Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 1636
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Hvor dårlig syn (+/-) må man egentlig ha for å unngå verneplikt?
Var på synsunnersøkelse i dag og hadde visst fått mye dårligere syn 8-)
hvor mye er det snakk om? 8- eller var det bare en smily ? :P
Tror du skal ha heftig dårlig syn for å slippe verneplikten ettersom du godt kan få siviltjeneste isteden. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor alle på død og liv vil unna militæret, for min egen del ville jeg i ettertid ikke byttet bort tiden i forsvaret for noe i verden. Ok da, kanskje masse penger eller no....
Opprinnelig postet av heinz
Tror du skal ha heftig dårlig syn for å slippe verneplikten ettersom du godt kan få siviltjeneste isteden. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor alle på død og liv vil unna militæret, for min egen del ville jeg i ettertid ikke byttet bort tiden i forsvaret for noe i verden. Ok da, kanskje masse penger eller no....
Vis hele sitatet...
Det er et bortkastet år, og du kan faktisk oppnå veldig mye på et år.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Trådstarter
boberth: bare en brille smiley

intenzo: enig.

Har rundt -3,5 hvis jeg ikke tar helt feil og det skal være ganske dårlig
Opprinnelig postet av intenzo
Det er et bortkastet år, og du kan faktisk oppnå veldig mye på et år.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at du er 17 år, hvilket betyr at du ikke har noe grunnlag for å si om det er bortkastet eller ikke. Menmen, your loss til de som vrir seg unna Jeg er førstemann til å innrømme at det ikke alltid var like fett, men jeg traff veldig mange kule folk og opplevde mye morsomt.
Opprinnelig postet av intenzo
Det er et bortkastet år, og du kan faktisk oppnå veldig mye på et år.
Vis hele sitatet...
Holdninger som det der er bra å ha.
Bare fordi det du ser på det som et bortkastet år, så betyr ikke det at alle i hele Norge ser på førstegangstjenesten som et bortkastet år. Mange vil ha lært masse under førstegangstjenesten, og ha blitt kjent med mange nye folk.

Dessuten er det å ha fullført førstegangstjenesten med på å trekke opp sjansene dine for å få en jobb om dagen, da mange firmaer kun ansetter folk som har fullført førstegangstjenesten.

Men til ditt forsvar skal er jo du 17, og skal jobbe i ditt fars firma til du pensjoneres. Så du kunne jo ikke se på det fra dette synspunktet.

Kos
ok.. jeg har -2,75 og jeg kom inn.. var på sånn greier i fjor høst
du må nok over -10/+10 for å i det hele tatt kunne slippe unna pga dårlig syn. du ser med briller, gjør du ikke?

jeg hadde det fett i militæret, og angrer ikke et sekund på at jeg fullførte.
Nå skal det legges til at veggiss fikk seg dame etter han fullførte førstegangstjenesten (HELT SANT!), så det er bare for dere alle andre uten damer å sette igang med førstegangstjenesten, om mulig.
Du skal ha rimelig dårlig syn for å bli fritatt, men folk med nedsatt syn kan lett gå glipp av en del av de bra tjenestestedene. Angrer heller ikke på at jeg fullførte, greit nok at det var syting og klaging til tider, men så hadde vi jævlig mye moro også

edit: om du lurer på ting kan du like godt bare sende VPV en epost eller ringe de eller noe: http://www.mil.no/felles/vpv/start/vpv_kontakt/
magstr : hvis du får fritak da skal jeg også ha
Jeg har tross alt +5\+2 (tidligere +8\+4)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Skal nok en del til å slippe bare pga syn, er jo massevis av stillinger de kan sette deg på. Er ikke noe værre enn og ringe og spørre, ingen grunn til å gjøre det værre enn det er.

Nå har ikke jeg vært inne så voldsomt lenge enda, men storttrives som bare det, og foreløpig ser det ikke ut som om jeg kommer til å angre.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Trådstarter
Har egentlig ikke planer om å unngå førsteganstjenesten, men hvis synet mitt kunne være grunnlag for dimming så hadde det vært fint å vite hvis jeg f.eks. ville prioritere studering...

Mail sendt
min førstegangstjeneste var nå ihvertfall helt bortkastet, men det kommer vel ann på hvor man blir plassert... Og interesser antar jeg. Setermoen leir er ikke akkurat det jeg vil anbefale...

Vil også si det morten, at jeg har hatt 3 jobber siden jeg dimma og ingen har spurt om tjenestebeviset mitt... Ingen av mine venner har heller måtte fremvise dette. Leste i Aftenposten for et halvt års tid siden hvor de hadde en undersøkelse blandt forskjellige bedrifter. Der kom det fram at ingen av de så på tjenestebeviset.

Broren til en kompis av meg dimmet med det trikset her: Si at du har vondt i ryggen og bestill legetime (du må få røntgen). Gå i 30 min med ene foten på fortauet mens andre er på bakken... Da vil ryggen se helt skjev ut på bildet. Funket for han ihvertfall.
Sist endret av yeah00; 26. september 2003 kl. 17:36.
Det er populært å misslike Forsvaret, slik som det er populært å hate Telenor. Spør man de overnevnte hvorfor de har det synet får man svært sjelden et godt argument.

Jeg hadde selv det samme synet på forsvaret, helt til jeg selv ble innkalt og fikk se hvordan det virkelig er. Stortrives. Selvsagt var det dager hvor jeg hadde mest lyst til å flyge på befalet å hamre løs, men det går over og i ettertid skjønner man hvorfor ting ble gjort som det ble gjort.

Det er sant at det ikke er mye status, hverken å være i førstegangstjeneste eller å ha fullført den, men det jobbes det mye med i Forsvaret as we speak. Dimmepenger økes til 25 000,- , studiepoeng osv.. er ting som de fleste har behov for, da særlig hvis du har tenkt å studere.
Opprinnelig postet av yeah00
min førstegangstjeneste var nå ihvertfall helt bortkastet, men det kommer vel ann på hvor man blir plassert... Og interesser antar jeg. Setermoen leir er ikke akkurat det jeg vil anbefale...

Vil også si det morten, at jeg har hatt 3 jobber siden jeg dimma og ingen har spurt om tjenestebeviset mitt... Ingen av mine venner har heller måtte fremvise dette. Leste i Aftenposten for et halvt års tid siden hvor de hadde en undersøkelse blandt forskjellige bedrifter. Der kom det fram at ingen av de så på tjenestebeviset.

Broren til en kompis av meg dimmet med det trikset her: Si at du har vondt i ryggen og bestill legetime (du må få røntgen). Gå i 30 min med ene foten på fortauet mens andre er på bakken... Da vil ryggen se helt skjev ut på bildet. Funket for han ihvertfall.
Vis hele sitatet...

jeg har fucka nakke.gikk til kiropraktor i 1 år nesten.da de tok rønken av nakken så fant de ut at ene virveln der var skjeiv.trur du det er nokk?plages med mye vondt i nakke/rygg

så jeg lurte på om jeg slapp unna med det.
Du "slipper nok unna" med det vil jeg tro. Forsvaret er slik at hvis de frykter at du vil gå ut med varige mén som de vil bli erstatningsansvarlige for, så får du ganske enkelt ikke lov til å fullføre, enten man vil eller ikke.
Greia er at du kommer ikke inn i militæret om du ikke vil. Forsvaret driver å sparer masse penger og da gidder de ikke å ta inn umotiverte folk, det er mulig det varierer fra sted til sted.
eller hvis du oppfører deg som et rasshøl på sesjon og blir sesjons.ass'ene sure og sørger for at du blir kallt inn uansett. Så om du skal slippe unna tidligst mulig, sørg for å ha skikkelige legepapirer på ting som du mener kan gi deg fritak.
Er bare å gjøre som en kompiss av meg gjorde...han tok av brillene når han skulle ta synstesten Han slapp militærtjeneste men må være med i Sivilforsvaret..
Jeg klartte kun å se noen av de øverste radene på "synstavlen" når jeg var på sesjon. Sesjonslegen så bare rart på meg og sa at jeg burde ha briller...

Jeg slapp ikke tjeneste..
Opprinnelig postet av CitizenX
Er bare å gjøre som en kompiss av meg gjorde...han tok av brillene når han skulle ta synstesten Han slapp militærtjeneste men må være med i Sivilforsvaret..
Vis hele sitatet...
Ptch...verste jeg har hørt, tror nok kompisen din gjør som 90% av de som slipper militæret, lyver hardt til alle de kjenner om den virkelige grunnen...Selv om sesjons.ass'er er menige betyr det ikke at de ikke tenker, og ser vi at folk har briller testes de med OG uten briller.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg drar opp denne igjen, framfor å lage ny og få beskjed om at jeg er dårlig til å søke. Noen som vet om det fortsatt er slik i militæret, at de ikke bryr seg om man har linser/briller? Jeg har -2 på begge øynene, og er rimelig grønnsak om jeg skal skyte med et gevær uten synshjelp. På sesjon var det første legen sa "oi, du har såpass dårlig syn du ja!", men likevel fikk jeg inkalling til sambandsbataljonen i Bardufoss, Januar 2010.

Jeg har hørt historier fra kompiser som har komt på rekruttskolen, og har blitt sendt hjem pga. forskjellige ting. Fysiske problemer, eksem osv. Mtp. at de får inn såpass mange søkere nå til dags skulle jeg tro at de var litt mer selektiv ovenfor hvem de tar inn. Jeg har forøvrig verken positiv eller negativ innstilling til militæret, og kommer til å gjøre det beste ut av det om jeg kommer inn, og det beste ut av det om jeg ikke kommer inn.
Som tidligere nevnt i hauggamle innlegg: det kommer an på tjenestestilling, en del stilinger har krav til synskarakter (over 5 eller ingen avvik på helseprofil er vel de som er mest brukt iirc) mens andre steder skal du være tilnærmet blind for å bli dimmitert.
de har nok av jobber som skal fylles, så synet er ingen hindring. Ikke oppfør deg som en dritt, det går bare utover deg selv. Si det som det er hvis du ikke vil inn, og du blir dimmet samme dag. Ikke værre.
For noen år tilbake da jeg var på sesjon slapp jeg å ta synstesten (tok med synsmelding fra øyelege) og fikk beskjed om at jeg ikke hadde noe i forsvaret å gjøre. Jeg ville vistnok ikke se forskjell på venn eller fi om jeg skulle miste linsene mine. Vi lo godt og han spurte meg om jeg villle i militæret. Svarte at jeg heller ville studere, og han respekterte den meningen. Fikk riktignok beskjed som jeg ikke husker ordrett, men var av typen "Om det blir krig vil du få et maskingevær og bli plassert bak en pult.".

Jeg hadde da magiske -4.5 på begge øynene.
Sitat av magstr Vis innlegg

Har rundt -3,5 hvis jeg ikke tar helt feil og det skal være ganske dårlig
Vis hele sitatet...
jeg har -3.25 og jeg kom ikke inn pga dårlig syn, de mente at jeg ikke ville se forskjell på fiende og venn xD xD xD


edit: var nok 2 min forsein med innlegget xD
Sist endret av GloriousBastard; 31. august 2009 kl. 23:09.
Var på sesjon i år og kom ikke inn grunnet dårlig syn. Skal ta laser opperasjon når jeg fyller 20, så må 2 leger godkjenne meg før jeg kan sende inn en søknad for å komme inn i militæret.
V: -5.00
H: -4.25

Det var egentlig ganske surt og komme ut av det rommet med et papir der det stod at jeg ikke var tjenestedyktig, fordi jeg er interisert i en militær utdannelse.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
som de fleste sikkert har sagt før, uten at jeg skal si jeg har peiling på dette, men har hørt noen prate om at de heller ville vært i ordentlig militære enn siviltjeneste som de gjorde, mener å huske at han ene sa de satt to mnd ute i ett hus og så på tv og hadde det helt chill, og de fløy i tottene på hverandre menmen

personlig ser jeg frem til innkalling, noen som vet når den kommer btw? er 17
Det bruker og komme det året du fyller 18, for noen 19. Først må du bare svare på et brev, så vil du bli innkalt på sesjon. Jeg hadde grei "sesjon" som bestod av og gå til legen og fylle ut en legeattest som forsvaret hadde sendt. noen uker senere fikk jeg brev om at jeg var tjenestedyktig
Sist endret av mo3; 31. august 2009 kl. 23:56.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Det er så sjukt at de skal tvinge folk som absolutt ikke vill inn i militæret til og være i militæret. Og for de som vill så er det en god del som ikke får lov.

Norge i et peanøttskall.
En jeg kjenner var på sesjon og fikk spørsmålet "vil du i førstegangstjenesten?" Såklart hadde han ikke lyst og svarte nei.. Han ble innkalt....

Skal i armyen i slutten av september og gleder meg sinnsykt. Jeg vervet meg selv.
Sist endret av mo3; 1. september 2009 kl. 00:03.
Med mine -4.00 og -4.25 ble jeg erklært tjenestedyktig, samtidig som jeg fikk beskjed om at jeg kunne forvente å ikke bli innkalt med mindre jeg hadde særlig ønske om det. Sesjonspersonellet nøyde seg med å studere optikerattesten som dokumenterte synsstyrken, og unnlot derfor å utføre synstester.