Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 3457
Først så må jeg sette opp en introduksjon av hele hendelsen:

Dette her skjedde da for ca. 10 000–10 500 år tilbake.

I Dagens Røros, Engerdalen, Storelvdalen og Rendalen var det en oppdemt innsjø. En svært massiv innsjø. Den var faktisk større enn Vänern i volum, og ca. dobbelt så stor som Mjøsa.1

I sørenden ved denne innsjøen var det en isbre, som var demningen. Dens kant var bare ca. 2,3 km nord for Otnes i Rendalen. Sammen med ved Atna der Atnaelven renner ut i Glomma. Mens nordenden og vannivået stabiliserte seg ved at vannet rant nordover igjennom Rugldalen og videre igjennom dagens elv Gaula, som renner ut i havet ved Gaulosen mellom Melhus og Trondheim. Nordenden gikk da litt nordenfor Røros til ca. 655 moh.2 Men sjøen gikk også østover og innlemmet dagens Femunden.

Denne isdemningen hadde sin nordkant da like nord for Otnes, men rakk til et sted mellom Rena og Elverum. En dag begynte det å sprenge seg vann under denne isbreen Otnes. Dette vannet rant da under isbreen og kom frem et stykke nord for Elverum. Som når ellers vann renner, så tar vannet med seg løsmasser, og smelter is, der det er is. Det samme skjedde her, og ganske snart brast isdemningen og enorme mengder vann rant med isfjell i svære mengder igjennom dagens Renaelv og Glomma sør for utløpet til Renaelva.3 Det er faktisk målt at ved Elverum kom det en flodbølge med en høyde på 85–95 m og en bredde på flere km nedover dalen.2

Men Storelvdalen er adskilt fra Rendalen og Engerdalen sør for Telneset (et sted mellom Tynset og Tolga i Nord-Østerdalen). Men vannstanden var såpass høy (666 moh) at det også var en forbindelse mellom Rendalen og Storelvdalen ca- 18,3 km sør for Alvdal. Her er det en sprø sandstein med sprekker i berggrunnen. Når vannstanden begynte å minke på Rendalssiden, så begynte det selvsagt å renne over vann fra Storelvdalssiden her. Det rant da tydeligvis i strie strømmer, for vannet grov ut et juv, som er ca. 250 m på det dypeste og ca. 2 500 m langt i fjellet.3 Det ligger steinblokker i nærheten av husstørrelse ved munningen på Rendalssiden. Mens i selve Rendalen ved munningen er det en bank løsmasser som er over 1 000 m lang.
Dette juvet heter da Jutulhogget.

Jutulhogget sett fra Storelvdalssiden:


Steinblokk ved munningen av Jutulhogget med noen trær ved siden:


Den utgravde dalen mot Rendalen:


Denne flodbølgen rant nedover Glåmdalen til Kongsvinger, der den delte seg i to. Den ene dele rant sørøst mot Magnor og Sverige. Mens den andre rant vestover mot Groruddalen (nordøstre del av Oslo) og Romeriket. På Romeriket ble det avsatt et ca. 1,5 m tykt næringsfattig siltlag, som kalles Romeriksmjelen. Romeriksmjelen er det en kan kalle en temmelig ufruktbar jord.
Det der også sett at en haug med isfjell fra isdemningen ble med vannstrømmen nedover. Det er en rekke småjuv i landskapet, som er oppløyd av isfjell dratt bortover av vannstrømmen rundt om kring på Romeriket.3

Så på nyttårsaften satt jeg på Høydedata.no, og så etter strandsoner på den Nedre Glomsjøen. Jeg så bilder i artiklene jeg har lenket til under, som også viser slike strandsoner av den Nedre Glomsjøen på Storelvdalssiden. Jeg fant og har senere funnet en rekke til på Rendalssiden også. Noe jeg synes er utrolig kult! Jeg har planer om å oppsøke flere av dem til sommeren, bare for å gni følelsen av denne hendelsen inn i sjela. Altså hvor dyp denne sjøen var, og hvor strandsonen lå.

Her er noen strandsoner jeg har funnet:Dette er bare noen få av mange. Den ved Rendalen Kraftverk fant jeg på nyttårskvelden. Etter dette dette funnet er dette den lykkeligste nyttårskvelden jeg har hatt noen gang.

== Referanser/kilder ==
  1. https://www.ngu.no/blogg/gigantsjoen-i-osterdalen
  2. https://njg.geologi.no/images/NJG_ar...gaasLongva.pdf
  3. https://www.ngu.no/blogg/da-amazonas-rant-ned-glomdalen



Så oppi alt dette så har jeg et spørsmål også.
Altså strandsona ligger jevnt rundt 655–670 moh. Hvis vi da sier 666 moh eller 665 moh, så lurer jeg på om det er mulig å hente ut en høydekote på f.eks. Norgeskart. Altså du henter ut høydekoteringen som tilsvarer 665 moh, og bruker kun denne. Denne bruker en da for å tegne inn den Nedre Glomsjø inn på et kart, slik som OpenStreetMap. Så kan en senere legge dette inn i systemet til Wikipedia.

Iallfall jeg synes dette er utrolig spennende, og jeg håper noen kan hjelpe til. For jeg har ikke lyst til å sitte og tegne etter en høydekurve på kartet. Det blir fort noen millioner museklikk. Det hadde også vært fint å få inn isbreen også.
Ville tatt kontakt med Johanna Anjar ved USN campus Bø. Hun er en veldig dyktig glaciolog som er som oftest meget behjelpelig.

https://www.usn.no/om-usn/kontakt-os.../johanna-anjar