Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4219
Man leser i dag at Skandinavia og Europa snart er tom for salt til bruk på norske veier. Man frykter at allerede i helgen, skal man være tom, noe som er krise ifølge den norske stat.

Etter å ha lest en del kommentarer fra leserne i denne artikkelen, så viser deg seg at flertallet er glad for at mangelen på salt nærmer seg med stormskritt.

Nå har jeg desverre ikke erfaring med bilkjøring nok til å uttale meg i dette temaet siden jeg knapt kjører bil om vinteren, men jeg er interessert i høre deres mening ang. dette.

Det vi vet, er at salting av veiene er en stor synder når det gjelder rust på biler, og at folk mener føret blir dårligere av å salte veiene.
Sist endret av Neutralizer; 8. januar 2011 kl. 10:09.
Min mening er at det er mye mye bedre og kjøre på et bra snøføre, enn en slapsete vei. Salting forrurenser også vel? Det gjør så bilene ruster noe sykt, og når du kommer fra en saltet vei til en usaltet vei så kan du fort få problemer grunnet saltet som sitter i dekkene dine, DA blir det glatt, tro meg.

Også er vel dette:

http://www.airninja.com/pictures/northern_michigan/snowy_road.jpg

En del penere enn dette?

http://www.nei-til-salting.com/Stopp_salt/Bildearkiv/maridalsvannet/saltsorpe_farligslaps.jpg

Syns staten burde tenke på en alternativ måte for å gjøre veiene sikrere om vinteren. Hva med gode gamle skrape veien og gruse? Er det et problem at grusen bare "blåser" vekk så han de vel holde grusen varm før det blir strødd så den fester seg til evt. isen? Just a thought.
Ser ikke noe større problem i dette. Om man skraper/sander og avpasser farten etter føret kommer man alltid fram. Men dette forutsetter så klart at man har riktige dekk på bilen. Dvs at man ikke kan ha tyskere og nederlendere kjørende rundt på sommerdekk.
Hva med å lavær å salte veiene, og la norske statsborgere lære seg å kjøre i norske vinterforhold? Jeg tipper nok at saltingen gir bilførerne en falsk trygghet, og undervurderer forholdene.
Sist endret av Neutralizer; 8. januar 2011 kl. 10:27.
Jeg er både for og imot salting. På lite traffikerte veier er salting en uting, da snøen vil pakke seg til godt snøføre hvis man unngår salting og heller skraper/brøyter.

På traffikerte veier som E39/E18 derimot, vil den høye trafikken gjøre det gode snøføret om til blankpolert is etterhvert, og det er ikke noe særlig å kjøre på. Dette er mye pga stor bruk av piggfrie dekk, men også bare fordi det er tusenvis av biler som presser snøen sammen til den er hard som is. Av samme grunn er det ikke noe særlig å strø, fordi sanden blåser vekk når det er så mye trafikk.

Jeg blir også irritert av at bilen blir skitten etter 100m, og at jeg må bruke litervis med spylervæske pr dag. Men hvis alternativet er blank is, så er salting greit syns jeg. Selv om jeg klarer å kjøre på blank is, stoler jeg ikke på at andre gjør det. Spesielt ikke utenlandske lastebilsjåfører på slitte sommerdekk.
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Av samme grunn er det ikke noe særlig å strø, fordi sanden blåser vekk når det er så mye trafikk.
Vis hele sitatet...
Hva med å varme opp grusen så den smelter seg litt ned i isen?
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Syns staten burde tenke på en alternativ måte for å gjøre veiene sikrere om vinteren. Hva med gode gamle skrape veien og gruse? Er det et problem at grusen bare "blåser" vekk så han de vel holde grusen varm før det blir strødd så den fester seg til evt. isen? Just a thought.
Vis hele sitatet...
Saltet skal i all hovedsak brukes mot ishinne på vei uten såle. Som du nevner er det et problem at vanlig sand blåser av veien ved slike forhold. Fastsand, som er vann kombinert med oppvarmet sand, er et reelt alternativ til salt og vil sannsynligvis og forhåpentligvis ta over saltets bruksområder etter hvert. Biler med fastsandspredere er dessverre ikke særlig utbredt per i dag, og inntil det innføres er det kun salt som duger.

En del av veinettet har såkalt barveistrategi, hvor det er bestemt at veien normalt skal være snø- og isfri. Det betyr at veien skal saltes og brøytes kontinuerlig. Dersom det snør tett og lenge, vil man kunne oppleve mye slaps på veien ettersom brøytebilene ikke makter å ta unna alt umiddelbart. Enkelte entreprenører har dessverre en tendens til å bruke salt på snødekke uten å brøyte det vekk i etterkant, og det vil jeg kalle feil bruk av salt.

Veisaltingen er utvilsomt et emne som engasjerer mange av de som ferdes langs veien. Enkelte blir særdeles engasjert, men jeg må få minne om at trusler mot brøytebilsjåførene ikke hjelper.
Salting er jo og dumt mtp at virkningen forsvinner ved -10C. Folk får nøye seg med brøyta vei,også får de lære seg å kjøre på snøføre. Ikke for å være frekk, men hvis det er 5 cm med snø, så er det jo krise hos søringene.
Sist endret av Eplegutten; 8. januar 2011 kl. 11:20.
Vesentlig å huske er at det meste av gods i Norge blir fraktet på vei.
Derfor er det viktig å få unna trafikken så smidig som mulig også på vinterstid.
Saltet funker stortsett bra med tanke på det, ihvertfall på sterkt trafikerte veier.
Funker ikke så bra på "bygdeveier". Og kan være skummelt i overgangen salta/usalta.

Ett annet problem er jo rust, kanskje mest med tanke på all elektronikken
som er i kjøretøy idag.

Litt på siden: Mener å ha lest en plass at man bruker over 5 ganger så mye salt i US pr kvm. Men finner ikke igjen artikkelen.

Ett par interessante artikler fra aftenposten og vg:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3480284.ece
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=158358

Kan jo legge til at jeg selv jobber med distribusjon i lastebil både langs
motorvei og ute på bygdene.
Salta motorvei funker stortsett ganske bra, likeså usalta godt brøyta bygdeveier.
Det største problemet dukker opp når man kommer inn på sideveier i byene,
da disse som oftest er dårlig brøyta.
Salting har + og - med seg. Salting av hovedveiene og plasser det er ekstra vansklige kjøre forhold (smale og svingete veier) syns jeg er greit. Resten kan de heller være litt flinkere til å brøyte. Opplevde selv i går at saltet på dekkene gjore det at jeg mistet vei grepet.

Nå tenker du/dere sikkert at jeg lå i høy fart, men det gjore jeg ikke. Fartsgrensen på stedet er 70km/t og jeg lå i 40-45km/t. Klarte å rette opp bilen uten at noen eller ting kom til skade.

Men dette var et resultat av å komma fra saltet vei til usaltet vei. Syns de her i Hordaland får panikk og oversalter med engang det viser antydning til minus grad.

Bur vedsiden av en vei, og hvis jeg parkere bilen nede på gangstien (noe som jeg måre gjøre av og til, pga kommer ikke opp bakken til huset), så går det 30min så er bilen skjiten og hvit av salt.
Vi bor i Norge, vi har snø vært eneste år. Vi har ikke varmekabler installert. Vi er avhengig av salting av disse veiene.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Men dette var et resultat av å komma fra saltet vei til usaltet vei. Syns de her i Hordaland får panikk og oversalter med engang det viser antydning til minus grad.
Vis hele sitatet...
Dette kalles preventiv salting og blir utført når det er fare for ishinne. Veier med barveistrategi blir gjerne saltet før snøbyger for å unngå at snøen setter seg og lager såle.
Dette har jo ikke med bilkjøring å gjøre, men med det å salte veiene. Mtp dyrene mine så er jeg imot det. Ta et eksempel her: Jeg var ute på tur med hunden mine. Veien der jeg gikk var så saltet at bikkja mi la seg rett ned og snudde seg på ryggen med potene i været. Jeg drev å kjente på potene hennes, trodde at det kanskje hadde satt seg fast noe, men nei. Så jeg endte opp med å måtte bære henne hjem resten av veien, fordi hvis jeg fikk henne til å gå igjen så tok noen sekunder før hun bare la seg ned igjen. Når jeg endelig kom hjem til oppkjørselen min så satt jeg henne ned, og da løp hun avgårde som en rakett og koste seg skikkelig. Fordi der var det helt hvit og fin snø, uten noe salt. Veiene var jo helt grå og slapsete utenfor.

Går jo ann å sette på hundene disse små "skoene" for at de ikke skal få vondt i labbene, er nemlig ekstremt mange hunder som sliter med dette, men jeg tviler sterkt på at bikkja mi hadde villet bevege seg da, mtp at hun hater å ha noe annet enn pels rundt seg. Du har jo også potefett som man kan kjøpe og smøre på labbene.

Poenget mitt er: burde da kunne være mulig å bare ta med bikkja ut og gå en tur på vinteren uten at jeg skal være nødt til å bære henne hjem igjen.

(Hadde forresten med min andre hund også, som er alt for stor til å kunne bæres, og hun haltet noe helt fryktelig på alle labbene, byttet på å ta de opp i lufta og ville helst slippe å gå mer)
Salt har både ulemper og fordeler ja.
Personlig mener jeg at de kan fortsette å salte + skrape de store veiene som europaveiene, jeg har aldri opplevd å kjøre på slaps på en slik vei, har riktignok bare 5 vintere på veien men det blir en del km.

Vinterføre synes jeg personlig er bedre og enklere å kjøre på enn en saltet vei som ikke er skrapt/brøytet i etterkant = slaps.

Så også på nyhetene (nordnytt muligens), her for noen dager siden at det er veldig mange, da spesiellt i byer og større steder som absolutt skal forbi brøytebiler o.l. og senere klager på jobben de gjør.

Vil gi creds til alle som brøyter norske veier "at the crack of dawn", slik at jeg kommer meg trygt på jobb når jeg står opp om morgenen, men det overdrevne saltbruket i Norge/verden kan vi slutte med.

Kutt ned på salting i byer, begynn å strø istede, og la folk lære hvordan man kjører på norske vinterveier. Kanskje det egentlig er et holdningsproblem?
Salting er ikke spesielt bra for miljøet som Sali er inne på her.
Problemer med grunnvannet er jo en kjent problemstilling++.
En annen ting jeg synes er viktig er alle de "myke" trafikantene som ofte må
ut i veien for å komme frem. Mange steder er det jo heller ikke fortau.
Er vel kanskje her man burde oppfordre til hensynsfull kjøring + refleks for de "myke" spesiellt nå i mørketida.

Folk som kjører forbi brøytebilen, hehe fin den.
Eller folk som lar bilen stå på de værste dagene, og klager på bussjøføren
fordi de ikke rekker jobben.
Godt poeng dette med holdninger.

Man burde nok hatt en bedre trafikkopplæring vinterstid.
Og obligatorisk glattkjøring på bane en gang iblandt hadde nok heller ikkje gjort noe.
Som andre her har sagt, så er det desverre nødvendig å salte en del sterkt traffikerte steder. Dette gjelder spesielt i byer hvor vi har den flotte piggdekkavgiften hvor mengden av de piggfrie dekka polerer underlaget før kryss/rundkjøringer og liknende. Ellers så bør man jo vurdere å bruke mer grus her i landet. Det det brukes så fungerer det jo ofte bra.
"Folk får lære seg å kjøre på vinterføre", sier noen... Betyr det at vi kan drite i å sette opp midtrabatter og rekkverk langs med veiene også da?

Faktum er at det blir et betydelig antall mennesker drept i trafikken hvert år på vinterføre som en følge av at det er glatt. Om vi kutter ut saltingen og heller skal lære oss å kjøre på vinterføre, så kommer dødstallene til å stige høyt til værs!

Og på høyt trafikkerte veier, f.eks Europaveier og enkelte riksveier, så kommer snøen til å bli til is om man ikke salter. Og ved regnvær så kommer det til å bli skøyteis. Livsfarlig! Per dags dato er salting den mest effektive metoden for å fjerne tynne snø/islag på veien så lenge temperaturen ikke er under -10 grader.
Erklært blond
Jeg er for salting! Det gjelder bare å vaske bilen litt oftere en vanlig!

Selv bor jeg 1 km fra E39, og den er alltid snø fri! Og det er fantastisk praktisk! Nesten som å kjøre på tørr asfalt. Og miljøet? Hmm, jeg bryr meg ikke!

EDIT: Gruse veien`? NEI! Fordi ingen koster vekk grusen og når jeg skal ut med MC ligger det jævla med grus i veien! Blir også kalt klikekuler!
Sist endret av Tech373; 9. januar 2011 kl. 00:11.
Finnes det også ikke kjemikalier mot sånt også da?
Jeg har kjørt mye bil i utkantstrøk hvor veiene så og si aldri blir saltet, det går som regel bra, men på slike veier er det best med piggdekk.Salting er jo litt skummelt i grunn slik som nå i vinter hvor det ofte er under 10 minusgrader da virker som kjent salt ikke.
Løsningen mener jeg at på vinterstid så bør en kjøre litt saktere enn fartsgrensen tilsier feks på motorveier hvor det er 100 km grense så vil 80 være mere passende. Så bare avpass farten etter forholdene så greier vi oss fint uten salt.
Jeg må si meg ganske overrasket. Vi er ikke i midten av januar engang, og salt-lageret kryper helt ned til tomt merket og de skriker krise. Har man vært så lite forbredt til vintereren eller har det vært en overforbruk uten like? Det har jo ærlig talt ikke falt så mye snø enda.

Selv kjører jeg mye på ikke-salta veier og det er sjeldent noe problem. Stol aldri på dekka folkens, uansett hvor gode og nye de er.
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Min mening er at det er mye mye bedre og kjøre på et bra snøføre, enn en slapsete vei. Salting forrurenser også vel? Det gjør så bilene ruster noe sykt, og når du kommer fra en saltet vei til en usaltet vei så kan du fort få problemer grunnet saltet som sitter i dekkene dine, DA blir det glatt, tro meg.



Syns staten burde tenke på en alternativ måte for å gjøre veiene sikrere om vinteren. Hva med gode gamle skrape veien og gruse? Er det et problem at grusen bare "blåser" vekk så han de vel holde grusen varm før det blir strødd så den fester seg til evt. isen? Just a thought.
Vis hele sitatet...
[COLOR="DarkGreen"]To ulike veier, med ulik mengde trafikk. Om den lille veien hadde hatt like mye trafikk som den andre. Ville den sett betydelig annerledes ut, den ville også vært mye glattere å ujevn å kjøre på.[/COLOR]
Sitat av sali Vis innlegg
Dette har jo ikke med bilkjøring å gjøre, men med det å salte veiene. Mtp dyrene mine så er jeg imot det. Ta et eksempel her: Jeg var ute på tur med hunden mine. Veien der jeg gikk var så saltet at bikkja mi la seg rett ned og snudde seg på ryggen med potene i været. Jeg drev å kjente på potene hennes, trodde at det kanskje hadde satt seg fast noe, men nei. Så jeg endte opp med å måtte bære henne hjem resten av veien, fordi hvis jeg fikk henne til å gå igjen så tok noen sekunder før hun bare la seg ned igjen. Når jeg endelig kom hjem til oppkjørselen min så satt jeg henne ned, og da løp hun avgårde som en rakett og koste seg skikkelig. Fordi der var det helt hvit og fin snø, uten noe salt. Veiene var jo helt grå og slapsete utenfor.

Går jo ann å sette på hundene disse små "skoene" for at de ikke skal få vondt i labbene, er nemlig ekstremt mange hunder som sliter med dette, men jeg tviler sterkt på at bikkja mi hadde villet bevege seg da, mtp at hun hater å ha noe annet enn pels rundt seg. Du har jo også potefett som man kan kjøpe og smøre på labbene.

Poenget mitt er: burde da kunne være mulig å bare ta med bikkja ut og gå en tur på vinteren uten at jeg skal være nødt til å bære henne hjem igjen.

(Hadde forresten med min andre hund også, som er alt for stor til å kunne bæres, og hun haltet noe helt fryktelig på alle labbene, byttet på å ta de opp i lufta og ville helst slippe å gå mer)
Vis hele sitatet...
Jeg blåser faktisk langt i om 1000 hunder har litt vondt i foten, om det kan redde ett eneste menneske i trafikken.
Sist endret av brunost; 12. januar 2011 kl. 05:47. Grunn: leif
Vi bør vel være glade for at saltlagret tar slutt, så sparer vi miljøet og bilene for saltets skadevirkninger.
Er nok for salting av de mest traffikkerte veiene her i landet.
Men syns de kan la være og salte veiene som ikkje er så traffikkerte, der kan de heller gruse.

Fikk nesten lyst til å legge meg ned å grine her for et par uker siden når saltbilen kjørte rundt i området mitt, i godt over 20 kalde!
Hva faen er vitsen når det ikkje smelter i den temperaturen? Også mange ganger de salter veier som er så lite traffikkerte at det ikkje har noe effekt.

Bremserør, bremsekalipper og bremseklosser virker ikkje som de skal, heller ikkje ABS-systemet når disse blir sprutet ned med saltlake. Eg er overbevist om at det hadde blitt færre dødsulykker på veiene om vinteren uten salting.
Uten å lese alle de andre inleggene her, så skal jeg si dette:
Jeg har kjørt både Moped, Bil og sykkel på vinterføre. Og slat er den værste formen for "Trygghet" du kan strø på veiene. om det blir for kaldt, (-10) Så smelter saltet sammen med snøen og vi får en melete snø som ike smelter når det blir varmt og gjør veien umulig å ta seg frem på. Akkurat dette har vært greia her om kring noen steder. At de bare salter på snøen uten å måke noe særlig.

Saltet ruster metall, Gir oss slapsete veier, og en falsk trygghet, om at det er mye tryggere å kjøre med salt på veien.
Dette merket jeg godt når jeg kørte hjemover fra kjæresten min i Moelv. Jeg skulle til Moss, og så fort jeg kom ned til Oslo området ble bilen min full av møkk og skittent vann. Før jeg kom så langt var veien tørr, og føret kjempebra.

Om folk bare lærer å kjøre etter forholdene er det mye tryggere med godt snøføre.

Og om du på død og liv er redd for å kjøre bil, så se til helvette å ta bussen. Noen ligger bare alt for sakte i veien så fort de ser snø.
Sitat av sali Vis innlegg
Dette har jo ikke med bilkjøring å gjøre, men med det å salte veiene. Mtp dyrene mine så er jeg imot det. Ta et eksempel her: Jeg var ute på tur med hunden mine. Veien der jeg gikk var så saltet at bikkja mi la seg rett ned og snudde seg på ryggen med potene i været. Jeg drev å kjente på potene hennes, trodde at det kanskje hadde satt seg fast noe, men nei. Så jeg endte opp med å måtte bære henne hjem resten av veien, fordi hvis jeg fikk henne til å gå igjen så tok noen sekunder før hun bare la seg ned igjen. Når jeg endelig kom hjem til oppkjørselen min så satt jeg henne ned, og da løp hun avgårde som en rakett og koste seg skikkelig. Fordi der var det helt hvit og fin snø, uten noe salt. Veiene var jo helt grå og slapsete utenfor.

Går jo ann å sette på hundene disse små "skoene" for at de ikke skal få vondt i labbene, er nemlig ekstremt mange hunder som sliter med dette, men jeg tviler sterkt på at bikkja mi hadde villet bevege seg da, mtp at hun hater å ha noe annet enn pels rundt seg. Du har jo også potefett som man kan kjøpe og smøre på labbene.

Poenget mitt er: burde da kunne være mulig å bare ta med bikkja ut og gå en tur på vinteren uten at jeg skal være nødt til å bære henne hjem igjen.

(Hadde forresten med min andre hund også, som er alt for stor til å kunne bæres, og hun haltet noe helt fryktelig på alle labbene, byttet på å ta de opp i lufta og ville helst slippe å gå mer)
Vis hele sitatet...
Salt + slaps = kuldeblanding.

Om det er 4-5 minus ute, så holder saltslapset kanskje ned mot -15 til -20, kanskje derfor de ikke liker å gå på det?

Noen kjemifreaker som vet noe om dette?

Forøvrig er jeg forbanna på saltingen, brukte 11 000 på rustrelaterte skader på min bil i fjor.
Min nye bil er fulltectylert for 6000,- for å forhindre at den ruster i stykker pga fandenskapet de sprer rundt på veiene.

Det er faktisk mulig å strø med sukker og oppnå samme effekten!
znapper: selv om det er 4-5minus ute så blir ikke slapset -15 til -20. Det som skjer i praksis er at vannet i slapset ikke fryser til is, og dermed vil det heller være som veldig kaldt vann.

Jeg antar at dette er smertefullt for hunder pga. vanns høye evne til å ta opp varmeenergi. Derfor vil saltet bidra til at vofsen gir fra seg varme istedet for å gå på isolerende snø.
Veit lite om dette her, men det som er helt sikkert er at det er livsfarlig å ligge rett bak bilen som salter. Da blir det glatt som bare det.
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
znapper: selv om det er 4-5minus ute så blir ikke slapset -15 til -20. Det som skjer i praksis er at vannet i slapset ikke fryser til is, og dermed vil det heller være som veldig kaldt vann.

Jeg antar at dette er smertefullt for hunder pga. vanns høye evne til å ta opp varmeenergi. Derfor vil saltet bidra til at vofsen gir fra seg varme istedet for å gå på isolerende snø.
Vis hele sitatet...

Det jeg har lest om dette (og også forsøkt i fysikktimene back in vgs i forrige århundre), var å ta salt + snø, måle temp før og etter, saltet trekker varmen ut av snøen gjennom smelting.

Som når man skal lage is hjemme og ikke har fryser:

Du lager en kuldeblanding, og det som skjer når snø og salt blandes, er at saltet løses i vannet og frysepunktet senkes. Reaksjonen trekker energi i form av varmeenergi fra omgivelsene. Det fører til at temperaturen i melk/fløteblandingen synker og fryser til is. Ved riktig blandingsforhold, kan temperaturen synke helt til -21 °C.
Vis hele sitatet...
oh, fant følgende besvergelse på wikipedia:

Kuldeblanding
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

Kuldeblanding er en sammenblanding av to eller flere kjemiske stoffer for at reaksjonen dem imellom skal kreve mere varme enn den som er tilstede i stoffene. Det fører til at varmen må tas fra omgivelsene, som blir nedkjølt.

Den vanligste kuldeblandingen er vann og salt. Saltstrøing av veier fører til at veien kjøles ned når der kommer fuktighet til. Saltlaken som dannes er imidlertid flytende ved temperaturer godt under nullpunktet, og gir dermed bedre friksjon enn vann alene, som blir til is. Virkningen er ikke varig, siden laken blir tynnere og tynnere etter hvert som luften avgir mere fuktighet på grunn av kjølingen. Svak saltlake har høyere frysetemperatur.

Hundeeiere som lufter hund langs saltede veier bør være oppmerksomme på mulige frostskader, og skylle godt av labbene etter turen.

Også salpeter kan gi grunnlag for kuldeblanding. Metoden ble populær fordi den ikke trengte is.

Kuldeblanding med salt og is ble brukt til å kjøle ned iskrem med, mens den ble laget. I rett blandingsforhold, med 23,3 % salt, kan temperaturen komme ned mot -21 grader celsius. Is ble saget ut av fjorder og vann om vinteren og lagret i ishus til bruk utover sommeren. Ingrediensene ble blandet sammen i et metallkar som ble senket i kuldeblandingen og vispet mens «suppa» langsomt ble stivere og stivere. Uten visping ble blandingen full av isnåler. Før elektromotorene gjorde arbeidet lettere, ble røringen utført for hånd.

Se også:

* Isdrift
* Isbad
Vis hele sitatet...
Nå har det også vist seg at saltet ødelegger de stor innsjøene våre,når snøen smelter tar det med seg saltet og etterhvert havner dette i bunnen av innsjøene. Dette skjer fordi saltvann er tyngre enn ferskvann. Livet på bunnen av innsjøene blir utradert pga høyt saltinnhold og mangel på oksygen.
- [COLOR="Green"]På snødekket vei føles sikkerheten lav og farten senkes. Da er sikkerheten høy![/COLOR]
- [COLOR="Red"]På saltet vei føles sikkerheten høy og farten økes! Da er sikkerheten lav![/COLOR]
Sitat av sali Vis innlegg
Dette har jo ikke med bilkjøring å gjøre, men med det å salte veiene. Mtp dyrene mine så er jeg imot det. Ta et eksempel her: Jeg var ute på tur med hunden mine. Veien der jeg gikk var så saltet at bikkja mi la seg rett ned og snudde seg på ryggen med potene i været. Jeg drev å kjente på potene hennes, trodde at det kanskje hadde satt seg fast noe, men nei. Så jeg endte opp med å måtte bære henne hjem resten av veien, fordi hvis jeg fikk henne til å gå igjen så tok noen sekunder før hun bare la seg ned igjen. Når jeg endelig kom hjem til oppkjørselen min så satt jeg henne ned, og da løp hun avgårde som en rakett og koste seg skikkelig. Fordi der var det helt hvit og fin snø, uten noe salt. Veiene var jo helt grå og slapsete utenfor.

Går jo ann å sette på hundene disse små "skoene" for at de ikke skal få vondt i labbene, er nemlig ekstremt mange hunder som sliter med dette, men jeg tviler sterkt på at bikkja mi hadde villet bevege seg da, mtp at hun hater å ha noe annet enn pels rundt seg. Du har jo også potefett som man kan kjøpe og smøre på labbene.

Poenget mitt er: burde da kunne være mulig å bare ta med bikkja ut og gå en tur på vinteren uten at jeg skal være nødt til å bære henne hjem igjen.

(Hadde forresten med min andre hund også, som er alt for stor til å kunne bæres, og hun haltet noe helt fryktelig på alle labbene, byttet på å ta de opp i lufta og ville helst slippe å gå mer)
Vis hele sitatet...

Da for du slutte å gå tur med hunden midt i veien
Nei salt er det beste for å få fin vei.
Sitat av Popstickel Vis innlegg
Da for du slutte å gå tur med hunden midt i veien
Nei salt er det beste for å få fin vei.
Vis hele sitatet...
Var når de gikk på fortauet også, og er ikke alle små-gater som har fortau.
Sitat av sali Vis innlegg
Var når de gikk på fortauet også, og er ikke alle små-gater som har fortau.
Vis hele sitatet...
Ja daså
Jeg syns de burde fortsette å salte veiene.
Kjører vogntog til daglig, og ser stor forskjell på veiene i de forskjellige fylkene.
De burde begrense saltinga en god del.
Var ikke så lenge siden, så kjørte jeg fra Oslo og skulle igjennom Østfold.
FØR jeg kommer til Moss, så har jeg en STOOR sky av salt bak bilen.
Det er ikke rart de går tom for penger og salt da!
Veivesenet har hatt den uvanen å salte selv om det er for kaldt, noe so fører til at saltet bare blåser bort. De for nøye seg med å salte motorveiene, så får tungtransporten gå over til jernbane.
Dere glemmer en vesentlig ting. Det gjelder spesielt her på vestlandet. Her har vi ikke 1 lang vinter, men varierende klima. Det som skjer er at tettpakket snø får regn på seg og blir til en hard slaps i løpet av dagen, og om natten blir det kaldt igjen, og resultatet er en knallhard ishinne på hele veien, fortauet, sidegater. Eldre faller, biler sklir i gangfart - kaos.

Hvis vi ikke forbereder oss på at det kan skje ved å salte, vil vi bli tatt på sengen hver vinter. Saltet holder veiene tørre.
Salting er noe skikkelig drit på østlandet! Her om dagen lå jeg bak en saltebil som saltet BAR asfalt, sier vel sitt. Det var litt is/snø på skillelinjen mellom kjøreretningene, men det var det hele. På snø/is så griper i alle fall piggdekka, mens i den saltslusjen som ofte dannes på innfartsveiene til byen har du så og si null kontroll om du må bråbremse.
Mi oppfatning er at det er ytterst få som er for salting av veiane. Det norske folk er veldig imot detta, det er forståeleg.
Salting er nokka drit, skitne bilar, og mykje rust. Heldigvis der eg bur er det ikkje salting pga innbyggjartalet er så lavt. Bor ikkje akkurat så mange her.

Når eg skal ut å råne med traktoren min i byen så er det jevelig irriterande at mydigheitene har salta, da er det ikkje så bra for meg å spinne i rundkøyringane.