Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 19171
Jeg leste i vg i går at politiet innførte 50 kilo hasj til Norge, på denne linken: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...ge/a/23688872/

Så tenker jo jeg da at dette står i norges lover:
§ 183. Oppfordring til en straffbar handling
Den som offentlig oppfordrer noen til å iverksette en straffbar handling, straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.

Pluss at de er alltid veldig på å ta folk som driver med narkotika, men de selv innførte dette som det står i vg: "I månedsskiftet juni-juli i fjor rullet de hemmelige agentene over grensen til Norge med 50 kilo hasj og overleverte stoffet til medlemmer av Betews påståtte liga."

Også driver de å tar folk for narkotika hele tiden.. Narkotika som de selv har innført..

Det skrives i VG:
"Advokat Vidar Lind Iversen er forsvarer for en av de norsk-eritreiske brødrene. Han tror ikke politiet syntes 50 kilo hasj var alvorlig nok og at de ønsket mer på Metkel Betew etter all innsatsen de hadde lagt ned i saken."

Men i andre aviser skriver de:
"En ung kvinne ble påtruffet med en mindre mengde hasj sent torsdag kveld i Kristiansund.

- Kvinnen hadde det vi kaller en brukerdose, sier politiets operasjonsleder Frode Gjøsund.

Kvinnen erkjente forholdet og vedtok et forelegg."
Fant innlegg i tidenes krav, http://www.tk.no/nyheter/krim/kristi.../s/5-51-193024

Det blir da feil på alle mulige måter å straffe folk for hasj røyking/oppbevaring når de selv innfører det? Det er jo i mot alle normer å regler å få folk til å selge narkotika i Norge.

Jeg bare kjenner jeg blir så irritert når jeg kommer over ting som dette.. Hva syns dere om dette? Skal man godta å bli straffet for ting som politiet står bak? Er det ikke politiet da som skal ha straffen for dette? Er det flere som reagerer på dette?
Har ingen problemer med det. Ser på det som når politi (og andre nødetater) kjører på rødt eller bryter fartsgrensen. Hadde politiet gjort dette på fritiden så hadde det vært en annen sak.
Jeg kan ikke fatte at dette er lovlig. Synes Betew bør frikjennes fullstendig for dette. Det er overhodet ikke sikkert at Betew hadde gjort noe ulovlig uten denne provokasjonen fra politiet. Dessuten er politiet altså direkte ansvarlig for at 50 kg hasj havnet på gata. Får hakeslepp av hele greiene. Forøvrig en idiotisk sammenligning med politi og nødetater som kjører på rødt under utrykning..
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Har ingen problemer med det. Ser på det som når politi (og andre nødetater) kjører på rødt eller bryter fartsgrensen. Hadde politiet gjort dette på fritiden så hadde det vært en annen sak.
Vis hele sitatet...
Skremmende hvordan du sammenligner denne saken med at politiet kjører på rødt under utrykning. Min mening er at siktede ble lurt i en felle og det er heller tvilsomt at noe av dette ville skjedd uten politiets provokasjon. Her er det en mann på prøveløslatelse som får alt lagt til rette for å tjene kjappe penger etter et langt opphold i fengsel. Regner med avtalen for hans del var veldig god og da er det vanskelig å si nei i en slik sårbar situasjon. Dette ville aldri skjedd hvis ikke politiet hadde lagt alt til rette for at det skulle skje.

Blir rett og slett oppgitt av hvordan politiet - spesielt narkopolitiet - jobber her i Norge. Samtidig er vi på vei mot en politistat på grunn av naive personer som deg som ikke forstår konsekvensen.
Sitat av mrnobody Vis innlegg
Skremmende hvordan du sammenligner denne saken med at politiet kjører på rødt under utrykning. Min mening er at siktede ble lurt i en felle og det er heller tvilsomt at noe av dette ville skjedd uten politiets provokasjon. Her er det en mann på prøveløslatelse som får alt lagt til rette for å tjene kjappe penger etter et langt opphold i fengsel. Regner med avtalen for hans del var veldig god og da er det vanskelig å si nei i en slik sårbar situasjon. Dette ville aldri skjedd hvis ikke politiet hadde lagt alt til rette for at det skulle skje.
Vis hele sitatet...
Min mening er at det er ganske naivt av deg å tro at siktede ikke var balls deep i noe gangstergreier etter han slapp ut. Folk som raner nokas og henger med folk høyt oppe i Bandidos er yrkeskriminelle som ikke får en vanlig jobb med det første samt at svarte penger er vanskeligere for politiet/staten å holde styr på fordi de er svarte.

At det er provoserende at politiet innfører et parti med hasj til landet når de samtidig bøtlegger og fengsler folk for det samme er jeg enig i og vi burde reagere. Desverre tror jeg nok det toget har gått for lengst.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Har ingen problemer med det. Ser på det som når politi (og andre nødetater) kjører på rødt eller bryter fartsgrensen. Hadde politiet gjort dette på fritiden så hadde det vært en annen sak.
Vis hele sitatet...
Sammenlikningen her blir ikke helt god. Når politiet kjører på rødt eller bryter fartsgrensene så trenger ikke det å ha særlig innvirkninger ut over bilistene som må vike.

Når et større parti cannabis innføres av politiet for kriminelle, og de lar det passere videre sånn at det videreselges, så har de vært med på å tilgjengeliggjøre narkotika på det norske markedet. Et sitat jeg savner fra førsteposten, som er med i VG-artikkelen:

– Hvis det viser seg at politiet, for å få tillit i et kriminelt miljø, har påtatt seg oppdraget med å frakte narkotika til Norge mot betaling og for å overlevere det til et norsk kriminelt miljø som deretter har solgt dette til norsk ungdom – uten at politiet har gjort tiltak for å stanse det – så er det ikke bare under all kritikk, men det er også et spørsmål om det er straffbart, sier Betews forsvarer, advokat Marius Oscar Dietrichson, til VG.
Vis hele sitatet...
Hva slags vurdering har de gjort her? At 50 kg med hasj ikke er så skadelig at ikke man kan se litt gjennom fingrene på det? Men så skal fortsatt folk som blir arrestert med brukerdoser av denne hasjen kunne straffes, blant annet fordi hasj er farlig...?
Sist endret av Nichotin; 28. mai 2016 kl. 11:10.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Hva slags vurdering har de gjort her? At 50 kg med hasj ikke er så skadelig at ikke man kan se litt gjennom fingrene på det? Men så skal fortsatt folk som blir arrestert med brukerdoser av denne hasjen kunne straffes, blant annet fordi hasj er farlig...?
Vis hele sitatet...
Rent umiddelbart så er det vanskelig å uttale seg på bakgrunn av en VG-artikkel, men talsmann for politiet sier

– Hva tenker politiet om at hasjen ble solgt på det illegale markedet?

– Det har jeg ingen kommentar til utover at vi hele tiden vurderte forholdsmessighet, svarer Aas.
Vis hele sitatet...
Her virker det som de har gjort en vurdering om de umiddelbare skadevirkningene hasjen fikk overskygget de politifaglige "gevinstene", som eksempelvis at innpass helt til topps i det som sikkert var ett av hovedstadens største hasjnettverk antagelig har vært viktig. Ved å tillate 50 kg hasj en gang, har de nå hindret en større mengde narkotika importert i fremtiden.

Det er heller ikke utenkelig at aksjonen også har bidratt til å rulle opp de internasjonale bakmennene og smuglernettverkene, spesielt mtp. at dansk politi var involvert som trekker i retning at saken kan virke å ha et noe større omfang enn kun Metkel Betew.

Dette blir uansett bare ren spekulasjon, men når politiet tross alt har tillatt import av 50kg (!!) med hasj tror jeg det har foreligget særdeles sterke grunner som oppveier for dette, og jeg har full forståelse for at politiet på nåværende tidspunkt ikke kan gå ut med alt da det ville kunne "blåse" fremtidig etterforskning.

Om dette er lovlig eller ikke tar jeg ikke stilling til, men jeg peker bare på at her er det nok mer som vi ikke vet om.
Bra lagt frem, kriss, jeg kan se hvordan politiet har ment at det har vært et nødvendig onde, men hvis de har tenkt som du skriver her, så blir de nok dessverre skuffet i lengden:
Sitat av kriss
Ved å tillate 50 kg hasj en gang, har de nå hindret en større mengde narkotika importert i fremtiden.
Vis hele sitatet...
I all den tid det fremdeles er etterspørsel i Norge etter hasj, så vil det at politiet reduserer tilgjengeligheten føre til at prisene øker. Og når prisene øker blir det mer lukrativt å drive med det, noe som igjen vil øke tilbudet. Det er jo ikke akkurat mangel på aktører, eller fattige stakkarer som er villige til å ta risikoen ved å smugle.
Sitat av kriss Vis innlegg
Her virker det som de har gjort en vurdering om de umiddelbare skadevirkningene hasjen fikk overskygget de politifaglige "gevinstene", som eksempelvis at innpass helt til topps i det som sikkert var ett av hovedstadens største hasjnettverk antagelig har vært viktig. Ved å tillate 50 kg hasj en gang, har de nå hindret en større mengde narkotika importert i fremtiden.
Vis hele sitatet...
All erfaring med å ta norske hasjimportører tilsier at det ikke er slik. For å utdype det Nichotin skriver: når Cappelen ble tatt, gikk tilbudet ned? Ifølge de som bruker det; nei, ikke noe mer enn en naturlig svingning, som det alltid er med importvarer. Ei heller etter at Betew ble tatt har gatemarkedet tørket opp (tross alt 50-250k brukerdoser i omløp).

Å tro man kan kappe hodet av en milliardindustri som per def. funker som en hydra er ikke bare korttenkt, det er direkte idiotisk. Det politiet oppnådde var å få nevnte brukerdoser på gaten og fengsle en kjent forbryter for en forbrytelse en annen tar over innen en uke. Både ressursbruk og logikk er idiotisk på alle nivåer - ta med at politiet plutselig har med sin innførsel tilført kriminelle nettverk STORE summer penger, så er det en shitfest av hevnmotiver som ender med at de kriminelle vinner.

Antar man en gatepris på 150kr/g, som vel ikke er urimelig(?), så utgjør 50kg hasj 7,5 mill, politiet fikk 300k. Kost for varene aner jeg ikke, men la oss anta 50kr/g, noe jeg tror er høyt, det blir 2,5 mill. Ergo har politiet tatt Betew, men latt 7,5 mill - 300k - 2,5 mill = 4,7 mill gå i lomma på kriminelle. Jeg vet ikke med dere, men jeg verdsetter ikke Betews fengsling til 4,7 mill ekstra kapital til kriminelle nettverk. Spesielt ikke når nestemann tar over hans business neste virkedag.

For ikke å snakke om det åpenbare hykleriet når man skal jakte folk for smådoser og selv innfører store kvanta.
Sist endret av Xasma; 28. mai 2016 kl. 12:06.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
I all den tid det fremdeles er etterspørsel i Norge etter hasj, så vil det at politiet reduserer tilgjengeligheten føre til at prisene øker. Og når prisene øker blir det mer lukrativt å drive med det, noe som igjen vil øke tilbudet. Det er jo ikke akkurat mangel på aktører, eller fattige stakkarer som er villige til å ta risikoen ved å smugle.
Vis hele sitatet...
Her er jeg helt enig med deg. Jeg tror også at hvis politiet rent hypotetisk skulle klare å hindre 100% av all innførsel av narkotika til Norge så ville det heller føre til en oppblomstring av nasjonal narkotikaproduksjon. Bare se på de asiatiske landene hvor import av narkotika medfører en reell fare for dødsstraff. Det hindrer ikke folk i å smugle. Men dette er heller symptomer på en feilslått politikk i mine øyne.

Men, når politiet tross alt er pålagt å håndheve dagens lovgivning så ville det vært svært kritikkverdig hvis de ikke gjorde nettopp det innenfor de rammene til grl., EMK, og strl. setter. Og spesielt kritikkverdig ville det vært hvis de bevisst valgte å ikke håndheve lovgivning som har nær-universal rettspolitisk oppslutning i de folkevalgte organer, kun på bakgrunn av egne vurderinger om lovens egnethet i et større, politisk perspektiv.
Sitat av Xasma Vis innlegg
For ikke å snakke om det åpenbare hykleriet når man skal jakte folk for smådoser og selv innfører store kvanta.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig åpen for at du og Nichotin har helt rett i at noen andre vil ta over, og at det derfor vil være ineffektivt. Selv om politiets arbeid vil øke opplevd risiko for de involverte, noe som gjør at de må ta mer for varene for å veie opp for denne risikoøkningen, som igjen – vil noen kunne si, uten at de nødvendigvis har rett – gjør at færre bruker.

Men selv om operasjonen egentlig skulle være fånyttes og ineffektiv, har det jo uansett ingenting med hykleri å gjøre. Hykleri er når man later som man opererer under andre verdier og prinsipper enn man egentlig har. Men dette, som kriss påpeker, er nok heller en konkret vurdering gjort av politiet, hvor de har konkludert med at den totale mengden tilgjengelig hasj på gata vil gå ned på sikt som følge av operasjonen. De kan godt ta feil, men ingenting ting tyder på at de hykler.
Sitat av kriss Vis innlegg
Og spesielt kritikkverdig ville det vært hvis de bevisst valgte å ikke håndheve lovgivning som har nær-universal rettspolitisk oppslutning i de folkevalgte organer, kun på bakgrunn av egne vurderinger om lovens egnethet i et større, politisk perspektiv.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det politiet som bestemmer sin ressursbruk, og vi er alle inneforstått med at de har begrensede ressurser. Det er like universal oppslutning rundt at voldtekter skal undersøkes mer seriøst, allikevel ser politiet ikke ut til å omdirigere sine midler. Samt at det er vel ærlig talt ikke så alt for mange lover i Norge det ikke er universal oppslutning rundt, så det er ikke et argument for at ressursbruk eller metoder ikke kan kritiseres. Samme hvilken en oppslutning noe har, og rammer politiet har, så er det ikke gitt at enhver bruk av disse faktisk tjener ens interesser.

Om politiets beste metode til å bekjempe narkotikakriminalitet er å begå det selv, og i prosessen ta ned enkeltpersoner som dagen etter blir erstattet av en ansiktsløs, ny person... Vel, det er en logikk vi ikke godtar på noen annen arena. Ingen vil påstå politiet skal oppfordre en serievoldtektsmann til å begå voldtekt for å ta ham på fersken. Ei heller hjelpe ranere å planlegge et brekk mot NOKAS for å ta dem på fersken. Hvorfor narkotikakriminalitet er unntatt denne logikken har gått meg hus forbi, og om vi ser til land som bruker den, så har den ingen til, motsatt effekt. Altså er metodikk under all kritikk, selv om deres mandat er å håndheve loven.

Sitat av Provo Vis innlegg
Men selv om operasjonen egentlig skulle være fånyttes og ineffektiv, har det jo uansett ingenting med hykleri å gjøre
Vis hele sitatet...
Når deres uttalte mål med store deler av narkotikapoltikken er "think of the children" og at ett drag er livsfarlig, så er det hyklersk å fremføre dette på skoler rundt om i landet, når de som organisasjon operer under "det er ikke så farlig om hasj kommer på markedet, vi har en kriminell å ta som er erstattet imorgen". Det er per def. å uttalt ha et annet mål enn hva de mener å gå ut med. Om det ikke er det, så er det jo så lite gjennomtenkt at det faktisk er mer skremmende enn hykleri.
Sist endret av Xasma; 28. mai 2016 kl. 12:34.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Når deres uttalte mål med store deler av narkotikapoltikken er "think of the children" og at ett drag er livsfarlig, så er det hyklersk å fremføre dette på skoler rundt om i landet, når de som organisasjon operer under "det er ikke så farlig om hasj kommer på markedet, vi har en kriminell å ta som er erstattet imorgen". Det er per def. å uttalt ha et annet mål enn hva de mener å gå ut med. Om det ikke er det, så er det jo så lite gjennomtenkt at det faktisk er mer skremmende enn hykleri.
Vis hele sitatet...
Ikke dersom resultatet faktisk er at det blir mindre av det tilgjengelig på sikt.

For å fjerne en vond visdomstann, med hensikt å gi en mest mulig smertefri tilværelse, må tannlegen ofte påføre mer smerte i en kort periode for å få den totale smerten til å gå ned på sikt. Det gjør ikke tannlegen til en hykler.
Sitat av Provo Vis innlegg
For å fjerne en vond visdomstann, med hensikt å gi en mest mulig smertefri tilværelse, må tannlegen ofte påføre mer smerte i en kort periode for å få den totale smerten til å gå ned på sikt. Det gjør ikke tannlegen til en hykler.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men når hele narkotikaindustrien er en eneste stor hydra der politiet med slike operasjoner egentlig bare fasiliterer at en ny person blir kingpin, så holder ikke analogien med at smerten blir borte. I din analogien ville da tannlegen fjernet den vonde tanna, for så å finne en ny og fjerne alle tennene til han satt der uten tenner. Uten å ha fjernet smerten. Er det noe vi bør ha lært fra USA og narkotikapolitikk generelt, så er det at å fjerne kriminelle ikke fjerner marked og etterspørsel på sikt. Det er en fordel at politiet forholder seg til realiteter og verden slik den er, fremfor å tro at en idealistisk tilnærming hjelper å minimere et problem, når det bare skitner til deres hender og utretter ingenting.

Som jeg også påpekte, denne logikken med å hjelpe kriminelle å begå slike handlinger er kun akseptert i narkotikakriminalitet, jeg tok to raske eksempler over. Hvorfor den er det, når all empiri tilsier at man pisser i buksa for å holde seg varm, går meg hus forbi.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Selvfølgelig, men når hele narkotikaindustrien er en eneste stor hydra der politiet med slike operasjoner egentlig bare fasiliterer at en ny person blir kingpin, så holder ikke analogien med at smerten blir borte. I din analogien ville da tannlegen fjernet den vonde tanna, for så å finne en ny og fjerne alle tennene til han satt der uten tenner. Uten å ha fjernet smerten. Er det noe vi bør ha lært fra USA og narkotikapolitikk generelt, så er det at å fjerne kriminelle ikke fjerner marked og etterspørsel på sikt. Det er en fordel at politiet forholder seg til realiteter og verden slik den er, fremfor å tro at en idealistisk tilnærming hjelper å minimere et problem, når det bare skitner til deres hender og utretter ingenting.

Som jeg også påpekte, denne logikken med å hjelpe kriminelle å begå slike handlinger er kun akseptert i narkotikakriminalitet, jeg tok to raske eksempler over. Hvorfor den er det, når all empiri tilsier at man pisser i buksa for å holde seg varm, går meg hus forbi.
Vis hele sitatet...
Hvis man godtar antakelsen om at høyere pris/mindre tilgjengelighet == lavere forbruk, så kan det vel forsvares å drive en kontinuerlig jakt på bakmennene for å drive tilgjengeligheten ned og dermed drive forbruket ned. Politiet sin oppgave er ikke å lage en langsiktig narkotikapolitikk - det skal utføre oppgavene de er satt til å gjøre, og slik jeg ser det, så er aksjoner som dette absolutt forståelig sett ut i fra den konteksten.

Så kan man gjerne diskutere om dette er en riktig måte å håndtere utfordringene knyttet til narkotika, men det blir en problemstilling som politikerne må ta stilling til, ikke politiet.
Sitat av steili Vis innlegg
Hvis man godtar antakelsen om at høyere pris/mindre tilgjengelighet == lavere forbruk, så kan det vel forsvares å drive en kontinuerlig jakt på bakmennene for å drive tilgjengeligheten ned og dermed drive forbruket ned.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, og jeg har da aldri argumentert for at de ikke skal gå etter bakmenn? Poenget mitt er at politiet ikke skal løpe de kriminelles ærend for å ta ned en person, i en strategi vi vet ikke fungerer. Ingen av landene der politiet har bestemt seg for å utføre/la smugling skje slik at stoff når markedet, har det hatt noen nevneverdig effekt. Derfor: hvorfor skal man godta et politiet oppfører seg som kriminelle når metoden ikke har noen effekt? Hadde det beviselig ført til mindre narkotika i sum i andre land der taktikken er brukt, så er det jo greit/man har en avveining, der har man ikke engang nå.

Om det ikke kommer klart fram, så har jeg ingenting imot at politiet tar bakmenn, om noen er det de som skal tas for å håndheve lovene - men for enhver pris, og enhver metode? For øvrig skjønner jeg ikke helt argumentasjonen deres: fordi politiet ikke bestemmer lovene, så kan de ikke klandres for feil ressursbruk når de har mange andre områder med politisk konsensus om større innsats, og tar ibruk metoder som etter alle solemerker ikke fungerer? Hva i alle dager..?
Sist endret av Xasma; 28. mai 2016 kl. 13:35.
Sitat av Xasma Vis innlegg
… hele narkotikaindustrien er en eneste stor hydra der politiet med slike operasjoner egentlig bare fasiliterer at en ny person blir kingpin …
Vis hele sitatet...
Som sagt, dette er fullt mulig, og om operasjonene ikke har noen som helst effekt på langsiktig tilgjengelighet og pris, vil det bety at politiet tar feil når de tror at innførselen har denne nettoeffekten, ikke at de er hyklere.
Så politifolkene mottok altså nøyaktig 229 000 kroner for å importere femti kilo med hasj?

229 000 kroner fordelt på femti kilo, blir altså 4 580 kroner per kilo?

Blir vel ikke veldig mange kroner per kilo da?
Folk nevner Betew. Er jeg den eneste som kan forstå at han misliker politiet? Mannen satt hele FIRE år på isolat, noe som i seg selv ikke burde vært lov. Annenhver dag sov han i skapet sitt, for da hadde han noe å glede seg til dagen etter, nemlig det å få sove i en seng. Kilder: http://www.vgtv.no/#!/video/69624/in...r-metkel-betew

Da mannen slipper ut av fengsel, blir han nærmest lurt i en felle av dansk undercover politi som latet som de var "gangstere" for det norske politiet. Ikke nok med det, da Betew slapp ut så ble han med i organisasjonen Wayback. Wayback er en organisasjon som jobber for å gi tidligere straffedømte muligheten til å starte et lovlydig liv, men siden det er tidligere kriminelle som har startet Wayback, så påstår politiet at Betew har brutt ene regelen for prøveløslatelsen, det å unngå å vanke med tidligere straffedømte. Det virker jo ut som politiet fra dag en har hatt som mål å ta Betew, koste hva det vil koste. Forsvarer overhodet ikke det Betew har gjort når det gjelder blant annet Nokas ranet, men hvor lenge skal dette følge han? Beklager evt skrivefeil, skriver på treig smart telefon.
Sist endret av Kjøteren; 28. mai 2016 kl. 15:24.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Politiet mente vel at det var bedre for det norske folk at 50kg hasj gikk i omløp enn at Betew gikk fri?
Sitat av Clayton Vis innlegg
Politiet mente vel at det var bedre for det norske folk at 50kg hasj gikk i omløp enn at Betew gikk fri?
Vis hele sitatet...
Det sier jo litt om systemet når fokuset etter han blir løslatt er å arrestere ham på nytt, ref dette sitatet fra artikkelen:
Sitat av VG
Etter det VG får opplyst, startet Oslo politidistrikt en omfattende skjult etterforskning mot Nokas-raneren nærmest umiddelbart etter at han gikk ut av porten ved Ila fengsel og forvaringsanstalt.

Spanere som fulgte Betew tett skal ha oppdaget omfattende kontakt med kriminelle og hyppig møtevirksomhet.
Vis hele sitatet...
Kjøteren setter fingeren på en god del galskapen i innlegget sitt over, og jeg synes selv det er ganske sprøtt hvordan politiet tillot seg å følge med på ham til han gjorde noe galt, fremfor å intervenere tidligere og unngå de straffbare handlingene i første omgang.

Oppfølgingen rundt rehabilitering virker jo også åpenbart for dårlig, og det virker ikke som om politiet er særlig interessert i å hjelpe heller når de lar det gå helt til arrestasjon. Et tilsvarende eksempel er VIC-listen («Very Important Criminal») politet har for de verste gjengangerne, som blant annet sørger for at man får kortere vei fra arrestasjon til dom og fengsling. Og så kan man jo lure på om mange av disse gjengangerne på lista heller hadde vært en case for helsevesenet enn fengselsvesenet, siden dette ofte er snakk om tungt belastede personer.
Sist endret av Nichotin; 28. mai 2016 kl. 15:45.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Og så kan man jo lure på om mange av disse gjengangerne på lista heller hadde vært en case for helsevesenet enn fengselsvesenet, siden dette ofte er snakk om tungt belastede personer.
Vis hele sitatet...
Da må man i tilfelle bygge opp helsetilbudet innenfor kriminalomsorgen. Psykiatrien i Norge er ikke i nærheten av i stand til å ta seg av kriminelle av Betews kaliber.

Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Psykiatrien er heller ikke i stand til å ta seg av alle problemene Betew har fått takket være blant annet politiet.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke uttale om hvilke psykiske problemer Betews sliter med eller hva som har forårsaket dem. Men det er helt uforsvarlig å la psykiatrien ha ansvar for å sikre kriminelle. Sikkerhetssystemene der er ca på nivå mad en barnehage i forhold til et høysikkerhetsfengsel.
Sist endret av entropi; 28. mai 2016 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Poppis Vis innlegg
Så politifolkene mottok altså nøyaktig 229 000 kroner for å importere femti kilo med hasj?

229 000 kroner fordelt på femti kilo, blir altså 4 580 kroner per kilo?

Blir vel ikke veldig mange kroner per kilo da?
Vis hele sitatet...
Vanlig gateepris på hasj ligger på 100.000-200.000 kroner pr kilo. Når man kjøper kiloer om gangen går dog prisen fort ned til 30.000 eksempelvis. Så nei, 229.000 kroner for 50 kilo er ikke jack shit pr. kilo. 4580kr pr kilo tilsvarer 4,5 kroner pr. gram. Ett gram på gata koster deg 100-200. Det er heller ganske lite penger for jobben.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Men selv om operasjonen egentlig skulle være fånyttes og ineffektiv, har det jo uansett ingenting med hykleri å gjøre. Hykleri er når man later som man opererer under andre verdier og prinsipper enn man egentlig har. Men dette, som kriss påpeker, er nok heller en konkret vurdering gjort av politiet, hvor de har konkludert med at den totale mengden tilgjengelig hasj på gata vil gå ned på sikt som følge av operasjonen. De kan godt ta feil, men ingenting ting tyder på at de hykler.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt uenig her. Nødvendig onde eller ikke, hensiktsmessig eller ikke. Hvis man opererer under et lovverk og rir det til de grader politiet gjør med selv miniskule mengder hasj her i Norge, bryter man ikke det lovverket selv - og i hvert fall ikke på en så flimsy begrunnelse som her, med så store ringvirkninger (ref Xasmas utregninger) og så lite konkret nytteverdi.

De bryter reglene de er der for å opprettholde, og dermed handler de i stikk motsatt retning av sitt eget mandat. At de innfører, hva da, 200 000 brukerdoser når de er ekstremt påpasselige med å sørge for at folk får saftige bøter for å bare besitte én? Jeg ville vært ganske flau over å bare være i rommet da dette ble foreslått. Som et mindre plot point i en dårlig B-film. I virkeligheten gir det enda mindre mening.
Fikk akkurat et forelegg på 3000,- fordi jeg testa positivt på en urinprøve. Jeg var ikke påvirka da politiet testa meg, men hadde røyka dagen før. Da jeg leste denne artikkelen ble jeg bare forbanna. Om de må innføre 50 KG (det er et helvetes stort parti) for å ta en kriminell, gjør de ikke jobben sin riktig. Når det er sagt er det så på tide at stoffet blir legalisert, jeg synes det er frihetsfrarøvende at vi ikke får innta de rusmidlene vi vil.
Nei, nå er jeg bare sint og prater usammenhengende.
Jeg leste nettopp artikkelen og logga meg inn her for å skrive ut sinnet.
Om politiet ikke blir straffa for dette ...

nei faen, kan vi ikke bare pause røykinga litt, legge hodene i bløt og starte en helvetes stor og organisert lobbyvirksomhet for legalisering?
Ser ut til at saken har fått en del reaksjoner, og nå skal Spesialenheten åpne etterforskning:
http://www.aftenposten.no/norge/Poli...g-198343b.html

Denne kommentaren fikk meg til å trekke på smilebåndet:
Sitat av Forsvarsadvokat John Chr. Elden
– Kanskje på tide at vi bruker dataavlesning, romavlytting og kommunikasjonskontroll mot operasjonsrommene ved Oslo politidistrikt, for de har vel intet å skjule?
Vis hele sitatet...
Sist endret av Nichotin; 28. mai 2016 kl. 17:42.
Jeg synes politiet og statsadvokaten har dratt dette litt langt. Norsk lov bør gjelde politi og statsadvokaten. Veien til helvette er brolagt med gode intensjoner. Det at spesialenheten skal etterforske saken, tar jeg med en klype salt. Det er vel skjelden at det blir mere enn en irettesettelse når politiet gjør noe ulovelig. Bukken som passer havresekken. Politiet ser ut til å ha blitt en stat i staten. Uangripelige i sin høye borg. Det har vært mye snusk om politiet i nyhetene de siste ukene, dopingring http://www.bygdeposten.no/nyhet/doping/krim/norges-storste-dopingliga-avslort-i-hokksund/s/5-10-54314
Politiets fellesforbund som advarer mot at deres medlemmer varsler om kritikkverdige forhold,http://www.nrk.no/norge/_-vi-vil-ikk...ger-1.12859230 samt denne saken. En ting er visst de hadde spanet på vedkommende for å se om vedkommende gjorde noe galt, en annen ting er å sette opp en honningfelle av dimensjoner. Jeg synes dette er helt på kanten. Jeg begynner å miste respekt for disse såkalte lovens voktere, når de selv til de grader driter i lov og rett. Kanskje en etterutdanning i etikk og moral hadde vært på sin plass, samt jevnlige testing for dopingmidler og amfetamin.
Sist endret av doctor; 28. mai 2016 kl. 20:36.
Forkastelig! Jeg også blir sint og føler et brennende hat mot lovens voktere.

En jeg kjenner er i ferd med å miste jobben og bli utstøtt av familie fordi pisset han var grumsete. (Røyka litt cannabis ja, farlig farlig)

Nå er det stor sjanse for at nettopp denne cannabisen er kjøpt og plassert på gata av politiet selv...
Jeg ler meg faen meg ihjel. For no dustete hyklersk dritt vi må leve med.

Jeg visste godt at politiet er "vernet" mot seg selv og at mang en politimann og kvinne driver med både cannabis og hardere stoffer selv. At noen av de Boler er jo også lett å se.

Men nå har de vel bæsja på leggen totalt? Bare så synd at Ola Nordmann ikke skjønner kvekket og lar seg rundsnakke om slike ting.
De tror politiet har rett til å gjøre slikt, og har de ikke det så resonnerer de seg fram til det høres greit ut.
Det er jo tross alt snakk om farlig narkotika og å fakke kriminelle, usle triks og ulovlig eller ei.

Hadde jeg liten respekt fra før, ja så har jeg absolutt ingen nå.
Æsj! Drit å dra! (Gris) eri.
Hvis ikke denne saken ikke hadde kommet i media, hvor mange kilo dop kan vi regne med politiet hadde smuglet å solgt de neste årene?

Hvorfor innførte de så stor mengde? Så de smuglet og solgte det uten å ha noen kontroll på hvor det endte opp?
Kunne de ikke merket platene/klossene med noe gps tracking eller noe sånt så de kunne hentet dope når det var kommet til gatene?

Her er jo politiet kjøper, smugler og pusher
Sist endret av plater; 28. mai 2016 kl. 22:17.
Hvis man tillates å reflektere litt over dette.

Politiet medvirker til import av 50 kilo hasj. Hasjen når ut til markedet og kriminelle tjener store penger på partiet.

De siste 5 årene så har man bare i Bergen og Oslo delt ut forelegg for 48 millioner kroner for mindre narkotikaforbrytelser.

Hvis vi går ut i fra at 50 kilo hasj tilsvarer 200 000 brukerdoser og at hver enkelt brukerdose fører til et forelegg på 3000 kr, så vil staten, om politiet hadde hatt en hitratio på hundre prosent, sitte igjen med 600 millioner kroner. Eller 12,5 ganger mer penger enn man har innkassert de siste 5 årene i Bergen og Oslo (da med forelegg for bruk av alle andre ulovlige stoffer inkludert). Nå nevner jeg ikke dette fordi at jeg mener at staten vil tjene penger på dette eller at det er en konspirasjon og en ønsket politikk. Det er jo også helt usannsynlig at man vil oppleve 200 000 forelegg for dette partiet alene. Selv om det ofte skjer at enkelte, som 'Barkebilla' i denne tråden, er svært uheldige og til og med blir bøtelagt etter at røyken er slukket eller forsvunnet, med intet annet bevis enn inaktive metabolitter i kroppen, så er selvsagt det jeg skriver over satt veldig på spissen. Når jeg ser på tallene og tar politiet sin uttalelse om at de vurderte forholdsmessigheten for aksjonen i betraktning, så har jeg store problemer med å se hvordan politiet og politikerene kan fortsette med å forsvare å straffe personer for bruk av dette stoffet. De gir jo uttrykk for at hasj ikke er så veldig farlig når de slipper 50 kilo av det ut på gata. Eller?
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvis man tillates å reflektere litt over dette.

Politiet medvirker til import av 50 kilo hasj. Hasjen når ut til markedet og kriminelle tjener store penger på partiet.

De siste 5 årene så har man bare i Bergen og Oslo delt ut forelegg for 48 millioner kroner for mindre narkotikaforbrytelser.

Hvis vi går ut i fra at 50 kilo hasj tilsvarer 200 000 brukerdoser og at hver enkelt brukerdose fører til et forelegg på 3000 kr, så vil staten, om politiet hadde hatt en hitratio på hundre prosent, sitte igjen med 600 millioner kroner. Eller 12,5 ganger mer penger enn man har innkassert de siste 5 årene i Bergen og Oslo (da med forelegg for bruk av alle andre ulovlige stoffer inkludert).
Vis hele sitatet...
Så egentlig er det politiet som står for 100% av hasjen i norge, da vil det jo si at det er politiet som gjør folk kriminelle. Og det er ikke sikkert betew hadde gjort noe kriminelt selv om han har kontakt med et kriminelt nettverk. Når man har venner og familie som driver med sånt så tipper jeg at det ikke er bare bare å komme ut fra fengsel og ha streite venner!

Og som han som la ut link til dette: http://www.nrk.no/norge/_-vi-vil-ikk...ger-1.12859230
"– Slik det er i dag, er det vår vurdering at det er helsefarlig å varsle om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, sier leder i Politiets Fellesforbund, Sigve Bolstad til NRK.

Foreningen er den største innen politiet med over 16 000 medlemmer. Denne uken vedtok et samlet forbundsstyre bestemt at de ikke lenger vil råde medlemmer til å varsle, når de oppdager ulovlige eller kritikkverdige forhold i politiet."

Det vil jo si at noen i politiet visste at det de gjorde var gærnt, men de turte antagligvis ikke å si fra pga da hadde de sikkert blitt halshugd (dårlig for helsen det) .. Jeg bare skjønner ikke hvorfor man ikke lager en riot/opprør. Det trengs VIRKELIG i Norge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skreppo Vis innlegg
Så egentlig er det politiet som står for 100% av hasjen i norge, da vil det jo si at det er politiet som gjør folk kriminelle.
Vis hele sitatet...
Nei, politiet står ikkje for 100%. Dei står for 50kg, som antakeleg er ein brøkdel av det som vert smugla. Det er årleg beslag i den størrelsesordenen, og det antyder at volumet nok ligg i området tonn.

Viare får vi anta at folk til ein viss grad er ansvarlege for eigne val.
Sitat av Skreppo Vis innlegg
Og det er ikke sikkert betew hadde gjort noe kriminelt selv om han har kontakt med et kriminelt nettverk.
Vis hele sitatet...
Det er uansett brot på vilkåra for prøveløslatinga, så han braut dei når han hadde kontakt med slike miljø. Kriminalomsorgen kan gje vilkår for løyslating på prøve.
Sitat av Skreppo Vis innlegg
Når man har venner og familie som driver med sånt så tipper jeg at det ikke er bare bare å komme ut fra fengsel og ha streite venner!
Vis hele sitatet...
Nei, men det er jo til ein viss grad frivillig å vere kriminell.
Sitat av Skreppo Vis innlegg
Det vil jo si at noen i politiet visste at det de gjorde var gærnt, men de turte antagligvis ikke å si fra pga da hadde de sikkert blitt halshugd (dårlig for helsen det) .. Jeg bare skjønner ikke hvorfor man ikke lager en riot/opprør. Det trengs VIRKELIG i Norge.
Vis hele sitatet...
Eg er einig i at politiet har vist svært uheldige tegn, og hatt ei utvikling mot stat i staten. Men løysinga på det er faktisk ikkje en haug stonere som roper på hasjen sin. For det er strengt tatt eit av dei mindre problema med politiet i dag.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg er einig i at politiet har vist svært uheldige tegn, og hatt ei utvikling mot stat i staten. Men løysinga på det er faktisk ikkje en haug stonere som roper på hasjen sin. For det er strengt tatt eit av dei mindre problema med politiet i dag.
Vis hele sitatet...
Jeg mener faktisk ikke at stonere skal rope på hasjen sin. Jeg mener at når politiet gjør brudd på loven så burde faktisk de straffest i samme grad som den norske befolkningen blir straffet for ting hver dag. Og vi snakker politi som lurer seg unna drap, innfører narkotika osv osv. Det er ikke et enkelt tilfelle jeg mener at hele verden skal gå under for.

Når politiet faktisk ikke greier å følge egne regler, burde faktisk ikke vi heller måtte følge dem. Jeg kan godt gå å dra penger ut av lommen bare for at jeg trenger mat. Akkurat som på lik linje politiet straffer folk med bøter pga politiet trenger penger. LIKT SKAL VÆRE LIKT
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skreppo Vis innlegg
Jeg mener faktisk ikke at stonere skal rope på hasjen sin. Jeg mener at når politiet gjør brudd på loven så burde faktisk de straffest i samme grad som den norske befolkningen blir straffet for ting hver dag.
Vis hele sitatet...
Samtidig må dei ha adgang til å bryte lova i ein del tilfeller - t.d. vil det å etteforske enkelte typer kriminalitet vere vanskeleg om dei ikkje kan bryte lovverket i ny og ne. Det gjeld alt frå å infiltrere kriminelle miljø, til å køyre for fort for å ta folk som køyrer for fort.

Merk at eg ikkje tar stilling til om narkotikapolitikken er rett eller ikkje - det er ein generell kommentar.

Sitat av Skreppo Vis innlegg
Akkurat som på lik linje politiet straffer folk med bøter pga politiet trenger penger. LIKT SKAL VÆRE LIKT
Vis hele sitatet...
Det er jo bullshit. Det er ikkje politiet som får bøtene - dei går til statskassen generelt, og ikkje politiet. Budsjetta til politiet vert på ingen måte direkte berørt av bøtene.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Samtidig må dei ha adgang til å bryte lova i ein del tilfeller - t.d. vil det å etteforske enkelte typer kriminalitet vere vanskeleg om dei ikkje kan bryte lovverket i ny og ne. Det gjeld alt frå å infiltrere kriminelle miljø, til å køyre for fort for å ta folk som køyrer for fort.
Vis hele sitatet...
Det er dog stor forskjell på å kjøre for fort, for å fange en råkjører, mot det å smugle inn 50 kg narkotika, for å få en mann til å bryte loven, slik at de kan fengsle mannen. Fellesforbundets oppfordring til å ikke varsle er dog det som skremmer meg mest. Hvis politiet skal beskytte sine egne og dekke over alle feil som gjøres, så har vi som er folket, et kjempeproblem. Dopingskandalen er vel grei nok, politi er mennesker de også, men 4 politifolk i samme dopingringen? Håper det ikke er en pekepinn på at det er mange med dopingproblemer i dette alfahann yrket. Når politikvinnene står og pisser, da har det gått for langt.
Sitat av Skreppo Vis innlegg
Jeg leste i vg i går at politiet innførte 50 kilo hasj til Norge, på denne linken: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...ge/a/23688872/

Så tenker jo jeg da at dette står i norges lover:
§ 183. Oppfordring til en straffbar handling
Den som offentlig oppfordrer noen til å iverksette en straffbar handling, straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.

Pluss at de er alltid veldig på å ta folk som driver med narkotika, men de selv innførte dette som det står i vg: "I månedsskiftet juni-juli i fjor rullet de hemmelige agentene over grensen til Norge med 50 kilo hasj og overleverte stoffet til medlemmer av Betews påståtte liga."
Vis hele sitatet...
At noe generelt er ulovlig betyr ikke at det nødvendigvis er ulovlig for politiet i sin tjenesteutførelse. Det er straffbart å bryte fartsgrensen, men politiet kan likevel gjøre dette uten å bli straffet når de kjører en legitim utrykning. Det er straffbart å frata noen friheten (det er faktisk er svært alvorlig handling), men politiet kan likevel gjøre dette uten å bli straffet når de pågriper noen med hjemmel i lov. Jeg kan fortsette med slike eksempler i evigheter.

Ifølge argumentasjonen din blir du provosert over at politiet gjør noe som er ulovlig for folk flest, men det er jo nettopp politiet som er gitt fullmakter for å kunne gjøre oppgavene sine.

Også driver de å tar folk for narkotika hele tiden.. Narkotika som de selv har innført..
Vis hele sitatet...
At politiet gjør noe som vanligvis er straffbar fritar ikke andre borgere for straff hvis de gjør det samme.

Det blir da feil på alle mulige måter å straffe folk for hasj røyking/oppbevaring når de selv innfører det? Det er jo i mot alle normer å regler å få folk til å selge narkotika i Norge.
Vis hele sitatet...
Det er mot alle normer og regler å frata noen friheten også, men likevel har altså politiet lov til å gjøre nettopp dette.

Sitat av doctor Vis innlegg
Det er dog stor forskjell på å kjøre for fort, for å fange en råkjører, mot det å smugle inn 50 kg narkotika, for å få en mann til å bryte loven, slik at de kan fengsle mannen.
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig. Fart er det som dreper og skader i trafikken. Når politiet kjører utrykning, noe de gjør mange ganger hver eneste dag rundt i landet, øker de altså faren for skade og død kraftig. Likevel har lovgiverne vurdert det slik at denne mye større faren for død og skade oppveies av politiets behov for å komme raskt frem til et åsted.

Så kan man sammenligne dette med innføringen av 50 kg hasj: Ved å innføre 50 kg hasj klarte de å sette en effektiv stopper for storkriminelle som over tid hadde tilført landet langt større mengder hasj enn de fattige 50 kg politiet tok i bruk.

I begge tilfellene tas det en vurdering av målet og middelet: Overstiger ønsket om å nå målet ulempene ved middelet?

Du kan være enig eller uenig i vurderingen som gjøres, men å rope hysterisk over hvor slemme og fæle og hyklerske politiet er som gjør noe som de gjør på mange andre områder også blir for dumt. Kom heller med genuine argumenter i stedet for hysteri og demonisering.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
I all den tid det fremdeles er etterspørsel i Norge etter hasj, så vil det at politiet reduserer tilgjengeligheten føre til at prisene øker. Og når prisene øker blir det mer lukrativt å drive med det, noe som igjen vil øke tilbudet. Det er jo ikke akkurat mangel på aktører, eller fattige stakkarer som er villige til å ta risikoen ved å smugle.
Vis hele sitatet...
Dette har da ingenting med saken å gjøre? Dette er bare eventuelt et argument for at politiet ikke skal kjempe mot narkotika (eller at det var bra at de innførte 50 kg!). Kanskje denne diskusjonen bør tas i en annen tråd.
Sist endret av hemmeligegreier; 29. mai 2016 kl. 02:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Kanskje denne diskusjonen bør tas i en annen tråd.
Vis hele sitatet...
Nei for det går imot hele landets politikk og etikk å bringe inn 50 kg hasj for å så la det gå ut på det illegale markedet. Politiet har IKKE LOV til å oppfordre mennesker til ULOVLIGE handlinger, det skrev jeg selv etter lovverket i den første posten.

Dette har alt med samfunnet vårt å gjøre. Politiet vet ikke hvilken skade hasjen som akkurat dem har innført. Hvor mange fikk angst av den hasjen? Hvor mange røyket hasj og sovnet fra barnet sitt i hjemmet som liksom skal være trygt? Det er INGEN som aner omfanget av hva de har gjort.

Om noen velger å kjøpe hasj som er illegalt i seg selv(jeg rører det ikke selv.) Så velger de kanskje også å gjøre mer ulovlig. Som å kjøre i ruset tilstand som kan føre til kræsjing osv. Så det politiet gjorde er på ingen måte noe som kan føre til noe bra i oppklaring av saken mot Betew.

Og det er SELV OM at de har skrevet at saken har større omfang. Å kjøre for fort for å ta igjen en råkjører er en helt annen ting enn dette. For da kjører de for å stoppe råkjøreren.

Her gir de hasj til mennesker når politiets jobb egentlig er å stoppe narkotikabruken blant mennesker. Jeg ser på ingen måte at de har stoppet narkotikabruken/salget til noen som helst person her i verden i denne saken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skreppo Vis innlegg
Her gir de hasj til mennesker når politiets jobb egentlig er å stoppe narkotikabruken blant mennesker. Jeg ser på ingen måte at de har stoppet narkotikabruken/salget til noen som helst person her i verden i denne saken.
Vis hele sitatet...
Jobben til politiet er og å pågripe smuglarar.

Forøvrig så er ikkje den etiske vurderinga kva den hasjen dei smugla gjorde - men kva skadevirkninger femti kilo ekstra hasj i Norge har. Ut frå det eg les på forumet så ser det ut til å vere relativt god tilgang på hasj, så skadevirkninga av eit såpass lite parti er nok ikkje allverden. Om det er forsvarleg ut frå resultatet politiet fekk? Aner ikkje - eg har ikkje sett noko om resultatet av aksjonen. Det kan godt tenkast det ikkje var det.
Sitat av mrnobody Vis innlegg
Min mening er at siktede ble lurt i en felle og det er heller tvilsomt at noe av dette ville skjedd uten politiets provokasjon. Her er det en mann på prøveløslatelse som får alt lagt til rette for å tjene kjappe penger etter et langt opphold i fengsel. Regner med avtalen for hans del var veldig god og da er det vanskelig å si nei i en slik sårbar situasjon. Dette ville aldri skjedd hvis ikke politiet hadde lagt alt til rette for at det skulle skje.
Vis hele sitatet...
Sitat fra VG: "Spanere som fulgte Betew tett skal ha oppdaget omfattende kontakt med kriminelle og hyppig møtevirksomhet."

Politiet hadde holdt ham under oppsyn helt siden han ble løslatt. Han var åpenbart ikke på "bedringens vei" likevel. Han ble kanskje lurt i en felle, men han hadde garantert drevet med alvorlig kriminalitet selv om politiet ikke hadde gjennomført denne aksjonen.

Sitat av mrnobody Vis innlegg
Blir rett og slett oppgitt av hvordan politiet - spesielt narkopolitiet - jobber her i Norge. Samtidig er vi på vei mot en politistat på grunn av naive personer som deg som ikke forstår konsekvensen.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare mer detaljert hva som gjør at vi er på vei mot en politistat? Det er jo heller motsatt, siden politiet går i en stadig "mykere" retning, og utviklingen har vært et sterkere rettsvern for nordmenn snarere enn det motsatte. For eksempel den "nye" avhørsmetoden politiet har tatt i bruk der målet ikke er å presse frem en tilståelse fra den mistenkte, men der målet er å belyse saken så objektivt som mulig og der mistenkte har rett til å komme med ting i saken som kan være til hans fordel.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jobben til politiet er og å pågripe smuglarar.

Forøvrig så er ikkje den etiske vurderinga kva den hasjen dei smugla gjorde - men kva skadevirkninger femti kilo ekstra hasj i Norge har. Ut frå det eg les på forumet så ser det ut til å vere relativt god tilgang på hasj, så skadevirkninga av eit såpass lite parti er nok ikkje allverden. Om det er forsvarleg ut frå resultatet politiet fekk? Aner ikkje - eg har ikkje sett noko om resultatet av aksjonen. Det kan godt tenkast det ikkje var det.
Vis hele sitatet...
Jeg skal bare frem til at det politiet gjorde gjorde ingen i hele verden noe godt. Og de burde straffes for å ha gjort noe ulovlig. Akkurat som alle andre straffes for å gjøre noe ulovlig. Eller så bør de omrokkere litt på lovene sine. Hvem vet om barn fikk tak i akkurat den hasjen som politiet innførte? Jeg driter i hvor mye annet hasj og stoff som flyter her i landet for jeg vet det gjør det.
Sitat av Skreppo Vis innlegg
Nei for det går imot hele landets politikk og etikk å bringe inn 50 kg hasj for å så la det gå ut på det illegale markedet. Politiet har IKKE LOV til å oppfordre mennesker til ULOVLIGE handlinger, det skrev jeg selv etter lovverket i den første posten.
Vis hele sitatet...
Det går også imot hele landets politikk å f.eks. berøve noen deres frihet. Det er et grunnleggende prinsipp ved rettsstaten. Likevel kan politiet berøve noen deres frihet uten å bli straffet ford det dersom visse kriterier er møtt.

Politiet har faktisk lov til å bruke provokasjon, som det heter. Det er strenge regler for det, men det er altså lov i visse tilfeller.

Dessuten tenker du ikke på hvor mye mer hasj politiet har hindret fra å selges i Norge ved å sette tungt kriminelle og farlige personer ut av spill.

Sitat av Skreppo Vis innlegg
Dette har alt med samfunnet vårt å gjøre. Politiet vet ikke hvilken skade hasjen som akkurat dem har innført. Hvor mange fikk angst av den hasjen? Hvor mange røyket hasj og sovnet fra barnet sitt i hjemmet som liksom skal være trygt? Det er INGEN som aner omfanget av hva de har gjort.
Vis hele sitatet...
Hvilken skade gjør en pågripelse og varetektsfengsling av en person som viser seg å være uskyldig? Det kan gjøre meget stor skade for både individet og hans nærmeste. Det har også ringvirkninger, som f.eks. vedkommende arbeidsplass og andre ting.

Sitat av Skreppo Vis innlegg
Og det er SELV OM at de har skrevet at saken har større omfang. Å kjøre for fort for å ta igjen en råkjører er en helt annen ting enn dette. For da kjører de for å stoppe råkjøreren.
Vis hele sitatet...
Og her innfører de en viss mengde hasj for å stoppe enda større innførsel av hasj. Samme prinsipp.

Jeg vil faktisk tro at de ikke bare har stoppet enda større mengde harsj, men også ulike typer meget alvorlig kriminalitet. Var ikke Betew blant annet med på å planlegge drap og mishandling?

Sitat av Skreppo Vis innlegg
Jeg skal bare frem til at det politiet gjorde gjorde ingen i hele verden noe godt. Og de burde straffes for å ha gjort noe ulovlig. Akkurat som alle andre straffes for å gjøre noe ulovlig. Eller så bør de omrokkere litt på lovene sine. Hvem vet om barn fikk tak i akkurat den hasjen som politiet innførte? Jeg driter i hvor mye annet hasj og stoff som flyter her i landet for jeg vet det gjør det.
Vis hele sitatet...
Plutselig er du rørende opptatt av skadevirkninger av hasj?
Sist endret av hemmeligegreier; 29. mai 2016 kl. 03:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Jeg kan jo også vise til dette innlegget vg har kommet med. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...ig/a/23696488/
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Fart er det som dreper og skader i trafikken. Når politiet kjører utrykning, noe de gjør mange ganger hver eneste dag rundt i landet, øker de altså faren for skade og død kraftig. Likevel har lovgiverne vurdert det slik at denne mye større faren for død og skade oppveies av politiets behov for å komme raskt frem til et åsted.
Vis hele sitatet...
Hvis politiet under utrykning vurderer det slikt at det kan oppstå ulykker pga. deres forfølgelse av den kriminelle, så skal de avbryte forfølgelsen. Jeg kan ikke se at politiets utrykning medfører særlig skade på uskyldige her i Norge.

Så kan man sammenligne dette med innføringen av 50 kg hasj: Ved å innføre 50 kg hasj klarte de å sette en effektiv stopper for storkriminelle som over tid hadde tilført landet langt større mengder hasj enn de fattige 50 kg politiet tok i bruk.

I begge tilfellene tas det en vurdering av målet og middelet: Overstiger ønsket om å nå målet ulempene ved middelet?
Vis hele sitatet...
Effektiv stopper? Hvordan vet du det? Denne aksjonen har trolig ikke ført til en særlig reduksjon i verken etterspørsel eller distribusjon. De kunne vel oppnådd det samme om politiet i stedet for å utgi seg som smuglere hadde utgitt seg for å være kjøpere? Da hadde man unngått hele farsen med at stoffet havnet på gata. Hvis Betew er så stor i miljøet burde han jo ikke ha problemer med å skaffe seg hasj selv? Hvis Betew er så stor i miljøet så vil han vel ha andre til å ta over jobben når han er inne og soner? Som vi vet så har han jo sittet inne i flere år allerede, og det har i de årene ikke vært mangel på hasj. Her har kriminelle tjent millionbeløp i en fei på politiets aksjon. Penger som for alt vi vet kan bli brukt til å importere sterkere narkotiske stoffer som faktisk kan ha store skadevirkninger.
Sist endret av caperno; 29. mai 2016 kl. 10:16.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dessuten tenker du ikke på hvor mye mer hasj politiet har hindret fra å selges i Norge ved å sette tungt kriminelle og farlige personer ut av spill.
Vis hele sitatet...
All erfaring tilsier at det ikke har noe å si. Som jeg sier på 1. side: Cappelen ble tatt, gikk hasjtilbudet ned? Nei. Det samme har skjedd med andre før - har tilgjengeligheten gått ned? Nei. Har dette skjedd i andre land, så vi kan håpe å etterligne deres effekt av det? Nei, det har ikke det vet du. Å ta ut en kriminell bare fasiliterer at en ny tar deres plass. Det er ikke dermed sagt man skal la de herje fritt, men det bør si noe om at politiet ikke skal bidra til deres kriminalitet i håp om at vi lever i en bompi-verden der slike quickfixes funker, for det gjør de beviselig ikke.

Det hele fremstår som en bevisst hevnaksjon fremfor noe annet, eller så er politiet stokk dumme og evner ikke å se at dette har feilet overalt i verden hvor de prøver. Jeg vet ikke hva som er verst for å være ærlig.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Plutselig er du rørende opptatt av skadevirkninger av hasj?
Vis hele sitatet...
Nå er ikke de flestes problem med metoden at politiet har tillatt et stoff som ødelegger liv å komem inn. Problemet er at metoden deres beviselig er på trynet, og dersom hasj er så farlig at de skal allokere ressurser til bekjempelse av det slik de gjør idag, så er det mildt sagt spesielt å la stoff treffe gata for å ta en mann som er erstattet imorgen.

For øvrig - ditt argument om at han er en farlig mann; er det virkelig politiets jobb å lure mennesker de antar er farlige inn i feller for å få de i fengsel? Det høres litt vel ut som visse dikaturer vi normalt sett ikke er gira på å sammenligne oss med. Med mindre man liker totalitære nasjoner der "fengsling for the greater good" fremfor rehabilitering er prioritert. Men så har de langt høyere nivåer av kriminalitet og rusk generelt også, så det faller på sin egen urimelighet at det er en god ide å følge deres eksempel. Å følge med på antatte kriminelle og overvåke de og ta de så fort de begår, eller planlegger alvorlig kriminalitet er en ting, å holde de i hånda mens de skaffer kriminelle nettverk millioner av kroner er symbolpolitikk av verste sort. "Se på oss, vi tar hardbarka kriminelle" sier de, mens de har sørget for at bakmennen og eksportører tjente noen mill.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg

Og her innfører de en viss mengde hasj for å stoppe enda større innførsel av hasj. Samme prinsipp.

Jeg vil faktisk tro at de ikke bare har stoppet enda større mengde harsj, men også ulike typer meget alvorlig kriminalitet. Var ikke Betew blant annet med på å planlegge drap og mishandling?
Vis hele sitatet...
Nei, som en person med mer tilknytning til "miljøet" enn du har, og dette kan alle dere andre attestere for også: Cannabismarkedet i Norge går som aldri før, politiet har ikke stoppet noe som helst bortsett fra personen Betew, det står 10 andre i kø for å ta over jobben han hadde.
I tillegg til å frarøve Betew hans frihet har politiet bidratt med 50-kilo hasj på det åpne markedet.

Du må forstå at det kriminelle smuglermiljøet har så mye redundans at det aldri vil gå tomt for arbeidskraft. Politiets oppgave er umulig og de klarer i beste fall å fremstå (PR messig) som at de faktisk utgjør en forskjell på det illegale narkotikamarkeder, slik at lovlige borgere som deg selv føler seg trygge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du må forstå at det kriminelle smuglermiljøet har så mye redundans at det aldri vil gå tomt for arbeidskraft. Politiets oppgave er umulig og de klarer i beste fall å fremstå (PR messig) som at de faktisk utgjør en forskjell på det illegale narkotikamarkeder, slik at lovlige borgere som deg selv føler seg trygge.
Vis hele sitatet...
Ok.

I så fall har dei femti kiloa til politiet ikkje gjort ein reell skilnad på markedet, og skadevirkninga av femti kilo ekstra er nær null. Konsekvensane var altså relativt små.

Samtidig er jo faktisk smugling og sal forbode, og politiet har det som ei av sine arbeidsoppgaver å fange dei som driv med det. Spesielt dei som driv med det i stor skala. Enten må dei gjere det, sjølv om dei ikkje tar alle. Eller dei kan resignere og de facto avkriminalisere narkotika. Stortinget ser ikkje ut til å ynskje det siste, og regjeringa ser heller ikkje ut til å ynskje det.

At dei ikkje får tatt alle er ikkje eit argument for at dei ikkje skal ta dei dei får tatt. Og at folk vert straffa for det, er nok med på å halde prisnivået oppe ettersom folk vil ha betalt for risikoen dei tar. Så sånnsett vil det nok kunne redusere bruken ein del.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er dobbeltmoralen som treffer meg: Når legaliserings/avkriminaliseringdebatter er oppe så hyles det om ringvirkningene av å akseptere hasj. Når politiet mener at 50 kilo hasj bare kan flyte fritt så kan jo ikke det være så alvorlig alikevel?
PR-messig her så har de skutt av seg foten fra kneet og ned, og folk stiller seg spørsmålet om hvilke uante forferdelige hendelser er de de har forhindret for å la noe så farlig flyte i gatene våre?

For klarhetens skyld, jeg er ikke av den mening: 50 Kilo hasj til eller fra er en dråpe i havet, men politiet har brutt det eneste prinsippet de burde ha: Ingen over Norsk lov, og denne målet-helliggjør-middelet får meg til å miste troen på politiet som en seriøs instans. Jeg er ikke en av de som hater politi, jeg har faktisk kontakt med de nå og da i forbindelse med jobb, de gjør strålende arbeid.
Sist endret av Dodecha; 29. mai 2016 kl. 13:24.
Sitat av Skreppo Vis innlegg
Jeg kan jo også vise til dette innlegget vg har kommet med. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...ig/a/23696488/
Vis hele sitatet...
Det er jo ingen overraskelse at forsvarerne kommer med slike utspill. Men de vil jo si hva som helst for å undergrave politiets sak.

Sitat av caperno Vis innlegg
Hvis politiet under utrykning vurderer det slikt at det kan oppstå ulykker pga. deres forfølgelse av den kriminelle, så skal de avbryte forfølgelsen. Jeg kan ikke se at politiets utrykning medfører særlig skade på uskyldige her i Norge.
Vis hele sitatet...
All utrykningskjøring medfører kraftig økt risiko for ulykker, og personskade eller død. At politiet har god opplæring endrer ikke på dette. Poenget er at lovgiverne har vurdert det slik at den markant høyere risikoen likevel oppveies av formålet med kjøringen.

Sitat av caperno Vis innlegg
Effektiv stopper? Hvordan vet du det? Denne aksjonen har trolig ikke ført til en særlig reduksjon i verken etterspørsel eller distribusjon. De kunne vel oppnådd det samme om politiet i stedet for å utgi seg som smuglere hadde utgitt seg for å være kjøpere? Da hadde man unngått hele farsen med at stoffet havnet på gata. Hvis Betew er så stor i miljøet burde han jo ikke ha problemer med å skaffe seg hasj selv? Hvis Betew er så stor i miljøet så vil han vel ha andre til å ta over jobben når han er inne og soner? Som vi vet så har han jo sittet inne i flere år allerede, og det har i de årene ikke vært mangel på hasj. Her har kriminelle tjent millionbeløp i en fei på politiets aksjon. Penger som for alt vi vet kan bli brukt til å importere sterkere narkotiske stoffer som faktisk kan ha store skadevirkninger.
Vis hele sitatet...
Det politiet har gjort i denne saken er å sette farlige og brutale krimielle ut av spill. Det er altså ikke bare fremtidig narkotikahandel politiet har hindret, men de har også gjort samfunnet mindre farlig generelt ved å fjerne farlige individer fra gata.

Jeg vil si at det sier seg selv at de har hindret narkotikasalg ved å fjerne importører fra samfunnet, men det er egentlig irrelevant. Du og jeg og hvem som helst kan mene både det ene og det andre, men ingen sitter på fasiten. Poenget er at politiet har vurdert det til at fordelene ved å få fjernet brutale kriminelle fra gaten overstiger ulempene ved innføring av 50 kg hasj.
Sist endret av hemmeligegreier; 29. mai 2016 kl. 13:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg



Det politiet har gjort i denne saken er å sette farlige og brutale krimielle ut av spill. Det er altså ikke bare fremtidig narkotikahandel politiet har hindret, men de har også gjort samfunnet mindre farlig generelt ved å fjerne farlige individer fra gata.

Jeg vil si at det sier seg selv at de har hindret narkotikasalg ved å fjerne importører fra samfunnet, men det er egentlig irrelevant. Du og jeg og hvem som helst kan mene både det ene og det andre, men ingen sitter på fasiten. Poenget er at politiet har vurdert det til at fordelene ved å få fjernet brutale kriminelle fra gaten overstiger ulempene ved innføring av 50 kg hasj.
Vis hele sitatet...
Kan man ikke ganske enkelt opprette statlig kontrollerte utsalg, så har man fjernet både farlige og brutale kriminelle, samt importørene? Hasj kan umulig være særlig farlig, når politiet selv selger 50 kg, uten å blunke.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er dobbeltmoralen som treffer meg: Når legaliserings/avkriminaliseringdebatter er oppe så hyles det om ringvirkningene av å akseptere hasj. Når politiet mener at 50 kilo hasj bare kan flyte fritt så kan jo ikke det være så alvorlig alikevel?
PR-messig her så har de skutt av seg foten fra kneet og ned, og folk stiller seg spørsmålet om hvilke uante forferdelige hendelser er de de har forhindret for å la noe så farlig flyte i gatene våre?
Vis hele sitatet...
Hvor er dobbeltmoralen? Det er ikke noe mer dobbeltmoralsk enn at politiet er strenge med fartssyndere, men likevel har politiet lov til å bryte fartsgrensene når fordelene ved det vurderes til å overstige ulempene.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
For klarhetens skyld, jeg er ikke av den mening: 50 Kilo hasj til eller fra er en dråpe i havet, men politiet har brutt det eneste prinsippet de burde ha: Ingen over Norsk lov, og denne målet-helliggjør-middelet får meg til å miste troen på politiet som en seriøs instans.
Vis hele sitatet...
Dette er et meningsløst utsagn. Politiet har i kraft av sin samfunnsoppgave rett til å gjøre ting som er ulovlige for andre. Jeg har allerede nevnt utrykningsjkøring (fartsovertredelse) og pågripelse (frihetsberøvelse).

Å miste troen på politiet som en seriøs instans fordi de benytter seg av mulighetene de har i kraft av sin samfunnsoppgave virker veldig merkelig.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei, som en person med mer tilknytning til "miljøet" enn du har, og dette kan alle dere andre attestere for også: Cannabismarkedet i Norge går som aldri før, politiet har ikke stoppet noe som helst bortsett fra personen Betew, det står 10 andre i kø for å ta over jobben han hadde.
I tillegg til å frarøve Betew hans frihet har politiet bidratt med 50-kilo hasj på det åpne markedet.
Vis hele sitatet...
Denne beskrivelsen høres jo ut som det er en liste med et visst antall plasser der folk står i kø for å bli narkoimportører. Bak Betew mener du altså at det sto folk i kø og bare ventet på at han skulle bli tatt så neste mann i køen kunne ta over.

Argumentet er meningsløst. Politiet kan ikke la være å gripe inn overfor lovbrytere bare fordi mange andre bryter samme lov. Bare fordi de ikke får tatt alle så betyr ikke det at de ikke skal ta noen. For det er jo det argumentet ditt er.

Det å frarøve en brutal vanekriminelle hans frihet er jo noe som kommer i tillegg til at de har hindret ham fra å innføre enda større mengder i fremtiden. Her har de slått flere fluer i en smekk.

Sitat av doctor Vis innlegg
Kan man ikke ganske enkelt opprette statlig kontrollerte utsalg, så har man fjernet både farlige og brutale kriminelle, samt importørene? Hasj kan umulig være særlig farlig, når politiet selv selger 50 kg, uten å blunke.
Vis hele sitatet...
Å kjøre fort kan umulig være særlig farlig, når politiet selv kjører langt over fartsgsensen, uten å blunke.

Å kidnappe noen og frata dem deres frihet kan umulig være særlig farlig, når politiet selv fratar folk deres frihet og sperrer dem inne, uten å blunke.

Du skjønner vel at det at politiet gjør noe betyr ikke at det ikke er alvorlig? Det er svært alvorlig for en person å bli pågrepet og sperret inne av politiet. Likevel har politiet denne muligheten. Det betyr ikke at det ikke er alvorlig, men i disse tilfellene har politiet vurdert det slik at ulempene oppveies av fordelene.
Sist endret av hemmeligegreier; 29. mai 2016 kl. 14:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.