Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2880
Hei

Har noen gamle smarttelefoner/nettbrett osv som er defekte. Ønsker jo ikke å gi slipp på disse tilfeldig elektronikkavfall mtp hva som ligger i minne.

Restavfall?
Hvis du hadde vist hvor mye el-avfall vi genererer i Norge så hadde du ikke vært redd for at noen skulle luke ut akkurat din gamle ødelagte mobiltelefon og forsøke å hente ut data fra denne.
Men nå var det ikke statistikk jeg spurte etter.
Normalt ville jeg også tenkt det. Men nå har det samlet seg flere her og jeg tenkte gjøre det litt sikrere enn å bare donere det til noen polakken på elavfallet.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Stek retten et minutt i mikrobølgeovn (under oppsyn), la retten hvile noen minutter før du marinerer den i et lite saltvannsbad over natten.
Tror du kan skade magnetron i mikroen din hvis du gjør det der. Ta heller en hammer og smadre alt.
Greit nok. Jeg ville lagt enhetene inne i en plastikkpose som jeg knyter igjen, og så funnet en hammer, eventuelt en stor stein, og slått løs. Når alt er knust og i småbiter så kast det i restavfall, eventuelt kjør det til gjenbruksstasjon og kast innholdet i en container som skal til forbrenning eller deponi.
Det hjelper lite å knuse telefoner. Du må åpne den (vinkelsliper feks), finne minnebrikken på kretskortet, skjærer du den ut og destruert den med vinkelsliper eller skjærebrenner. Eller du kan putte telefonen i en stekeovn på 250 grader i en time. Ta ut batteriet først da.
Hva m software som skal sørge for trygg sletting av alt? Tidligere sa man gjentatte (3?) overskrivninger var nødvendig, men det gjelder vist ikke lengre. Nå skal det holde og slette via sw. Altså mer enn en formatering, som vel bare sletter stien til alle data på disken. Da kan data gjennskapes, slik som blant annet IBAS gjør eller som en kan gjøre via dedikert recovery sw. Det er noen tråder på forumet på dette med sikker sletting av data, der det ble gitt mer tidsriktige råd. Forsøk å søke på forumet.

Tror kanskje det du søker heter secure erase, det satt langt inne bare
Sist endret av _abc_; 20. juli 2020 kl. 12:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Tror du kan skade magnetron i mikroen din hvis du gjør det der. Ta heller en hammer og smadre alt.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri klart å skade mikrobølgeovnen skikkelig i så måte. Det hender at det som er inni den tar fyr og hvis du lar det brenne for lenge går selvsagt ovnen i stykker. Men bortsett fra det er de bemerkelsesverdig robuste dyr!
Jeg anbefaler imidlertid å ha en egen mikrobølgeovn til slike eksperimenter, for den lukta av svidd elektronikk sitter i lenge.

Sitat av Herr potet Vis innlegg
Greit nok. Jeg ville lagt enhetene inne i en plastikkpose som jeg knyter igjen, og så funnet en hammer, eventuelt en stor stein, og slått løs. Når alt er knust og i småbiter så kast det i restavfall, eventuelt kjør det til gjenbruksstasjon og kast innholdet i en container som skal til forbrenning eller deponi.
Vis hele sitatet...
Elektronikk inneholder massevis av metaller og slikt som skal gjenvinnes. Disse greiene skal ikke deponeres av miljøhensyn, og hvertfall ikke brennes. El-avfall skal meg bekjent i dunken for el-avfall, uavhengig av størrelse på bitene.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det hjelper lite å knuse telefoner. Du må åpne den (vinkelsliper feks), finne minnebrikken på kretskortet, skjærer du den ut og destruert den med vinkelsliper eller skjærebrenner. Eller du kan putte telefonen i en stekeovn på 250 grader i en time. Ta ut batteriet først da.
Vis hele sitatet...
Spørs jo hvor godt du knuser den, det. Er det granulat skal du jobbe godt for å hente noe vettugt ut av den. I tillegg er det et spørsmål om hvem du vil sikre deg for. Er det meg? Dersom jeg finner en harddisk i søpla, så kan jeg sikkert prøve å se om jeg finner noe på den. Kanskje jeg til og med kunne finne på å lodde på en løs kontaktpinne eller manglende motstand dersom jeg hadde saklig grunn til å tro at jeg ville finne noe spennende. Men folk som meg har hverken kompetanse, utstyr eller tid til å prøve å reparere noe som har ikke-trivielle skader, og terskelen for å prøve henger egentlig ganske høyt. Sannsynligheten for at du får noe ut av det er nesten eksakt lik 0 uansett. Skal man sikre seg mot CIA blir det selvsagt litt mer omfattende, men hvor vanlig er det at de snoker rundt på fyllinga etter utrangert utstyr de kan leke med?

Varmebehandling er imidlertid et godt tips. Knusing er puslespill, og sånn sett et spørsmål om tid og penger. Men varmebehandling er fysikk! Har du varma et magnetisk medium til over curietemperaturen, så er det fysisk umulig å hente noe informasjon ut av det. Med optiske medier blir det litt annerledes, men de er ikke spesielt glade i arme de heller. Selv ville jeg tatt lagringsmediet ut av enheten og tatt det derfra. Jo mer du kan få varmen rett på det som skal destrueres, jo mindre oppvarming trenger du. Bunsenbrenner eller lignende er aldri galt.

Men heck. Knekker du telefonen i ei skruestikke og kaster den, så er du mer enn trygg nok, tenker jeg.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. juli 2020 kl. 14:03.
Del ting i to med vinkelsliper. Problem solved.
Kan skjønne godt hvis du ikke gidder å hive det i mikro eller stekeovnen. Blir sikkert ikke å lukte så godt i hus/leilighet. Jeg ville tatt det med ut å fyrt et lite bål. Evt knust det godt først. Eller knuse og dumpe på sjøen.
Klimafiendtlig troll
Hvis de er så defekte at du ikke får feks konsolltilgang eller tilgang til filsystemet på telefonene..

Drill hull, knus de. Evt demontere slik at du ser hovedkortet og knus/drill hull.

Bør være mer enn nok litt avhengig av "innholdets natur". Kan jo kjøpe en jet-tenner eller liknende på biltema eller clas ohlson om du er paranoid og torche elektronikken før drilling/knusing?

Noe særlig knusing utover det blir mer hobbyprosjekt? Hadde det vært magnetiske disker hadde degaussing eller bruk av DBAN vært tilstrekkelig.
Bruk en batteridrill, hammer etc
Mobil: Sjekk på iFixit eller tilsvarende hvor brikke med data er og bor gjennom. Snurreharddisker, bor et hull på toppen og putt i sand, sett så strøm på og rist litt på den. SSD, ta ut og knekk/knus med hammer. Lever alt til gjenbruk.
Takk mye gode innspill. Ikke noe suspekt innhold her. Det er mer av personvernhensyn. Er vel et godt poeng at så lenge hovedkortet er destruert/knekt e.l. så skal de vel være godt ivrige på å få ut noe informasjon.