Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvordan bør NRK finansieres
Behold ordningen med lisens 47 34,56%
Finansier over statsbudsjett med en økt skatt 49 36,03%
Legg ned NRK 40 29,41%
Stemmegivere: 136. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  46 8127
Inspirert av en tråd som nettopp var innom førstesiden kom jeg igjen til å tenke over dette med NRK lisens. Det er en del feiloppfatninger angående hvorfor man betaler denne. Eller det vil si, de grunnene man opprinnelig hadde er avleggs, men praksisen har ikke blitt endret.

Historie om kringkastingsavgiften[rediger | rediger kilde]
I Norge ble kringkastingsavgiften for radioapparater innført i 1924. Avgiften på 20 kr ble betalt til Telegrafverket, og ble fordelt til kringkastingsselskapene (fra 1933 NRK) (80 % i alt) og Telegrafstyret (20 %). Etter 2. verdenskrig fikk NRK ansvaret for innkreving av avgiften.

Da prøvesendinger med fjernsyn ble startet i 1957, ble det innført en ekstra avgift for TV-apparater (TV-lisens). Radio-lisensen ble avskaffet i 1976, og fra og med 1977 har kringkastingsavgiften blitt innkrevd i form av avgiften (lisensen) på TV-apparater. Siden 1968 har TV-lisensen blitt innkrevd pr. husstand, og ikke pr. TV-apparat. I perioden 1970 til 1997 var det lavere lisens for dem som hadde sort-hvitt TV. Denne ordningen ble avskaffet fra 1998.[6]
Vis hele sitatet...
(skamløst sakset fra wikipedia)

Det stemmer at man betaler for muligheten til å ta imot signaler - eie mottakerutstyr. Dette er vel og merke ikke bare for å være dritt mot de som ønsker å eie en TV. Avgiften finansierer allmennkringkasting. Formålet er å ha en uavhengig kanal som motpol til kommersielle krefter. Som resultat er NRK det eneste mediehus i Norge med mandat om å være objektiv i f.eks politiske saker. Jeg mener dette er en viktig funksjon i samfunnet. Jeg ser forøvrig aldri NRK på TV. Jeg leser dog nettavisen ofte og benytter meg av strømmetjenestene på nett. Dette betyr at for meg så slipper jeg unna med å betale selv om jeg konsumerer innholdet.

Jeg mener derfor at siden dette er en viktig samfunnsfunksjon så bør dette tas over statsbudsjettet. Å gå dør til dør å snike hos folk er en håpløs måte å drive inn penger på. Det må da unektelig være noen kroner å spare i å legge ned lisenskontoret i tillegg. Dette kan selvsagt innebære en liten økning i skatt.

Hva mener dere? Betale over statsbudsjett? Opprettholde dagens ordning? Legge ned hele dritten?

TL;dr: NRK er viktig for samfunnet bør. Bør man legge lisensen over på statsbudsjettet og øke skatten? Eller bør man legge ned NRK?
Ulempen med å ta det over statsbudsjettet, er at det kan slå negativt ut for NRKs politiske uavhengighet.

Selv tenker jeg på lisensen som en avgift som påføres samtlige husstander i landet, hvor man kan få fritak dersom man ikke har utstyr som gjør det mulig å ta inn NRK TV. Og man velger å opprettholde NRK for å ha en kommersielt uavhengig kultur- og nyhetstilbyder som motvekt til de kommersielle, noe som i min mening er like positivt som å ha kommersielle kanaler som motvekt til den statlig drevne kanalen. Selv har jeg TV uten utstyr for å ta inn NRK, men betaler lisensen likevel, uten at det plager meg nevneverdig.
Jeg mener NRK lisens bør enten legges ned eller drives privat slik TV2 at man kan velge bort NRK.

Hvis man betaler NRK lisens over skatteseddelen så er det urettferdig for de som ikke har NRK som tvkanal.
Problemet GET\Canaldigital kunder uansett blir pålagt å ha TV (Leveringsplikt) for de som ikke kan bruke mobilt bredbånd eller VDSL har ingen alternativer uten om fiber fra altibox som ferreste får.

Så jeg mener de må selge slik som TV2 og Tvnorge, da kunder kan droppe å tegne avtale med NRK.

Problemet er da NRK sine sider må man logge inn for å kunne bruke og man får kundenr + passord for å bruke tjenesten det vil koste NRK en del penger.
Sist endret av lmh1; 5. februar 2016 kl. 08:39.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Ulempen med å ta det over statsbudsjettet, er at det kan slå negativt ut for NRKs politiske uavhengighet.

Selv tenker jeg på lisensen som en avgift som påføres samtlige husstander i landet, hvor man kan få fritak dersom man ikke har utstyr som gjør det mulig å ta inn NRK TV. Og man velger å opprettholde NRK for å ha en kommersielt uavhengig kultur- og nyhetstilbyder som motvekt til de kommersielle, noe som i min mening er like positivt som å ha kommersielle kanaler som motvekt til den statlig drevne kanalen. Selv har jeg TV uten utstyr for å ta inn NRK, men betaler lisensen likevel, uten at det plager meg nevneverdig.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg vil ta det over statsbudsjettet er nettopp fordi lisensen bommer slik den innkreves idag. Jeg konsumerer rimelig mye NRK innhold. Jeg eier dog ikke TV så betaler heller ikke lisens. Dette tror jeg blir mer og mer vanlig. Jeg kan fint se for meg at det snart selges monitorer i 40 tommer og opp, helt uten mottakerutstyr. Og jeg ser heller ikke for meg at det blir noe bedre av å lisensierer ruteren.

Sitat av lmh1 Vis innlegg
Jeg mener NRK lisens bør enten legges ned eller drives privat slik TV2 at man kan velge bort NRK.

Hvis man betaler NRK lisens over skatteseddelen så er det urettferdig for de som ikke har NRK som tvkanal.
Problemet GET\Canaldigital kunder uansett blir pålagt å ha TV (Leveringsplikt) for de som ikke kan bruke mobilt bredbånd eller VDSL har ingen alternativer uten om fiber fra altibox som ferreste får.

Så jeg mener de må selge slik som TV2 og Tvnorge, da kunder kan droppe å tegne avtale med NRK.

Problemet er da NRK sine sider må man logge inn for å kunne bruke og man får kundenr + passord for å bruke tjenesten det vil koste NRK en del penger.
Vis hele sitatet...
Men du mener da altså at å ha en motvekt til kommersielle aktører ikke er nødvendig? I USA eier 6 selskaper 90% av all media. Det er veldig mye makt i å styre disse. Og jeg er ikke sikker på at rike bør gjøre dette. Når det blir stadig vanligere at styrtrike også blir presidenter øker sjansen for rolleblanding. Man har allerede hatt Berlusconi (mediemogul) i Italia.
Sist endret av murloc; 5. februar 2016 kl. 08:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Problemet med mitt forslag er NRK risikerer å bli lagt ned eller dyrere for de som betaler og vil ha NRK som tvkanal.
For meg er NRK påtvunget kanal, samme med høye bredbåndpriser.

Skulle gjerne snakket om koblingsalg eller opprettet tråd på det på freak, men vet freak.no sletter trådene jeg lager derfor lar jeg det være de har slettet 4 tråder jeg har opprettet før.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Hvis man betaler NRK lisens over skatteseddelen så er det urettferdig for de som ikke har NRK som tvkanal.
Vis hele sitatet...
Alle har NRK som tv-kanal. Inkludert veldig mange som ikkje betaler lisens. Den er tilgjengeleg over satelitt, DVB, kabelnett og IP.

Viare så er tvungen finansiering ein av grunnane til å ha ein almennkringkastar, som er forplikta til å ha eit breiddetilbod. T.d. er NRK, i byte mot lisensen, pålagt å lage t.d. samiske sendingar, som neppe vil vere kommersielt lønnsomt. Ei frivillig finansiering vil gjere det langt vanskelegare å oppnå.

NRK har eit breiddetilbod, men program som ligg trygt inne som dei mest sette - og smale program som samlar ei lita gruppe foran skjermen. Dei er ikkje avhengige av å vurdere komersiell verdi på produksjoner på samme måte som kommersielle kringkastarar.

Det sagt så er det på ingen måte galt å vere imot ein offentleg finansiert almennkringkastar, men det er litt viktig å forstå motivasjonen for å ha det.
Sist endret av vidarlo; 5. februar 2016 kl. 08:51.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Ulempen med å ta det over statsbudsjettet, er at det kan slå negativt ut for NRKs politiske uavhengighet.
Vis hele sitatet...
Glemte å ta for meg det kanskje viktigste poenget ditt.

Allerede idag kan jo politikere øke eller senke lisensen. Hva er forskjellen på bevilgning over statsbudsjett i den sammenheng?
Det sagt så er det på ingen måte galt å vere imot ein offentleg finansiert almennkringkastar, men det er litt viktig å forstå motivasjonen for å ha det.
Vis hele sitatet...
For meg virker ut som NRK faller mest i smak for eldre eller utviklingshemmet personer f.eks de med svak hørsel.
Eneste som kanskje er verdt å se på NRK er Anno samt Newton, og NRK nyhetene. Altså et lite marked syns jeg.
Sist endret av lmh1; 5. februar 2016 kl. 08:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
For meg virker ut som NRK faller mest i smak for eldre eller utviklingshemmet personer f.eks de med svak hørsel.
Eneste som kanskje er verdt å se på NRK er Anno samt Newton, og NRK nyhetene. Altså et lite marked syns jeg.
Vis hele sitatet...
I så fall er det påfallande at NRK er suverent størst TV-kanal:
NRK1 var største kanal i uke 4 med 35,8 % av den totale seertiden blant
personer over 12 år i nasjonalt univers. Deretter følger TV2 med 15,6 %
TVNORGE: 7,4 % TV3: 4,9 % Discovery: 1,1 %.
Vis hele sitatet...
http://www.tns-gallup.no/document-fi...ntentFile-File

Dei vinn og hands down i gruppa 15-49, sjølv om dei der ikkje har dobbelt så stor andel som nestemann.

Vi kan altså konkludere med at kva du synst ikkje stemmer med terrenget.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av lmh1 Vis innlegg
For meg virker ut som NRK faller mest i smak for eldre eller utviklingshemmet personer f.eks de med svak hørsel.
Eneste som kanskje er verdt å se på NRK er Anno samt Newton, og NRK nyhetene. Altså et lite marked syns jeg.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Ikke om man skal tro undersøkelsen fra 2015 av TNS gallupp. 3/4 mener NRK gir valuta for pengene. Dagbladet
Jeg er absolutt for å beholde NRK, men jeg syntes det er noe feil slik de driver.

De krever inn lisenspenger, som øker i takt med at de fortsetter å utvide tilbudet og oppretter flere kanaler, samtidig som i de senere år har begynt med reklame på kanalene.

Lisenspengene burde gått til den ene og opprinnelige kanalen, og vært vært justert etter å finansiere den ene kanalen, om de derimøt ønsker å drive flere kanaler, kan det jo være rom for dette, men da burde disse finansieres på annet måte, på separert budsjett, via f.eks reklameinntekter.

Finansiering av denne ene kanalen kan da enten gjøres via økte skatteinntekter, eller lisenspenger.
Dersom det gjøres via lisenspenger slik som i dag, bør reglene oppdateres, og for min egen del hadde det ikke gjort noe om de hadde valgt å legge den på alle som har mottakerutstyr og/eller internettilgang, så lenge det er den ene kanalen det er snakk om.
Sitat av murloc Vis innlegg
Allerede idag kan jo politikere øke eller senke lisensen. Hva er forskjellen på bevilgning over statsbudsjett i den sammenheng?
Vis hele sitatet...
Klart, politikerne kan legge ned hele NRK også om de vil det, så helt uavhengige vil de aldri være. Men slik det er nå vedtas lisenssummen av Stortinget som et eget vedtak. Dette vedtaket påvirker ikke andre budsjetter. Om man i stedet baker dette inn i statsbudsjettet, vil det være en liten del av et stort budsjett og må konkurrere med andre utgiftsposter. For å sitere Menons rapport "Analyse av modeller for finansiering av NRK AS": "Generelt viser internasjonal litteratur og andre lands utredninger at allmennkringkastere er mest beskyttet mot uønsket politisk innflytelse hvis inntektene holdes utenom ordinær budsjettbehandling i nasjonalforsamlingen."

Men de sier riktignok også at "[u]tredningen viser at den politiske og økonomiske uavhengigheten ved dagens løsning trolig også kan ivaretas gjennom de andre modellene, men at finansieringsmodeller som øremerker inntekter direkte til NRK er de mest robuste modellene for å sikre NRKs uavhengighet."
Du mangler Finansier over statsbudsjett uten en økt skatt. Pengene kan de hente fra andre steder. Noe kan de f.eks ta fra den også reklamefinansierte kanalen TV2.
Jeg synes dagens ordning med NRK er en fin måte å løse det på.

Vi får en, som jeg ser det, en politisk uavhengig allmennkringkaster som er pålitelig. De er der det skjer, også ute i distriktet - i mye større grad enn TV2. Distriktsnyheter på radio f.eks - hver time! I tillegg har de et bredt spekter av programmer, produksjoner og sendinger som antakelig ikke har blitt produsert om penga har rådd. Det meste av (det egenproduserte) innholdet er også tilgjengelig - gratis - via NRK app og NRK.no.

Dessuten slipper jeg å bli proppet full av TV-reklame som hvilket mobilabbonement som er billigst og hvilken shampo som gir mest minst flass..

Reklamefinansierte kanaler gir mye god underholdning og bra TV, de også. Men ikke i like stor grad - og det er mye mer rettet innhold for å øke seertall og for å øke reklameinntektene.

Kort sagt synes jeg NRK leverer mye bra - og jeg er villig til å betale for det.
NRK har nok en viktig rolle, dog litt surt med lisensbetalingen fordi regninga alltid dukker opp litt plutselig, men det sikrer kanalen uavhengighet.
Synes NRK sender veldig mye bra jeg, samt mye jeg ikke ser på. Men hvordan kanal gjør ikke det?
Behold NRK sir jeg, ikke akkurat vanskelig å slippe unna NRK lisensen.
Er egentlig i mot tvang og for frihet til å velge selv.. men NRK står bak såpass mye bra og uten lisenspenger tror jeg NRK ville tapt seg betraktelig.. vi trenger Nrk
Når ble NRK mer politisk uavhengig enn feks tv2? Jeg ønsker å minne om at vi siden krigens dager har hatt 9 kringkastingssjefer i NRK, 7 av dem har vært aktive medlemmer i Arbeiderpartiet, noen også kjente Arbeiderparti politikere.

Hvis man ser på NRK som organisasjon blir tallene enda mer graverende. Store deler av ledelsesstrukturen har vært besatt at personer med tilknytning til, eller bakgrunn fra Arbeiderpartiet. Dette er forøvrig en trend som også går igjen i andre store statlige bedrifter som feks Telenor og Statoil.

Det kan virke som om det er litt lettere for å havne i maktposisjon hvis man har en partibok med rose på å skilte med..
Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Når ble NRK mer politisk uavhengig enn feks tv2?
Vis hele sitatet...
Det er da ingen som har sagt det. NRK er mer kommersielt uavhengige enn for eksempel TV2, og man ønsker å gjennomføre de økonomiske tildelingene til NRK på en måte som gjør dem mest mulig politisk uavhengige innenfor de premissene som foreligger.
Jeg syns det burde gå an å velge vekk kanalen, om man har et tv-abonnement.
Jeg er lei av å måtte betale et par tusen kroner i året, siden jeg aldri har hatt et tv-abonnement, og bruker kun tv'en min til PS4/som PC-skjerm. Synes det er urettferdig at de skal ha penger bare fordi jeg eier en jævla tv.
Sist endret av Juliaan; 8. februar 2016 kl. 04:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Jeg syns det burde gå an å velge vekk kanalen, om man har et tv-abonnement.
Jeg er lei av å måtte betale et par tusen kroner i året, siden jeg aldri har hatt et tv-abonnement, og bruker kun tv'en min til PS4/som PC-skjerm. Synes det er urettferdig at de skal ha penger bare fordi jeg eier en jævla tv.
Vis hele sitatet...
Det er din eigen feil at du ikkje får til å plombere den. Ta den med til ein radioforhandler, plomber og send inn kvittering. Plombering koster stortsett 500-1000,- så du går ikkje i minus på det. Om du bur i rimeleg avstand av radioforhandler så kan du få dei til å komme til deg og, mot eit par hundrelapper ekstra.
hvorfor skal jeg som ikke mottar TV kanaler betale i form av økt skatt?
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
hvorfor skal jeg som ikke mottar TV kanaler betale i form av økt skatt?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal folk som ikke har bil betale for vegvesenet? Hvorfor skal folk som ikke har barn betale for skoler? Hvorfor skal ikke-religiøse betale for religionstilskudd?

Det er slik spleiselaget fungerer, folk betaler for samfunnet som helhet, ikke bare delene de bruker. Pengene blir fordelt i statsbudsjettet, hvilken krone som kommer fra hvem er ikke viktig. Av denne grunn er jeg prinsipielt for at NRK skal finansieres fra statsbudsjettet.

Det er hvertfall slikt system vi har i dag, om det er et optimalt system eller ikke er en annen sak. Hvis NRK skal finansieres separat er det mange andre ting som også bør finansieres slik, som tas fra statskassen i dag. Det er inkonsekvent.
Sist endret av Grix; 8. februar 2016 kl. 10:18.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er da ingen som har sagt det. NRK er mer kommersielt uavhengige enn for eksempel TV2, og man ønsker å gjennomføre de økonomiske tildelingene til NRK på en måte som gjør dem mest mulig politisk uavhengige innenfor de premissene som foreligger.
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker NRK-plakaten så er målet både politisk og kommersiell nøytralitet. Om dette oppnås i alle tilfeller kan vel diskuteres. Men de har som oppgave å være nøytrale i det minste. Men journalister som andre har egne meninger og vil til en viss grad farges av det.

Andre medier som f.eks nasjonale aviser streber vel forsåvidt også etter nøytralitet, i det minste til en viss grad. Men de kommenterer f.eks ofte politikk på lederplass. Det kan man ikke klandre dem for. Man ser jo f.eks ikke at klassekampen kritiseres for å være en rød avis. De fleste aviser meg bekjent ble vel startet som politiske medier. Og det er helt greit! Poenget med NRK er jo at man har et medie som er nettopp nøytralt.

Ikke relevant til sitatet så ser at jeg kanskje burde vært klarere i åpningsinnlegget. Det er ikke så interessant å diskutere hvorvidt vi ønsker å beholde NRK eller ikke. Det var meningen å ta debatten med premisset om at NRK utfyller en nødvendig samfunnsoppgave. Og med det premisset, hvordan best finansiere dette tilbudet.
Sitat av murloc Vis innlegg
Slik jeg tolker NRK-plakaten så er målet både politisk og kommersiell nøytralitet. Om dette oppnås i alle tilfeller kan vel diskuteres. Men de har som oppgave å være nøytrale i det minste. Men journalister som andre har egne meninger og vil til en viss grad farges av det.

Andre medier som f.eks nasjonale aviser streber vel forsåvidt også etter nøytralitet, i det minste til en viss grad. Men de kommenterer f.eks ofte politikk på lederplass. Det kan man ikke klandre dem for. Man ser jo f.eks ikke at klassekampen kritiseres for å være en rød avis. De fleste aviser meg bekjent ble vel startet som politiske medier. Og det er helt greit! Poenget med NRK er jo at man har et medie som er nettopp nøytralt.
Vis hele sitatet...
Men så er det jo også forskjell på nøytralitet og uavhengighet. Det vil være upassende av NRK å være noe annet enn politisk nøytrale også, men et nyhetsmediums politiske uavhengighet består først og fremst av at de ikke skal føle seg presset av eksterne politiske aktører til å vinkle nyhetsdekningen på bestemte måter – i NRKs tilfelle da gjerne til regjeringspartienes fordel. At Klassekampen har en klar politisk oppfatning i bunn forhindrer dem ikke fra å være politisk uavhengige.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Men så er det jo også forskjell på nøytralitet og uavhengighet. Det vil være upassende av NRK å være noe annet enn politisk nøytrale også, men et nyhetsmediums politiske uavhengighet består først og fremst av at de ikke skal føle seg presset av eksterne politiske aktører til å vinkle nyhetsdekningen på bestemte måter – i NRKs tilfelle da gjerne til regjeringspartienes fordel. At Klassekampen har en klar politisk oppfatning i bunn forhindrer dem ikke fra å være politisk uavhengige.
Vis hele sitatet...
Ja du har rett i det. Der er et en viktig distinksjon.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvorfor skal folk som ikke har bil betale for vegvesenet? Hvorfor skal folk som ikke har barn betale for skoler? Hvorfor skal ikke-religiøse betale for religionstilskudd?
.
Vis hele sitatet...
Altså, TV er ren og skjær underholdning. Kan ikke sammenlignes med for eksempel å ikke ha bil og være med å betale skatt hvor noe går til vegvesen. Selv om han ikke eier bil selv har man kanskje lyst til at en ambulanse skal kunne kjøre på vei osv. Dessuten er mye av finansiering via bomring og årsavgift i tillegg til kommunale tilskudd.

Og helt enig hvorfor skal ikke-religiøse betale for religinstilskudd?

Selv mener jeg tiden er moden for å avvikle hele lisensordningen. De som ser på kan betale, det er rettferdig.

Sitat av murloc Vis innlegg
Slik jeg tolker NRK-plakaten så er målet både politisk og kommersiell nøytralitet. Om dette oppnås i alle tilfeller kan vel diskuteres. Men de har som oppgave å være nøytrale i det minste. Men journalister som andre har egne meninger og vil til en viss grad farges av det.

Andre medier som f.eks nasjonale aviser streber vel forsåvidt også etter nøytralitet, i det minste til en viss grad. Men de kommenterer f.eks ofte politikk på lederplass. Det kan man ikke klandre dem for. Man ser jo f.eks ikke at klassekampen kritiseres for å være en rød avis. De fleste aviser meg bekjent ble vel startet som politiske medier. Og det er helt greit! Poenget med NRK er jo at man har et medie som er nettopp nøytralt.

Ikke relevant til sitatet så ser at jeg kanskje burde vært klarere i åpningsinnlegget. Det er ikke så interessant å diskutere hvorvidt vi ønsker å beholde NRK eller ikke. Det var meningen å ta debatten med premisset om at NRK utfyller en nødvendig samfunnsoppgave. Og med det premisset, hvordan best finansiere dette tilbudet.
Vis hele sitatet...
Jada, organisasjonen NRK er kanskje nøytral. Men hele foretaket er gjennomsyret av folk som har sin politiske tilhørighet på venstresiden. Det merker man godt i flere sammenhenger.
Sist endret av Prblmvksn; 8. februar 2016 kl. 17:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Altså, TV er ren og skjær underholdning.
Vis hele sitatet...
Og historisk sett svært viktig for landet og kulturen. NRK har vore ei teaterscene, har symfoniorkester, lager smale produksjoner og løfter fram norsk kultur. For t.d. samane har nok tiltak som sameradioen og tv-produksjonen der vore ekstremt viktig som samlande identitet, og for å berge språket. Så å kalle TV underhaldning er å undervurdere verdien ein sterk nasjonal almennkringkastar har hatt - og har.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Kan ikke sammenlignes med for eksempel å ikke ha bil og være med å betale skatt hvor noe går til vegvesen.
Vis hele sitatet...
Jo, det kan faktisk samanliknast litt, på grunn av verdien NRK har som kulturbærar. Kultur har nytteverdi i samfunnet, sjølv om den er litt vanskelegare å måle enn ein veg.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Selv mener jeg tiden er moden for å avvikle hele lisensordningen. De som ser på kan betale, det er rettferdig.
Vis hele sitatet...
Problemet med den modellen er at då er ikkje NRK fri lenger - dei vil tene på å sende mest mogeleg publikumstekkjeleg materiale, og det kan fjerne ein del av dei smalare produksjonane, som ikkje dreg så veldige sjåartal, men som er særs viktige for grupper - slik som Sameradioen antakeleg har vore delaktig i å redde eit språk.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Jada, organisasjonen NRK er kanskje nøytral. Men hele foretaket er gjennomsyret av folk som har sin politiske tilhørighet på venstresiden. Det merker man godt i flere sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Det er interessant påstand. Har du vurdert om ei mogelegheit er at du har filterbrillene på? For eg tar meg i å tenke at media jamt over er rimeleg høgrevridd - men ved nærare ettersyn er det langt frå utenkjeleg at det er eg som oppfattar ting skeivt.

Det er velkjent at folk har confirmation bias. Eg og har det. Alle har det. Så tenk gjennom om det kan vere at det er hjernen din som spelar deg eit lite puss.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Jada, organisasjonen NRK er kanskje nøytral. Men hele foretaket er gjennomsyret av folk som har sin politiske tilhørighet på venstresiden. Det merker man godt i flere sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Du står selvsagt fri, til og ramse opp de gangene NRK-sjefene har trosset stortingsflertallet, og heller fulgt partipolitikk. For del(er) av tiden da Bjartmar Gjerde satt i sjefsstolen i NRK, så var jo Kåre Willoch statsminister i sin Høyre-regjering. Jan P. Syse og Kjell Magne Bondevik hadde også en stund, mens en AP-mann satt i sjefsstolen (Einar Førde?). Så hvis det er soleklare eksempler på disse ikke klarte å skille partipolitikk og sitt yrke/mandat, så hadde det vært interessant å vite!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Du står selvsagt fri, til og ramse opp de gangene NRK-sjefene har trosset stortingsflertallet, og heller fulgt partipolitikk. For del(er) av tiden da Bjartmar Gjerde satt i sjefsstolen i NRK, så var jo Kåre Willoch statsminister i sin Høyre-regjering. Jan P. Syse og Kjell Magne Bondevik hadde også en stund, mens en AP-mann satt i sjefsstolen (Einar Førde?). Så hvis det er soleklare eksempler på disse ikke klarte å skille partipolitikk og sitt yrke/mandat, så hadde det vært interessant å vite!
Vis hele sitatet...
Jeg snakker selvsagt ikke om at NRK trosser stortingsflertall. Jeg mener at mye av det arbeid som gjøres preges av den enkeltes politiske holdning.

At majoriteten av journalister befinner seg på venstresiden politisk er da ingen hemmelighet? Dette finner du ut ved et enkelt Google søk. Dessuten er det jo flere eksempler på hvordan personer i NRK bevisst ønsker å forlede befolkningen med falske/overdrevne nyheter eller vri på sannheten. Et eksempel er jo denne romkvinne-saken, hvor NRK bevisst valgte å holde viktig informasjon skjult for befolkningen. Jeg tviler på det var en FRP-velger som stod bak den avgjørelsen for å si det sånn.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
At majoriteten av journalister befinner seg på venstresiden politisk er da ingen hemmelighet? Dette finner du ut ved et enkelt Google søk.
Vis hele sitatet...
Du får nesten komme med disse enkle google-søkene da.

Hvert år gjennomføres "medieundersøkelsen" som bl.a. undersøker hva journalister ville stemt i et stortingsvalg, og år etter år tilbakevises denne myten om at norsk presse er så venstrevridd, eller skal man bare avfeie resultatene av undersøkelsen siden det er Frank Aarebrot som lager den? Han er tross alt Arbeiderparti-mann.

Dessverre ser det ut som nettsidene til Nordiske Mediedager, som publiserer undersøkelsen, er brukne så jeg får ikke lenket direkte til dokumentet, men den omtales bl.a. her: http://kampanje.com/medier/2015/05/-...journalistene/

Et interessant poeng i undersøkelsen er at selv om det totalt sett ikke finnes noen vridning enten til høyre eller venstre i en samlet norsk presse, så er det store forskjeller fra gruppe til gruppe. Finansjournalister stemmer gjerne blått, mens kulturjournalister oftere stemmer rødt.

Så, om man kun leser kjendisnytt og annet klikkhoreri så kan man kanskje tro at norsk media er venstrevridd. I så fall anbefales det å ta en tur innom mer seriøse aviser, som f.eks Dagens Næringsliv
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Er nok ikke enig i noen av valgene du har i pollen.
Jeg synes det er flott med en nøytral nyhetskanal som ikke fyller nettsidene med clickbaits og tabloider.
Dersom jeg kunne bestemme, ville nrk bestått av nyheter, debatter, radio og noe lavkost underholding. Ønsker nemlig ikke og finansiere melodi grand prix, sports arrangementer og annen dyr underholdning. Ser for meg at dette utgjør store deler av budsjettet. Men det er mulig jeg tar feil her.
Mange mener at NRK har politisk slagside til venstre. Sånn sett har NRK sviktet mandatet de har fått som en politisk uavhengig allmenkringkaster.

Romkvinnesaken er bare ett av mange eksempler på NRKs politiske slagside.

Skal NRK være en kosestue for venstreeliten er det like greit at de blir reklamefinansiert eller nedlagt. Lisens er uansett utgått på dato i våre dager, og folk konsumerer nyheter og underholdning på en helt annen måte enn de gjorde på 1950-tallet.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Er nok ikke enig i noen av valgene du har i pollen.
Jeg synes det er flott med en nøytral nyhetskanal som ikke fyller nettsidene med clickbaits og tabloider.
Dersom jeg kunne bestemme, ville nrk bestått av nyheter, debatter, radio og noe lavkost underholding. Ønsker nemlig ikke og finansiere melodi grand prix, sports arrangementer og annen dyr underholdning. Ser for meg at dette utgjør store deler av budsjettet. Men det er mulig jeg tar feil her.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev innledningsvis så eier jeg ikke en tv selv. Jeg er enig i at vi endrer oss i forhold til hvordan vi konsumerer underholdning og nyheter. Men selv om jeg og du ikke ser på tv, så gjør fortsatt en stor del av Norges befolkning det. Samlet ser nesten halve Norge på tv en fredags kveld. Flest på nettopp NRK.

NRK er også mye mer enn tv-kanalene. De tilbyr alt som sendes på tv som strømmetjeneste på nettsiden. Dette gjør at jeg kan se de programmene jeg vil se, npr jeg vil se dem. Nytt på Nytt, Skavlan, div. dokumentarer osv.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Mange mener at NRK har politisk slagside til venstre. Sånn sett har NRK sviktet mandatet de har fått som en politisk uavhengig allmenkringkaster.

Romkvinnesaken er bare ett av mange eksempler på NRKs politiske slagside.

Skal NRK være en kosestue for venstreeliten er det like greit at de blir reklamefinansiert eller nedlagt. Lisens er uansett utgått på dato i våre dager, og folk konsumerer nyheter og underholdning på en helt annen måte enn de gjorde på 1950-tallet.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke i tvil om at man kan finne enkeltsaker som kan påvise en viss politisk skjevhet. Men det tror jeg godt kan være tilfeldig eller ikke politisk motivert. Men selv om det finnes saker som er politisk motivert så er det å forvente. Det ville vært svært vanskelig å drive en mediekanal hvor ALLE hadde en oppfatning om 100% objektivitet. Skal poenget ditt holde må man kunne bevise en ganske stor overvekt mot en av sidene.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg er ikke i tvil om at man kan finne enkeltsaker som kan påvise en viss politisk skjevhet. Men det tror jeg godt kan være tilfeldig eller ikke politisk motivert. Men selv om det finnes saker som er politisk motivert så er det å forvente. Det ville vært svært vanskelig å drive en mediekanal hvor ALLE hadde en oppfatning om 100% objektivitet. Skal poenget ditt holde må man kunne bevise en ganske stor overvekt mot en av sidene.
Vis hele sitatet...
Selv Kringkastingsrådet mener at NRK har politisk slagside til venstre når det gjelder enkelte underholdningsinnslag.

Torsdag uttalte rådet at satiren i NRK har en politisk slagside og ba kanalen «bygge opp et satiremiljø med ståsted på høyresiden, i tillegg til den nåværende satire med ståsted på venstresiden».
Vis hele sitatet...
http://www.dn.no/etterBors/2015/11/2...-korrekt-humor

BI-professor Ole Gjems-Onstad setter fingeren på den samme problemstillingen.

NRK splitter Norge
Vis hele sitatet...
http://www.dn.no/etterBors/2016/02/0...splitter-norge

Forkning på folks medievaner viser at velgere på venstresiden har en oppdatning av NRK som venstrevridd.

– Vi ser en klar tendens til polarisering av folks medievalg etter politiske skillelinjer. Det er mange seere som har en oppfatning av at TV 2 representerer høyresiden i norsk politikk og NRK venstresiden. De velger kanal deretter, sier Aalberg, som er professor i samfunnsvitenskap ved NTNU, til Klassekampen.
Vis hele sitatet...
http://forskning.no/2015/08/nrk-trek...re-ser-pa-tv-2

Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre er klart overrepresentert blant NRK-seerne. Over halvparten av dem som utelukkende ser på TV 2 stemmer på Høyre eller Fremskrittspartiet.
Vis hele sitatet...
http://www.dn.no/nyheter/politikkSam...ere-ser-p-tv-2

Jeg tenker at det er en årsak til at seerne har en klar oppfatning av hvor NRK befinner seg politisk.
Kan det være andre ting enn de politiske meningene til debattledere, nyhetsopplesere og kronikører som gjør at høyresiden foretrekker andre kanaler enn NRK? Kan det være slik at Frpere liker programmene som går på TV3 mens SVere liker programmene som går på NRK?
Sitat av belisarius Vis innlegg
Mange mener at NRK har politisk slagside til venstre. Sånn sett har NRK sviktet mandatet de har fått som en politisk uavhengig allmenkringkaster.
Vis hele sitatet...
1: At mange mener at NRK har politisk slagside, betyr ikke at de har sviktet sitt mandat.

2: Å ha politisk slagside er ikke inkompatibelt med å være politisk uavhengige.

3: At mange mener at NRK har politisk slagside og svikter sitt mandat, klaffer dårlig med at et stort flertall mener NRK er kanalen de har størst tillit til, både på radio og TV, og et enormt flertall mener NRK oppfyller sitt mandat godt. Kringkastningsrådets etterlysning av høyreorientert satire gjør lite med den saken.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Forkning på folks medievaner viser at velgere på venstresiden har en oppdatning av NRK som venstrevridd.


http://forskning.no/2015/08/nrk-trek...re-ser-pa-tv-2


http://www.dn.no/nyheter/politikkSam...ere-ser-p-tv-2
Vis hele sitatet...
Du linker til den samme NTB-saken gjengitt to forskjellige steder som to forskjellige kildereferanser? Friskt.

Det er vanskelig å finne undersøkelsen, men Klassekampen omtaler den litt mer i detalj. Der fremstår det som at undersøkelsen var begrenset til å dreie seg om "folks vurdering av TV 2 og NRK som informasjonskilder under stortingsvalget i 2013". Og den ene forfatteren presiserer: "Hagen hevdet at NRK hadde en politisk slagside i favør av Ap i sin dekning. Det viser ikke vår studie. Den viser bare at venstreorienterte velgere i større grad foretrekker NRK." Så inntil vi kan se denne studien i mer detalj, tror jeg du bør avstå fra å konkludere om NRKs politiske slagside med den som grunnlag.:
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Kan det være andre ting enn de politiske meningene til debattledere, nyhetsopplesere og kronikører som gjør at høyresiden foretrekker andre kanaler enn NRK? Kan det være slik at Frpere liker programmene som går på TV3 mens SVere liker programmene som går på NRK?
Vis hele sitatet...
Det handler ikke bare om denne undersøkelsen, men også om hvordan NRK pleier å vinkle saker om innvandring og innvandrere / fremmedkulturelle, og hvordan de generelt behandler representanter for Frp eller andre som har innvandringskritiske synspunkter. Åkesson-saken er et eksempel. Mange mener den sykemeldte SD-lederen ble regelrett mobbet i det som skulle være et underholdningsprogram.

– Jeg vil aldri kritisere en journalist som stiller kritiske spørsmål, det eneste jeg vil stille et spørsmålstegn ved dette intervjuet er om Skavlan sparker en mann som ligger nede. For det er ingen tvil om at Jimmie Åkesson ikke er frisk, og det la han heller ikke skjul på, sier leder av Kringkastingsrådet og tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, til VG.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/rampelys/tv/kritikk...an/a/23425463/

Sitat av Provo Vis innlegg
1: At mange mener at NRK har politisk slagside, betyr ikke at de har sviktet sitt mandat.

2: Å ha politisk slagside er ikke inkompatibelt med å være politisk uavhengige.

3: At mange mener at NRK har politisk slagside og svikter sitt mandat, klaffer dårlig med at et stort flertall mener NRK er kanalen de har størst tillit til, både på radio og TV, og et enormt flertall mener NRK oppfyller sitt mandat godt. Kringkastningsrådets etterlysning av høyreorientert satire gjør lite med den saken.
Vis hele sitatet...
Andelen av befolkningen som er for lisensen er fallende. Hele 44% av landets 30-åringer er mot lisens.

En ny undersøkelse Ipsos MMI har utført på oppdrag for Dagbladet viser at 37 prosent av den norske befolkningen er imot NRK-lisensen. 51 prosent sier de støtter lisensen. Ifølge undersøkelsen er lisensmotstanden størst blant dem mellom 30 og 39 år. Hele 44 prosent av landets 30-åringer sier nei til lisens, ifølge tallene.

Tallene uroer mediepolitisk talsperson for Høyre på Stortinget.

- Jeg er bekymra for NRKs finansielle framtid siden det virker som at lisensen mister legitimitet hos neste generasjon seere og lyttere, sier stortingsrepresentan Kårstein Eidem Løvaas (H) til Dagbladet.
Vis hele sitatet...
http://kampanje.com/medier/2015/08/--bekymret-for-nrk/

Du linker til den samme NTB-saken gjengitt to forskjellige steder som to forskjellige kildereferanser? Friskt.

Det er vanskelig å finne undersøkelsen, men Klassekampen omtaler den litt mer i detalj. Der fremstår det som at undersøkelsen var begrenset til å dreie seg om "folks vurdering av TV 2 og NRK som informasjonskilder under stortingsvalget i 2013". Og den ene forfatteren presiserer: "Hagen hevdet at NRK hadde en politisk slagside i favør av Ap i sin dekning. Det viser ikke vår studie. Den viser bare at venstreorienterte velgere i større grad foretrekker NRK." Så inntil vi kan se denne studien i mer detalj, tror jeg du bør avstå fra å konkludere om NRKs politiske slagside med den som grunnlag.:
Vis hele sitatet...
Har det noe å si om jeg legger inn to linker til samme undersøkelse?
Sitat av belisarius Vis innlegg
Andelen av befolkningen som er for lisensen er fallende. Hele 44% av landets 30-åringer er mot lisens.
Vis hele sitatet...
Men det var ikke det du påsto. Du påsto at mange mener at NRK har en politisk slagside og ikke oppfyller sitt mandat, noe som ser ut til å være helt galt basert på profilundersøkelsen fra 2015.

PS: Artikkelen du linker til sier ingenting om hvorvidt andelen er fallende.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Har det noe å si om jeg legger inn to linker til samme undersøkelse?
Vis hele sitatet...
Ikke bare samme undersøkelse. Nøyaktig samme NTB-artikkel, i to forskjellige medier. Det er jo litt komisk, synes du ikke? Du har åpenbart en diskusjonsstil som går ut på å teppebombe meningsmotstandere med lenker til mer eller mindre relevante artikler, og da er det jo litt morsomt at du poster lenker til presis samme sak gjengitt forskjellige steder som om det skulle være to forskjellige saker. Du poster til og med to forskjellige sitater til de to lenkene. Hvorvidt dette skyldes uredelighet, latskap eller noe annet gidder jeg ikke spekulere i, men jeg forbeholder meg retten til å påpeke komikken i det.
Sist endret av Provo; 11. februar 2016 kl. 07:37.
Kan jeg bare få si en ting: Hvis dere bare visste hvor krevende og hardt vi jobber for å gi dere "gratis" vare av ypperste kvalitet..det være seg nyheter på alle flater, drama, dokumentarer, radio underholdning. Det er ikke gratis å lage alt dette.

Selv jobber jeg i NRK Nyheter og Sport. Trives veldig! Jeg husker jeg hatet lisensen, men så hater jeg også reklame. Ser du reklame på en kommersiell kanal sponser du indirekte hele sendingen samt produktene det blir reklamert for.

Eksempel.

VM i fotball 2014. NRK kjører samarbeid med TV2. Det gjør vi hele tiden. Men TV2 slipper å fylle sendingen med faginnhold i samme grad som NRK. TV2 er pålagt å vise alle de uendelig lange reklamefilmene. NRK må fylle med ekspertpanel, programledere som kan å prate og ikke minst innslag som KOSTER masse å lage.


Ville bare si dette.

Takk for meg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Men det var ikke det du påsto. Du påsto at mange mener at NRK har en politisk slagside og ikke oppfyller sitt mandat, noe som ser ut til å være helt galt basert på profilundersøkelsen fra 2015.

PS: Artikkelen du linker til sier ingenting om hvorvidt andelen er fallende.
Vis hele sitatet...
Andelen er fallende hvis NRK mister oppslutning blant yngre seere. Det virker logisk da yngre seere i større grad bruker streaming framfor tradisjonell kanalswapping.

Stortingsrepresentan Kårstein Eidem Løvaas fra Høyre sier følgende:

- Jeg er bekymra for NRKs finansielle framtid siden det virker som at lisensen mister legitimitet hos neste generasjon seere og lyttere, sier stortingsrepresentan Kårstein Eidem Løvaas (H) til Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Ikke bare samme undersøkelse. Nøyaktig samme NTB-artikkel, i to forskjellige medier. Det er jo litt komisk, synes du ikke? Du har åpenbart en diskusjonsstil som går ut på å teppebombe meningsmotstandere med lenker til mer eller mindre relevante artikler, og da er det jo litt morsomt at du poster lenker til presis samme sak gjengitt forskjellige steder som om det skulle være to forskjellige saker. Du poster til og med to forskjellige sitater til de to lenkene. Hvorvidt dette skyldes uredelighet, latskap eller noe annet gidder jeg ikke spekulere i, men jeg forbeholder meg retten til å påpeke komikken i det.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva du babler om. Virker som du prøver å lage et problem ut av ingenting.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Andelen er fallende hvis NRK mister oppslutning blant yngre seere. Det virker logisk da yngre seere i større grad bruker streaming framfor tradisjonell kanalswapping.
Vis hele sitatet...
Undersøkelsen viser hvor stor andel som støtter lisensordningen, ikke hvordan denne andelen har forandret seg over tid. Det kan for eksempel være at man blir mer positiv til lisensordningen med alderen. Kanskje er andelen fallende, men man kan ikke trekke den konklusjonen fra den undersøkelsen.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva du babler om.
Vis hele sitatet...
Joda, det skjønner du. Slike ting gjør at du fremstår som lite etterrettelig i bruken av kilder.
Ikke spesielt konstruktivt bidrag og delvis fattet på personlig oppfattelse: NRK og BBC er herlig og supplerer de 100% profitt-drevene produksjoner middelmådige kvalitet designet for og treffe så mange som mulig. Det gir oss et rikere tilbud, og skaper en bedre balanse over "over all" ved og heve terskelen litt. Mtp. hvordan utviklingen har gått med reality serier og type paradice hotel skit tror jeg NRK er mer relevant enn noen sinne. Pragmatiske eller bedre løsninger kan jo diskuteres, slik som skattefinansiert eller lisensfinansiert, men diskusjonen avskaffelse gjennom fullstendig reklamebasert model, ville imo vært galskap og et mye større kulturelt tap for Norge enn denne innvandringen mange er redde skal fullstendig ødelegge vår kultur.
Sist endret av Picard; 11. februar 2016 kl. 12:55.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av YvE Vis innlegg
Kan jeg bare få si en ting: Hvis dere bare visste hvor krevende og hardt vi jobber for å gi dere "gratis" vare av ypperste kvalitet..det være seg nyheter på alle flater, drama, dokumentarer, radio underholdning. Det er ikke gratis å lage alt dette.

Selv jobber jeg i NRK Nyheter og Sport. Trives veldig! Jeg husker jeg hatet lisensen, men så hater jeg også reklame. Ser du reklame på en kommersiell kanal sponser du indirekte hele sendingen samt produktene det blir reklamert for.

Eksempel.

VM i fotball 2014. NRK kjører samarbeid med TV2. Det gjør vi hele tiden. Men TV2 slipper å fylle sendingen med faginnhold i samme grad som NRK. TV2 er pålagt å vise alle de uendelig lange reklamefilmene. NRK må fylle med ekspertpanel, programledere som kan å prate og ikke minst innslag som KOSTER masse å lage.


Ville bare si dette.

Takk for meg.
Vis hele sitatet...
Kan du si noe om hvordan det er med sponsing av programmer. Man ser jo ofte at programmet er sponset av "......". Dette er jo pr. definisjon reklame. Eller hvor ofte det skjer vet jeg faktisk ikke, da jeg ikke ser så mye på TV. Men jeg husker godt å ha sett dette ved flere anledninger. Nå vet jeg jo at nyhetene selvsagt ikke sponses slik.
Elsker NRK.

Om det er lisens eller skatt spiller ikke så stor rolle, personlig spiller det absolutt ingen rolle.

Uavhengig av form så burde beløpet kvantifiseres for en lengre periode, for å sikre politisk integritet. Om beløpet er fastsatt for 5 år frem i tid så er det ikke mye rom på statsbudsjettet for å rise eller rose.
Sitat av murloc Vis innlegg
Kan du si noe om hvordan det er med sponsing av programmer. Man ser jo ofte at programmet er sponset av "......". Dette er jo pr. definisjon reklame. Eller hvor ofte det skjer vet jeg faktisk ikke, da jeg ikke ser så mye på TV. Men jeg husker godt å ha sett dette ved flere anledninger. Nå vet jeg jo at nyhetene selvsagt ikke sponses slik.
Vis hele sitatet...
Det blir vi pålagt fra arrangør av eventet. F.eks div sponsor-plakater når det kommer til fotballkamper(cup). Jeg vet ikke veldig mye om det, men har sydd sammen noen plakater. For at vi skal få lov av f.eks NFF til å distribuere/kringkaste signalet fra eventet, må vi nevne noe om hvem som spytte penga inn der det skjer. Samme gjelder gigantiske arrangement i skisporten.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Elsker NRK.

Om det er lisens eller skatt spiller ikke så stor rolle, personlig spiller det absolutt ingen rolle.

Uavhengig av form så burde beløpet kvantifiseres for en lengre periode, for å sikre politisk integritet. Om beløpet er fastsatt for 5 år frem i tid så er det ikke mye rom på statsbudsjettet for å rise eller rose.
Vis hele sitatet...
Jeg har redigert mange politiske innslag. Personlig har jeg svak eller ingen interesse for politikk(mvh bonde fra Lillehammer..). Veldig ofte sliter vi i klippen om hvordan vi skal vinkle/ikke vinkle saker.

Jeg er ikke journalist, men jeg observerer at reportere til tider blir frustrert av hvordan de "må" legge fram sitt produkt. Det er mye press i bransjen deres og mye press ovenfor vaktsjefer/sjefer/etikkråd/PFU blablabla.

Glad jeg ble tekniker
Sist endret av YvE; 11. februar 2016 kl. 20:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Nå er det visst nesten enighet i stortinget for å gi TV2 statstøtte på bakgrunn som allmennkringkaster. Dette melder NRK idag. Dette fordi de sender nyheter og har et kontor i Bergen. Bare Høyre og FRP er imot.

Jeg vil anta dette skjer gjennom bevilgninger fra statsbudsjettet og ikke tas fra lisensen til NRK. Hvis det stemmer så ender man opp med begge løsningene ironisk nok. Det er nok ikke snakk om støtte i en størrelsesorden som NRK får via lisensen, men i prinsippet blir det det samme.