Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 959
Har en gaming pc jeg forsøker å fikse. Den kommer ikke videre enn "forbereder" siden, og jeg har forsøkt å gjenopprette og installere windows på nytt, men det samme skjer.

Så tenker jeg må få formatert disken, evt ny disk.

Men hva heter denne disken?

Er som på bildet.

Skulle hatt en leser, slik je kan koble den til en annen maskin og få den slettet, men det har jeg ikke.Har for andre disker, men denne er såpass ny?
Nøkkelordet her er mSATA. Du trenger vel da en kabel/overgang for mSATA til en annen maskin.
Disse forveksles stadig med M.2 SSD også forresten. Du kan få deg et PCIe kort til stasjoner pc for 2-300 kr som kan lese både m2 og msata.
mSATA er ikke nytt, det blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i mSATA til de 8 år gamle laptopene som nå trenger nye mSATA disker. Grunnen er såre enkel: NVMe har ofte samme formfaktor og enormt mye bedre skrive og lese-hastigheter.
Kjøp deg en USB mSATA overgang hvis du vil koble den til utstyr som ikke støtter mSATA direkte
Sist endret av bashfoo; 21. desember 2022 kl. 07:29.
Trådstarter
Det er ikke en msata fordi en sånn usb leser fungerte ikke. Jeg fikk tak i en M.2 NVMe og med den funket den. Vanligvis er nok disse diskene mye lengre.
Da er det du som har postet feil bilde, for bildet du postet er av en mSATA disk, ikke NVMe...
Trådstarter
Det er vist en M.2 SSD. Jeg tok feil. Greien er at jeg fikk en sånn leser. Slettet den i NFTS. Og satt den inn igjen. Forsøker installere Windows på nytt, men nå finner den ikke disken. BIOS finner den med Windows installering finner den ikke.