Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2769
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har i det siste merket at om jeg først begynner å bli forkjølet eller snufsete så tar det skikkelig av om jeg bruker CPAP maskin og maske mens jeg er syk. Noe som gjør at jeg tenker det blir rene bakteriekolonier i maske eller slange i løpet av dagen og at dette pumpes rett inn i lungene når jeg legger meg og tar på maske. Har merket at om jeg stopper bruken av CPAP straks jeg merker jeg blir snufsete så er jeg i fin form etter en dag eller to. Mens det fort tar opp i mot 2 uker før jeg er i bra form om jeg fortsetter bruken av CPAP.

Vasker maske og slanger daglig i lunkent oppvaskvann i hht manualen. Har noe starsan stående og tenkte jeg skulle lage en blanding å ha i en liten bøtte med lokk hvor jeg legger maske og slange tilhørende CPAP i starsan etter såpevask og skyll på morningen. Tenker om det ligger i løsningen ca 10 minutter så skulle det vel fjerne alt av ulumskheter i maske og slange?

Hvor lenge tåler ferdigblandet starsan å gjennbrukes?

Selve masken er laget av myk latex, slange av plast.
Jeg veit ikke hva cpap er, men du kan sjekke ph. Bør være under 3.
Detter er for bryggere da. :-)
Sitat av Tenag Vis innlegg
Jeg veit ikke hva cpap er, men du kan sjekke ph. Bør være under 3.
Detter er for bryggere da. :-)
Vis hele sitatet...
Cpap er en pustemaskin (oksygenmaske koblet til maskin), som presser inn luft når du slutter å puste i søvne, det brukes til behandling mot søvnapne
Hmm, de maskene vi bruker på sykehuset vaskes på høy temperatur i dekon med temperaturkammer (tørr ettervarme), og tåler en støyt sånn sett. Vet ikke om oppvaskmaskin kanskje kunne gjort samme jobben for hjemmebruk? Mindre koblinger/knær hvor det er vanskelig å komme til spyles og desinfiseres med 80%sprit. Dette er fullmasker da, men i er i samme materiale som du beskriver.
Sist endret av Mastermark; 27. november 2017 kl. 18:03.
Jeg ville bare brukt klorin i vaskevannet.
Det er ikke oppvasksåpen du ikke tåler eller noe annet som irriterer luftveiene da?

Jeg ville vært veldig forsiktig med klorin som forrige poster foreslo. Det er ikke akkurat bra for luftveiene.

Star San kan benyttes så lenge PH er under 3. Jeg ville skylt etter å ha brukt Star San. Bruk også anbefalt blandingsforhold og minimert tiden slangen ligger i vannet. Star San og plast kommer ikke nødvendigvis så godt overens.

Om jeg var i din situasjon ville jeg brukt eddik.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mastermark Vis innlegg
Hmm, de maskene vi bruker på sykehuset vaskes på høy temperatur i dekon med temperaturkammer (tørr ettervarme), og tåler en støyt sånn sett. Vet ikke om oppvaskmaskin kanskje kunne gjort samme jobben for hjemmebruk? Mindre koblinger/knær hvor det er vanskelig å komme til spyles og desinfiseres med 80%sprit. Dette er fullmasker da, men i er i samme materiale som du beskriver.
Vis hele sitatet...
Bruker fullmaske. Kan prøve oppvaskmaskin.


Sitat av Esoterisk Vis innlegg
Det er ikke oppvasksåpen du ikke tåler eller noe annet som irriterer luftveiene da?

Jeg ville vært veldig forsiktig med klorin som forrige poster foreslo. Det er ikke akkurat bra for luftveiene.

Star San kan benyttes så lenge PH er under 3. Jeg ville skylt etter å ha brukt Star San. Bruk også anbefalt blandingsforhold og minimert tiden slangen ligger i vannet. Star San og plast kommer ikke nødvendigvis så godt overens.

Om jeg var i din situasjon ville jeg brukt eddik.
Vis hele sitatet...
Slangen er i en slags PE plast og PE skal gå greit sammen med starsan.


Sitat av Tenag Vis innlegg
Jeg veit ikke hva cpap er, men du kan sjekke ph. Bør være under 3.
Detter er for bryggere da. :-)
Vis hele sitatet...
Sålenge ph er under 3 så kan jeg fortsette å bruke samme løsning?
Jeg brukte CPAP en stund og fikk beskjed om att det var mer enn nok å vaske i lunkent Zalo vann (brukte bare Zalo Antibacterial), bare jeg husket å skylle bort all såpe.
Jeg fikk også spessielle våtservietter for CPAP som jeg kunne bruke hvis jeg ikke hadde tid til vanlig vask.
Hjelpemiddelsentralen har sagt att jeg ikke kan kjøre medisinsk utstyr i oppvaskmaskin medmindre det står utrykkelig i bruksanvisningen.

Starsan vil ikke desinfisere ordentlig hvis ph er over 3, og jeg ville nok vært forsiktig med å bruke det uansett.
Rester av Starsan er kanskje skadelig for lungene dine også

Som Splooge999 sier så kan Klorin være løsningen, sykehusene bruker ofte kloramin (5%) som desinfeksjonsmiddel.

Ikke lag kloramin selv (Salmiakk-Klorin blanding), sykehusene bruker det bare i spesialmaskiner med ordentlig ventilasjon
Sist endret av SpecialWeirdo10; 28. november 2017 kl. 11:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Droppet starsan og bruker antibac instrumentdesinfeksjon 95% etter vask i zalovann. En sprayflaske fra clas ohlson gjør at jeg kan spraye antibac i cpap maske og kneledd samt i slange. Slangen snurrer jeg på slik at det renner gjennom hele. Antibac fordamper raskt. Noen som vet hvor jeg kan få nye filter til maskin eller om filter kan renses?
Apoteket skal ha filter hvis de fører modellen, men de fleste modellene føres jo hos apotek eller Behandlingshjelpemiddelsentralen...
Hvis du har fått ditt utstyr gjennom Behandlingshjelpemiddelsentralen så står det 2 klistremerker på utstyret, gjerne på pumpen, sjelden på maske eller slange. Da ringer du telefonnummeret som står der, oppgir avtalenummeret og forteller hva du trenger.
Er det gjenom apotek så får du resept fra legen din på "Forbruksmatriell til lungesyke", husk modell på masken for å få riktig filter.

Jeg hadde mitt utstyr fra Behandlingshjelpemiddelsentralen og jeg fikk nytt filter hver måned.
Sist endret av SpecialWeirdo10; 3. desember 2017 kl. 01:16. Grunn: Skrivefeil :(