Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1120
Hei,

Jeg har ikke noe greie på dette, men prøver å hjelpe min sønn med å oppgradere hans gaming pc.

Han har en Lenovo Legion T530 28APR. Han har lyst til å oppgradere denne med Geforce 3070ti, Ryzen 9 5800x og nytt hovedkort ASUS Prime x570-P.

Er disse enhetene kompatible? Leste på nett at det var viktig å ha riktig bios. Er det noe vi må gjøre før dette installeres?
Du mangler en del bokstaver i navnet (som spesifiserer innmaten han har). Ser ut som om at kabinettet hans kun støtter M-ATX hovedkort. Sjekk at strømforsyningen har nok utganger til alle delene han ønsker å bruke. Utenom det så ser det helt OK ut med denne oppgraderingen, men han trenger nok ny prosessorkjøler også siden det ikke følger med på 5800X.



Veldig stor oppgradering han ønsker å gjøre. Jeg hadde vurdert å bygge en helt ny PC for så å selge den gamle. Delene han da vil trenge i tillegg er kabinett, strømforsyning, RAM, prosessorkjøler (kommer med noen prosessorer, men ikke den han har valgt) og lagringsmedie (SSD og eventuelt også en HDD), samt operativsystem. Ikke sikkert at det koster noe mer enn å oppgradere.

Om gir oss de manglende bokstavene i modellnummeret er det også mulig at vi kan anbefale en oppgradering hvor han beholder hovedkortet han har. Personlig så hadde jeg valgt å bygge ny PC og selge den gamle ferdigbygde. Vi kommer gjerne med tips til det også.
Sist endret av Fekillix; 28. oktober 2022 kl. 15:14.
Takk for svar!

Modellnummer er 90JY0054MW.

Hans ønske var egentlig bare et bedre grafikkort, men så vidt jeg har klart å lese meg frem til så må han i hvert fall oppgradere CPU? Ikke noe must å bytte hovedkort, hvis det kan fungere med det som er...

Det hadde kanskje vært enklere å starte på nytt med en ny PC ;-)
Har sjølv samme dataen etter kva eg kan sjå. Om du har ein Ryzen 5 3600 og GTX 1650 er det i hvertfall ganske likt. Eg tok for nokre måneder siden og bytta ut grafikkortert med eit som var bedre. Gjekk frå GTX 1650 til RTX 3060. Kan fint sett inn RTX 3070, ilag med den prosessoren for ein fin opplevelse. Mitt råd blir dermed å berre kjøpe eit RTX 3070 og ein bedre PSU, 650W burde holde.

Døme: https://www.komplett.no/product/1176...0-v2-psu?q=psu
Mulig å oppgradere prosessor uten å bytte hovedkort. Problemet med ferdigbygde er mangel på dokumentasjon og oppdateringer. Med en BIOS oppdatering burde den støtte 5800X.

Om du åpner kabinettet, kan du ta bilde av lappen på strømforsyningen? Sjekk også hvilke kontakter den har for å oppgradere skjermkortet.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sjekk også PC part picker for å sjekke kompatibilitet. På hovedkortet som er oppgitt i ditt første innlegg så er det en funksjon som gjør at det er relativt greit å oppdatere BIOS.

Derimot, så har ikke hovedkortet offisielt støtte for Ryzen 9 5800x ifølge oversikten.

Men, ifølge PC Parts Picker:
The Asus PRIME X570-P ATX AM4 Motherboard supports the AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 8-Core Processor with BIOS version 2606. If the motherboard is using an older BIOS version, upgrading the BIOS will be necessary to support the CPU.
Du virker som en hyggelig far.

Kan være verdt å nevne at garantien på maskinen vil bli borte når du begynner å tukle med original buildet. Kan være kjipt om du først klarer fucke opp. Hvis jeg var deg hadde jeg solgt maskinen og bygd en helt ny fra bunn av. Selvfølgelig vil det bli dyrere, men ekstremt lærerikt. Jeg bygde min første PC med en kollega av min mor når jeg var 12-13 ish. Et godt minne og noe jeg har både klart å utvikle en karriere av og kost meg mye med. Bygge PC høres mye verre ut enn det er, du putter bare delene der dem er laget for å passe (vanligvis).

Lykke til!