Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 10217
6 av 10 politi mener nei til bæring av våpen!

Satt og så på nyhetene for et øyeblikk siden og ser nå at flertallet vil at det skal være som før, at det ikke skal være sånn at politiet bærer våpen. (De har uansett våpen i bilen, om det skulle oppstå en situasjon som krever at de må bruke våpen)

Hva mener du? Skal politiet være bevepnet med håndvåpen av typen pistoler / maskingevær etc ...

eller skal det være som det er nå?
Nei.. For våpen forstrer våpen, så enkelt er det bare, får vi bevæpnet politi i gatene vil det også bli flere bevæpnede kriminelle i gatene..
Dersom politiet skal bevæpnes, så må de få bedre trening enn hva de har med våpen nå. <--- Koster penger.
Våpen i hendene på en som ikke har god nok trening kan gjøre vondt verre. Politiet i Norge har for lite våpentrening. (med unntak av UEH og Delta)
Nei, fordi jeg har en drøm om jeg skyter en politmann og stikker av uten bevæpna purker Nei det vil bli verre hvis de begynner å bære våpen og hvis en dag kriminelle stjeler en lager av politivåpen? Nei holder meg til våpenfri politi her i Norge. Men det som skjedde på 22/07 og at verden er blitt verre med tanke på voldstallene i verden i dag enn for 20 år siden. En dag i fremtiden går norske politi med en Glock og MP5 rundt i Otta sentrum, når utviklingen fortsetter!
Jeg vil ikke at Norge skal bli et cowboy land som USA.
Uansett, hvorfor skal politiet i Norge bære våpen? Hvor ofte trenger de det?

Når de først trenger det har de jo våpen i bilen, som de må ha godkjenning for og bruke!
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Når de først trenger det har de jo våpen i bilen, som de må ha godkjenning for og bruke!
Vis hele sitatet...
....kilde? xD
Jeg vet ikke hva statestikken viser på hvor mange situasjoner det har vært hvor politi har hatt bruk for et våpen, men jeg mener at det er nokk at det er i bilen, men i bilen skal det ikke være en stor sak å dra fram våpen, for jeg meiner å ha hørt at det er et styr for politiet å hente våpen i bilen, de må rapportere det ene etter det andre.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
....kilde? xD
Vis hele sitatet...
2 onkler av meg har vært i spesialstyrkene / beredskapstroppene på en måte, og før det har de vært vanlig purk. I den tida (90 tallet) trengte, og de sier at de forsatt trenger tillatelse før de har lov å ta fram våpen.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Nei.. For våpen forstrer våpen, så enkelt er det bare, får vi bevæpnet politi i gatene vil det også bli flere bevæpnede kriminelle i gatene..
Vis hele sitatet...
hundre prosent enig. Tenk deg for eksempel USA, der noen har skytevåpen bak disken i kiosker for eksempel. Desperate kriminelle må da også ha skytevåpen, for å ha noen som helst mulighet for suksess. Minst mulig våpen, alltid, mener jeg!
Er selv for at politiet bærer våpen.

Tenk om det oppstår en situasjon litt unna bilen, der noen plutselig begynner å skyte rundt seg. Hva kan politifolka gjøre? Ikke en dritt. De kan lett bli skytet ned fordi de kan ikke forsvare seg selv. Hadde de hatt våpen i en slik situasjon kunne de forsvart seg selv.

Det samme gjelder hvis noen plutselig tar fram en kniv, og begynner å stikke en politimann. Den andre politimannen (De går i par) kan da gjøre veldig lite, hadde de hatt pistol kunne de forsvart segselv.

Selvom slike situasjoner ikke oppstår ofte, syntest jeg de bør ha pistol for å kunne forsvare seg selv og borgerene.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
....kilde? xD
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke noe kilde, men får håpe noen andre kommer med det.
Jeg har alltid fått høre at politiet har en koffert av noe slag som alltid ligger i bilen.

Hvis det oppstår en situasjon hvor politiet trenger våpen, må de spørre innsatsleder om lov ( eller så er det politimesteren ) så har de tillatelse til og hente dette.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Har dessverre ikke noe kilde, men får håpe noen andre kommer med det.
Jeg har alltid fått høre at politiet har en koffert av noe slag som alltid ligger i bilen.

Hvis det oppstår en situasjon hvor politiet trenger våpen, må de spørre innsatsleder om lov ( eller så er det politimesteren ) så har de tillatelse til og hente dette.
Vis hele sitatet...
Jeg bekrefter dette, 3 personer jeg kjenner sier også dette.

De har en liten "safe" bak i bagasjerommet med våpen. Den er låst og de har nøkkelen til den.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Har dessverre ikke noe kilde, men får håpe noen andre kommer med det.
Jeg har alltid fått høre at politiet har en koffert av noe slag som alltid ligger i bilen.

Hvis det oppstår en situasjon hvor politiet trenger våpen, må de spørre innsatsleder om lov ( eller så er det politimesteren ) så har de tillatelse til og hente dette.
Vis hele sitatet...
Og du er så dum som tror på det?

Hva om det kommer en fyr og skyter mot politiet, og politiet ikke rekker å spørre om tillatelse? Da kan de faktisk skyte han ned.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Og du er så dum som tror på det?

Hva om det kommer en fyr og skyter mot politiet, og politiet ikke rekker å spørre om tillatelse? Da kan de faktisk skyte han ned.
Vis hele sitatet...
Det er vel du som er dum som en bøtte møkk. Bruk google så finner du fort ut hvordan vilkår for bevæpning er for politiet.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Og du er så dum som tror på det?

Hva om det kommer en fyr og skyter mot politiet, og politiet ikke rekker å spørre om tillatelse? Da kan de faktisk skyte han ned.
Vis hele sitatet...
Det gjelder for deg og. kalles selvforsvar.

Er det umiddelbar fare for ditt eller andre sitt liv så har du lov til å gjøre det som trengs for å redde livet.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Det er vel du som er dum som en bøtte møkk. Bruk google så finner du fort ut hvordan vilkår for bevæpning er for politiet.
Vis hele sitatet...
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2858129.ece

Helt ærlig, kaller du meg dum? Herregud, skal politiet først bli angrepet/skutt på, og mens dette skjer skal de få tillatelse til å skyte? Da er det for seint da vettu. Alle har rett til selvforsvar, også politiet.
Sist endret av Kusetjuv; 12. oktober 2011 kl. 19:45.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Er selv for at politiet bærer våpen.

Tenk om det oppstår en situasjon litt unna bilen, der noen plutselig begynner å skyte rundt seg. Hva kan politifolka gjøre? Ikke en dritt. De kan lett bli skytet ned fordi de kan ikke forsvare seg selv. Hadde de hatt våpen i en slik situasjon kunne de forsvart seg selv.

Det samme gjelder hvis noen plutselig tar fram en kniv, og begynner å stikke en politimann. Den andre politimannen (De går i par) kan da gjøre veldig lite, hadde de hatt pistol kunne de forsvart segselv..
Vis hele sitatet...
Første situasjon ville en random purk med gønner bare ført til mer bly i luften som er en fare for uskyldige sivile bak, eller foran galningen. hjelper ikke med våpen uten skikkelig trening.

Den andre situasjonen løses med batong..
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Og du er så dum som tror på det?

Hva om det kommer en fyr og skyter mot politiet, og politiet ikke rekker å spørre om tillatelse? Da kan de faktisk skyte han ned.
Vis hele sitatet...
Om jeg er så dum? Altså her kommer det flere personer og støtter opp utsagnet mitt, og du kaller meg dum?

Politiet har helt sikkert egne regler ang dette.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Selvom slike situasjoner ikke oppstår ofte, syntest jeg de bør ha pistol for å kunne forsvare seg selv og borgerene.
Vis hele sitatet...
Jeg er redd bevæpnet politi ville utgjøre en større trussel for den jevne borger enn farene de skulle beskytte oss mot. De har våpen tilgjengelig ved legitimt behov.

Hvis vi skal gjøre noe med kriminaliteten så er det vel bedre å bli kvitt de undenforliggende årsakene (bl.a krigen mot narkotika).
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Om jeg er så dum? Altså her kommer det flere personer og støtter opp utsagnet mitt, og du kaller meg dum?

Politiet har helt sikkert egne regler ang dette.
Vis hele sitatet...
Rumours.

Jeg har hørt at politiet har en benelli pumpehagle i bagasjerommet..
Og siden du ikke kan backe opp kildene så kan du ha hørt det fra noen som ikke har peiling..

Det kan nemlig ikke stemme, fordi hvis det oppstår en situasjon hvor de ikke rekker å spørre om tillatelse frafaller nok denne "loven" eller regelen. Det har ikke jeg kilder på, men ærlig talt..just think about it? Hvis det er en kontrollert situasjon hvor de skal inn i et hus fordi det er en gisselsituasjon eller lignende, må de nok spørre om tillatelse, men dette med at politiet skal bære våpen er i utgangspunktet til selvforsvar.
Sist endret av Kusetjuv; 12. oktober 2011 kl. 19:52.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Er selv for at politiet bærer våpen.

Tenk om det oppstår en situasjon litt unna bilen, der noen plutselig begynner å skyte rundt seg. Hva kan politifolka gjøre? Ikke en dritt. De kan lett bli skytet ned fordi de kan ikke forsvare seg selv. Hadde de hatt våpen i en slik situasjon kunne de forsvart seg selv.

Det samme gjelder hvis noen plutselig tar fram en kniv, og begynner å stikke en politimann. Den andre politimannen (De går i par) kan da gjøre veldig lite, hadde de hatt pistol kunne de forsvart segselv.

Selvom slike situasjoner ikke oppstår ofte, syntest jeg de bør ha pistol for å kunne forsvare seg selv og borgerene.
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo det som er det klare argumentet mot - at det antakeligvis oppstår flere slike situasjoner hvis politiet først bærer våpen, blant annet fordi flere kriminelle vil bevæpne seg også. Du må heller aldri undervurdere signaleffekten til folket av at politiet ikke går med våpen. Vi er blant de tryggeste landene i verden, og du skal ikke lengre enn til Sverige (hvor politiet bærer våpen) før statistikkene er dårligere.

Det som skjer om politiet går med våpen, er at flere blir skutt. Og de som blir skutt er ikke nødvendigvis kriminelle heller.
Sist endret av Nichotin; 12. oktober 2011 kl. 20:05.
Kan også bekrefte det Cartman jr sier. Har en kompis som jobber i politiet. I bilen han kjører er den en slags safe ved girspaken som inneholder en revolver, den får han ikke lov å ta ut uten tillatelse, med mindre det skulle oppstå en situasjon hvor det er siste utvei.

OT:
personlig syntes jeg politiet burde ha samme ordning som i dag, da jeg mener som nevnt før at våpen avler våpen.
Skal nok ikke så mye til for at de får lov å bære våpen uansett, 2 bevæpnede politibiler kom og tok meg og kompisen min med på politistasjonen fordi vi skjøt med softgun
Stemmer det at de ikke kan bruke våpenet som ligger i en koffert bak i bilen.

De må ringe og få godkjennelse fra høyeste hold, som tar litt tid.
Så det eneste de kan gjøre er igrunn å løpe etter deg med en koffert som inneholder en pistol, og slå deg med den.
denne målingen ble jo gjort før 22 juli, vil tro resultatet hadde blitt anderledes hvis de gjorde en ny måling nå......
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
denne målingen ble jo gjort før 22 juli, vil tro resultatet hadde blitt anderledes hvis de gjorde en ny måling nå......
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke pumphagler hjelper mot eksploderende biler? Og ellers så kan politiet ha våpnene i bilen mener jeg.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Rumours.

Jeg har hørt at politiet har en benelli pumpehagle i bagasjerommet..
Og siden du ikke kan backe opp kildene så kan du ha hørt det fra noen som ikke har peiling..

Det kan nemlig ikke stemme, fordi hvis det oppstår en situasjon hvor de ikke rekker å spørre om tillatelse frafaller nok denne "loven" eller regelen. Det har ikke jeg kilder på, men ærlig talt..just think about it? Hvis det er en kontrollert situasjon hvor de skal inn i et hus fordi det er en gisselsituasjon eller lignende, må de nok spørre om tillatelse, men dette med at politiet skal bære våpen er i utgangspunktet til selvforsvar.
Vis hele sitatet...
Rykter tar ikke alltid feil skjønner'u!
http://www.politiportalen.no/rot/fil...orpolitiet.pdf

Jeg siterer
§ 11.
Politimann som i det enkelte tilfelle er avskåret fra å innhente foresattes bevæpningsordre kan, når
situasjonen gjør det helt nødvendig, bevæpne seg selv og andre politimenn som er underordnet ha
Vis hele sitatet...
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Om jeg er så dum? Altså her kommer det flere personer og støtter opp utsagnet mitt, og du kaller meg dum?

Politiet har helt sikkert egne regler ang dette.
Vis hele sitatet...
Var på nyhetene senest i dag. Så om dere løfter blikket litt fra dataskjermen over til nyhetene ville dere fått det med dere.

Politiet har våpen låst bak i bilen. Alle politibiler har det.

Cartman Jr har absolutt rett.

Personen som stiller seg kritisk til svaret ditt, spurte senest i går om kilder til en annen person psyke påstander som han sa så fint sa det selv, de psyke påstandene fikk han servert. Holdt kjeft etter det. Så det bor nok en liten kverulant i enkelte her.
Sist endret av stagg; 12. oktober 2011 kl. 23:33. Grunn: derfor
jeg er for bevæpning av politiet , minst en dobbling av politiet, kamera overvåkning lik england har, sjekke alt som kommer inn/ut av landsgrensene og mye strengere straffer og at mann må sitte inne mens man venter på rettsdom,

og så lukka asylmotak .. så kansje norge hadde blitt trygt igjen..
Sitat av Staggere Vis innlegg
Var på nyhetene senest i dag. Så om dere løfter blikket litt fra dataskjermen over til nyhetene ville dere fått det med dere.

Politiet har våpen låst bak i bilen. Alle politibiler har det.

Cartman Jr har absolutt rett.

Personen som stiller seg kritisk til svaret ditt, spurte senest i går om kilder til en annen person psyke påstander som han sa så fint sa det selv, de psyke påstandene fikk han servert. Holdt kjeft etter det. Så det bor nok en liten kverulant i enkelte her.
Vis hele sitatet...
Samtlige politibiler har ikke fremskutt bevæpning.
Sist endret av BaJa; 13. oktober 2011 kl. 00:46.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg er for bevæpning av politiet , minst en dobbling av politiet, kamera overvåkning lik england har, sjekke alt som kommer inn/ut av landsgrensene og mye strengere straffer og at mann må sitte inne mens man venter på rettsdom,

og så lukka asylmotak .. så kansje norge hadde blitt trygt igjen..
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du er seriøs her engang?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg er for bevæpning av politiet , minst en dobbling av politiet, kamera overvåkning lik england har, sjekke alt som kommer inn/ut av landsgrensene og mye strengere straffer og at mann må sitte inne mens man venter på rettsdom,

og så lukka asylmotak .. så kansje norge hadde blitt trygt igjen..
Vis hele sitatet...
Er Norge veldig utrygg nå?
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Samtlige politibiler har ikke fremskutt bevæpning.
Vis hele sitatet...
Neivull. Beklager om det ikke stemmer.
Fremskutt lagring hjemles i våpeninstruksens § 5, der det sies at politisjef kan gi tillatelse til å medbringe enhånds skytevåpen i forseglet og godkjent veske. Som det påpekes i St.meld. nr. 42 (2004-2005) 6.7.2 skal fremskutt lagring komme som følge av et politifaglig behov, så nei, det er ikke sikkert at alle politibiler har våpen.

For øvrig støtter jeg det en del andre her sier, økt bevæpning hos politi fører neppe til noe særlig annet enn økt bevæpning hos tyngre kriminelle. Ikke ser jeg behovet heller, Norge er temmelig trygt selv med ubevæpnet politi.
Om man ser bort ifra tragedien 22/7, kan noen av dere som vil at politiet skal bære våpen komme med ET eksempel i Norge hvor en politimann med skytevåpen i belte hadde reddet liv, eller i det hele tatt kommet bedre ut av en situasjon?

Det eneste eksempelet jeg kunne tenkt meg var om han ene vakta på Utøya hadde hatt en pistol, men selv da tviler jeg på at han hadde rukket å dratt den før han ble skutt selv. Men dette var en ganske ekstraordinær situasjon. Jeg tror ikke vi trenger å frykte repitisjoner av dette i de nærmeste åra. Og uansett om noe lignende skulle skje igjen, er det helt andre faktorer enn at politiet har våpene sitt på seg som spiller inn for å få avværget situasjonen.
Politi med våpen i Norge? Utrygt! De vet ikke engang hva avtrekken funker..
orker ikke lese igjennom alt som har blitt skrevet, men vil faen ikke få en pistol stappet i trynet fordi jeg er litt treg ut av bilen etter jeg blir stoppet eller fikler i hanskerommet for å finne noen papirer.
Hvis politiet får våpen kommer de til å bli noen paranoide maktsyke personer.
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
orker ikke lese igjennom alt som har blitt skrevet, men vil faen ikke få en pistol stappet i trynet fordi jeg er litt treg ut av bilen etter jeg blir stoppet eller fikler i hanskerommet for å finne noen papirer.
Hvis politiet får våpen kommer de til å bli noen paranoide maktsyke personer.
Vis hele sitatet...
WORD, da blir de enda mer maktsyke enn de allerede er!
Er helt klart mot generell bevæpning. Derimot burde kanskje alle bilene ha tilgang til et minimum av bevæpning og vest/hjelm (aner ikke i hvilken grad de har det i dag?)
Sist endret av atomet; 13. oktober 2011 kl. 18:12.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Er selv for at politiet bærer våpen.

Tenk om det oppstår en situasjon litt unna bilen, der noen plutselig begynner å skyte rundt seg. Hva kan politifolka gjøre? Ikke en dritt. De kan lett bli skytet ned fordi de kan ikke forsvare seg selv. Hadde de hatt våpen i en slik situasjon kunne de forsvart seg selv.

Det samme gjelder hvis noen plutselig tar fram en kniv, og begynner å stikke en politimann. Den andre politimannen (De går i par) kan da gjøre veldig lite, hadde de hatt pistol kunne de forsvart segselv.

Selvom slike situasjoner ikke oppstår ofte, syntest jeg de bør ha pistol for å kunne forsvare seg selv og borgerene.
Vis hele sitatet...
Jobben deres er å ta risiko. Når er det politiet har måttet forsvare seg selv? De er jo så og si alltid angriperen. Og med det, mener jeg at det alltid er de som går inn og starter en situasjon. Det er vel egentlig offeret for politiet som må forsvare seg selv.

Dersom slike situasjoner som du beskriver oppstår er det det de får betalt for å gjøre spør du meg. Og hvordan i all verden hadde en pistol hjulpet dersom en politimann ble stukket ned? Det hadde for det første vært totalt kaos mellom knvistikkeren og politimann nr 1, de ville vært klenget sammen som to brytere og forflyttet seg i alle mulige krøllete stillinger veldig fort. Politimann nr 2 som da skal skyte knivstikkeren har en 50/50 sjanse til å skyte makkeren sin. Og hva hvis kulen går gjennom knivstikkeren? Han er mye bedre tjent med en maglite / batong. Og de har de fra før.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Staggere Vis innlegg
.

Personen som stiller seg kritisk til svaret ditt, spurte senest i går om kilder til en annen person psyke påstander som han sa så fint sa det selv, de psyke påstandene fikk han servert. Holdt kjeft etter det. Så det bor nok en liten kverulant i enkelte her.
Vis hele sitatet...
Stor forskjell på syke påstander og psyke påstander..
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Stor forskjell på syke påstander og psyke påstander..
Vis hele sitatet...
Du måtte ta meg på noe ja? Din glede, min sorg.



Uansett, 6 av 10 politimenn er selv imot bevæpning. Tror de som jobber som Politi vet best selv. Er en grunn til at flertallet er mot bevæpning.
Sist endret av stagg; 13. oktober 2011 kl. 19:24.
Definitivt imot, og GrønnUgle bare forsterker meninga mi

Ontopic:
Kunne du ikke lagd en avstemning? Interesant å se hva freaks mener.
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Definitivt imot, og GrønnUgle bare forsterker meninga mi

Ontopic:
Kunne du ikke lagd en avstemning? Interesant å se hva freaks mener.
Vis hele sitatet...
Støttes! Gjerne med flere alternativer som mindre bevepning/mer kontroll, tillate taser-gun etc. Det er bra med litt flere nyanser enn kun "mer våpen, eller dagens situajson".
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4202541.ece

Hvis dette trumfer gjennom skal man ikke vente lenge før en stakkars stoner blir zappa til helvete pga en liten misforståelse.

Våpen avler mer våpen.

Ser mange har dratt fram at hvis avstemningen hadde sjedd etter 22juli hadde de fleste sagt ja til våpen.
Samme gjelder kanskje hvis avstemningen hadde sjedd rett etter NOKAS ranet..
Men nå har vi jo det bak oss, og fortsatt vil ikke flertallet at politiet skal ha våpen.

Jeg er veldig fornøyd sånn som det er nå, er man så uheldig at man blir tatt med en liten spliff, og man er extra uheldig og man møter på en halvgærn snut rett ut fra skolen som også gjerne er extra glad i COPS. Risikerer man litt blåmerker framfor å bli skutt.
Jeg synes de skal fortsette med systemet sitt som de har idag men alle bør få trening og lov til å bære strøm greie (vet ikke hva det heter) som man kan gjøre til strøm pistol på sekunder..

På denne måten kan de beskytte seg uten at mistenkte blir skadet.

Sitat av Mowglid Vis innlegg
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4202541.ece

Hvis dette trumfer gjennom skal man ikke vente lenge før en stakkars stoner blir zappa til helvete pga en liten misforståelse.

Våpen avler mer våpen.

Ser mange har dratt fram at hvis avstemningen hadde sjedd etter 22juli hadde de fleste sagt ja til våpen.
Samme gjelder kanskje hvis avstemningen hadde sjedd rett etter NOKAS ranet..
Men nå har vi jo det bak oss, og fortsatt vil ikke flertallet at politiet skal ha våpen.

Jeg er veldig fornøyd sånn som det er nå, er man så uheldig at man blir tatt med en liten spliff, og man er extra uheldig og man møter på en halvgærn snut rett ut fra skolen som også gjerne er extra glad i COPS. Risikerer man litt blåmerker framfor å bli skutt.
Vis hele sitatet...
Den dagen du blir jaget av politiet og de ser at de bør skyte deg med strømpistol, da har du fortjent det i 99% av tilfellene.
De skyter vanligvis kun om du enten blir sett på som en trussel eller om du springer fra de..
Sitat av Settoz Vis innlegg
Jeg synes de skal fortsette med systemet sitt som de har idag men alle bør få trening og lov til å bære strøm greie (vet ikke hva det heter) som man kan gjøre til strøm pistol på sekunder..

På denne måten kan de beskytte seg uten at mistenkte blir skadet.
Vis hele sitatet...
For det første er ikke disse strømpistolene helt ufarlige, spesielt når de kommer i hendene til folk som tror de kan zappe deg for å få deg til å ligge stille. Men selv om vi tar utgangspunktet i veldig god opplæring til de som får bruke dem; min store motforestilling mot strømpistoler er at det gjør noe med holdningen til politiet. Nå vet jeg ikke hvor mye du har vært i utlandet, men det jeg har merket her i Norge er at politiet er mye mer konfliktløsende, nettopp fordi de ikke bare kan vifte med en pistol eller gi noen elektrosjokk for å få dem til å lystre. Jeg er stolt over at vi har en av de mer fredelige politistyrkene i verden, som det faktisk går an å omgås som likemenn, nettopp fordi de ikke bærer på slike våpen til enhver tid.

Sitat av Settoz Vis innlegg
Den dagen du blir jaget av politiet og de ser at de bør skyte deg med strømpistol, da har du fortjent det i 99% av tilfellene.
De skyter vanligvis kun om du enten blir sett på som en trussel eller om du springer fra de..
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg at du bare dro litt statistikk opp av hatten, men hvis kun 99% av tilfellene er legitim bruk, vil det over tid bety at ganske mange stakkarer (1% er _mye_ i denne sammenheng) blir utsatt for strømpistol uten at det er gyldig grunnlag. Det er ingen måte å fostre respekt for politiet blant befolkningen på, spesielt ikke når videoer av denne ene prosenten starter å sirkulere på sosiale medier.
Starter politiet å gå med våpen så gjør jeg det og ...
En av de bedre innleggene i denne debatten, som nå begynner å bli 7 år gammelt, kommer fra tidligere Politimester Willy Haugli (også kjent som Jern-Willy - var ingen pushover når han herjet som verst).

http://www.aftenposten.no/meninger/k...icle779241.ece

I korte trekk oppsummert: "Er det først innført bevæpning av politiet, er det irreversibelt". Det å innføre almenn bevæpning av politiet fører til en permanent opptrapping av trusselbildet. Har man først bevæpnet vil resten av samfunnet følge etter og det er ingen vei tilbake.