Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1587
Selv om filmen advarer om faren av selv destruktiv maskulinitet. Så er det mye sant i det. For eksempel den tanken å føle seg emaskulert, ved at du må kjøpe ting ifra IKEA eller ting laget i massevis av produkter. Enn å bruke energi på å lage eller gjøre noe selv.

Her er et klipp som er litt basert på det.
https://youtu.be/IPSblh7osjU
Blir det her en sånn daglig greie? Du postet om khakis i går og i dag i et litt bredere spørsmål om Tyler Durden.
Det er greit å like en film altså, jeg har hatt særdeles oppheng i visse filmer selv, men det jeg misliker her er at du kommer jo ikke med noe besvarelse selv.

Gammel grinebiter her; men en ting jeg aldri likte var folk som la ut en enkel problemstilling/spørsmål, eller i de verste tilfellene: Lenke til nyhetssak, og bare setningen "Kjør debatt" like etterpå. Få ting adverterer kritisk stagnering av prefrontal cortex enn slikt, muligens de som stemmer FrP..

Så, hvilket forhold har DU til Tyler Durden?
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Blir det her en sånn daglig greie? Du postet om khakis i går og i dag i et litt bredere spørsmål om Tyler Durden.
Det er greit å like en film altså, jeg har hatt særdeles oppheng i visse filmer selv, men det jeg misliker her er at du kommer jo ikke med noe besvarelse selv.

Gammel grinebiter her; men en ting jeg aldri likte var folk som la ut en enkel problemstilling/spørsmål, eller i de verste tilfellene: Lenke til nyhetssak, og bare setningen "Kjør debatt" like etterpå. Få ting adverterer kritisk stagnering av prefrontal cortex enn slikt, muligens de som stemmer FrP..

Så, hvilket forhold har DU til Tyler Durden?
Vis hele sitatet...
I filmen så er fortellern misfornøyd med livet sitt. Sliter med soveforstyrrelser. Mye av tingene han har i livet sitt gjør at han føler seg emaskulert. Ifra jobben og hverdagen. Det er her Tyler Durden kommer inn.



Men filmen er også en advarsel om fareveien til hva ekstrem maskulinitet kan gjøre, hvis man tenker på ekstremist grupper osv. Det er mye bra sosial kommentar i den filmen
Altså, hvis du vil lage møbler for hånd til evig tid så er du sikkert velkommen til å flytte ned til ett av IKEA’s sweatshops i Asia for å drive slavearbeid.
Sitat av dåven Vis innlegg
Altså, hvis du vil lage møbler for hånd til evig tid så er du sikkert velkommen til å flytte ned til ett av IKEA’s sweatshops i Asia for å drive slavearbeid.
Vis hele sitatet...
Det er ikke poenget med filmen. Jeg bare brukte et eksempel bare på hva emaskulinert kan være eksempel på. Tror du bare må se filmen for å se motivene i det. Det er mye bra sosial kommentar.

Men du har rett fordi senere vil det vise hykleriet i det han kritiserer. Mye av faren i filmen er hva ekstrem maskulin mentalitet kan føre til innenfor ekstrem tankegang.

Men jeg tror fortvilelsen er hovedgrunnen men det er hovedsaklig når du ikke finner meningen med livet. Så noen finner mening ved destruktive måter som er litt av det filmen fordømmer.
Fight Club er en av de mest kjente filmene gjennom tidene. Det er en gjennomdiskutert film og jeg tror de fleste finner dine korte analyser lite interessante. Du må gjerne motbevise meg, men akkurat nå fremstår det hele som ekstremt low effort fjas, som man sikkert kan argumentere for er noe Fight Club prøver å gjøre et poeng ut av.
Gjør leksene dine selv.
Dette minner veldig om at du har fått en oppgave i skolen og funnet ut at å se en film er jævlig mye enklere enn å lese en bok... men så var det dette med å finne en problemstilling og et par argumenter da, det er ikke lett uansett medie; like greit å bare la forumet komme opp med dette istedet for å gjøre en ytterst minimal innsats selv.
Sist endret av moret; 24. januar 2023 kl. 11:39.
Du er ikke joggebuksene dine...

Den tanken på å føle seg emaskulinerende når man sitter i sofaen og spiser ostepop og ser film...

Bedre å bruke energi på å lage et ikea-skap selv, da blir alt greit?
Sitat av Fightclub1999 Vis innlegg
Det er ikke poenget med filmen. Jeg bare brukte et eksempel bare på hva emaskulinert kan være eksempel på. Tror du bare må se filmen for å se motivene i det. Det er mye bra sosial kommentar.

Men du har rett fordi senere vil det vise hykleriet i det han kritiserer. Mye av faren i filmen er hva ekstrem maskulin mentalitet kan føre til innenfor ekstrem tankegang.

Men jeg tror fortvilelsen er hovedgrunnen men det er hovedsaklig når du ikke finner meningen med livet. Så noen finner mening ved destruktive måter som er litt av det filmen fordømmer.
Vis hele sitatet...
Nå er det lenge siden jeg så Fight club, men er ikke det en litt vel enkel analyse av den filmen?
Er ikke slåssingen bare der for å visualisere kontrasten mot det livet fortelleren lever, og ikke en feminin/maskulin problemstilling?

Du kunne fått frem det samme poenget om du hadde byttet slåssingen med fjellklatring uten sikring. Men det tar seg ikke like godt ut i dette formatet.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Til info: emaskulere, emaskulert.

Og, jo, det er en veldig enkel analyse... men forrige tråd handlet om å "hate khakis" på grunn av en slengbemerkning OP feiltolket i filmen, så det er jo alltids et steg opp.
Syns boken er bedre en filmen egentlig.
Har du lest den ?
Sitat av Saint Gut Free Vis innlegg
Syns boken er bedre en filmen egentlig.
Har du lest den ?
Vis hele sitatet...
Nei. Men hørt folk klaget på slutten. Men utifra hvordan boken ender så foretrekker jeg nesten en litt lykkelig slutt som filmen har enn det boken er som virker litt mer trist