Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 14802
Hei
Er det noen som gidder hjelpe meg med grafitti?
Trenger bare noen tips, og sånn.
Du kan sende meg en melding hvis du gidder.
Takker på forhånd.
Sist endret av botten; 1. februar 2007 kl. 19:12.
Du kan jo prøve å utdype litt mer om hva du lurer på.

Hva er det egentlig du trenger hjelp til?
Utstyr?
Selve kunsten?
What?
What Tore said..
Kan godt hjelpe deg med det du måtte lure på.. Men da må jeg nesten ha noe å gå ut-i-fra =P
Trådstarter
18 0
Jeg trenger hjelp med alt egentlig, men mest "selve kunsten" og utstyr.
Hehe. Vanskelig å forstå hva du lurer på. Driver selv med graffiti, men føler det er vanskelig å hjelpe deg. Start ihvertfall med å skisse litt, skisse litt, skisse litt, og så kan du skisse jævlig masse. Etter det kan du gå å kjøpe deg noen cans, f.eks. på Oslo Kunstmateriell, hvis du bor i Oslo eller nærheten. Ikke kjøp kanner fra Max 20, Europris el.l. Det suger, og malingen vil renne etc. Så starter du enkelt med kannene å spraye litt på en lovlig vegg. Start med streker, buer, og finn avstander som fungerer. Finn ut hvor raskt du må bevege kannen for at det ikke skal renne osv. Test etterhvert forskjellige dyser, og legg merke til hvordan de fungerer. Så kan du lage en veldig enkel skisse, bestemme litt farger etc. men ikke for avansert, og prøv deg ut på en lovlig vegg, hvor du kan stå i fred og ro, uten noia for å bli busta. Så øver du og øver du masse, masse, masse. Du kan også teste ut litt med stenciler (eller sjablonger). Dette er hva jeg selv syntes er mest spennende, og har drevet en del med. Det krever ikke like mye ferdigheter innenfor graffiti, der er det mer kreativitet, ideer, fargevalg og typografikunskaper som gjelder.
offtopic: Tog, du har ikke vært med i en film som handler om dette eller? Mener så bestemt jeg har sett "Tog" bli tagga opp et sted i en film. Med en politi bil på utsiden av coveret.
hmm.. vi kan jo starte med enting Graffiti staves med 2 f'er ikke 2't er
bare bruk kreativitet og tid på og tegne forskjellige tegninger.. istarten kan man bøffe stiler fra andre og oppgradere dem f.eks.. og starte noe eget etterpå blir da lettere pga da kan man konstruktionen!
Kan ikke noe med grafitti, men det er fett som faen! Få innspirasjon av ALL FOS ved og se filmene deres! http://www.youtube.com/profile?user=YTOslo
Sitat av *Joachim*
offtopic: Tog, du har ikke vært med i en film som handler om dette eller? Mener så bestemt jeg har sett "Tog" bli tagga opp et sted i en film. Med en politi bil på utsiden av coveret.
Vis hele sitatet...
Hehe. Sikker på at du ikke mener FOS (fuck oslo sporveier/from outer space), og filmen Grovt Skadeverk? De har et slikt cover...
se noen graffiti filmer. kjøp noen på blackout/Oslo kunstmatriell e.l.
Det er bedre enn de små klippa på internett ;-) Tegn MYE! Hver dag, og mal mye (lovlig) for å lære.
Se etter graffiti hvor enn du er. Dette lærer du mye av :-)
Tegn masse som kenneth sier, massemassemasse... og ikke begynn på toppen, begynn helt enkelt med vanlige blokkbokstaver og så jobber du deg utifra det.
Noen steder man kan kjøpe ''billig'' Spray bokser?
Sitat av PyroGant
Noen steder man kan kjøpe ''billig'' Spray bokser?
Vis hele sitatet...

biltema.

................................
Billig joda, men bra nei. Koster ikke SÅ mye mer på feks Blackout.

Er lite vi kan hjelpe deg med for å bli god, men vi kan tipse om utstyr som er mye av jobben. Åssen du bruker det må du lære deg selv.
Men Dere som kan tagge, jeg lurer på noe.
Åssen går dere rundt med spray bokser ?
i sekken?
det klirrer jo noe forferdelig:O
Jeg har prøvd og legge masse tøy nede i sekken rundt sprayboksen.
det demper mye men ikke alt...
Sitat av PyroGant
Men Dere som kan tagge, jeg lurer på noe.
Åssen går dere rundt med spray bokser ?
i sekken?
det klirrer jo noe forferdelig:O
Jeg har prøvd og legge masse tøy nede i sekken rundt sprayboksen.
det demper mye men ikke alt...
Vis hele sitatet...
Ser ikke det store problemet at dem klirrer?
Det er ikke ulovlig og ha spraybokser på deg, og det finns plasser over alt så og si der du faktisk har lov og male. f.eks. ved oljemuseumet i Stavanger.
tegn hverdag.. ha tålmodighet.. ikke bare bli fort ferdi med en skisse.. bruk timer.. tegn svakt og bruk masse viskelær.. oppgrader mye da blir det fine skisser... ps bruk silencer(magnet under boxen) sånn at kula sitter fast.. da hører du ikkeno..
Eller hvis boksene er relativt fulle vil ikke kula klirre... Når de begynner å bli tomme de bråker
Sitat av PyroGant
Men Dere som kan tagge, jeg lurer på noe.
Åssen går dere rundt med spray bokser ?
i sekken?
det klirrer jo noe forferdelig:O
Jeg har prøvd og legge masse tøy nede i sekken rundt sprayboksen.
det demper mye men ikke alt...
Vis hele sitatet...
Humre!

Vel, du får kjøpt en dings på Blackout som holder magnetkulen i boksen i sjakk. Den koster maks 50 spenn, og kan være verdt det.

Tips er tegn hver eneste dag, skiss, prøv ut nye ting gradvis som du blir bedre. Sett ikke tagen din på boktrekkene dine, da dette kan lett bli koblet mot deg seinere. Hold deg unna politiet og kommunen.
må jeg ha en sterk magnet?
Magnet er vel bare vits i hvis du skal male ulovlig en plass du ikke må bli hørt...
Ja? Finner meg en tunnel eller noe da...
finn deg et privat sted du kan stå så lenge du vill uten å bli sett/hørt, og ikke kjøp cans på biltema!
kjøp heller igjennom graffiti.no eller montanacans.net ikke så mye mere for utrolig mye bedre bokser

siden du ikke har særlig can-controll enda, ville jeg gått for molotows! lowpressure bokser som er lette å bruke!

lag piecer på malte vegger, ubehandlede vegger suger maling! skal du på betong eller murstein, bruk tectyl og sølvspray eneste som ikke blir sugd inn i veggen!

skiss-skiss-skiss-skiss alfa omega for at du skal få en fin flow!

og husk; altid hansker! ikke noe er mere avslørende enn halve piecen på fingerne!
Jeg fårstår ikke åssen dere klarer og få så skarpe kanter=S

Og merket quick funker det bra?
Sist endret av PyroGant; 5. februar 2007 kl. 15:31.
Quick funker ikke bra.. Og det er alt for dyrt.. Du tjener hundremillioner kroner på å kjøpe fra graffiti.no, eller kjøre til Asker å hente dem selv..
Sitat av PyroGant
Jeg fårstår ikke åssen dere klarer og få så skarpe kanter=S

Og merket quick funker det bra?
Vis hele sitatet...
du bruker en såkalt skinny cap for og få tynne og skarpe streker.

sjekk ut hvilke caps som passer best her
▼ ... over en uke senere ... ▼
Husk å rense capsene etter at du er ferdig. (altså bare hold boksen opp ned og spray sånn at de ikke tettes etter å ha blitt brukt en gang.

Som nevnt ikke kjøp cans på biltema. xplosif i stvg, blackout i oslo osv.

Øv! Som nevnt skiss mye.

Bruk hansker (tannlege hansker etc) sånn at du ikke får maling på hendene. Legg gjerne igjen sekken en godt gjemt plass ute når du skal hjem, hansken en annen plass. På den måten slipper du mye stress om du skulle bli stoppet på vei hjem.

Ligg unna hovedveiene når du er på vei fra plass til plass med sekk på ryggen. Dette ser mistenkelig ut og mange som f.eks drosjer ringer politiet.

Og til slutt; ikke gå ut med altfor mange, som står og synger og roper mens dere holder på. Graff er ulovlig og kan bli veldig dyrt om du blir tatt. De har egne folk som går rundt og tar bilder av tagging osv slik at hvis du blir tatt kan de plutselig slenge frem en hel bok av verkene dine. Bilder selv er kjekt, men ikke, selv i dine egne album, ha bilder av at du eller dine venner lager som viser fjes etc. Ikke kjekt om du blir tatt.
Registrer deg på www.graffiti.no > forum...
les masse der.
skiss masse.
tægg masse.
Berre som ein liten avstikker:

Er ivrig tegner men har berre laga ein char med cans. Opplevde at eg var følelseslaus i tuppen av peikefingeren i nesten ein og ein halv mnd. etterpå (og mangler framleis litt følelse enda etter 6 mnd.)

Vanlig greie for noobs som presser for hardt eller?
Oh, de folka på youtube virka jo pro. Har selv ingen erfaring med graffiti.
Er disse folka veldig gode taggere, blandt norges beste? var fett med den sølvfargen da.
forresten, er det stort tagge-miljø i oslo, mange politisaker som dukker opp ved ulovlig tagging?
Sitat av tokjomo
Oh, de folka på youtube virka jo pro. Har selv ingen erfaring med graffiti.
Er disse folka veldig gode taggere, blandt norges beste? var fett med den sølvfargen da.
forresten, er det stort tagge-miljø i oslo, mange politisaker som dukker opp ved ulovlig tagging?
Vis hele sitatet...
Ja, de er jævlig pro. De er vel blant de beste i Norge ut ifra hva jeg tror! Politisaker om ulovlig tagging dukker jo opp uannsett hvor det er, så om det er ekstra mange i Oslo sier vel seg selv i og med at det er Norges største by.

Har hørt det er de som driver Oslo kunstmatriell, noen som vet om det stemmer?
Sitat av tokjomo
Oh, de folka på youtube virka jo pro. Har selv ingen erfaring med graffiti.
Er disse folka veldig gode taggere, blandt norges beste? var fett med den sølvfargen da.
forresten, er det stort tagge-miljø i oslo, mange politisaker som dukker opp ved ulovlig tagging?
Vis hele sitatet...
ALL og FOS er vel noen av de mest aktive krewene i Norge.
Men de picene og throwupsene jeg har sett av ALL og FOS er bra. men ikke best.
men creds skal dem faen meg ha! og lage en 4minutters pice som ser bra ut er skills.
Dem som maler vongner i miljøe blir sett opp til for å si det slik.

NSB tar bilder av alt hærverken som blir begått.. og blir du tatt prøver dem og gi deg skylda for picer du ikke har laga også.. til og med små singnaturer.

Graffiti miljø i oslo er vel ganske stort. vet ikke så mye om det, siden jeg er fra stvg.
Men kom dere inn på www.GRAFFITI.no og les. dere lærer masse der!

Og til deg som har vondt i fingen hehe: det er vel ganske normalt og trykke litt hardt og bli sliten. men 6mnd etter på? det er lenge det...

skal si deg at når det er 10minus ute. og du står og maler en vegg, DA ER DET FAEN KALDT! anbefales og kjøpe billige hansker på KIWI og ta noen gummihansker over der igjen.

Happy Painting!
Creds til ALL og FOS OG ALLE SOM DRIVER MED GRAFFITI! STÅ PÅ!
Trådstarter
18 0
Men funker det å kjøpe cans på biltema, europris, osv. bare for å trene can controllen min, og for å få litt feelingen av å bruke en spraybox?
Skal du bombe et train ell?
Cans på biltema europris koster vel sånn ca like mye som cans fra xplsosif, kunstmatriell osv.
Så dropp europris er nok tingen.

FOS og ALL crew er ikke av de beste i oslo. Men er vel de som produsere mest, i hvertfall når den filmen kom ut.
Er den del picer som kommer opp i oslo naturlig nok. Men alt er ikke like bra self. Er mange kidz ute som prøver seg, men hvis de holder på så får de nok skilz en gang de også.
Skiss jævlig mye, en graffiti artist som jeg intervjuet i mitt årsprosjekt om hiphop sa at man hvertfall burde skisse ca ett år før man prøver seg på en vegg. Hvis man går rett over til en vegg er det utrolig stor sjanse for at det kommer til å se utrolig dårlig ut osv. Selvfølgelig, man må jo få øvd inn forskjellige greier med boksen, stabilitet, trykk, avstand og alt det der men det viktigste er å ha en god ide som kanksje ikke er så veldig avansert i starten. Det beste er å finne seg en litt gjemt vegg elns der du kan holde på så mye du vil uten å bli avbrutt. Å gå ut i gatene og male uten å ha noen skills i det hele tatt er bortkastet maling og toystempelet er allerede forbundet med navnet du har valgt. Mange starter å skisse etter en 2-3 mnd også, men tenk før du gjør greine ditt, ha respekt for veggen ^^
Jeg anbefaler deg å kanskje joine ett graffiti forum som f.eks. bombingscience.com, graffitispot.com/forum eller noe lignende og delta i skisse battles for å forbedre deg Der kan du også få masse tips av folk som har vært med i gamet lenge, har selv gjort dette. Husk å ta all negativ og positiv kritikk med deg og tenk på det folk har sagt.
Hansker og maske er utrolig viktig hvis du har tenkt på holde på lenge, hvorfor? fordi: Når du sprayer med en kanne legger deg seg ofte ett lag på bakken, tenk deg det i lungene dine. Det setter seg også på hender og hud som kan skaffe deg alvorlige problemer etterhvert. Det er veldig farlig å innhalere disse stoffene, ett eller annet for øynene er også å anbefale. Samtidig som du må passe deg for fiendtlige writere, snut og andre ting er det også viktig å passe seg for dette! Writere har opplevd muskel spasmer, problemer med lunge og nyrer, miste håret tidlig osv. Det står som regel en slik warning utenfor de fleste kanner, også utenfor visse tusjer.
Se på graffiti videor osv og se hvordan de går frem når de maler. F.eks. tar de ikke outlinen først, men fillin osv. En annen gode ide er også å lære seg litt historie osv, kjekt det. Men skiss hele tiden, kjøp deg en liten skissebok elns så kan du skisse på toget, bussen, hos kjedelige kamerater osv.
En viktig ting: IKKE gå rundt og si at du driver med graffiti, aldri si graffiti navnet ditt til flere enn nødvendig. Du aner ikke hvor mange folk som kan dolke deg i ryggen eller sladre på deg hvis de selv er i trøbbel med politiet! Hold iallefall navnet ditt så hemmelig som mulig for å unngå trøbbel med politiet.
Håper det her hjalp deg litt, og ALDRI stjel en annen sin stil. Originalitet er viktig!
Sist endret av Tensor; 19. februar 2007 kl. 14:28.
▼ ... noen uker senere ... ▼
bare lurte på en ting, hvilken stærrelse ska jeg ha på Silencer'en? http://www.kunstmateriell.no/product_info.php?products_id=396{3}1324&osCsid=6a57a08f0a015 1fbc919411ad29df27f
Sitat av piratkopiering
Hehe. Vanskelig å forstå hva du lurer på. Driver selv med graffiti, men føler det er vanskelig å hjelpe deg. Start ihvertfall med å skisse litt, skisse litt, skisse litt, og så kan du skisse jævlig masse. Etter det kan du gå å kjøpe deg noen cans, f.eks. på Oslo Kunstmateriell, hvis du bor i Oslo eller nærheten. Ikke kjøp kanner fra Max 20, Europris el.l. Det suger, og malingen vil renne etc. Så starter du enkelt med kannene å spraye litt på en lovlig vegg. Start med streker, buer, og finn avstander som fungerer. Finn ut hvor raskt du må bevege kannen for at det ikke skal renne osv. Test etterhvert forskjellige dyser, og legg merke til hvordan de fungerer. Så kan du lage en veldig enkel skisse, bestemme litt farger etc. men ikke for avansert, og prøv deg ut på en lovlig vegg, hvor du kan stå i fred og ro, uten noia for å bli busta. Så øver du og øver du masse, masse, masse. Du kan også teste ut litt med stenciler (eller sjablonger). Dette er hva jeg selv syntes er mest spennende, og har drevet en del med. Det krever ikke like mye ferdigheter innenfor graffiti, der er det mer kreativitet, ideer, fargevalg og typografikunskaper som gjelder.
Vis hele sitatet...
Har de lovlige vegger i Oslo? Trodde de nektet det på grunn av nulltolleransen...
Har hvertfall lovlige vegger på haus, andre steder vet eg ikke om. Men sikkert noen fra Oslo - området som vet om flere steder.
Gamlebyen er det lovlige vegger. (var ihvertfall)
Digital nomade
trippy's Avatar
Tog er vel med i Dk crew hvis jeg ikke tar helt feil?

Driver sjøl med graff, men mere med bombing/tagging hvis du vil kalle det det
Throwies osså videre....... Tegn jævla mye, se masse graff filmer,Blader, osv. Se på masse andre gjør, men ikke bite/ta stilen dems. Prøv og lage din egen stil. TEGN TEGN TEGN......
Sist endret av trippy; 20. mars 2007 kl. 16:57.
Sitat av Cheezy
Har hvertfall lovlige vegger på haus, andre steder vet eg ikke om. Men sikkert noen fra Oslo - området som vet om flere steder.
Vis hele sitatet...
Ja, og nå har ombygginga av de okkuperte husene begynt, så når det er ferdig blir det nok mange flere vegger både på haus, 40 og 42 som trenger pynt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har sett masse steder der det står FOS. Hva betyr det egentlig?
Sitat av Latterkongen
Har sett masse steder der det står FOS. Hva betyr det egentlig?
Vis hele sitatet...
Back in the days sto det for "Fuck Oslo Sporveier"

har fått med meg at noen har andre navn på FOS men det er ihvertfall det som var orginalt
Sitat av Boogyman
Back in the days sto det for "Fuck Oslo Sporveier"

har fått med meg at noen har andre navn på FOS men det er ihvertfall det som var orginalt
Vis hele sitatet...
Det er riktig. Men noen har sagt at det betyr "from other space", men jeg vil tørre å påstå at det fortsatt er det førstnevnte. Det står til og med på coveret til Grovt Skadeverk filmen.
jaja, sånn går det når no-skilz skal si hva FOS betyr

fuck oslo sporveier er jo et fett navn da!


husker du hva KMA står for ell, husker ikke..
Sitat av Mister_Kenneth
Det er riktig. Men noen har sagt at det betyr "from other space", men jeg vil tørre å påstå at det fortsatt er det førstnevnte. Det står til og med på coveret til Grovt Skadeverk filmen.
Vis hele sitatet...
Det betyr begge deler da... Veldig vanlig at crewnavn har en norsk og en engelsk betydining...
Sitat av Boogyman
husker du hva KMA står for ell, husker ikke..
Vis hele sitatet...

Kiss My Ass = KMA. Men igjen har jeg også hørt Kill many americans.

Edit: Men det første er det kuleste
Sist endret av 3RD; 1. april 2007 kl. 00:56.
Btw: en annen ting som er greit med å bruke hansker er jo at politiet ikke kan deg på fingeravtrykkene...
1. Skaff deg cans,
2. brushes, til cans'a
3. tegneblokk,
4. blyant.

Start og tegn, så er det bare å more seg ute i gatene. (: