Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1701
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tenker da ikke på en vanskelig trip, men at man får problemer psykisk i flere mnd`er etterpå?

Leser at mange mener det ikke er bad trips bare utfordrende.
Og jeg er enig i at en utfordrende trip ikke trenger og være en dårlig en.
Men hvis folk får store problemer i ettertid, så syns jeg det er noe annet.
Skjønner at det er vanskelig og svare på. Men noen har vel opplevd det og noen kjenner kanskje noen.
Kanskje du kjenner mange som tar psykedelika og ingen har fått problemer?

Kanskje dere har undersøkt litt og gjort dere opp en mening.
Finns det noen undersøkelser?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Å plutselig få psykiske problemer lenge etter en tripp er ikke et vanlig hendelsesforløp.
Det som kan skje, er at man får vanskeligheter med å bearbeide inntrykkene etter en hard/bad trip. Man føler seg depersonalisert og tom for følelser, dette vil ta tid men oftest gå over.

Det finnes også akutte tilfeller, der trippen blir så hard/vanskelig at personen ikke takler opplevelsen og vil i all desperathet prøve å avslutte turen eller "komme unna alt", det er her de værste tilfellene der folk kan skade seg selv og eller andre rundt seg.

Det føles ut som oppfatningen din kan være påvirket av fenomenet "flashbacks", et fenomen der et sanseinntrykk kan utløse en tidligere sinnstilstand. Folk legger ofte litt mye i dette, og det vil oftest beskrives som at en lukt, noe du ser, en sang får deg til å tenke på en opplevelse som gjorde sterkt inntrykk på deg, f.eks døden av en slektning, det å få barn, det er ikke slik at man plutselig er ruset igjen og blir gal. Men fenomenet kan gjøre sterkt nok inntrykk til at man blir satt ut og får vanskelig med å fullføre dagligdagse ting til man har fått bearbeidet opplevelsen.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har personlig ikke opplevd noe negativt etter en reise, men samboeren min var med på to ayahuasca sermonier sammen med meg. Har hatt det tungt i ettertid, med masse rare tanker som hun sier. Kan føle seg usikker på hva som er virkelig. Og hadde kraftig angst en stund og var/er redd hun blir gal.
Så det var første og siste gang for henne, det er nok helt sikkert.

Men jeg er i prosessen av og grave meg ut av en lang depresjon, og har hatt mye hjelp av ayahuasca.
Det er det eneste som har hjulpet meg. Derfor har jeg lyst og fortsette på den reisen jeg har startet, men blitt litt redd etter hva som skjedde med samboeren.

Så prøver og finne ut hvor stor risikoen egentlig er, og ingen har vel et konkret svar på dette.
Men kanskje erfaringer med seg selv og folk rundt seg.
jeg har ingen venner eller bekjente med erfaring innenfor psykedelika, og er vanskelig og bli klok av YouTube og Internett.
Har stor respekt for de forskjellige stoffene, og er såklart veldig nøye med set og setting.
har ingen i familien som har hatt psykoser eller slike ting.

Hvis noen har tips/råd til samboeren min blir det tatt veldig godt imot 3-4 mnd siden seremoniene.

Tusen takk for svar Dodecha!
Tips nummer en er vel og aldrig prøve og styre trippen, men tillate trippen og ta deg med til det landskapet du har noe og lære. Man må med andre ord akseptere det som skjer. Jeg hadde i den tid jeg leflet med psykidelia flere såkalte bad tripper hvor man var redd for og alldrig mer bli normal. Det var en fin måte og ta et hurtigkurs i mindfullness teknikker på.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dersom man har mye mentale lidelser i familien ville jeg vært forsiktig. Spesielt hvis det gjelder psykose/schizofreni. Dette kan ligge latent og utløses av traumer, som en heftig badtrip kan være.