Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2810
Jeg har en kjeller hvor takhøyden er på 180 cm. Dette er ikke ideelt.
Jeg har litt ekstra penger på kontoen fortiden og jeg tenkte det ville være ufattelig kjekt om jeg kunne grave rundt 20-30 cm nedover og da vil rommet være på 200 cm+ for å få en mer behagelig atmosfære i denne kjelleren som jeg ønsker å gjøre om til kjellerstue.
Problemet mitt er at huset står på fjell, hvordan kan jeg isåfall få dette til? er det i det hele tatt mulig? sprenging inne i huset høres veldig risikabelt ut.

Jeg ville bare høre om noen her har erfaring med "graving" i fjell før jeg betaler tusenlappen for en inspeksjon hvor svaret er at det uansett er umulig.
Kompis fikk tak i minigraver når han økte dybden i kjelleren sin. Så brukte han borr i fronten på minigraveren og gravde seg ned i berget som hadde bestemt seg for å bo midt i kjelleren. Han hadde fordelen av at dører og vinduer var borte da han byttet hele grunnmuren i samme omgang.
Trådstarter
Takker for svar, jeg klarte ikke finne noe på google før jeg la til ordene minigraver + borr, da fant jeg svarene jeg var ute etter så takk igjen for det
Hvilken bergart er det der du bor? Hvis det er granitt, så er nesten bare dynamitt som duger. Men en flink skytebas med mye erfaring, burde klare dette fint, hvis det ikke er for mye usynlige sprekker i berget. Men det er kjekt at det er noen vinduer å ta ut der, så spregningsgassene får slippe lett ut.
Sitat av Maea Vis innlegg
Takker for svar, jeg klarte ikke finne noe på google før jeg la til ordene minigraver + borr, da fant jeg svarene jeg var ute etter så takk igjen for det
Vis hele sitatet...
Er vel en hydraulisk hammer du er ute etter, at en slik montert på en minigraver vil være særlig effektivt har jeg mine tvil på.
Hvis du skal ha dypere kjeller må du også ta betrakning i at grunnmuren må forsterkes eller bygges på nytt. Du tar vekk 20 cm av flaten som muren står på, derfor vil det være fare for at grunnmuren sklir inn i kjellerstua di.

Anbefaler deg å bare ta en telefon til en maskinentreprenør, de vil gi deg et profesjonellt svar uten kostnader.
Sitat av moonunit Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ikke det helt beste å bruke. Det kan ta veldig lang tid å bruke og blir det rester igjen eller man ikke får det helt ut kan det fint fortsette å utvide seg over mange år. Ikke noe du vil ha under huset ditt.
Du må nok bore. Det billigste ville vel være om du fikk lånt/leid en boremaskin og gjør det selv. For å bli kvitt all steinen som blir igjen så trenger du bare litt "manpower" og en trillebår.

Hadde lignende prosjekt for et år siden
Sist endret av obscure; 4. mars 2014 kl. 08:31.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Det absolutt beste du kan gjøre er å ta kontakt med en lokal autorisert maskin entreprenør.
De kan fortelle deg om hva som kan/burde gjøres og gi deg et kostnadsoverslag på jobben. Hør gjerne med flere så du får riktig pris for jobben. De fleste entreprenører priser jobber utifra hvor mye de har å gjøre. Er det stille så kan de gå lavt, er det mye å gjøre har de råd til å ikke få jobben og gir deg da et høyt tilbud. Og i månedene fremover nå begynner å bli travle for dem.

Surre med husets grunnmur er ikke noe man skal google seg frem til.
Jeg er rimelig sikker på at forsikringsselskapet ditt har noen meninger om å gjøre dette selv også. Det er nok også søknadspliktig.