Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3359
Heisann! Jeg har i lang tid tenkt å ta ordensvakt kurs når jeg blir 18, sånn at jeg kan få bevis på at jeg er egnet som "vakt" under arrangementer o.l.

Er det noen som har tatt dette kurset, og vet hvor mye det ca koster, hvor lang tid det tar, og hva dere har oppnådd med kurset ?


Kim.
vectrocon og verge gruppen holder dette kurset.
Må man være ansatt på et utested/lignende for å ta dette kurset?
http://ordensvaktkurs.no/Ordensvaktkurs

"For å hindre ordensvakter i å jobbe uten å oppgi inntekt kreves det også at den som søker godkjenning er ansatt et sted som ordensvakt, enten et vaktselskap eller serveringssted. Det finnes likevel et unntak. Man kan søke uten å være tilknyttet verken serveringssted eller vaktselskap dersom ens virksomhet går inn under lovens definisjon «egenvakthold»."
Prisen er da også 3500,-

http://ordensvaktkurs.no/Kurstider-o...28year%29/2011
Sist endret av Blackkoz; 7. januar 2011 kl. 10:18.
Sitat av campCKY Vis innlegg
Må man være ansatt på et utested/lignende for å ta dette kurset?
Vis hele sitatet...
Nei ikke for å ta kurset. Men for å få ordensvakt-kortet fra politiet må du kunne vise frem kontrakt med et vaktselskap. Du må også ha full vekterutdanning samt være med på Politiets dag.

Dette er sånn det er i Oslo nå. Vet ikke hvordan dette praktiseres andre steder. Vekterkurs trinn 1-2-3 mener jeg koster rundt 20k uten å være helt sikker.
Sist endret av sandkasse; 7. januar 2011 kl. 14:43.
Anbefaler på det sterkeste Verge sitt kurs, har tatt det selv for 2 år tilbake og har aldri lært så mye, på så kort tid. Som enkelte skriver i postene over, så er dette til tider feil. Man trenger ikke kontrakt med noe vakt selskap, det holder kun å søke om å få kortet, noe Verge hjelper deg med etter bestått kurs slik at du får det i posten etter å ha fyllt inn noen papirer. Skal du få godkjenning i Oslo er det korrekt som enkelte skriver over at du må være med på "politiets dag". Jeg fikk min godkjenning for Akershus, uten å være tilknyttet noe fast sted, men tar småjobber rundt omkring. Anbefaler å ta kurset og oppleve en gøy og variert arbeidsdag, som muligens ikke passer for alle, men tåler du en trøkk uten å ta deg nær av det og ha et rolig vesen har du en god start. Bare å spørre om det er noe mer du/dere lurer på.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Nei ikke for å ta kurset. Men for å få ordensvakt-kortet fra politiet må du kunne vise frem kontrakt med et vaktselskap. Du må også ha full vekterutdanning samt være med på Politiets dag.

Dette er sånn det er i Oslo nå. Vet ikke hvordan dette praktiseres andre steder. Vekterkurs trinn 1-2-3 mener jeg koster rundt 20k uten å være helt sikker.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår posten din så må man være vekter for å kunne bli ordensvakt? Dette kan da ikke stemme?

Nvm, leste posten over.
Sist endret av campCKY; 8. januar 2011 kl. 08:24.
Sitat av Casual Vis innlegg
Anbefaler på det sterkeste Verge sitt kurs, har tatt det selv for 2 år tilbake og har aldri lært så mye, på så kort tid. Som enkelte skriver i postene over, så er dette til tider feil. Man trenger ikke kontrakt med noe vakt selskap, det holder kun å søke om å få kortet, noe Verge hjelper deg med etter bestått kurs slik at du får det i posten etter å ha fyllt inn noen papirer. Skal du få godkjenning i Oslo er det korrekt som enkelte skriver over at du må være med på "politiets dag". Jeg fikk min godkjenning for Akershus, uten å være tilknyttet noe fast sted, men tar småjobber rundt omkring. Anbefaler å ta kurset og oppleve en gøy og variert arbeidsdag, som muligens ikke passer for alle, men tåler du en trøkk uten å ta deg nær av det og ha et rolig vesen har du en god start. Bare å spørre om det er noe mer du/dere lurer på.
Vis hele sitatet...
This.

Du kan melde deg på ordensvakt kurs via politiet.
Om du vil jobbe på et utested nå, så kan du søke om midlertidig vaktbevis.
Du burde ha plettfri vandel for å søke, men dem kan se igjennom fingrene på småsaker.
Prisen for kurset ligger på rundt 3000,-
Kurset går kun over noen kvelder over 1 uke.

Lykke til!
Sist endret av FarmerJoe; 8. januar 2011 kl. 09:30.
Sitat av campCKY Vis innlegg
Slik jeg forstår posten din så må man være vekter for å kunne bli ordensvakt? Dette kan da ikke stemme?

Nvm, leste posten over.
Vis hele sitatet...
Mja skal forsøke å forklare litt nærmere.

1. Vekter og ordensvakt har NØYAKTIG samme lover og regler å følge. Ingen av de har mer eller mindre myndighet.

2. Dørvakter som er ansatt av utestedet trenger kun ordensvaktkurset. Men om du skal jobbe via et vaktselskap trenger du full vekterutdanning i tillegg. Dette på tross av at de gjør samme jobben og får samme kortet fra Politiet.

3. Den nye loven om vaktvirksomhet sier at all vaktvirksomhet av omfang skal gjøres av godkjent vaktselskap. Dvs at vakter ansatt av utestedet ikke lenger er lov. En jeg snakket med mente det er 1 år utestedene har på seg å få til dette. Altså trengs det vekterutdanning for å være ordensvakt når denne overgangsperioden er over.

Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
This.

Du kan melde deg på ordensvakt kurs via politiet.
Om du vil jobbe på et utested nå, så kan du søke om midlertidig vaktbevis.
Du burde ha plettfri vandel for å søke, men dem kan se igjennom fingrene på småsaker.
Prisen for kurset ligger på rundt 3000,-
Kurset går kun over noen kvelder over 1 uke.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Plettfri vandel er et krav. Vet ikke hvor du bor, men i Oslo godtar dem ikke noe som helst småtteri. De har blitt svært strenge på dette punktet.
Forøvrig melder man seg selv på ordensvaktkurs.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Mja skal forsøke å forklare litt nærmere.

3. Den nye loven om vaktvirksomhet sier at all vaktvirksomhet av omfang skal gjøres av godkjent vaktselskap. Dvs at vakter ansatt av utestedet ikke lenger er lov. En jeg snakket med mente det er 1 år utestedene har på seg å få til dette. Altså trengs det vekterutdanning for å være ordensvakt når denne overgangsperioden er over.
Vis hele sitatet...
Har du noe kilde på dette? Dette har jeg aldri hørt noe om. Et utested står ansvarlig for vaktenes adferd, og jeg ville ikke ansatt en dørvakt som jeg aldri har vært borte i.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Har du noe kilde på dette? Dette har jeg aldri hørt noe om. Et utested står ansvarlig for vaktenes adferd, og jeg ville ikke ansatt en dørvakt som jeg aldri har vært borte i.
Vis hele sitatet...
Ny lov skaper trøbbel for utelivet. Kort sagt er det ikke tillatt med egenvakthold, og utestedene må leie inn vektere med ordensvaktkurs. Dette ødelegger for blant annet en del studentarrangementer som arrangeres på frivillig basis, men det er en helt annen diskusjon.