Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 10043
Hei, etter snart et år i Oslo er det noe jeg ofte har lurt på. Nesten all tagging/grafitti har motivet OGS, hva står egentlig OGS for?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
OG = Original Gangsta, mener jeg, og s'en kan vel ganske enkelt bety flertall. Tagging er idiotisk uansett.
Sist endret av robhol; 28. april 2009 kl. 10:55.
Mening? Meningen er vel å tagge, spre navnet sitt. Vise at du har verdt der.
Slik som bikkjer og andre dyr pisser for å markere territoriet sitt.

Så, da kan vi si at taggere er ganske like bikkjer da?
Nei. Jeg stiller det i samme kategori som utendørs reklame. Hvorfor er det kun de som har penger som skal få lov til å forsøple byen med unødvendige slagord og grelle farger? Jeg irriterer meg mye mer over lovlig reklame enn jeg gjør over ulovlig tagging.

(jeg har en stygg skrivefeil i innlegget mitt over, vært skulle det vel være)
Cheese's Avatar
Trådstarter
Er enig i at det blir som reklame, men vi aner jo ikke hva OGS er/symboliserer. Derfor er det i mine øyne unødvendig å skrive det på hvert jævla gatehjørne.
OG = Original Gangsta, greit nok men hva står s'en for i OGS?

http://streetfiles.org/search/OGS/photos/
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av xhacktly Vis innlegg
OG = Original Gangsta, greit nok men hva står s'en for i OGS?

http://streetfiles.org/search/OGS/photos/
Vis hele sitatet...
Shizzle? Hmm...
Nei, er nok flertall.
"ogs" står for "one good spliff" og det er da ikke ogs tags rundt i hele oslo.. mest rundt major/frogner jeg har fått intrykk av..
http://www.kjefta.org/bilder/omtapril26.jpg
http://www.kjefta.org/bilder/omtapril09.jpg

De du tenker på ?

OGS er altså er graffiti crew. Dvs en gruppe på flere personer som maler graffiti. Bokstavene er som regel en forkortelse på et ord eller setning. De finnes flere ulike crews i oslo og resten av verden.

Edit: De fleste som maler graffiti liker ikke reklame, og synes det er artig at folk gidder å gi det så mye negativ oppmerksomhet, graffiti er bare tegn på at det er mennesker der.
Sist endret av 3RD; 28. april 2009 kl. 17:26.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei. Jeg stiller det i samme kategori som utendørs reklame. Hvorfor er det kun de som har penger som skal få lov til å forsøple byen med unødvendige slagord og grelle farger? Jeg irriterer meg mye mer over lovlig reklame enn jeg gjør over ulovlig tagging.

(jeg har en stygg skrivefeil i innlegget mitt over, vært skulle det vel være)
Vis hele sitatet...
Fordi du har ingen rett til å reklamere på andres eiendom.

Eierne av byggene må bruke flere tusen kroner på å fjerne tagging
på grunn av MTV-ungdommer som kjøper klær fra flava og stress og tror de lever
ghetto livet når vi lever i et av verdens største velferdsland.

"representing OGS" ... latterlig.

Respketer andres eiendom og er du misfornøyd, ja synd, men ikke bli en plage for samfunnet.
Velferd er ikke synonymt med problemfritt.
Buddah Luddah har rett, det står for One Good Spliff.

Geiten: Har kanskje møtt en eller to stykker når jeg har vært i Gamlebyen eller Hausmania som går med klær fra flava eller stress.

Når disse graffitimalemestrene kjøper seg spraybokser til tusenvis av kroner, risikerer alt fra bot og fengsel for å få frem sin malingsflekk på en vegg om natta (om det så var min), så sier jeg bare "be my guest".

Det koster ikke flere tusen kroner for et malingspann med samme farge som på den veggen som er tagget på.

Jeg sier ikke at det er bra eller lovlig, jeg sier bare at de som faktisk gjør det pleier å risikere mer enn det de som vasker opp etter de.

MvH Interessert.
Har dere problemer med reklame, meld dere inn i Rødt, jobb dere til toppen, og avskaff denne kapitalismen dere hater så intenst. Ellers, hold de skitne fingrene og sprayflaskene deres borte fra andres eiendom.
Sitat av Scr0tum Vis innlegg
Buddah Luddah har rett, det står for One Good Spliff.

Geiten: Har kanskje møtt en eller to stykker når jeg har vært i Gamlebyen eller Hausmania som går med klær fra flava eller stress.

Når disse graffitimalemestrene kjøper seg spraybokser til tusenvis av kroner, risikerer alt fra bot og fengsel for å få frem sin malingsflekk på en vegg om natta (om det så var min), så sier jeg bare "be my guest".

Det koster ikke flere tusen kroner for et malingspann med samme farge som på den veggen som er tagget på.

Jeg sier ikke at det er bra eller lovlig, jeg sier bare at de som faktisk gjør det pleier å risikere mer enn det de som vasker opp etter de.

MvH Interessert.
Vis hele sitatet...
Hvor mange du har møtt i Gamlebyen med flava klær er jo helt irrelevant.
Kan jo hende du drar dit 1 gang i året.
Jeg har sett 100vis av ungdommer med flava klær i gamlebyen, sier jeg bare da.


Murstein bygninger? Sement bygninger? Glassrute?

Om det koster lite å male veggen med samme farge er ikke poenget.
Du har ingen rett til å tagge på veggen til andre bare fordi det er "billig" å male.
Det er ikke opptil deg hva som er billig/dyrt uansett.

Hva de bruker penga på er ikke vårt problem. De skal få lov å bruke flere millioner kroner på sprayboxer om de vil, men å tagge på andres eiendom skal de ikke få lov til og straff skal de også få hvis de blir tatt.
Om de vil risikere livet sitt, så får de gjøre det.
Dette er ikke en konkuranse om hvem som risikerer mest.
Du sier "be my guest", men hva med andre? det er jo ganske populært å tagge på nymalte vegger. Koselig ikke sant?
Sitat av Geiten Vis innlegg
Kan jo hende du drar dit 1 gang i året.

Murstein bygninger? Sement bygninger? Glassrute?

Du har ingen rett til å tagge på veggen til andre bare fordi det er "billig" å male.
Vis hele sitatet...
Hehe, du sier du, jeg er kunst interessert så jeg har tatt min tur inn i graffitiens verden og studert litt, så jeg kan litt og jeg er interessert. Det betyr ikke at jeg tagger, og det meste jeg skrev er mine meninger. Du som person kan ikke forandre på mine meninger ved å komme med noen dårlige poeng. Sement og murer, hørt om sandblåsing? Greit ruter er jeg enig med deg i, men ikke når det gjelder malinga, men ripinga.

Åssen vet du hvor ofte jeg har vært i gamlebyen? Kjenner du meg? Og jo jeg har vært der flere ganger en bare en gang i året. Vil ikke si at tagging er verken Oslos eller resten av Norges hovedproblem her.

Men når jeg skrev
"Geiten: Har kanskje møtt en eller to stykker når jeg har vært i Gamlebyen eller Hausmania som går med klær fra flava eller stress."
Vis hele sitatet...
Skrev jeg den eneste kommentaren spesielt til deg mest for å motbevise at alle taggere eller graffitimalemestere var wannabe-getto folk som kjøpte klærene sine på flava eller stress. Mest fordi jeg ikke liker at folk blir satt i bås.

Jeg sa heller aldri at det var en konkuranse om risiko, du sa det. Og ja du har rett i at hva de bruker penga på er deres problem, helt riktig.

Om du faktisk misliker tagging såpass mye får du sette igang og gjøre noe med det i stedet for å diskutere det på et forum. Jeg oppfordrer deg til å gå ut å finne taggere om natta og be de slutte opp med tullet sitt.

Og nei, jeg har ingen rett til å tagge på andres eiendom og derfor gjør jeg det ikke.
Sitat av Scr0tum Vis innlegg
Hehe, du sier du, jeg er kunst interessert så jeg har tatt min tur inn i graffitiens verden og studert litt, så jeg kan litt og jeg er interessert. Det betyr ikke at jeg tagger, og det meste jeg skrev er mine meninger. Du som person kan ikke forandre på mine meninger ved å komme med noen dårlige poeng. Sement og murer, hørt om sandblåsing? Greit ruter er jeg enig med deg i, men ikke når det gjelder malinga, men ripinga.

Åssen vet du hvor ofte jeg har vært i gamlebyen? Kjenner du meg? Og jo jeg har vært der flere ganger en bare en gang i året. Vil ikke si at tagging er verken Oslos eller resten av Norges hovedproblem her.

Men når jeg skrev

Skrev jeg den eneste kommentaren spesielt til deg mest for å motbevise at alle taggere eller graffitimalemestere var wannabe-getto folk som kjøpte klærene sine på flava eller stress. Mest fordi jeg ikke liker at folk blir satt i bås.

Jeg sa heller aldri at det var en konkuranse om risiko, du sa det. Og ja du har rett i at hva de bruker penga på er deres problem, helt riktig.

Om du faktisk misliker tagging såpass mye får du sette igang og gjøre noe med det i stedet for å diskutere det på et forum. Jeg oppfordrer deg til å gå ut å finne taggere om natta og be de slutte opp med tullet sitt.

Og nei, jeg har ingen rett til å tagge på andres eiendom og derfor gjør jeg det ikke.
Vis hele sitatet...

Nå drev jeg å skrev noe så bare gikk FF en side tilbake og da forsvant alt så da orker jeg ikke alt om igjen.Du vant, men har forsatt samme mening om tagging.
Sitat av Scr0tum Vis innlegg
Hehe, du sier du, jeg er kunst interessert så jeg har tatt min tur inn i graffitiens verden og studert litt, så jeg kan litt og jeg er interessert. Det betyr ikke at jeg tagger, og det meste jeg skrev er mine meninger. Du som person kan ikke forandre på mine meninger ved å komme med noen dårlige poeng. Sement og murer, hørt om sandblåsing? Greit ruter er jeg enig med deg i, men ikke når det gjelder malinga, men ripinga.

Åssen vet du hvor ofte jeg har vært i gamlebyen? Kjenner du meg? Og jo jeg har vært der flere ganger en bare en gang i året. Vil ikke si at tagging er verken Oslos eller resten av Norges hovedproblem her.

Men når jeg skrev

Skrev jeg den eneste kommentaren spesielt til deg mest for å motbevise at alle taggere eller graffitimalemestere var wannabe-getto folk som kjøpte klærene sine på flava eller stress. Mest fordi jeg ikke liker at folk blir satt i bås.

Jeg sa heller aldri at det var en konkuranse om risiko, du sa det. Og ja du har rett i at hva de bruker penga på er deres problem, helt riktig.

Om du faktisk misliker tagging såpass mye får du sette igang og gjøre noe med det i stedet for å diskutere det på et forum. Jeg oppfordrer deg til å gå ut å finne taggere om natta og be de slutte opp med tullet sitt.

Og nei, jeg har ingen rett til å tagge på andres eiendom og derfor gjør jeg det ikke.
Vis hele sitatet...
Litt vanskelig å ta tak i hva du egentlig mener om tagging/grafitti her, siden du og Geiten tydeligvis er mest interessert i å diskutere person.
Men slik jeg tolker det, synes du det er greit at folk tagger på murstein/sement siden det er mulig å fjerne vha sandblåsing.
Er du helt riktig skrudd sammen i hode? Hvilken rett gir det deg å forsøple en bygning med maling? (om du synes det er kunst er revnende likegyldig, stort sett synes eierne av veggene at grafitti er forsøpling).

Greit nok hvis dere som er pro-grafitti kunne sagt "Jeg vet at å tagge/spraye grafitti på andres eiendom er totalt forkastelig, egoistisk og utrolig umodent, men jeg gir faen." Da har dere i alle tilfeller innrømmet at det som de/du driver med er idiotisk.
Men å forsvare at en gjeng med random mennesker forsøpler vegger maling? Grow up. Har dere reflektert over hva dere faktisk sier?
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Men slik jeg tolker det, synes du det er greit at folk tagger på murstein/sement siden det er mulig å fjerne vha sandblåsing.
Vis hele sitatet...
LES:
Sitat av scr0tum
Jeg sier ikke at det er bra eller lovlig
Vis hele sitatet...
Sier det deg noe?

Har jeg noen gang sagt at det er greit å tagge på andres eiendom? Har jeg noen gang sagt at jeg forsøpler noen andres vegg med maling? Er du helt skrudd i hodet? Hvor får du påstandene dine fra? Har du, ikke reflektert men, lest over det du skrev nå to ganger? Og ja, jeg forsvarer de fordi de faktisk vil drive med det, akkuratt det samme som at jeg forsvarer folk som driver med fotball selvom jeg generelt synes sporten er forkastelig. Dette trenger ikke være fordi jeg støtter det av mitt fulle hjerte, men fordi det finnes to sider av vær eneste sak, om ikke så graffiti, kanskje noe annet.


For å være ærlig synes jeg at moderator/admin burde enten slette eller flytte det vi har skrevet til en ny tråd, for trådstarter har jo trossalt fått svaret sitt og skrev aldri at vi skulle diskutere wrong or bads om graffiti.
Forsvarer du også seriemordere fordi de vil drive med det?

Argumentet faller på sin egen urimelighet, man kan ikke forsvare en handling bare fordi personen som utfører handlingen er hengiven, og vil drive med det.

Jeg venter også spent på hvilke andre sider diskusjonen angående grafitti har. Foreløpig i tråden kan jeg ikke se at du har kommet med et eneste argument, foruten at de som driver med det, vil drive med det.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Forsvarer du også seriemordere fordi de vil drive med det?

Argumentet faller på sin egen urimelighet, man kan ikke forsvare en handling bare fordi personen som utfører handlingen er hengiven, og vil drive med det.

Jeg venter også spent på hvilke andre sider diskusjonen angående grafitti har. Foreløpig i tråden kan jeg ikke se at du har kommet med et eneste argument, foruten at de som driver med det, vil drive med det.
Vis hele sitatet...

Ikke sammelign graffiti med å drepe..

Okei, diskutere graffiti med "vanlige" folk kunne vært veldig intersant, men når folk setter seg på bakbeina og sier at de ikke kan fordra det hvordan skal man da greie å føre en diskusjon? Vær ihvertfall åpen for det, graffiti finnes, det er der, prøv å finne en løsning.
Isteden for å hisse seg opp over det og leke "hverdagshelter" hvis dere ser en som holder på med det, prøv å se det positive med det. Kan være vanskelig når man ikke kan så mye om temaet, men vil man lære er ingen ting umulig. Virkelig synd at enkelte sover dårlig om natta pga et lag med maling på en vegg som ikke er i veien.
Graffitien har en såpass stor historie bak seg, så jeg kan garantere at graffiti vil aldri forsvinne. Innen år 2000 lovte politikerne at all graffitien i Oslo skulle fjernes men man ser jo hvordan det er nå..
En annen ting er at graffiti blir bare malt på offentlig eiendom, så argumentet at de ødelegger andres eiendom er litt dødt i mine øyne. Der det er mennesker er det graffiti. Graffiti tilhører bybildet akkurat som trafikk, måker, søppel, store bygninger ovs..

Tilslutt vil jeg anbefale en graffitidokumentar som heter INFAMY. Den ligger bl.a på Youtube i 10 deler. Verdt å se før man kommer med dårlige argumenter på hvorfor graffiti er stygt.

PS: jeg maler ikke graffiti selv, men er veldig opptatt av det urbane bylivet i både Oslo og resten av verden.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Forsvarer du også seriemordere fordi de vil drive med det?

Argumentet faller på sin egen urimelighet, man kan ikke forsvare en handling bare fordi personen som utfører handlingen er hengiven, og vil drive med det.

Jeg venter også spent på hvilke andre sider diskusjonen angående grafitti har. Foreløpig i tråden kan jeg ikke se at du har kommet med et eneste argument, foruten at de som driver med det, vil drive med det.
Vis hele sitatet...
Nå mente jeg det ikke som denne sammenhengen, men mer i sammenhengen av hobby/livstil. Håper da for all del ikke du synes at å være seriemorder er en hobby, kanskje en livstil men ikke hobby, og absolutt noe hvermansen ikke driver med.

Graffiti er kalt den største kunstbølgen på lenge, og nå nylig var jeg innom et kunstgalleri fylt med utrolig kule bilder malt for hånd med pensel som så surrealistisk virkelige ut. Disse maleriene var alle laget av en som har drevet med graffiti veldig lenge, og begynte å male malerier etter han begynte med graffiti.

Nå vet ikke jeg helt hva du definerer graffiti som, for under graffiti er det en del undergrupper. Den vi har diskutert mest her er da tagging som er signaturer, som regel med en farge. Tagging går da under "bombing" som går ut på å få opp mest mulig, samme hvordan det ser ut. Det vi ser som inneholder masse farger som man har brukt lang tid på og ser kult ut kalles en piece. Mange sier jo også at Street art/Sjablongkunst også går under graffiti, men dette er da omstridt i graffitiens verden, noen sier ja andre sier nei.

Grunnen til at så mange driver med graffiti har jeg ingen god grunn for, men det jeg selv har lagt merke til er at de fleste begynner i ung alder. Hvorfor de starter er vel antakeligvis fordi de har en kreativ sjel, men som du sikkert har lagt merke til så er det ikke like kult for gutter i ung alder som jenter i ung alder å begynne med maling eller tegning. Og jeg har forsåvidt ikke funnet noen særlig gode barne- og/eller ungdomstilbud for tegning eller maling.

Mange graffiti-kunstnere utvikler seg til å bli utrolig flinke artister og blir flinke i andre grener av kunst som malerier, film eller fotografering. Andre utvikler seg aldri og blir stuck i "bombinga/taggingen", ser seg lei og slutter.

Om du vil ha andre temaer å diskutere rundt graffiti så kan jeg sikkert ramse opp noen
  • Ja eller nei til flere lovligvegger
  • Nulltoleranse
  • Hva rekrutterer til graffiti
  • Kreativiteten til graffiti
  • Vil lovligvegger skape mer tagging eller vil den forminske den?
Alt dette er forskjellige temaer vi kan diskutere om graffiti, lag en ny tråd så deltar jeg sikkert.

Jeg er både for og mot graffiti og forsvarer det gjerne, samtidig som det tar virkelig viten for å finne det som faktisk trekker graffiti nedover i en diskusjon, ikke noen teite malingsflekker på noen hus.
Dere misforstår meg begge to. Jeg absolutt ikke imot grafitti i lovlige former. Jeg beundrer faktisk de menneskene som klarer å utrykke seg på denne måten med bare noen spraybokser somverktøy.

Det jeg derimot er sterkt i mot, er tagging og grafitti på private og offentlige steder hvor det er høyst uønsket. Kommunen/staten har akkurat like sterkt rettsvern som vanlige personer når det kommer til skadeverk, og attpåtil må jeg, i form av skattepenger, betale for at dette vaskes bort. Så argumentet om at de fleste vegger er kommunale, styrker bare saken min. Hvorfor skal jeg betale for at noen finner det for godt å tagge Oslo Sporveier, rådhuset, undergrunner, eller noe tilsvarende?

Jeg prøver ikke å diskutere grafitti/tagging på et generellt nivå, jeg prøver bare å forstå hvordan det er mulig å forsvare ulovlig tagging og grafitti.

Når jeg sammenlignet grafitti med mord, prøvde jeg bare å få frem bristen i logikken din. Jeg prøvde selvfølgelig ikke å sidestille grafitti med mord. Hvis dere misforstod dette beklager jeg.

Edit: Beklager hvis jeg var utydelig på at det er ulovlig grafitti/tagging jeg vil til livs.
Sist endret av steili; 29. april 2009 kl. 00:05.
Det er mulig å forsvare tagging om man betrakter det offentlige rom som en allmenning som ikke bør kunne ensidig okkuperes av de med kapital nok til å kjøpe seg plass på reklameboards. I mitt liv så er ikke det så viktig, jeg synes tagging og annen form for gatekunst stort sett er flott. Jeg liker å se nye tags, stensiler, piecer og klistermerker på mine daglige vandringer i byrommet. Hvorvidt dette kan forsvares etisk med utgangspunkt i eiendomsretten er jeg ikke så interessert i. Så lenge sprayklattene er utført med litt omtanke, presisjon og kompetanse så er jeg egentlig fornøyd i min lille boble.
OGS står mange steder rundt om i Oslo, er vel en person, eller mest sannsynlig et crew/gjeng.
(Graff folk behøver ikke gå i flava klær/hip hop klær, mange "artister" går i mest mulig vanlige klær, da tror folk at de ihvertfall ikke er "artister"..)
Anbefaler også alle her inne å se dokumentaren INFAMY, som sagt en utrolig bra dokumentar, og man lærer mye om spillet innen graff.. Finnes mange bra dokumentarer; kings and toys, getting up(utrolig bra der de snakker om spillet) med flere, finnes på youtube i deler..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jess.. hold byen trist og grå. kjempe stas.
my ass!

syns alle kan ta til kannene og få mer farge på veggene rundtom jeg.
▼ ... over et år senere ... ▼
er litt enig med både geiten og pagli her jeg ass. Synes selv graffiti er fint, med tags og riping og hele pakka
tenker at det viktig med noen som pusher litt grenser, er jo tross alt en harmløs måte å pushe grenser på. Kunne kjørt i vei med argumentene om at bybildet burde tas tilbake av folket osv. synes det er greie argumenter, men det er jo klart at det er ulovlig og det må det jo være. Synes selv graff gjør seg best slik. ulovlig, malt om natta.
folk jeg kjenner som maler er også klare på at de gjør noe ulovlig,de bare gir faen, tar straffa når den kommer gjør de også. Synes de skal ha en klapp på skuldra og takk for at de tar denne viktige opgaven i samfundet vårt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg syntes selv graffiti er drit fett og gjør om kjedelige reklamer og gamle murvegger til å bli fine og fargerike. Selv maler jeg aldri på privat eiendom (untatt buss og tog), men hålder meg mest til triste undergangs bruer, langst t-banen og rundt om kring på grå vegger Men jeg har også stussa litt på OGS Crew. Syntes det er overallt og i mange land. Asker, oslo, drammen osv.. er det ett ?åpent crew? ellernoe.? sånn at folk vil bare at flest murlig writer det? eller er det bare mange og iverige vritere som hålder på..? hmm... Kansje litt dumt å spørre hvis ingen her er en del av crewet selv da..
ogs er ikke et åpent crew. det handler vel heller om effektiviteten til gutta at de får opp så mye.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av graffswagger Vis innlegg
Jeg syntes selv graffiti er drit fett og gjør om kjedelige reklamer og gamle murvegger til å bli fine og fargerike. Selv maler jeg aldri på privat eiendom (untatt buss og tog), men hålder meg mest til triste undergangs bruer, langst t-banen og rundt om kring på grå vegger Men jeg har også stussa litt på OGS Crew. Syntes det er overallt og i mange land. Asker, oslo, drammen osv.. er det ett ?åpent crew? ellernoe.? sånn at folk vil bare at flest murlig writer det? eller er det bare mange og iverige vritere som hålder på..? hmm... Kansje litt dumt å spørre hvis ingen her er en del av crewet selv da..
Vis hele sitatet...
Ikke et åpent crew, bare engasjerte, flinke folk
Kjenner flere av de, og de brenner virkelig for uttrykksformen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Cheese Vis innlegg
Er enig i at det blir som reklame, men vi aner jo ikke hva OGS er/symboliserer. Derfor er det i mine øyne unødvendig å skrive det på hvert jævla gatehjørne.
Vis hele sitatet...
De skriver ikke for deg og andre uvitende... det er for å spre navnet dems blandt andre graffere, OGS er store, noen av de største atm..
det er btw, et crew..

Sitat av Geiten Vis innlegg
Hvor mange du har møtt i Gamlebyen med flava klær er jo helt irrelevant.
Kan jo hende du drar dit 1 gang i året.
Jeg har sett 100vis av ungdommer med flava klær i gamlebyen, sier jeg bare da.


Murstein bygninger? Sement bygninger? Glassrute?

Om det koster lite å male veggen med samme farge er ikke poenget.
Du har ingen rett til å tagge på veggen til andre bare fordi det er "billig" å male.
Det er ikke opptil deg hva som er billig/dyrt uansett.

Hva de bruker penga på er ikke vårt problem. De skal få lov å bruke flere millioner kroner på sprayboxer om de vil, men å tagge på andres eiendom skal de ikke få lov til og straff skal de også få hvis de blir tatt.
Om de vil risikere livet sitt, så får de gjøre det.
Dette er ikke en konkuranse om hvem som risikerer mest.
Du sier "be my guest", men hva med andre? det er jo ganske populært å tagge på nymalte vegger. Koselig ikke sant?
Vis hele sitatet...
hva faen har detta blitt til a?!! fuckings side/Tråd for moralpreken om hva som er lov eller ikke, eller moralt riktig?!
Gi faen og kom med sånn moralsk skitt prek, er bare teit å høre på!!
tråden var: "Hvem er OGS/Hva er OGS/ hva er formålet med OGS.. osv.
ikke om det er riktig eller feil og male graff...
Ja, sånn helt enkle tags overalt på glassruter, murbygg osv. er litt unødvendig, men graffiti er kunst og puttes opp hvor det er plass!