Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3567
Hei, freakere!

Fikk i dag byttet navn (fjernet mellomnavn og endret stavemåte på fornavn). Befinner meg bosatt i Sverige, og skal flytte til Tyrkia ila. de neste ukene, og en tur til Norge for å fikse et nytt pass akkurat nå blir kostbart i tid og penger. Passet jeg har utløper om 2 år.

Det jeg lurer på, er hvordan kan noen oppdage at navnet mitt er "litt" annerledes enn det egentlig er. Passet er mitt, bildet er av meg. Hadde bare passet (pun not intended) bedre å fornye passet om noen år, men tenkte ikke på at jeg måtte skaffe nytt da jeg søkte om navneendring.

Kan det gå greit å reise mellom land og evt. fremvise pass som ID som det er nå?
Trådstarter
16 1
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hmm, er ikke registrert i det svenske Skatteverket.

Like dyrt for meg å reise til Stockholm som til Norge, forøvrig. Prosesstiden innenlands i Norge er ca. 2 uker også?
Sist endret av CoroCoro; 25. oktober 2017 kl. 21:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CoroCoro Vis innlegg
Hmm, er ikke registrert i det svenske Skatteverket.

Like dyrt for meg å reise til Stockholm som til Norge, forøvrig. Prosesstiden innenlands i Norge er ca. 2 uker også?
Vis hele sitatet...
Tja, nei. Normaltsett 2-3 virkedager, jeg tok selv pass for noen uker siden. Da tok det eksakt 26 timer før jeg kunne hente passet på stasjon.
Jeg byttet navn (la til mellomnavn etter at jeg giftet meg) og brukte gammelt pass i over ett år uten noen problemer før jeg fikk nytt med korrekt navn. Reiste ca 4-5 ganger mellom Asia og Norge og enda flere ganger mellom Norge og Tyskland i denne perioden.

Fikk derimot ikke godkjent en slik PUM / ID sjekk for å få bankID fra ny bank før jeg fikk ordnet nytt pass da ID ikke stemte overens med folkeregisteret.
Angående pass/navnebytte så mener jeg man bør møte på politikontor og få det dokumentert i passet (via stempel) for å være på den sikre siden, eller i alle fall for å unngå en lengre forklaringsrunde og kjipe spørsmål, var i alle fall slik før. En annen ting du kanskje må være mer obs på er at hvis navn i pass og på flybilletter ikke matcher 100% kan du være i deep shit mtp å få bli med det flyet.
Dersom du kjøper en flybilett må du oppgi det navnet som står i passet ditt. Jeg fik mega trøbbel fordi jeg hadde kjøpt billetten i det etternavnet jeg har nå, men navnet i passet er mitt gamle etternavn.
Greit å ha alt på stell før en drar på tur, jeg ble "reddet" av mitt frikort
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 27. oktober 2017 kl. 15:21.