Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6774
Jeg kom akkurat over en video som visualiserer effekten av immigrasjon, resonnementet er at effekten av immigrasjon faktisk er forverrende, og at den beste løsningen er å hjelpe i nærområdene.

Dette er en video som har ligget ute i 7 år, så med tanke på at det fortsatt er tabu å snakke om å "hjelpe i nærområdene", så må det var noe i videoen som ikke stemmer?

Jeg legger ved link her (6 minutters video):
https://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE

Kan noen forklare meg hva som er feil i resonnementet hans?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ikkje noko feil i ressonementet - men du har to ulike hensyn: du har økonomisk migrasjon, som handler om betre levekår, og du har flyktninger, som flykter akutt fare.

Økonomisk migrasjon vil ikkje løyse fattigdom. Tvert imot kan det føre til "brain drain" som kan forverre den økonomiske situasjonen for landet. For å løfte folk ut av fattigdom er det åpenbart at det beste er å hjelpe der folk alt bur. Folk i den kategorien har typisk bustad og sosialt nettverk, men låg levestandard og fattigdom. Tiltak som kan vere viktige er midlertidig migrasjon, t.d. utdanning ved vestlege universitet, for å bruke kunnskapen lokalt. Andre faktorer er t.d. stabil matforsyning og stabile politiske forhold.

Når det kjem til folk på flukt, t.d. frå Syria, så er det og ideelt å hjelpe så nær som mogeleg - men det er vanskelegare. Det er folk om har flykta, utan det sosiale nettverket sitt gjerne, og infrastrukturen i landet er gjerne ikkje-fungerande. Å ta imot flyktninger er rimeleg lett for eit industriland; vi har fungerande infrastruktur til å kunne busettje hundre tusen på relativt kort varsel - i motsetning til mykje av nærområda til Syria, som ikkje har dei ressursane.

I Noreg har vi hatt innvandringsstopp sidan 70-talet, så vi tek ikkje inn økonomiske migrantar. USA har gjort det gjennom t.d. green card lottery.
Sist endret av vidarlo; 18. mars 2017 kl. 13:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ok..
problemet er.. hvordan skiller man de to typene migrasjon.
litt retorisk.. for man gjør vel en rimelig dårlig jobb med å skille det?

brannfakkel: mesteparten av de(svake) som faktisk trenger hjelp blir igjen i nærområdene og dauer der. de som kommer hit er de mest ressurssterke med spisse albuer og som har trampet over lik for å nå hit.

tidligere har vi diskutert pris. en fullintegrert syrer koster et par mill her.
hvor mange hadde de millionene gitt et godt tilbud "der nede" gitt at sleipe mellomledd IKKE hadde stappet 98 % av uhjelpen i egen lomme?

presidenten i sørsudan feks. fin type.
eller røde kors usa. samlet inn noen milliarder til haiti. bygde 10-15 hus for dem.

https://www.propublica.org/article/h...-built-6-homes
Sist endret av kampspurv; 19. mars 2017 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg blir nesten litt dårlig av alt hatet og all frykten som spres. Når vi var i nød i 1940 var ikke svenskene så gira på å ta i mot oss heller.. svenskene liksom! Hvem skal ta vare på og hjelpe de stakkarene som flykter fra krig, konflikt, sult og elendighet da?

Skal vi bare ignorere det helt til det skjer oss noe igjen, og forvente at noen skulle ville stille opp for oss?

Jeg vet det er store utfordringer i det å ta i mot folk fra andre kylturer jeg også, men de er da tross alt folk som oss?!

Jeg vet også at dette er et tema som set er mange sterke meninger om, men i bunn og grunn så er vi bare mennesker og de aller fleste av oss ønsker bare at de vi er virkelig glad i skal ha det bra.

Det må da snart gå an å leve sammen?

Jeg vil fortsatt ønske dere alle en riktig god helg..

Og vidarlo; det profilbildet du har er noe av det merkeligste jeg har sett!
Hva er det? En baviørn?
Sist endret av Taxidriver; 19. mars 2017 kl. 01:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Og vidarlo; det profilbildet du har er noe av det merkeligste jeg har sett!
Hva er det? En baviørn?
Vis hele sitatet...
Det er en kondor, nærmere bestemt Kaliforniakondor
Sist endret av Gelémannen; 19. mars 2017 kl. 13:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kampspurv Vis innlegg
ok..
problemet er.. hvordan skiller man de to typene migrasjon.
litt retorisk.. for man gjør vel en rimelig dårlig jobb med å skille det?
Vis hele sitatet...
Det er jo ein del aktører i debatten som ikkje ynskjer å skilje det; dei vil framstille begge grupper som økonomiske migranter som kun er på jakt etter eit betre liv. Også har du dei som ikkje forstår skilnaden, og sauser det sammen. Førstnemde er jo hovudsakleg innvandringskritiske miljø, mens sistnemde finn du over heile skalaen. Det er ein debatt som er prega av mykje relativt misforstått begrepsbruk.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
brannfakkel: mesteparten av de(svake) som faktisk trenger hjelp blir igjen i nærområdene og dauer der. de som kommer hit er de mest ressurssterke med spisse albuer og som har trampet over lik for å nå hit.
Vis hele sitatet...
Jepp, men samtidig kan dei ha behov for beskyttelse. For å ta ein analogi: det er ingen tvil om at det var dei meir ressurssterke som kom seg til Sverige og England under WWII - og det er heller ikkje tvil om at Tyskland meinte alvor med dødsstraff for å stikke av. Situasjonen er ikkje direkte samanliknbar, men prinsippet er.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
tidligere har vi diskutert pris. en fullintegrert syrer koster et par mill her.
hvor mange hadde de millionene gitt et godt tilbud "der nede" gitt at sleipe mellomledd IKKE hadde stappet 98 % av uhjelpen i egen lomme?
Vis hele sitatet...
Gitt at statane i nærområda har ressurser nok til det. Det krev trass alt eit fungerande samfunn i utgangspunktet å kunne brødfø ein million ekstra - sjølv om rekninga vert betalt av andre. Forøvrig ser det jo ut til at dei som preiker om å hjelpe i nærområda gjer relativt lite av det i praksis. Mange, meg inkludert, tolkar det som ei raud sild; ein avledningsmanøver.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
eller røde kors usa. samlet inn noen milliarder til haiti. bygde 10-15 hus for dem.

https://www.propublica.org/article/h...-built-6-homes
Vis hele sitatet...
Det er neppe heilt sant.

Det har gått mykje pengar til sjukehus, midlertidige bygninger o.l. Det sagt, så tar jo artikkelen opp gyldige poeng, som det å ha kompetanse på nødhjelp.
finfint om vi kunne unngå hitlerfiseringen av oss som stiller spørsmål om penga brukes optimalt og tilogmed ønsker å hjelpe flere enn rådende regime gjør.

litt uenig ang stater i nærområdet. vil heller ha 5 mill syrere i teltleir i tyrkia i så ordnede former som mulig, fremfor 1.5 mill i tyskland og de resterende 3.5mill fast ved forskjellige grenseoverganger uten noensomhelst støtte annet enn en og annen frivillig stakkar.

og det er jo ikke akkurat slik at vi mangler ressurser. bank ut soldater og vernepliktige, send med dem millitære kommandolinjer, materiell og infrastruktur.
og om noe faenskap skulle skje har man jo, under over alle under, millitært mannskap onsite allerede.

tilleggseffekten av at soldater tar en tørn og ser hva faenskapet de selv er en del av medfører om det forvaltes uklokt er heller ikke å kimse av.

ga ikke norge nettopp et par hundre mill til kongo i forbindelse med at french-saken tilsynelatende løsnet litt? ville vært artig( les trist som faen) å få vite hvor mye i prosent som nådde den jevne kongoleser.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av kampspurv Vis innlegg
finfint om vi kunne unngå hitlerfiseringen av oss som stiller spørsmål om penga brukes optimalt og tilogmed ønsker å hjelpe flere enn rådende regime gjør.
Vis hele sitatet...
Også fint om vi kan unngå å kategorisk kalle all kritikk for "hitlerfisering"...
Sitat av kampspurv Vis innlegg
og det er jo ikke akkurat slik at vi mangler ressurser. bank ut soldater og vernepliktige, send med dem millitære kommandolinjer, materiell og infrastruktur.
Vis hele sitatet...
Nevn et land i nærområdet til Syria som ville godtatt at vi sendte soldater.

Vi ville aldri godta at andre nasjoner tok seg til rette på Norsk jord så hvorfor tror du at andre nasjoner ville godta det.
[quote]
Sitat av BAN Vis innlegg
Nevn et land i nærområdet til Syria som ville godtatt at vi sendte soldater.
Vis hele sitatet...
Norge har stridsklare profesjonelle soldater utplassert i Jordan akkurat nå, så jeg mistenker ganske sterkt at vernepliktige til humanitære oppdrag hadde vært rimelig uproblematisk.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
tilleggseffekten av at soldater tar en tørn og ser hva faenskapet de selv er en del av medfører om det forvaltes uklokt er heller ikke å kimse av.
Vis hele sitatet...
Både i USA og Norge har yrkesmilitære vært fra veldig til ganske kritiske til de militære involveringene våre i midt-østen. I USA var det, såvidt det ser ut som, i veldig stor grad State Department med Hillary Clinton som pushet den aggresive politikken.

Min personlige erfaring er også at det å være tilhenger av dronekrigføring, invasjoner og støtte til diverse varianter av opprørsgrupper er noe man i veldig større grad finner hos folk som har et teoretisk forhold til krig, drap og elendighet heller enn faktisk erfaring.
hey tyrkia. forslag fra oss norrbagger: 1 mrd euro. i dag. cash. gjerne litt i lomma til tanten til sjefen deres også, om

1. vi får opprette en leir nær grensen til syria. skal romme 500.000 syrere. formål: gi levelige forhold til situasjonen roer seg og de 500.000 kan returnere.
2. 20.000 soldater onsite som hjelper dere med bevoktning og ivareta sikkerhet om dere ber om det. dere kan passe på de tyngste våpnene våre til de trengs.
3. all logistikk og varer kjøpes av lokale næringsdrivende såfremt prisen ikke er hinsides.
4.vi blir glade. og blir litt mer smidige på at dere vil drive litt diktatorisk valgkamp hos oss.
5. dere får færre å handskes med selv. nevnte vi en milliard?
6. våre soldater, deres allierte, får trent litt.

så om dere har en ørken eller et karrig område et sted så kan dere kontakt.

evt så ringer vi kurdistan i stedet
hvis ikke dere vil, så tror vi de av prinsipp mer enn gjerne vil.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
hey tyrkia...
Vis hele sitatet...
Hva vil du fram til, utover å få litt oppmerksomhet? Det du kaster ut er totalt urealistisk og småkommentarene gjør det bare enda mindre seriøst. Om du faktisk bryr deg og vil ha en nærområdeløsning så har du her et forum villig til å høre på deg, og ta argumentasjonen din seriøst. Men det der er bare drøvtygd oppgulp uten rot i virkeligheten og behandles som det.
Rike land bør åpne grensene og ta imot sin andel, slik Saudi-Arabia, Qatar og Israel gjør. Vi må ta avstand fra rasister som Hans Rosling.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Vi må ta avstand fra rasister som Hans Rosling.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er ganske drøyt å kalle Hans Rosling for rasist. Hadde flere politikere hørt på han, så tror jeg verden, hadde vært et mye bedre sted å leve i for alle.

Du kan jo se på denne YouTube snutten der han snakker om konflikten i Syria. Jeg har iallfall aldri sett noe rasisme, i det jeg har sett av Hans! Jeg synes heller han kan få hvile i fred.
https://www.youtube.com/watch?v=kJ4zuOuL03c
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Rike land bør åpne grensene og ta imot sin andel, slik Saudi-Arabia, Qatar og Israel gjør. Vi må ta avstand fra rasister som Hans Rosling.
Vis hele sitatet...
Du kan da faen ikke være seriøs? Det må være en sarkasme her jeg bare ikke detekterer?

Dersom mannen som stadig er på tv og viser verden at vi stadig får mer likhet og utdannelse i verden som viser at flyktninger kan bidra med kompetanse er en rasist, så undrer jeg - hvem er ikke en rasist? Jeg kan knapt tenke meg noe mindre rasistisk enn en mann som bruker tiden sin på å vise at kompetanse finnes overalt, at det er en enorm ressurs, og han er interessert i å hjelpe flest mulig av menneskene her i verden som sliter. Hvis det er rasisme, kan vi kaste hele begrepet på dynga, for det er ikke verdt papiret det er skrevet på isåfall.
Rasist/rasisme er blitt utvannet det nå, det nye er nazisme og høyreekstremisme.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Rike land bør åpne grensene og ta imot sin andel, slik Saudi-Arabia, Qatar og Israel gjør. Vi må ta avstand fra rasister som Hans Rosling.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager mener du at Hans Rosling (rip) var rasist?
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hvem skal ta vare på og hjelpe de stakkarene som flykter fra krig, konflikt, sult og elendighet da?
Vis hele sitatet...
Noen som er så nære opprinnelsesstedet som mulig. Det er billigere og mer effektivt, og de ligger kulturelt nærmere hverandre i tillegg.

Det virker som du tror det er bare to alternativer: Enten slippe dem inn her eller ikke gjøre noe. I realiteten er det et annet alternativ, nemlig å få til bedre finansiering av flyktningleire der flyktningene faktisk havner i utgangspunktet.