Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 6194
Hei.

Lurer på hva folket her på freak mener om hevn. Spesielt når det er "ok" hevn at det bare er justice med hevn.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10100664 (nylig)

http://www.youtube.com/watch?v=Oi3Hyxuf5AE

Det er jo ingen tvil om at de fleste mener at dette er fortjent, men det er opp til hver og en. Straffen er like hard selv om nesten hele folket mener at det er fortjent.

Mange som flyr på folk i retten spesielt over i USA. Så ta dette scenariet: Mannen som drepte din sønn/datter eller nær familie sitter 10 meter unna deg, ville du gått for en hook mot ansiktet hans? Eller hadde 18 år i fengsel gjort deg tilfreds? Mennesket har jo en indre driv om å overleve og beskytte, overlevelses instinktet; Fight or flight..

Hadde du vært så sugen på hevn at du hadde gått like langt som sistnevnte video?

Spesielt vil jeg ikke se på meg som en person som hevner meg, men i noen saker ser det jo helt klart ut som det er fortjent.

kjør diskusjon!

heartslava.
''Man skal være mot andre, som man vil andre skal være mot deg selv.''
Er man snill og grei skulle man bare fått snille og greie mennesker å ha med å gjøre.
Voldtar man, skulle man selv blitt voldtatt. Drap straffes med drap, tortur med tortur osv.

Dette fungerer selvfølgelig ikke i den moderne verden, men ja jeg hadde nok prøvd å delt ut juling til han som måtte skade mine nermeste.
Sist endret av ZELDUR; 18. februar 2013 kl. 12:35.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg hadde følt for mannen som hadde drept mitt barn, men jeg tror nok at jeg hadde følt et så sterkt indre hat at jeg ikke vet om jeg kunne kontrollert meg. Selv om han hadde sittet 10 år i fengsel for det.

I mine øyne ville 10 år i fengsel aldri gjort meg tilfreds for å tatt fra meg det kjæreste jeg hadde. Jeg tror ikke jeg hadde vært tilfreds med å tatt livet av han heller.

Jeg har ikke opplevd det, så jeg vet ikke helt hvordan jeg ville taklet det.

Men for all del, respekt til de som klarer å tilgi noe slik.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
''Man skal være mot andre, som man vil andre skal være mot deg selv.''
Er man snill og grei skulle man bare fått snille og greie mennesker å ha med å gjøre.
Voldtar man, skulle man selv blitt voldtatt. Drap straffes med drap, tortur med tortur osv.
Vis hele sitatet...
Så hvis du voldtar en voldtaker, eller dreper en morder, så fortjener du vel samme straffen du også?
Sist endret av Xernox; 18. februar 2013 kl. 12:52.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Mange som flyr på folk i retten spesielt over i USA. Så ta dette scenariet: Mannen som drepte din sønn/datter eller nær familie sitter 10 meter unna deg, ville du gått for en hook mot ansiktet hans? Eller hadde 18 år i fengsel gjort deg tilfreds? Mennesket har jo en indre driv om å overleve og beskytte, overlevelses instinktet; Fight or flight..

Hadde du vært så sugen på hevn at du hadde gått like langt som sistnevnte video?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker rifle+scope, 100-200meter unna gjennom et hotellvindu.
careface om de tar meg da egentlig.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Bare litt off topic:

Hvorfor er ikke denne mannen identifisert?

Mannen er dømt og dommen er rettskraftig. Gjeldene praksis i media er jo å identifisere dømte drapsmenn (ref baneheia, orderud osc.)
Syntes det er greit jeg. SPESIELT når noen forgreper seg på barn, og/eller misshandler barn.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så hvis du voldtar en voldtaker, eller dreper en morder, så fortjener du vel samme straffen du også?
Vis hele sitatet...
Du har jo ett poeng her.. Øye for øye gjør hele verden blind (om man skulle drept mordere hadde det startet en domino effekt der det bare var 1 person igjen)..

Jeg er imot hevn fordi det ikke forandrer noe.. Om Hitler hadde blitt fanget og torturert i 40år så hadde ikke det kommet noe godt ut av det, og om noen av de han skadet hadde fått tilfredstillelse av det syns jeg heller vi kunne tilbudt dem terapi, det hadde nok gitt dem en mer langvarig tilfredstillelse..

Til scenarioet som TS viser til hadde skjedd er jeg redd jeg hadde prøvd å straffe han psykisk eller fysisk, men jeg tror det bare hadde gitt meg 10minutter med glede(som jeg seinere hadde skammet meg over) også en livstid med skam og anger.. Så å ta hevn på personen hadde skadet meg selv mer en det hadde skadet personen.. Det kunne også skadet mange andre... Selv om alt jeg hadde gjort var en "right hook" så hadde resultatet blitt det samme tror jeg...

Sitat av cos Vis innlegg
I mine øyne ville 10 år i fengsel aldri gjort meg tilfreds for å tatt fra meg det kjæreste jeg hadde. Jeg tror ikke jeg hadde vært tilfreds med å tatt livet av han heller.
Vis hele sitatet...
Å ta livet av han er jo en vennlighet 18år som pedofil i amerkansk fengsel=psykisk og fysisk tortur frem til du tar ditt eget liv... Værre hevn enn det finnes jo ikke... Mere hevn å finne og drepe ham om han slipper ut, noe jeg tviler på han ville gjort (utifra amerikansk tv )... Stakkars han faren når han forstår hvor snill han var mot overgriperen, da tror jeg alt blir ekstremt mye værre for han....

Det faren gjorde i den videoen er det vennligste jeg noen gang har sett noen gjøre...
Sist endret av Novice; 18. februar 2013 kl. 13:42.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Bare litt off topic:

Hvorfor er ikke denne mannen identifisert?

Mannen er dømt og dommen er rettskraftig. Gjeldene praksis i media er jo å identifisere dømte drapsmenn (ref baneheia, orderud osc.)
Vis hele sitatet...
Denne mannen er identifisert. Kjappe Google-søk gjør at du finner navnet hans om du vil. Men riktig nok ikke i aviser.
Mannen sier at han ikke vil bli identifisert, og hvorfor han ikke blir det, det vet jeg ikke.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Syntes det er greit jeg. SPESIELT når noen forgreper seg på barn, og/eller misshandler barn.
Vis hele sitatet...
Om man rehabiliterer dem vil de jo forstå hva de har gjort.. Er det ikke værre å bli dømt til å hate seg selv resten av livet enn noen lusne blåmerker? Og døden er befrielse om fremtiden ikke virker verdt å leve, syns jeg iallefall...
Sitat av Novice Vis innlegg
Om man rehabiliterer dem vil de jo forstå hva de har gjort.. Er det ikke værre å bli dømt til å hate seg selv resten av livet enn noen lusne blåmerker? Og døden er befrielse om fremtiden ikke virker verdt å leve, syns jeg iallefall...
Vis hele sitatet...
Det er jo en grunn til at absolutt alle som får dødstraff i USA gjør alt de kan for å få senket straffen til livstid. Overlevelsesinstinket er til stedet uansett hvor jævlig fengselsoppholdet blir. Dessuten er det alltid mulighet for å bli frikjent etter hvert av forskjellige årsaker.
Stefaren til Christoffer ble banka opp i fengselet i går.. Det var galt, mannen har fått sin straff og bør få sone den i fred.

At jeg likevel føler en viss glede over at det skjedde er forbudt og hemmelig.
Syntes det er helt greit jeg. Spesielt når det er mot barn (altså ganske forsvarsløse).
Det er helt greit, han som banka opp han
stefaren fortjener stående applaus og strafferabbat, håper det gjentar seg ofte!
Sist endret av Notoneofthem; 18. februar 2013 kl. 14:45.
For å si det sånn; pedofile og groteske folk i fengsel har det jævlig, og en del vakter (prominent i usa, riktignok) gir et blind øye til det. Helt ok i mine øyne...
Sitat av stuntaa Vis innlegg
For å si det sånn; pedofile og groteske folk i fengsel har det jævlig, og en del vakter (prominent i usa, riktignok) gir et blind øye til det. Helt ok i mine øyne...
Vis hele sitatet...
Det er en ting når en far hevner seg for ting som ble gjort mot hans barn. Selv om jeg mener det er galt så kan jeg i det minste forstå og akseptere det. (dåg må faren selvfølgelig også bli straffet)

Men en ting jeg aldri vil godta er når systemet i seg selv bare tolererer dette. At fangevoktere bare snut et blindt øye til at noen blir banket i fengselet p.g.a. hva de gjorde. Dette er med på å svekke tilliten til systemet, og jeg ser på det som direkte ødeleggende. Dette må absolutt ikke aksepteres.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Stefaren til Christoffer ble banka opp i fengselet i går.. Det var galt, mannen har fått sin straff og bør få sone den i fred.

At jeg likevel føler en viss glede over at det skjedde er forbudt og hemmelig.
Vis hele sitatet...
Huh, hvor har du fått den informasjonen fra

Skulle likt se det svart på hvit. Har ikke mye til overs for barnemorderen. Han har mest sannsynlig drevet med vandalisering av Christoffer's grav i ettertid.
Det står om det i alle nettavisene.
I kommentarfeltet på youtube kommenterer en person: Father of the year award as far as I am concerned.
Sitat av SimenGaming Vis innlegg
I kommentarfeltet på youtube kommenterer en person: Father of the year award as far as I am concerned.
Vis hele sitatet...
Folk kommenterer mye rart på Youtube, så poenget ditt er?...
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det står om det i alle nettavisene.
Vis hele sitatet...
Ja, så det nå.

Nå er ikke personen som har banket opp barnemorderen noe mye bedre selv. "Han soner for tiden en fem måneder lang straff for å ha slått eks-kjæresten en rekke ganger i ansiktet vinteren 2011. Kvinnen ble påført brudd og kuttskader i ansiktet som følge av volden"

Kan ikke si jeg har så mye til overs for de som slår kvinnfolk heller, men, men.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Folk kommenterer mye rart på Youtube, så poenget ditt er?...
Vis hele sitatet...
Poenget er at folk kan gjøre mye for å beskytte barna sine. Mange på youtube som mente det var på sin plass.
Men når det står på Youtube må det jo være sant, for de som henger i kommentarfeltene der er jo ikke en bunch med drittunger med grammatiske kunnskaper tilsvarende barnehage nivå.
Sist endret av Sinken; 18. februar 2013 kl. 17:26.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Men når det står på Youtube må det jo være sant, for de som henger i kommentarfeltene der er jo ikke en bunch med drittunger med grammatiske kunnskaper tilsvarende barnehage nivå.
Vis hele sitatet...
Var ikke det jeg mente. Skrev det for å svare at i enkelte sammenhenger synes folk det er "greit" at sånt skjer. Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig i de tidligere postene...
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Ja, så det nå.

Nå er ikke personen som har banket opp barnemorderen noe mye bedre selv. "Han soner for tiden en fem måneder lang straff for å ha slått eks-kjæresten en rekke ganger i ansiktet vinteren 2011. Kvinnen ble påført brudd og kuttskader i ansiktet som følge av volden"

Kan ikke si jeg har så mye til overs for de som slår kvinnfolk heller, men, men.
Vis hele sitatet...
HÆ? Han er ikke så mye bedre? LOL. For de første har han aldri drept et lite barn, for det andre er det mulig dama fortjente det.
Sist endret av Freakaholic; 18. februar 2013 kl. 17:52.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
HÆ? Han er ikke så mye bedre? LOL. For de første har han aldri drept et lite barn, for det andre er det mulig dama fortjente det.
Vis hele sitatet...
Skjønner du ikke hva jeg mener så kan det bare være. Sier vel sitt når du presterer si at hun kanskje fortjente det.
Sitat av SimenGaming Vis innlegg
Var ikke det jeg mente. Skrev det for å svare at i enkelte sammenhenger synes folk det er "greit" at sånt skjer. Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig i de tidligere postene...
Vis hele sitatet...
Men jeg føler og at det er viktig å vurdere hvilken folgegruppe som man henter kommentarene fra. Ja enkelte ganger vil folk akseptere slik, men det betyr ikke automatisk at handlingen er riktig.

Youtube er en plass hvor demgrafien som kommenterer er gjerne en ganske unge. Det finnes en del eldre også - men de drukner litt i støyen fra de yngre generasjonene. I tillegg er YouTube er plass man lett bare slenger uten kommentar og mening uten å egentlig reflektere over den. Ikke trenger du å forsvare meningen din heller - da det fngerer utmerket dårlig som dokusjonsforum. Og er mer en "comment and forget"-type side. Dette fører til gjerne lite reflekterte kommentarer under filmene. Og i hvertfall jeg tar ikke kommentarfeltene der så veldig seriøst.

Videre ser jeg heller ikke helt relevansen. På hvilken måte ønsket du å bidra i debatten med å bare referere til at "en eller annen person, som ingen vet hvem er sa [insert comment her]", dette bidrar ingenting til debatten.
Sitat av etse Vis innlegg
Men jeg føler og at det er viktig å vurdere hvilken folgegruppe som man henter kommentarene fra. Ja enkelte ganger vil folk akseptere slik, men det betyr ikke automatisk at handlingen er riktig.

Youtube er en plass hvor demgrafien som kommenterer er gjerne en ganske unge. Det finnes en del eldre også - men de drukner litt i støyen fra de yngre generasjonene. I tillegg er YouTube er plass man lett bare slenger uten kommentar og mening uten å egentlig reflektere over den. Ikke trenger du å forsvare meningen din heller - da det fngerer utmerket dårlig som dokusjonsforum. Og er mer en "comment and forget"-type side. Dette fører til gjerne lite reflekterte kommentarer under filmene. Og i hvertfall jeg tar ikke kommentarfeltene der så veldig seriøst.

Videre ser jeg heller ikke helt relevansen. På hvilken måte ønsket du å bidra i debatten med å bare referere til at "en eller annen person, som ingen vet hvem er sa [insert comment her]", dette bidrar ingenting til debatten.
Vis hele sitatet...
Mente bare at folk i visse sammenhenger mener at en sånn hendelse ikke gjør noe, men du har et poeng i det du skriver.

Tenkte meg vel heller ikke så mye om da jeg skrev første post.
At faren fikk juling av en 27 åring var jo det jeg linket til. Personlig mener jeg at det er helt greit. Litt røff rettferdighet.. Stakkars gutt...
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Novice Vis innlegg
Du har jo ett poeng her.. Øye for øye gjør hele verden blind (om man skulle drept mordere hadde det startet en domino effekt der det bare var 1 person igjen)..

Jeg er imot hevn fordi det ikke forandrer noe.. Om Hitler hadde blitt fanget og torturert i 40år så hadde ikke det kommet noe godt ut av det, og om noen av de han skadet hadde fått tilfredstillelse av det syns jeg heller vi kunne tilbudt dem terapi, det hadde nok gitt dem en mer langvarig tilfredstillelse..

Til scenarioet som TS viser til hadde skjedd er jeg redd jeg hadde prøvd å straffe han psykisk eller fysisk, men jeg tror det bare hadde gitt meg 10minutter med glede(som jeg seinere hadde skammet meg over) også en livstid med skam og anger.. Så å ta hevn på personen hadde skadet meg selv mer en det hadde skadet personen.. Det kunne også skadet mange andre... Selv om alt jeg hadde gjort var en "right hook" så hadde resultatet blitt det samme tror jeg...



Å ta livet av han er jo en vennlighet 18år som pedofil i amerkansk fengsel=psykisk og fysisk tortur frem til du tar ditt eget liv... Værre hevn enn det finnes jo ikke... Mere hevn å finne og drepe ham om han slipper ut, noe jeg tviler på han ville gjort (utifra amerikansk tv )... Stakkars han faren når han forstår hvor snill han var mot overgriperen, da tror jeg alt blir ekstremt mye værre for han....

Det faren gjorde i den videoen er det vennligste jeg noen gang har sett noen gjøre...
Vis hele sitatet...
Kanskje det er litt dumt, men hvordan hadde å drepe mordere startet en domino effekt så det bare var en person igjen?!
Sitat av sam500 Vis innlegg
Kanskje det er litt dumt, men hvordan hadde å drepe mordere startet en domino effekt så det bare var en person igjen?!
Vis hele sitatet...
Jeg dreper din bror. Så du dreper meg. Noen i min familie blir hevnlystne og dreper noen i din familie. Og slik fortsetter det. Et typisk scenario i gamledager når man drev med blodhevn.
Tror alle kan ha forståelse for at man reagerer på den måten. Kan selv ikke forestille meg hvordan noe slikt ville gått inn på meg, men skal være den første til å innrømme at blodhevn nok ville vært det første som falt meg inn. Problemet er at dette, som andre før meg har nevnt, ikke er rasjonelt i det hele tatt. Hevn har ingen praktisk nytte, og jeg tror de fleste ville slitt med både å trekke av og å faktisk ha drept noen i ettertid.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg dreper din bror. Så du dreper meg. Noen i min familie blir hevnlystne og dreper noen i din familie. Og slik fortsetter det. Et typisk scenario i gamledager når man drev med blodhevn.
Vis hele sitatet...
Merkelig at jorden ikke gikk under i gamledager når dette var vanlig praksis da.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Merkelig at jorden ikke gikk under i gamledager når dette var vanlig praksis da.
Vis hele sitatet...
Jorda går nok ikke under, men blodhevn påvirker mange flere enn man kanskje skulle tro. Den kan få hele samfunn til å stoppe opp.

FEDRENES SYNDER: Ungeflokken i familien Meshi fryktet vendetta etter at faren begikk drap. I to år har hele hans familie, barn og nevøer, vært hjemme. De går ikke på skole, men lever innendørs for å unngå å bli drept
Vis hele sitatet...
- Kilde
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Merkelig at jorden ikke gikk under i gamledager når dette var vanlig praksis da.
Vis hele sitatet...
Lykke til med å drepe millioner av mennesker.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Første jeg tenkte da jeg leste saken var "Godt, nå vet han hvordan Christoffer hadde det". Hevn er en naturlig følelse og folk bearbeider den forskjellig.

Personlig hadde jeg mistet alle sperrer og gjort alt for og hevne meg. Forsåvidt gjort det en gang også.

Hva det gjør meg til kan dere sikkert spekulere i, men jeg har det bra med meg selv.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Merkelig at jorden ikke gikk under i gamledager når dette var vanlig praksis da.
Vis hele sitatet...
Det pleide heldigvis å stoppe etterhvert. Men det kunne gjerne bli 20-30 hevnmord før det skjedde. I enkelte tilfeller kunne det ende opp i små lokale kriger. Alt bare fordi den ene drepte en annen, og så ville noen hevne seg.
Mister ikke akkurat noe søvn over at den jævelen fikk seg litt juling, han fortjener verre. Hevn er vanskelig å ta et standpunkt i egentlig, skulle gjerne vært en av de "an eye for an eye makes the whole world blind"-folka, men føler at mange voldtektsmenn og mordere fortjener mer enn 21 års fengsel for å si det sånn.
Det at stefaren (som alle nå vet hvem er, men som ikke nevnes ved navn) har fått seg en real omgang juling tror jeg de fleste bare godter seg over. Mannen kan umulig være riktig skrudd sammen på noen måte. Stemmer det at han har vandalisert graven til Christoffer i ettertid, så forteller det ganske mye om hvor kynisk og selvopptatt mannen er.

De som begår overgrep og vold mot barn fortjener en real omgang juling. Ikke fra det offentlige selvsagt. Behandling bør de få så samfunnet har noen mulighet for beskyttelse mot overgrep når de slipper ut igjen. Dessverre så begår ofte de som har utsatt barn for seksuelle overgrep nye overgrep når de har sonet sin straff. Det er mange pedofile mennesker, men langt fra de fleste begår overgrep mot barn, fordi de er klar over hvilken skade det kan gjøre på et barn i ettertid.

Nei, fy. Blir bare provosert og oppgitt over hele Christoffer-saken. Tenk dere på hvor mye vondt Christoffer har gjennomgått før det tragiske utfallet kom. Stefaren er tvers gjennom en pill råtten løk av en fyr. Han må ha en diagnose som heller mot narsissistisk/dyssosial personlighetsforstyrrelse. Hvem skader et forsvarsløst barn??

Det offentlige har også sviktet ganske grovt i saken med Christoffer, stemmer det som har kommet fram i media. Politiet sin etterforsking er heller ikke noe man kan skryte av.
Ja, hva kan man si?
...
Karma?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Dessverre så begår ofte de som har utsatt barn for seksuelle overgrep nye overgrep når de har sonet sin straff.
Vis hele sitatet...
Kilde?
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Det er mange pedofile mennesker, men langt fra de fleste begår overgrep mot barn, fordi de er klar over hvilken skade det kan gjøre på et barn i ettertid.
Vis hele sitatet...
Og dei fleste som begår overgrep er neppe pedofile. Å dra det inn i denne diskusjonen er rimeleg apart; det er ingenting som tyder på at pedofili er i nærheten av riktig diagnose på vedkommande.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kilde?

Og dei fleste som begår overgrep er neppe pedofile. Å dra det inn i denne diskusjonen er rimeleg apart; det er ingenting som tyder på at pedofili er i nærheten av riktig diagnose på vedkommande.
Vis hele sitatet...
Snakker ikke om stefaren til Chrisfoffer, men generelt. Er klar over at han ikke er pedofil. Beklager, formulerte jeg meg slik at du missoppfattet meg.

Så du dokumentaren på Tv-Norge - Insider som gikk for noen uker tilbake? Der sier politiet selv at de fleste som begår overgrep mot barn dessverre begår nye overgrep når de kommer ut igjen etter endt soning.
Sist endret av shittrønder; 18. februar 2013 kl. 22:51.
Siden alle vet hvem denne "stefaren" er, hvorfor nevner dere han ikke med navn her på Freak?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Stefaren til Christoffer ble banka opp i fengselet i går.. Det var galt, mannen har fått sin straff og bør få sone den i fred.

At jeg likevel føler en viss glede over at det skjedde er forbudt og hemmelig.
Vis hele sitatet...
Synes slett ikke det bør være så forbudt og hemmelig. Han har _ikke_ fått sin straff ved å sitt og gnåle i fengselet, men heller nå som han har fått en grundig omgang juling i tillegg til fengselet. Jeg skal åpent og ærlig si jeg er fornøyd med at han er banket opp! §

Bestialske og planlagte handlinger som denne saken som stefaren gjorde skal straffes hardt, veldig hardt!
Sist endret av aeon_illuminate; 18. februar 2013 kl. 23:01.
Sitat av Kailua Vis innlegg
Siden alle vet hvem denne "stefaren" er, hvorfor nevner dere han ikke med navn her på Freak?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal vi det ?
Sist endret av ZELDUR; 18. februar 2013 kl. 23:00.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Hvorfor skal vi det ?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Orderud saken, Nokas etc. Hvorfor ikke nevne navnet til en barnemorder, som etter min mening, er den værste forbrytelsen man kan gjøre. 8 år er ingenting for en slik handling, og jeg mener han bør leve resten av livet sitt ved å se seg bak skuldra.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Hei.

Lurer på hva folket her på freak mener om hevn. Spesielt når det er "ok" hevn at det bare er justice med hevn.
Vis hele sitatet...
Jeg opplevde at to personer gikk opp til huset hvor faren min befant seg, banket på og ventet til han åpnet døren før de henrettet han med to rifleskudd.
Et skudd i magen og et skudd i hodet.
Etter at de hadde drept han slengte de han ned i en kjeller for å skjule liket.
Gjerningsmennene ble etterhvert pågrepet, dømt og sonet straffen sin så jeg lot det bare være selv om jeg var en "nevenyttig" person med et voldsomt temperament før i tiden.
Gjort er gjort og det er ingenting en kan gjøre som vil forandre det som hadde skjedd så hvorfor lage mer oppstyr og elendighet for seg selv og familien når det er høyst unødvendig?

Det gikk flere år etter at gjerningsmennene var blitt løslatt etter å ha sonet straffen sin og alle de etterlatte hadde tilsynelatende kommet seg videre i livet, men en lørdag jeg var ute på byen kom det en fremmed mann bort til meg og presenterte seg.
Han begynte å snakke om det som hadde skjedd med min far og presenterte seg som en av vennene hans før han begynte å spørre meg ut om hevnlyst og hva jeg hadde tenkt å gjøre med dette.
Jeg ble samtidig informert om at det gikk rykter om at også jeg skulle skytes på samme måte som min far var blitt skutt.
Jeg syns det var noe som ikke stemte så når en av vennene kom bort og tiltalte han med et navn som ikke stemte overens med presentasjonen skjønte jeg fort at dette var en av drapsmennene så jeg handlet deretter også.
Det endte opp med at fyren rømte i en bil meg meg på slep mens jeg slo inn i vinduet for å treffe han etter at både jeg og folkmengden som var vitne til hendelsen hadde tatt et oppgjør med han.
Fyren ble slått, trakassert, presset inn i et hjørne og klemt rundt halsen flere ganger slik at han nesten svimte av.
Til slutt begynte han å grine og det syns jeg var helt topp akkurat der og da.

Så lenge rettssystemet og fengsling ikke er nok til å forandre dømte kriminelle slik at unødvendig belastning for de etterlatte skal forekomme så er jeg for hevn, men om domfellelse og soning av straff fungerer mtp. rehabilitering er jeg mot hevn.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Men i helvette da Knask. "Kjenner" deg bare fra forumet her men nå døde jeg litt inni meg. Håper det går bra med deg idag og at du har fått hjelp til å bearbeide dette Sorry for off topic men nå ble jeg bare trist.
Om man mishandler et barn til døde kan han gjerne mishandles til døde i fengselet for min del..
Det er korttenkte affekterte reaksjonsmønstre som "et øye for et øye" som gjør at det overhodet ikke blir noen fremgang hva angår aksept og tilgivelse. Hevn avler kun hat, ingenting annet. Skulle jeg trappet opp på døra til eksen min og banket han opp og voldtatt han fordi han gjorde det mot meg? HVORDAN gjør det meg til et bedre menneske enn han? Hvis alle absolutt skal senke seg ned på andres nivåer hele tiden for å prøve å tilfredsstille ønsket om rettferdighet, blir det som nevnt tidligere i tråden kun en dominoeffekt.

Jeg håper en dag majoriteten av mennesker kan begynne å handle på litt mer enn bare affekt og tenke litt lengre enn sin egen nese. Det kommer absolutt ingenting godt ut av hevn _overhodet_.