Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3923
Hei, er student nå og vurderer hvilket parti som er best å stemme på for en student? Planlegger og være student i 3-5 år så håper å få noe goder etter valget. Har prøvd å sett på hvert parti, men syns ikke det står så alt for mye om akkurat dette på hvert parti. Er sikker noen her som sitter med gode kunnskaper om dette. Hadde vært fint om noen hadde nevnt parti som går til fordel for studentene i forhold til idag, nevn gjerne flere og hvilken fordeler de gir. Har alltid fått gode svar og forklaringer her på freak, så håper på det nå også. Takk.
Du har ikke vurdert å heller stemme på det partiet som du tror vil være det beste for landet og folket i henhold til dine grunnleggende verdier, fremfor å stemme på det som vil gi deg mest personlige goder i en kort periode av livet?
Sist endret av mentalmelt; 4. august 2017 kl. 19:04.
hoyhoy
Trådstarter
Det er det grunnleggende jeg ser på såklart. Men viss partiene har fordeler for studenter så vil jeg også ta med disse inn vurdering min. Kommer ikke til å velge det partiet som mest fordeler for studenten viss resten i partiet bare er "tull".
Håper dette ga mening mentalmelt �� å takk for svar!
skjønner tegningen

men syntes du ikke studenter har nok goder fra før, egentlig?
uansett ville du ikke merket mye forskjellen uansett, tror ikke et parti hadde snudd om på studenttilværelsen iløpet av tiden sin på tronen.

vet ikke svaret på det du egentlig spør om, sorry
AP vil la studenter bo veldig rimelig i boliger tilknyttet eldresentere, i bytte mot at de bruker 30 timer i måneden på å sosialisere med de eldre. Frp hevder imidlertid at AP har stjålet denne ideen fra dem. Det kan man jo krangle om, men det er ihvertfall AP som vil gjøre noe med det nå.

Det er vel snakk om et prøveprosjekt i første omgang.
Sist endret av mentalmelt; 4. august 2017 kl. 21:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du har ikke vurdert å heller stemme på det partiet som du tror vil være det beste for landet og folket i henhold til dine grunnleggende verdier, fremfor å stemme på det som vil gi deg mest personlige goder i en kort periode av livet?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal vi begrense studenters problemer til noe vi forholder oss til en kort periode i livet? Andelen studenter er stadig stigende og gjelder dermed en større andel av befolkning hvert år om som går - er det da bare en korttidsinvestering å bry seg om hvordan de har det? Studenter har sakket akterut relativt konsumprisindeksen siden 70-tallet, og stadig flere i Norge er studenter. Man kan selv tjene på det noen få år, det er helt korrekt, men det at man går mot et samfunn der utdannelse krever støtte hjemmefra er noe som bør bekymre samtlige i det norske samfunn.

Det er å flytte seg fra et merittbasert samfunn mot et arvbasert samfunn, og det er noe vi alle bør ta ekstremt seriøst. Dersom utviklingen fortsetter vil det ikke bare være boligkjøp som er avhengig av arven din, men også utdannelsen din, noe som går kraftig utover oss alle når vi blir pensjonister og vi har utdannet en gjeng basert på at foreldrene var flinke, uten å se på neste generasjons evner. Jeg er åpenbart noe hyperbolsk og prøver ikke å si du påstår dette mentalmelt, men retningen vi har på studentstøtte er mye viktigere enn de fleste tror etter min mening.
Sist endret av Xasma; 21. august 2017 kl. 18:49.
Dette beskriver dagens trend veldig godt: "Jeg stemmer det partiet som gir meg det beste de to neste sekundene". Dette drar oss bare nærmere og nærmere USA, og dette er langt i fra den solidariske tenkingen som bygde landet etter krigen.
Politikk er ikke solidarisk, det er å lyve nok til at flertallet lar seg sitte på makten i nye fire år.
Sist endret av SkyMarshal; 21. august 2017 kl. 21:40.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvorfor skal vi begrense studenters problemer til noe vi forholder oss til en kort periode i livet? Andelen studenter er stadig stigende og gjelder dermed en større andel av befolkning hvert år om som går - er det da bare en korttidsinvestering å bry seg om hvordan de har det? Studenter har sakket akterut relativt konsumprisindeksen siden 70-tallet, og stadig flere i Norge er studenter. Man kan selv tjene på det noen få år, det er helt korrekt, men det at man går mot et samfunn der utdannelse krever støtte hjemmefra er noe som bør bekymre samtlige i det norske samfunn.

Det er å flytte seg fra et merittbasert samfunn mot et arvbasert samfunn, og det er noe vi alle bør ta ekstremt seriøst. Dersom utviklingen fortsetter vil det ikke bare være boligkjøp som er avhengig av arven din, men også utdannelsen din, noe som går kraftig utover oss alle når vi blir pensjonister og vi har utdannet en gjeng basert på at foreldrene var flinke, uten å se på neste generasjons evner. Jeg er åpenbart noe hyperbolsk og prøver ikke å si du påstår dette mentalmelt, men retningen vi har på studentstøtte er mye viktigere enn de fleste tror etter min mening.
Vis hele sitatet...
Posten du siterer sier vel ikke noe av dette? Er det ikke logisk at studentene hører inn under folk og land?
Sitat av robhol Vis innlegg
Posten du siterer sier vel ikke noe av dette? Er det ikke logisk at studentene hører inn under folk og land?
Vis hele sitatet...
Ja, og posten min påpeker at de er en stor og viktige gruppe for nå- og fremtid. Trådstarter starter med å stemme for korttidsperspektivet, mentaltmelt svarer på dette, og jeg prøver å nyansere det med å si at det faktisk ikke er korttenkt - dagens studenter er fremtidens arbeidere siden alle krever en master i noe for å få en jobb.