Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1864
Hei!

Leser følgende: «– Jeg har tidligere opplevd at flere pasienter sier de har fått sove bedre etter å ha tatt Paracet, og også opplevd flere som sier medisinen har hatt en beroligende effekt når de har følt seg følelsesmessig urolig. Jeg har tidligere tenkt at det må skyldes placebo, men denne undersøkelsen åpner jo opp for en medisinsk forklaring.»

Noen som har opplevd det? Merker det selv at ofte når jeg tar Paracet får jeg en ro i kroppen, også når jeg ikke har smerter. Derfor tar jeg av og til Paracet. Bedre enn å knaske Sobril til en blir avhengig.

Hele saken: https://www.nrk.no/norge/ny-studie_-...dre-1.12311153
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Les pakningsvedlegget og se om en av bivirkningene er døsighet og hvor hyppig det oppleves.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Les pakningsvedlegget og se om en av bivirkningene er døsighet og hvor hyppig det oppleves.
Vis hele sitatet...
Står ikke noe sånn på Paracet.
Anonym bruker
"Uenig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det funker som beroligende, særlig ved tankekjør. Mange som bruker paracet ved leggetid for nettopp den virkningen.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Paracetamol kan få deg til å føle mindre, enten det er positive eller negative følelser, ifølge en ny, amerikansk undersøkelse."
At det skal ha sammenheng med søvn kan vel da skyldes psykiske problemer som man da føler mindre og derfor får sovnet lettere slik jeg forstår det. Ikke at paracet har en beroende effekt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det funker som beroligende, særlig ved tankekjør. Mange som bruker paracet ved leggetid for nettopp den virkningen.
Vis hele sitatet...
Gratulerer! Du har herved fått behandling av den selveste doktor Placebo.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det funker som beroligende, særlig ved tankekjør. Mange som bruker paracet ved leggetid for nettopp den virkningen.
Vis hele sitatet...
Kan være enig i at jeg får en bedre indre ro av paracet. Pleier kjøre en kombinasjon av naproxen og paracet. Da slapper kroppen av merkbart.ikke noe form for rus altså,men merker at det er enklere og komme i ro.
Har brukt paracet i X antall tilfeller jeg ikke får sove mange mange mange ganger, og ja, jeg sovner
Placebo ? ja, kanskje.. men det funker for meg
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aldri opplevd det av paracet alene men merka at jeg blir litt mer trøtt og avslappa når jeg tar sobril og paracet. Altså mer enn jeg vanligvis blir av kun sobril
Paracetamol er en endocannabinoid forsterker gjennom å inhibere reopptak av endocannabinoider.

...."endocannabinoid reuptake inhibitors" ("eCBRIs")).[2][3][4][5] An example of an actual eCBE is AM404, the active metabolite of the analgesic paracetamol (acetaminophen; Tylenol) and a dual FAAH inhibitor and eCBRI.
Vis hele sitatet...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Endo...inoid_enhancer

Ellers er står det følgende på Wikipedia sine sider om anadamide (kroppens eget endocannabinoid)

Paracetamol (called acetaminophen in the US and Canada) is metabolically combined with arachidonic acid by FAAH to form AM404.[31] This metabolite of paracetamol is a potent agonist at the TRPV1 vanilloid receptor, a weak agonist at both CB1 and CB2 receptors, and an inhibitor of anandamide reuptake. As a result, anandamide levels in the body and brain are elevated. In this fashion, paracetamol acts as a pro-drug for a cannabimimetic metabolite. This action may be partially or fully responsible for the analgesic effects of paracetamol
Vis hele sitatet...
Altså virker paracetamol indirekte på kroppens endocannabinoide system.

Det kan med andre ord være en grei forklaring på at paracetamol kan gi den beroligende effekt som mange rapporterer. Det er et kjent kjerringråd å ta et par paracet om man ikke får sove f.eks.

Paracet er jo unektelig også litt kulere når man vet at det virker på kroppens naturlige endocannabinoide system.
Sist endret av Bearass; 2. januar 2023 kl. 22:44.
Har ikke merket at jeg sovner fortere, eller blir roligere av paracet, men jeg har faktisk lagt merke til at jeg får bedre søvnkvalitet dersom jeg har tatt en paracet før leggetid. Tar paracet så skjeldent som mulig, og lider av store problemer med å både sovne og at jeg våkner ganske ofte, men de gangene jeg har tatt en paracet skiller seg ut. Artig, tenkte faktisk på dette i forgårs.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De gangene jeg har hodepine og tar 2 500mg paracet så sover jeg iallefall mye lengre og søvnen føles dypere ut. Innsovingstiden virker ikke til å være noe redusert, men så har jeg bare levd i 37 år og det har alltid tatt meg lenge å sovne.