Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1282
Hei, bor nå på hybel grunnet skole. Har lyst til og avslutte studiet nå men er bekymret over hybelen, har leiekontrakt og bor kollektivt med to andre hos en privatperson. Har selvsagt skrevet kontrakt på leieforholdet å alltid betalt i tide osv, bare gode erfaringer med huseier. Huseieren har ikke krevd depositum da han sa "det er egentlig ikke nødvendig, og går sikkert fint".

Hva bør jeg gjøre? kan jeg avbryte kontrakten om huseieren er enig? kan jeg forvente og "skylde huseieren depositum" om jeg bare flytter ut? Kan dette føre til en straffereaksjon?

HJELP
Forklar dette til utleier. Og si at du ikke takler studier og planlegger og avslutte. Spør han Om det er ok. Vist han sier dette ikke er ok. Så betaler du han depositum siden han har vært grei og stolt på dere.
Dette har ikke noe med depositium å gjøre hvis dere er enige om at det ikke skal betales depositum.

Det DU må gjøre er å LESE kontrakten hva som står under oppsigelse og oppsigelsestid. Normalt er dette 3 måneder men kna også være lavere.

Du bør snakke med utleier da, er han grei så finner dere ut av dette.

Husk at uansett så kan det være gull verdt å ha en referanse når du slal leie senere.
Dette skal stå beskrevet i kontrakten så les den først. varierer fra kontrakt til kontrakt hvordan avslutting av den fungerer.

Du kan også inngå en ny avtale med huseier om å få tre ut av avtalen. Huseier trenger derimot ikke å gå med på dette. Han kan velge å følge leiekontrakten sine vilkår om oppsigelse.

Å bare reise vil ikke føre til straffereaksjoner, men det er ulovlig å bryte avtaler. Dersom du ikke betaler for leien så kan utleier kreve inn pengene ved et inkassofirma, noe som til slutt ender med at de saksøker deg for pengene.
Sist endret av iColdman; 13. desember 2022 kl. 21:45.
"Øko-Terrorist"
Høres nå ut som en grei utleier? Prøv å bare snakke med dem og forklar situasjonen.
Ja, du er bundet til det som står i kontrakten din. Snakk ærlig med utleier og få rommet ut på Finn før jul. Om du/dere klarer å finne en ny leieboer som tar over til neste semester så er det mye mer sannsynlig at de lar deg gå uten å betale for mer. Soper du rundt til uti semesteret er det ikke sikkert det er like lett å finne en. Uten leietaker tviler jeg på at utleieren lar deg gå før oppsigelsestiden er over.
Sist endret av Vekst; 14. desember 2022 kl. 21:32.