Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 18850
Sitat av reklame Vis innlegg
Problemet i denne diskusjonen er at med en gang man såvidt prøver å nyansere og kritisere Pride, blir man stemplet som idiot og politisk ukorrekt.

Ja, det er behov for Pride. Og handlingene i Oslo viser oss akkurat dette.

Likevel syns jeg det samtidig kan være problematisk. Barn går i tog med (…)-seksuelle og blir vitner til voksne menn som kryper i skinntruser med buttplugger og sexball stripset fast i munnen. Helt ok at noen ønsker å fronte sin seksualitet med frihet, men jeg vil like fult påstå at dette er et seksuelt avvik (i det minste grenseskridende) som kan skape noen kritiske diskusjoner.

Ja, folk må få velge akkurat hvilke kjønn og seksuell legning de har.
Men også ja, dette kan være problematisk. Dersom man ikke ser dette har man et blindt felt som er omtåket av å fremstå smart og korrekt.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg er overliberal, men på hvilken måte tar barn skade av å gå i toget? Er det forskning som viser at de kan bli traumatisert av å se menn i lakk og lær og ball i munnen? Det er mye humor i toget, og barna forstår gleden de ser, uten å analysere det seksuelle i det.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Til de som ikke trodde på meg når jeg sa at jeg møtte personer som var blitt operert under 18år:

https://www.vg.no/nyheter/i/zEbmA5/r...l-mindreaarige
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du skulle ikke lest litt lengre enn overskriften, da?
Første setning etter overskriften:

I 2019 fikk lege Halfdan Vier Simensen en advarsel fra Helsetilsynet etter å ha operert bort brystene på to jenter under 18 år.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Første setning etter overskriften:

I 2019 fikk lege Halfdan Vier Simensen en advarsel fra Helsetilsynet etter å ha operert bort brystene på to jenter under 18 år.
Vis hele sitatet...
Ja? Og så:
Etter advarselen har han ikke operert noen under 18 år, forteller Simensen.
Vis hele sitatet...
men det har fortsatt skjedd, det måtte en advarsel til
Sitat av Gloss Vis innlegg
men det har fortsatt skjedd, det måtte en advarsel til
Vis hele sitatet...
La oss ta dette et skritt av gangen: Det er ikke praksis å gjøre slike operasjoner på de under 18 år. Denne legen trosset etablert praksis og fikk dermed en advarsel.

Siden det ikke er akseptert praksis så er det ikke rart at folk ikke trodde på Astro Man sin påstand.

Nå viser det seg at jo, en lege har faktisk trosset denne praksisen men sluttet etter advarselen.

Så ja, det er sikkert sant at Astro Man møtte noen som fikk denne operasjonen.

Likevel: Argumentet til de som stiller seg negativt til transpersoner og operasjoner for å endre kjønn er at dette er noe som er vanlig praksis, å "tukle" med kroppene til umyndige.
Om ikke annet så er denne saken nettopp beviset på at folk med slike meninger tar feil: Helsemyndighetene er i mot det, og det er ikke akseptert å utføre de. Det var et par tilfeller og der gjøres ikke lengre.

Så heldigvis stoppet denne legen med slikt og myndighetene er tydelig i hva som skal være praksis fremover.
Denne ene legen har operert 6 personer under 18 år. Helsetilsynet mener at de to pasientene ikke var tilstrekkelig utredet for kjønnsinkongruens forut for operasjonene. Så advarselen kom ikke fordi de var under 18 år.