Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  253 178570
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Skattebegrensning ved lav alminnelig inntekt
Hvem kan få skattebegrensning?
Skattebegrensning kan gis til mottakere av følgende behovsprøvde ytelser fra folketrygden:

etterlattepensjon
pensjon til familiepleier
Skattebegrensning skal gis hvis beregnet inntekt:
ikke overstiger beløpsgrensen som fastsettes årlig av Stortinget (2019: 147 450 kroner for enslige/135 550 kroner for hver ektefelle). Du skal da ikke betale inntektsskatt og trygdeavgift.
overstiger beløpsgrensen og summen av inntektsskatt og trygdeavgift etter ordinær skatteberegning utgjør mer enn 55 prosent av overskytende beløp (differansen mellom beregnet inntekt og beløpsgrensen).
Beregning av inntekten
Beregningsgrunnlaget for skattebegrensning tar utgangspunkt i alminnelig inntekt (nettoinntekt). Et eventuelt tillegg i alminnelig inntekt ved utdeling fra ansvarlig selskap trekkes fra i skattemeldingen din. Deretter legges eventuelt til:

særfradrag
skjermingsfradrag i aksjeutbytte og/eller aksjegevinster
Det skal legges til et sjablonmessig inntektstillegg på 1,5 prosent av eventuell nettoformue som overstiger 200 000 kroner. Ved beregningen av inntektstillegget inngår ikke formuesverdi av primærbolig (dvs. egen bolig du er fast bosatt i ved utgangen av inntektsåret) i nettoformuen. Med primærbolig menes her også våningshus på gårdsbruk med naturlig arrondert tomt.

Skattebegrensning ved lav alminnelig inntekt gis automatisk ved skatteberegningen.

Første treff på google.

https://www.skatteetaten.no/person/s...nelig-inntekt/
Vis hele sitatet...
Vil dette si at om man er under grensen (AAP er vel under grensen?) og feks har fått skattebegrensning tidligere år vil man få automatisk tilbakebetaling eller betaler man automatisk lavere skatt mnd for mnd?

Nvm. Logget inn og sjekket nå. Ser ut som man fortsatt får skattebegrensning
Sist endret av playboyboler89; 27. mars 2020 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Vil dette si at om man er under grensen (AAP er vel under grensen?) og feks har fått skattebegrensning tidligere år vil man få automatisk tilbakebetaling eller betaler man automatisk lavere skatt mnd for mnd?

Nvm. Logget inn og sjekket nå. Ser ut som man fortsatt får skattebegrensning
Vis hele sitatet...
Fikk du automatisk skattebegrensning eller haket du av noe?
Jeg tenker å vente til 31mars og ser om det er noe mer jeg kan melde inn etter det

Jeg hadde 128k alminnelig inntekt, da skulle vel jeg hatt automatisk skattebegrensning?
Jeg får litt igjen, men det står fremdeles jeg skal ha betalt 36k i skatt..
Sist endret av Mooz11; 27. mars 2020 kl. 20:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Mooz11 Vis innlegg
Fikk du automatisk skattebegrensning eller haket du av noe?
Jeg tenker å vente til 31mars og ser om det er noe mer jeg kan melde inn etter det

Jeg hadde 128k alminnelig inntekt, da skulle vel jeg hatt automatisk skattebegrensning?
Jeg får litt igjen, men det står fremdeles jeg skal ha betalt 36k i skatt..
Vis hele sitatet...
Fikk automatisk, men greia er at du må ha fått det i 2017 eller tidligere for å fortsatt kunne få. Rare regler, du hadde fortjent det, men ja. Har du fått skattebegrensning tidligere år?
▼ ... over et år senere ... ▼
Kan jeg søke for flere år tilbake?