Det er ikke noe farlig med å prøve det en gang, men spørsmålet er - som det er nevnt over - om du greier å holde deg til den ene gangen. Du må også huske på at de aller fleste ikke kjenner noen ting den første gangen, så for meg virker det litt lite vits i det.
Jeg synes heller ikke det er noe galt med å røyke hasj, selv om du er så ung, så lenge du har kontroll over det. Å ta deg en joint kanskje en gang i måneden er ikke noe galt, men man bør sette seg grenser for hvor ofte, eller for eksempel å ikke gå over til andre stoffer, men nøkkelen til å ha et sunt forhold til hasj er at man faktisk holder seg til disse grensene, og ikke lar det ta overtak.

EDIT: Hasj er ikke skadelig i seg selv, så du vil ikke få noen skader av det, om det var det du heller lurte på.
Sist endret av Masken; 1. januar 2012 kl. 23:48.
Selvsagt funker det en gang, ikke sats på å få noe effekt heller.
Første gangen min sugde, ingen kunne noe og ingen ble høye.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Trådstarter
Ok, uansett om det blir effekt blir det nok artig hvis vi gjør det. Dette miljøet er det kompissen min som er en del av, og han er så og si inne i det allerede uten at det er noe problem
Du vil nok ikke få noen skadevirkninger av å prøve det en gang, og sikkert ikke noen ruseffekt heller.
Men jeg anbefaler som flere andre her å vente til du er minst 18, helst 20 eller eldre.
Du krysser en ganske stor grense, i en ung alder, og det er nok lurt å vente.

Jeg lovte selv min far å vente med å røyke til jeg var over 18.
Ventet til jeg ble 19, og er godt fornøyd med det i dag, når jeg ser forholdet en del andre kompiser har til hasjnarkotika.
Sier ikke at du ikke er i stand til å håndtere det fornuftig, men det er nok en betydelig risiko for at du ikke vil gjøre det, noe som er helt unødvendig å teste ut.


EDIT:

Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Ok, uansett om det blir effekt blir det nok artig hvis vi gjør det. Dette miljøet er det kompissen min som er en del av, og han er så og si inne i det allerede uten at det er noe problem
Vis hele sitatet...
Da ville jeg ihvertfall ventet.
Sist endret av The Great Catsby; 1. januar 2012 kl. 23:57.
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Ok, uansett om det blir effekt blir det nok artig hvis vi gjør det. Dette miljøet er det kompissen min som er en del av, og han er så og si inne i det allerede uten at det er noe problem
Vis hele sitatet...
Det var sånn jeg tok min første spliff og. Tok ikke lange tiden før jeg var en like stor del av det selv. Men du vet vel som jeg visste at det ikke gjelder deg, så tror egentlig det spiller liten rolle hva jeg sier
Sist endret av Tøffetom; 1. januar 2012 kl. 23:58.
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Hallo.
Jeg har et ganske enkelt 'hypotetisk spørsmål':

Jeg har skjønt at hasj i ung alder ikke er noen god ide, men har det noe å si om man bare prøver en eneste gang? Da snakker jeg om en alder rundt 14-15 år.
Vis hele sitatet...
Vil det ha noen store eller små skadevirkninger av det, mest sannsynlig ikke. Det kommer dog ann på hva du definerer som en skade ved bruk av hasj.
Det spørs også helt på miljøet rundt deg. Er du f.eks i jobb og de plutselig skulle ta en rutinepreget urinprøve "vil du mest sannsynlig bli tatt" om du f.eks skal på jobb dagen etter. Nå er sannsynligheten for det veldig minimal så vi krysser av for det.

Hvor skal du være, er set&setting inni bildet? Jeg vil påpeke at om du skal gjøre det første gangen så for all del gjør det "bra". Kjedelig og måtte gå uti i kulden fordi du er for fjern til å komme hjem å være stein
(Med foreldrene dine tilstede).

Jeg vil ikke si det er noen god ide, ei heller en dårlig en.
Det kommer ann på hvor voksen du er i huet når det kommer til alderen. Videre er min mening at når du kan stille spørsmålet om det er en god ide på freakforum et varsel tegn på at du ikke er voksen nok til å skulle røyke hasj.

Dette var et hypotetisk spørsmål, så da vil jeg si at dette er et hypotetisk svar. Uansett hva du måtte velge, burde du kunne ta alle eventuelle konsekvenser av det, med et smil. Enten negativt eller positivt.
Det lureste er å vente til du iallefall er 20, om ikke mer. Fra puberteten til midten av 20 årene er hjernen fortsatt under utvikling. Om du likevel vil røyke i den alderen bør du begrense bruken så mye som mulig. Du kan jo se på det å prøve cannabis som noe du kan belønne deg selv med når du er ferdig med videregående, som en gullerot å jobbe for.
Etter min mening bør cannabis kun brukes en gang iblandt, og da helst for å markere spesielle anledninger. Men det får være opp til hver enkelt når og hvor ofte de vil bruke det.
For meg blir iallefall røykingen en mye bedre opplevelse om jeg gjør meg fortjent til det ved å f.eks ha oppnådd noe jeg har jobbet med over lengre tid. Jeg synes det mister litt av sjarmen når det blir en hverdagsgreie, men det er bare meg.

Vil fraråde deg å røyke for første gang på fest rundt fulle folk, eller stereotypiske stonere. Det lureste du kan gjøre er å finne noen du stoler på og føler deg trygg i selskap med. Det er litt risikabelt å spørre venner om de røyker hasj, siden mange er trangsynte og militant anti-cannabis. Men om temaet kommer opp er det jo mulig å hinte på forskjellige måter. Sørg for at den eller de du røyker med er folk som ikke bruker hardere stoffer. Godt voksne folk er som regel modne nok til å holde seg for gode til å "noie ut" nybegynnere. Det er derimot ganske populært blandt yngre brukere.

Mine tanker rundt temaet. Ikke ta noen avgjørelser i hui og hast, dette er ikke noe du MÅ prøve så fort som mulig.
Jeg henger meg på denne tråden:

Jeg pleier som regel å røyke en gang i uken (som oftest fredag eller lørdag.)
Jeg er 16 år, og vet at dette kan ha negativ effekt på meg, men jeg lurer på hva?
Jeg røyker jo som sagt ikke når jeg skal på skolen e.l, og jeg har ingen intensjoner om å noen gang prøve noe annet.
De fleste merker veldig lite/ingenting den første gangen de røyker hasj. Så å prøve det kun èn gang vil mest sansynlig gi deg så lite at det ikke vil være verdt det. Det er uansett ikke lurt å røyke i den alderen du er i, rett og slett fordi det ikke er mentalt bra for utviklingen av hjernen din. Hvis du er veldig nyskjerrig ville jeg uansett rådet deg til å vente til du er 18-20 år.
Det var sånn det startet med meg. Jeg var med noen kompiser som var i det miljøet og de viste hva de gjorde. Jeg overhørte dem snakke om det en gang og de lurte på om jeg ville prøve, de sa at en gang ikke var farlig. Dagen kom og jeg ble forelska. Men jeg har selvkontroll, jeg røyker aldri hvis jeg vet at det er ting jeg må gjøre eller steder jeg må være, samtidig som jeg kun gjør det 1 - 3 ganger i måneden maks. Jeg var da 18 da dette startet. Personlig ville jeg ventet, du har bedre ting å gjøre på den alderen, ikke rot deg bort i ting som dette for tidlig.
Vent til du blir 18 med å påføre kroppen gift som hasj, alkahol osv.. kroppen din vokser enda
Tar du første steget, så er det veldig lett og ta neste .. anbefaler deg til og vente til ivartfall 10. klasse er ferdig - da har du ivartfall (eventuelt) karaktererene du trenger for og komme deg dit du vill! Jeg hadde ivartfall gullhår i ræven for at jeg kom dit jeg ville..
For min del "prøvde" jeg første gang for over ett år sida, da med brownies. Det førte til et døgn med total latskap, lå bare på senga og greide ikke gjøre stort annet. Fordøyelsen stoppet også ganske bra opp.

Har ikke vært vanskelig å kontrollere forbruket etterpå, dvs jeg har ikke prøvd mer siden. Det var fordi jeg tenkte jeg ikke skulle drive mer med det etterpå.
Sist endret av Taurean; 2. januar 2012 kl. 05:37.
Jeg prøvde det en gang og klart meg fint uten å gjøre det mere. (men deter nok pga. at jeg fikk litt nåja da jeg prøvde.. ble fjærn som faan)
Mest sannsynlig vil du ikke merke noe særlig.
Om du skulle merke det er det to alternativer.
nr 1. Det er ubehagelig og du liker ikke rusen
nr 2. Du liker rusen og mest sannsynlig vil prøve igjen.

Jeg selv havnet på alternativ nr 1, men prøvde flere ganger for fikk høre at man måtte lære seg å like det. Noe som faktisk stemmer i dem fleste tilfellene som jeg har vært borti med førstegangsrøykere/nybegynnere. Når du først har lært deg å like hasj rus, så kan andre ting fort bli satt til siden.

Noe som fort får større følger enn du klarer å se selv, der og da.

I ditt tilfelle ville jeg venter til du er godt i i 20årene og har dannet deg et godt bilde om hvordan samfunnet fungerer.
Da er sannsynligheten i alle fall mindre på at du angrer om du skulle begynne å røyke hasj.
Jeg personlig angrer på mange måter at jeg prøvde førstegang i din alder.
Mest sansynlig kommer du ikke til å merke noe første-andre gang, så da tells det jo ikke helt ikke sant? Derfor prøver du helt til du får en rus, men det er store sjanser for at den ikke er helt som du forestilte deg. Siden hasjrusen varierer fra gang til gang(mer enn alkohol anyways) er det fort gjort å unnskylde seg med det og prøve et par ganger til. Når du da plutselig har røyka 5 ganger, har du brutt sperrene dine og du tenker; hvorfor ikke bare fortsette. Jeg har røyka siden jeg var 15, og jeg har en del problemer i huet.. Tenker ofte på om jeg ville vært annerledes om jeg aldri hadde røyka osv.

For å svare på spørsmålet ditt vil du 99,9% sikkert ikke få noen skadevirkninger av å røyke én gang.
Ikke gjør det før om et par år. Det er ikke vits. Sjansen er der for at du kommer til å digge det. Husker når jeg var på din alder. Var welcome to "the flipside" liksom. Ting i livet mitt forandra seg med engang jeg begynte å røyke. Det var kult ja, men det var ikke så kult 2 år etterpå da man var droppet ut fra skolen osv. fordi man har blidd sløv og lever dag for dag. Du er i en overgangsalder fra barn til voksen. Kan være litt greit å vente med de mest "voksne" tingene til senere.
Hva er vitsen med å røyke en gang? :s Du kan oppnå en liten rus første gangen, jeg opplevde det :0
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det var sånn jeg tok min første spliff og. Tok ikke lange tiden før jeg var en like stor del av det selv. Men du vet vel som jeg visste at det ikke gjelder deg, så tror egentlig det spiller liten rolle hva jeg sier
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noen mulighet til å bli en del av det.

Men takk for svar, jeg har fått informasjonen jeg trengte. Det blir nok ikke noe hasj på meg før jeg er 16 eller mer.
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Jeg har ikke noen mulighet til å bli en del av det.

Men takk for svar, jeg har fått informasjonen jeg trengte. Det blir nok ikke noe hasj på meg før jeg er 16 eller mer.
Vis hele sitatet...
Bra! Det er ikke meningen å være moraliserende her, men jeg vil råde deg til å holde deg unna hasj tidligst til du er ung voksen. Kunne skrevet et langt innlegg om hvorfor jeg sier dette, men er for lat Det lille positive du kanskje får ut av tidlig hasjbruk er minimalt utfra de potensielt negative konsekvensene som at du blir litt for glad i det, (enda mer?) skolelei, andre mulige psykiske problemer osv.

Hold deg unna, spis kaker og drikk melk, og løp etter jentene i stedet!
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Hallo.
Jeg har et ganske enkelt 'hypotetisk spørsmål':

Jeg har skjønt at hasj i ung alder ikke er noen god ide, men har det noe å si om man bare prøver en eneste gang? Da snakker jeg om en alder rundt 14-15 år.
Vis hele sitatet...
Synes du burde vente, hasj er veldig enkelt å bli FOR glad i... og hvis du bare er 14-15 år er det ikke lurt å begynne stoner stilen helt ennå... beste er hvis du venter til hvertfall 16år og ikke røyker oftere enn i helger eller en gang i uken max.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Trådstarter
Som sagt, venter til jeg er minst 16.
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Som sagt, venter til jeg er minst 16.
Vis hele sitatet...
Ikke godt nok dude. Det ikke virkelig ikke noe du går glipp av. Vent til du er 18, da kan du gjøre det som bare faen. La kroppen din vokse først før du driver å inhalerer ting du ikke skal. Vær tålmodig.


Du går glipp av noe. Men du kan vente, det stikker ingen steder.
Sist endret av Bearberry; 3. januar 2012 kl. 18:07.
Jeg prøvde første gang når jeg var 13.
Dette førte til en steinhet som jeg aldri har opplevd igjen, og godt er det.
Svimlet, kastet opp, ble rett å slett kjempedårlig.

Prøvde ikke igjen før jeg ble 18, og syns egentlig jeg kunne venta til jeg ble litt over 20, nå som jeg ser tilbake.
Dette har lite med myndighets alder og gjøre. Det har med at kroppen din er i utvikling.

Og etter du har blitt 20 har du et bedre syn på samfunnet og verden. For mest sannsynelig har du lært f.eks at du må betale regningene dine, og at en utdannelse er kjekt å ha.

Spar deg for hasjrøykingen til du blir så gammel at du føler du har kontroll.
Jeg kjenner ikke deg i det hele tatt, og det kan godt hende du kommer til å behandle dette rusmiddelet mye bedre som 15 åring enn jeg gjør i dag som "voksen".

Men mitt råd er at du lar være.
Enten blir du råfjern, merker ingenting eller så syns du det er greit og vil prøve mer.
Det er kun det siste som setter cannabis i et rettferdig lys, og det vil jeg ikke at du skal tenke i en alder av 15.
Hvis du blir like fjern som meg første gangen, vil du ikke syns det er noe særlig. Uannsett hva du velger skal du huske at det er et rusmiddel og et ulovlig sådann!
Vær forsiktig!

Kanskje du er heldig, så er det legalisert når du er 20
Jeg prøvde for første gang i romjulen og ble så stein og glad som jeg aldri har vært før. En utrolig følelse, mye bedre enn alkohol imo. Røyka bra grønt though. Jeg kommer ikke til å gjøre det til en vane, selv om frister veldig å gjøre det igjen. Tenker som HerpmasterDerp at det får bli en gang i blandt og da gjerne for å feire eller belønne meg for noe.
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Dette miljøet er det kompissen min som er en del av, og han er så og si inne i det allerede uten at det er noe problem
Vis hele sitatet...
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Jeg har ikke noen mulighet til å bli en del av det.
Vis hele sitatet...
Ehm ? Uansett..Hvis du først prøver en gang og skulle like denne rusen ganske godt så er det rimelig kort vei til du plutselig er en del av det samme miljøet :/
Kompisen din er tydeligvis en del av dette og får sikkert ordnet rimelig lett hvis det sku trengs..Da går det fort fra en gang i blandt til x ganger i mnd/uka, hvis det sku vise seg at du blir litt for glad i denne rusen..

Skateward..Noe man belønner seg selv med i spes tilfeller etc virker som en god holding ha =) Bare ikke la det bli som med mange av oss andre, at det fort blir hver mnd/uke/dag :/
Latente psykiske lidelser kan trigges selv ved engangsbruk, så det er ikke 100% trygt å bruke cannabis selv om det kun gjøres en gang. Risikoen for fysiske skadevirkninger er tilnærmet ikke-eksisterende, med mindre du har problemer med hjertet, aneurismer i hodet som sprekker pga. økt blodtrykk eller liknende. Dette er lite hyppig hos unge mennesker, og kunne like så godt skjedd under en joggetur eller et samleie som ved cannabisrøyking.
Av en eller annen grunn fikk jeg kjempefunk første gang(bong), også dabbet det av noen ganger(joint) for så å funke etter en del forsøk (joint).
Har prøvd spacecakes en gang, og det var forsåvidt artig om enn noe langvarig.

Jeg prøvde cannabis første gang når jeg var 20år, og gjorde grundig research på forhånd da jeg ville vite hva jeg bega meg ut på.
Alkohol prøvde jeg som 18åring.
Psykedelika kommer jeg nok til å prøve når jeg blir rundt 25 for å minimere risiko for komplikasjoner.

Stikkordet her er å vente til man er klar for å prøve noe, personlig synes jeg 20år er en passelig alder å prøve cannabis. (ingen oppfordring, men greit å vente litt og opparbeide seg kunnskap)
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
prøvde å når jeg var 16, men fikk stygga på det og kjente ikke noe særlig til rusen..
når jeg var 19 prøvde jeg igjen(etter mange artikler,dokumentarer,osv u know ), now i love it<3
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hightime Vis innlegg
Ehm ? Uansett..Hvis du først prøver en gang og skulle like denne rusen ganske godt så er det rimelig kort vei til du plutselig er en del av det samme miljøet :/
Vis hele sitatet...
Som sagt, jeg kan umulig bli en del av miljøet. Iallefall ikke på en stund. Men det er ikke viktig.
Mine tanker rundt røyking i ung alder:

Igår så jeg BBC dokumentaren "Cannabis: The evil Weed", der det ble gjennomført et forsøk med mus og cannabisens påvirkning av minnet. Det viste seg at de som hadde blitt utsatt for stoffet i en alder tilsvarende 15 og yngre, hadde store hukommelsesproblemer, menst den andre gruppen, som var noe eldre da de ble utsatt for stoffet, ikke hadde de samme problemene.

Mengden de fikk tilsvarte 2-3 jointer pr dag, over to uker (som tilsvarer lengre tid, museår kontra menneskeår). De hadde så hatt en "tørkeperiode" før forøket.

Dette er selfølgelig større mengder enn hva trådstarter snakker om, men forskjellen på de to gruppene så signifikant at jeg tror også mindre doser kan påvirke minnet når du blir eldre. Dessuten så er man lettere påvirkelig når man er ung, og om ikke den første ganger gir noe effekt, så kan det tenkes at man prøver en gang til, og en gang til fordi det er stilig osv.

Etter at jeg så dette forsøket, så er jeg glad for at jeg selv ikke prøvde cannabis før jeg hadde passert 20.

Link: http://www.youtube.com/watch?v=ly2Zm...eature=related
Du vill ikke bli syk eller dårlig av det..Det er som er risikotilfelle i din alder er at du veldig fort blir glad i det..Og da er ikke det i en form at du er direkte avhengig elns...Men at når du og vennegjengen til skal på telttur ell lignende så blir det fort en uvane og ha med sen en gjermund hver gang man skal noe!
uff..Tenkte det samme som deg,, det kanke skade en gang..men her sitter jeg...Tree year on the pipe noe! selfølgelig i riktigte anledninger og i godt selskap...gjør det så lovlig man kan ute av det..ikke sitt bak et buskur og røk flaskebong og sølfolie...rull den en cone og kom deg ut naturen hvis du absolutt skal prøve! men vær forsikti
Angrer på at jeg begynte å røyke hasj da jeg var 16 år om sommeren før vg1, så ville jeg ikke hatt mye fravær, leksene gjort og gjort tingene ordentlig på skolen. Nå har jeg klart å bli ferdig med vg2 i fjor med dritt dårlige karakter og mer fravær enn vg1 (men pga familieprobelemer og depriment.) Nå jobber jeg på Kiwi nå, når jeg kunne fått meg en lærlingsjobb i dag. Hvis jeg hadde ventet til jeg var 19-20 år så ville det vært mye bedre for meg... mistet 3 viktigste skoleåret i livet mitt på hasjen. Nå til høsten skal jeg enten begynne på vg3 allmen påbygging eller på lærlingplass. Kjenner mange som begynte med hasj i 16 årsalderen eller tidligere har blitt nav slaver, narkis, jobber på drittjobber eller klart seg så vidt på skolen. 70 % av de og de resterende 30 % har i dag bra jobb eller går på universitet/høgskolen. De er i min aldersgruppen
Jeg er fortsatt evig glad for at jeg ventet til jeg var relativt voksen før jeg røyket første gang.. Hadde nok gått glipp av en del viktige erfariger som jeg trenger i dag for å kunne leve et anstendig voksent liv
Å prøve hasj én gang, blir vel å kaste penger ut av vinduet? Tenker da på at man høyst sannsynlig ikke får noe effekt. Da man kan like så godt ta seg en vanlig sigg! Etter egen erfaring, så har to ganger vært til lite hjelp for å få effekt. Eneste forskjellen fa sigg var smaken... Og prisen da.
Det har vel blitt bevist at tilføring av cannabis til en hjerne under utvikling har permanente negative effekter på hukommelse og evnen til å lære. Skaden av å røyke 1 joint som 15 åring er det ingen som vet, men er det verdt risken?

Anbefaler deg å se div. dokumentarer om emnet, feks: National Geographic Drugged Part01 High on Marijuana
Sitat av Torepia Vis innlegg
Det har vel blitt bevist at tilføring av cannabis til en hjerne under utvikling har permanente negative effekter på hukommelse og evnen til å lære.
Vis hele sitatet...
Har du en kredibel kilde som kan backe denne påstanden?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Har du en kredibel kilde som kan backe denne påstanden?
Vis hele sitatet...
Nei, er bare noe jeg har snappet opp fra en dokumentar (Husker ikke eksakt hvilken, har sett de fleste ), der de hadde forsket for dette på mus!

Mulig det var denne: http://topdocumentaryfilms.com/cannabis-evil-weed/

Edit: Better safe than sorry, tenker jeg
Sist endret av Torepia; 6. januar 2012 kl. 11:34.
Sitat av Torepia Vis innlegg
Nei, er bare noe jeg har snappet opp fra en dokumentar (Husker ikke eksakt hvilken, har sett de fleste ), der de hadde forsket for dette på mus!
Vis hele sitatet...
Det er lang vei fra et dyreforsøk til et endelig bevis på varige negative innvirkninger på hukommelse og læreevne hos mennesker. Med andre ord har du over hodet ikke belegg for en slik påstand. Det var det jeg tenkte meg

Når det gjelder "better safe than sorry" er jeg dog stort sett veldig enig med deg.
Ikke gidd å gjør det. Har ikke prøvd det selv, men samtlige av mine kompiser har gjort det, og ut i fra hva de sier er det ikke noe vits. Alle de jeg har snakket med sier at første gangen kjente de ingenting, eller de ble bare dårlig og spydde. Altså er du nødt til å gjøre det flere ganger for å få noe positiv effekt.

Har ikke noe imot at folk røyker, men ut i fra det jeg har sett i oppvektsen er terskelen for å gjøre det igjen kjempelav når man først har gjort det en gang. Har hørt mange i forhold til snus, sigg, og hasj at "de bare skal prøve en gang".
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er lang vei fra et dyreforsøk til et endelig bevis på varige negative innvirkninger på hukommelse og læreevne hos mennesker. Med andre ord har du over hodet ikke belegg for en slik påstand. Det var det jeg tenkte meg

Når det gjelder "better safe than sorry" er jeg dog stort sett veldig enig med deg.
Vis hele sitatet...
Nå vil vel aldri slik forskning bli utført på barn (uetisk), så vi får vel aldri noe bevis dessverre :/
Sitat av Torepia Vis innlegg
Nå vil vel aldri slik forskning bli utført på barn (uetisk), så vi får vel aldri noe bevis dessverre :/
Vis hele sitatet...
Hehe, det er ikke all forskning som foregår slik at man tester ut et stoff på en levende organisme og ser hva som skjer. Man kan f. eks. teste en gruppe som brukte cannabis i tenårene opp mot en kontrollgruppe som ikke gjorde det. Slik kan man se om det er noen indikasjon på at cannabisbruk i tenårene gir varige nedsatte kognitive evner.

Når det er sagt er det ikke slik at stoffer aldri testes på mennesker/barn. Alle medisiner vi bruker i Norge har vært gjennom utprøving på mennesker (etter behørig annen testing, så klart), og flere av dem på barn.
Sitat av druefjes Vis innlegg
Eg ville ikke lest meg opp det kan ødelegge førsteintrykket......
Vis hele sitatet...
Å ikke lese seg opp før man prøver et stoff fordi det "kan ødelegge førsteinntrykket" er et av de dummeste tipsene jeg har sett. Og det er desverre ikke første gang.