Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1642
Hei.

Jeg er ei dame i 40-årene som ble moderator i ei gruppe på fb som en 'nett-bekjent' av meg grunnla (Erfaring om narsissisme) og så kommer det 2 til - dette er altså ei gruppe med utsatte/tidligere utsatte for narsissister som da trenger råd og støtte. De 2 andre moderatorene har også gjennomgått et mareritt og ønsker å hjelpe andre med sin erfaring.

Sammenlagt har jeg snakket i timevis med administratoren, der han snakker uavlatelig og de få gangene jeg fikk komme til så blir det avbrutt rimelig kjapt med en påstand om at han hadde han 'gått tom for strøm' Vi var altså 4 personer som etter vert 'styrte' og fokuset var på Y.T. videoene hans der han påstår at x-damen hans var en narsissist og at HAN er offer og vi andre la ut hvert vårt innlegg.

Jeg er født inn i en meget dysfunksjonell familie og har kanskje mer peiling på psykopati/narsissisme enn de fleste og det var JEG som ble mest likt i gruppen - dermed 'måtte' han trykke meg ned (i det skjulte...) for at HAN kunne skinne!?

I gruppe-chattene ble det diskutert mye og jeg merket en STOR kontrast mellom hvordan han skrev/snakket i gruppen og med meg privat - engel/stygg og da jeg skriver i privat samtale at jeg synes diskusjonen burde fortsette i felles-chatten siden det tross alt var DER den begynte - blokkerer han meg!

Jeg har nå sterke grunner for å mistenke at dette med hans x kjæresten er ren PROJISERING - ergo KAN de være en fullblods narsissist som driver en fort voksende gruppe, noe jeg ser som MEGET alvorlig!

De andre 2 virker som meget empatiske damer - EKTE offer, men jeg merker at han snurrer de rundt lillefingeren og tro de hadde fått SJOKK om de så noe av det han har sendt privat til meg privat!

Om nye medlemmer av en stadig voksende gruppen på snart 200 medlemmer, er like langt nede jeg var da jeg støttet meg til ei lignende gruppe . ja, DA er dette alvorlig da jeg vet han kontakter de PRIVAT!
Jeg er da bekymret både for medlemmene og de 2 som fremdeles skal 'samarbeide' med han...

Jeg er venner med de alle på fb og lurer på om fb og har et stort ønske om å få han fjernet som administrator, eller at hele gruppen blir lagt ned FØR det evt går liv tapt pga hans evne til å MANIPULERE!

Er det lovlig å sende screen shot av private samtaler til en gruppe på 2, eller? Og om ikke - er det moralsk RETT av meg å sette en god gjerning frem forbi lov & rett?

Tror de færreste kan klare å sette seg inn i dette og dermed SEhvor stort skadeverk en slip gruppe kan ha, så håper dere lesere kan gi meg et synspunkt
Screenshot samtalene med han og legg ut i gruppa. Start ny gruppe og send ut invitasjoner til de som er med i gruppa.

Flagg gruppa som useriøs virksomhet kanskje.

Hvorfor skulle det ikke være lov å publisere tekst? Det er ikke akkurat nakenbilder vi snakker om.

Kjør på
To personer er ikke regnet som offentlig, en facebookgruppe er som regel det. Så om du skriver noe som kan regnes som ærekrenkende så vil det være offentlig om du legger det ut, selv om det er en lukket gruppe, hvis det er over et visst antall personer der.

Men: Spørsmålet du bør stille deg er ikke om det er lovlig, men om du virkelig har lyst til å gå inn i en offentlig drittslengingskonkurranse med en fyr som har som hobby å lage youtubevideoer om hvor fæl eksen hans er. Sånne kamper vinnes av den som er villig til å synke lavest og holde på lengst, og det er åpenbart ikke deg.

Dette er forøvrig hovedgrunnen til at sånne grupper dessverre er en dårlig ide. Narsissister er stort sett mer tilbøyelige til å fortelle om hvor fæle andre er, offentlig og under fullt navn, enn det ofrene deres er. Man ber nesten om å bli et mikrofonstativ for folk som driver svertekampanjer, i tillegg til å tilby dem fellesskap med en haug sårbare og lettmanipulerte sjeler.

Jeg ville snakket med de to andre moddene, lagt ned gruppa og/eller rygget rolig vekk fra hele rotet. Du får ikke stoppet folk i å være møkkaspredere, men du kan fjerne deg fra nedlagsfeltet.
Hvis du vil vite hva folk gjør trenger du bare å se på hva de beskylder andre for å gjøre

Som Pi sier: Bare gå stille, slike mennesker vil du ikke ha som fiende.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Screenshot samtalene med han og legg ut i gruppa. Start ny gruppe og send ut invitasjoner til de som er med i gruppa.

Flagg gruppa som useriøs virksomhet kanskje.

Hvorfor skulle det ikke være lov å publisere tekst? Det er ikke akkurat nakenbilder vi snakker om.

Kjør på
Vis hele sitatet...
Takker mye for svar og tanken har streifet meg... Jeg har et stort ønske om å spre kunnskapen og mener det burde vært et obligatorisk skolefag, så kanskje jeg 'bare' starter min egen gruppe der de andre to blir med - eller ikke, men tviler på de vil være under hans 'styre' etter at de har sett meldingene fra han til meg...

Nei, det er tross alt ikke nakenbilder Kanskje jeg burde visst det, men hva mente du med flagg gruppe, egentlig?
Flagg gruppen som useriøs vil si å feks poste ett innlegg på veggen til gruppen, med bilder av sagt samtale, for å advare andre om person og gruppens useriøshet.

Han kommer til å forsvare seg selv og folk i gruppa kommer nok til å ville vite mer om hele samtalen og slår seg ikke i ro med skjermdump av 2 meldinger fra han..
Sitat av *pi Vis innlegg
To personer er ikke regnet som offentlig, en facebookgruppe er som regel det. Så om du skriver noe som kan regnes som ærekrenkende så vil det være offentlig om du legger det ut, selv om det er en lukket gruppe, hvis det er over et visst antall personer der.

Men: Spørsmålet du bør stille deg er ikke om det er lovlig, men om du virkelig har lyst til å gå inn i en offentlig drittslengingskonkurranse med en fyr som har som hobby å lage youtubevideoer om hvor fæl eksen hans er. Sånne kamper vinnes av den som er villig til å synke lavest og holde på lengst, og det er åpenbart ikke deg.

Dette er forøvrig hovedgrunnen til at sånne grupper dessverre er en dårlig ide. Narsissister er stort sett mer tilbøyelige til å fortelle om hvor fæle andre er, offentlig og under fullt navn, enn det ofrene deres er. Man ber nesten om å bli et mikrofonstativ for folk som driver svertekampanjer, i tillegg til å tilby dem fellesskap med en haug sårbare og lettmanipulerte sjeler.

Jeg ville snakket med de to andre moddene, lagt ned gruppa og/eller rygget rolig vekk fra hele rotet. Du får ikke stoppet folk i å være møkkaspredere, men du kan fjerne deg fra nedlagsfeltet.
Vis hele sitatet...
Takker for svar! Selv tror jeg en slik gruppe er en GOD ide OM administratoren er en rettferdig sjel - men, som sagt, kan det i verste fall få STORE konsekvenser for mange utsatte med et godt hjertelag om det blir styrt av en person jeg er redd er en narsissist SELV...

Ja, jeg kommer til å kontakte de andre to og sende screen shot, der jeg håper han så står alene og etter hvert må legge ned gruppen. Faktisk ble han blokkert i en tidligere gruppe som også mistenkte at han var en narsissist selv (de pleier ofte å få lurt seg inn i miljøer der folk er skadet fra før dessverre...) Vi var begge aktive medlemmer der, men ble kastet ut begge to - HAN fordi han 'tok for stor plass i gruppen og JEG fordi jeg støttet han.

Nei, de som slenger dritt kan nok aldri stoppet, som du sier, men de KAN fratas makt - som de IKKE bør ha!
Sitat av Trying Vis innlegg
akker for svar! Selv tror jeg en slik gruppe er en GOD ide OM administratoren er en rettferdig sjel - men, som sagt, kan det i verste fall få STORE konsekvenser for mange utsatte med et godt hjertelag om det blir styrt av en person jeg er redd er en narsissist SELV...
Vis hele sitatet...
Skulle man unngått å gi den typen folk en plattform for kampanjene sine så måtte man hatt totalforbud mot deling av traumehistorier og kun fokusert på generelle symptomer, behandling og støtte. Jeg skjønner at intensjonen din er god, men jeg tror rett og slett en facebookgruppe er en utrygg arena for denne typen fellesskap.

Nei, de som slenger dritt kan nok aldri stoppet, som du sier, men de KAN fratas makt - som de IKKE bør ha!
Vis hele sitatet...
Mulig det, men du slår dem ikke i deres eget spill. Vær forsiktig med hva du vikler deg inn i.
Sitat av colakork Vis innlegg
Flagg gruppen som useriøs vil si å feks poste ett innlegg på veggen til gruppen, med bilder av sagt samtale, for å advare andre om person og gruppens useriøshet.

Han kommer til å forsvare seg selv og folk i gruppa kommer nok til å ville vite mer om hele samtalen og slår seg ikke i ro med skjermdump av 2 meldinger fra han..
Vis hele sitatet...
Ok, da betydde 'flagg gruppe' det jeg trodde. Men nå lurer jeg jo på om det, i hele tett er LOV å sende slike private samtaler i ei hel gruppe?
Du skriver i åpningsinnlegget at han er Administrator, og at du og de to andre er Moderatorer.
En Administrator kan, så vidt jeg vet, ikke kastes ut av en gruppe av noen andre enn en Administrator.
Det vil si i praksis at det er lite nyttig å publisere et innlegg i gruppa. Sannsynligvis ville han sett innlegget, fjernet det, fjernet din Moderator-status, og kastet deg ut av gruppa. Eventuelt kan han i tillegg smøre sammen løgner om deg, og du vil ikke ha mulighet til å se dem.

Om det er lovlig å publisere private samtaler, er jeg ikke sikker på. Jeg har ingen jus-bakgrunn.
Jeg antar at en eventuell lov som regulerer en slik publisering, vil være skrevet uten spesielt hensyn til internett. Det kan være nyttig å søke på Lovdata.no etter ord som "publisere samtale", "brev" eller "korrespondanse".
Ved et kort og overfladisk søk fant jeg Straffelovens §267. Der står det som følger:

§ 267.Krenkelse av privatlivets fred
Den som gjennom offentlig meddelelse krenker privatlivets fred, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.
[...]
Straff etter første ledd kan bortfalle dersom meddelelsen var fremkalt av den fornærmede selv ved utilbørlig atferd
(min uthevelse)

Det kan være andre lovbestemmelser som også påvirker hvorvidt deling av en privat samtale er lovlig. Igjen, jeg har ingen jus-bakgrunn. Jeg vil derimot tro at å dele denne samtalen med de to andre Moderatorene er lovlig. Et alternativ som er tidkrevende og ikke på noen måte garantert å virke, er å kontakte hvert medlem individuelt, uten å dele samtalen mellom deg og ham.

En kort oppsummering til slutt: Det er lite nyttig, og potensielt ulovlig å publisere samtalen for hele gruppen. I tillegg er det lett å forfalske slike samtaler, både for deg og for ham. Det er en kamp du risikerer å tape.