Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2373
Hei freaks!

Jeg har en case der jeg bor nå - jeg leier et rom i et bofelleskap (totalt 2 pers i leilighet med 3 soverom) i Oslo. Jeg har bodd her i ca. 1,5 år og jeg er venn av leilighetens eier som også selv bor i et av rommene. Det tredje rommet er gjesterom/kontor og benyttes primært av huseier.

Huseier ønsker å leie ut 1 eller 2 soverom via airbnb, hovedsaklig i juli da huseier trenger penger og ikke kommer til å være så mye hjemme. "Trenger penger" er nok stikkordet her, jeg opplever at hen har en litt presset økonomi for tiden, ikke grunnet pandemi etc. men heller gründer-mindset og full satsing på eget prosjekt.

Jeg bruker forbrukerrådets leiekontrakt, men den er dessverre ikke skrevet under på, kun muntlig avtale samt at den er oversendt til begge parter. Se malen på kontrakten her: https://fil.forbrukerradet.no/wp-con...akt-bokmal.pdf

Så - jeg syntes selvfølgelig ikke dette er greit. En ting er det praktiske og vennskapelige grunnene, men jeg lurer også på om det eksisterer noen reelle juridiske holdepunkter her? Noen som vet?

Personlig så mistet jeg respekten for vedkommende og ser ikke lenger på hen som venn, kun en bekjent og "landlord".

Setter pris på alle svar, men hold det gjerne konstruktivt.
Takk!

Moderator - kan du flytte denne til "Verden og samfunnet" -> "Privatrett"? Innså at jeg har postet feil.
Sist endret av george.orwell; 21. juni 2022 kl. 00:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Syns hele opplegget høres litt rart ut.
Huseier har arbeidsplass i samme leilighet? Det hadde blitt litt for hektisk for min smak, men jeg er ikke så sosial av
meg heller og hadde sikkert ikke bodd der i første omgang.
Har du en gunstige leie eller andre grunner til å ville bo akkurat der.
Sist endret av vindaloo; 21. juni 2022 kl. 00:18.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns hele opplegget høres litt rart ut.
Huseier har arbeidsplass i samme leilighet? Det hadde blitt litt for hektisk for min smak, men jeg er ikke så sosial av
meg heller og hadde sikkert ikke bodd der i første omgang.
Har du en gunstige leie eller andre grunner til å ville bo akkurat der.
Vis hele sitatet...
Vi begge jobber med IT-relaterte jobber, derfor jobbes det både hjemmefra og fra kontor, litt om hverandre.

Ang. gunstig leie - prisen er helt ok, inklusiv det meste (strøm, internett, parkering). Så noen insentiver for å bo her eksisterer, men huseiers råderett spiller åpenbart negativt inn, som i saker som denne.
Hva slags juridiske holdepunkter er det du skulle ønske fantes?

Med mindre borettslaget(?) har særlige regler mot korttidsutleie, så vil du neppe kunne hindre ham i å leie ut boligen sin slik han selv ønsker. Det beste du kan håpe på, etter mitt skjønn, er at du får anledning til å avbryte kontrakten og komme deg ut, dersom du plutselig bor i et tremannskollektiv og du signerte hybel i et tomannskollektiv. Men det å komme seg ut av leieforholdet er kanskje ikke det store problemet uansett? Det er neppe spesifisert i kontrakten hvem du skal bo med, antar jeg.

Nå omtaler jeg leieforholdet ditt som kontraktsbundet selv om jeg ser at du skriver at dere ikke har signert kontrakt. Det er fordi husleieloven gir deg et ganske bra vern som leietaker selv uten kontrakt. Det at du kan vise til regelmessig betalt husleie, og sannsynliggjøre hvilken avtale dere har gjort (i dette tilfellet Forbrukerrådets standardkontrakt) vil nok ved en eventuell konflikt være omtrent like godt som om kontrakten var signert, tipper jeg.

Men du bør uansett få skaffet deg den kontrakten signert, svart på hvitt – dersom du kunne tenke deg å bo der videre likevel, da.

Obligatorisk disclaimer: jeg er ikke jurist, og har ikke peiling på hva jeg prater om.
Eier kan leie ut til hvem han vil, så vil han leie ut et av rommene til Airbnb-gjester så kan han det. De fleste borettslag har en ganske åpen utleie regel om at man kan leie ut opp til 90 døgn i året til korttidsutleie og for eksempel 2 år sammenhengende for langtidsutleie. Jeg tror de der 90 dagersene har noe med skatten å gjøre også om jeg ikke husker feil, du finner det hvis du googler korttidsleie 90 dager eller noe.

Skjønner at det er kjipt for deg som fastboende å ha nye folk der mange ganger i uka, jeg hadde ikke orka å bo sånn! Det er selvsagt hensynsløs av huseier ovenfor deg, men jeg tror ikke du har annen makt her enn at du kan si opp kontrakten og flytte et annet sted. Hvis du tenker at det må bli alternativet for din del hadde jeg tatt en prat med huseier og sagt fra om det at du ikke ser annen mulighet enn å flytte, en ukes tid før du leverte oppsigelsen sånn at huseier fikk tid på å vurdere om han vil miste en stabil langtidsinntekt fra deg mot kortvarig inntekt fra airbnb og evn rekke å ombestemme seg.
Snakk saklig og bruk argumenter som at det blir for mye uforutsigbarhet med fremmede inn og ut der hele tiden, bråkete siden man aldri vet hva slags folk som kommer og potensielt utrygt. Kan også prøve å få puttet inn i samtalen at han kanskje har litt høye forventninger til inntekt fra Airbnb, for jeg tror ikke lite rom i leilighet som deles med to andre er det som er mest populært å booke. Da må man reise alene og være veldig sosial. Mitt inntrykk er at det er leiligheter passende for par, vennegjenger og familier som får mest bookinger.
Jeg kjenner en som leide ut til enslige reisende men det var voksne businesspendlere som sannsynligvis ikke hadde noe interesse av å dele kåken med noen, så han som leide ut lå på sofaen hos meg de periodene.
Hvorfor skulle det ikke være greit? Om han vil leie ut sitt kontor eller ei har ikke du noe med å gjøre? Du har fortsatt ditt rom til ditt bruk.