Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3410
Heisann dere. Jeg og en kamerat har tenkt litt på det å starte en nettbutikk. Vi vet det at en helt vanlig klesbutikk har liten sjangs for å greie seg da det er så mange slike nettbutikker allerede.

Men det er ikke av den grunn vi skal lage en klesshop. Min venn er ganske flink med design (jeg kan grunnleggende ++), og designer derfor egne klær. Og det som blir spesielt med dette nettstedet er at vi kommer for det første kun til å selge klær vi selv har designa, og for det andre skal vi lage i hovedsak skiklær. Altså twintip/jibbing. For de som ikke vet hva det er så er det ski hopp/rails med tricks. Det er noe ala denne lengden/slik type gensere:
http://twotip.com/media/cache/twotip-one-love-tall-hoodie-green-dd982d4eb34f9e5620d386b326ded166.jpg

Vi driver akkurat nå å bestiller klær til kun oss selv og noen flere venner (som vi også har designet selv) og fikk da tanken om å lage webshop. Det er alt for få som selger gensere og tskjorter i den stilen vi skal. Laaaange gensere på rundt 1meter fra skuldra og ned. Men ut i fra den ideen er det mye som må tenkes på. Alt fra skatting-frakt-nettside koding. Det er der vi trenger hjelp.

Hva begynner vi med?
Hvordan er det best å få startkapital?

Jeg har noe kontakt med en som kan masseprodusere genserne for meg, men jeg vet ikke om prisen er litt høy hvis det skal selges. Han tar ca 80kr inkl frakt for en genser jeg kan selge for alt mellom 300-700kr. Er det en bra pris, eller vet dere om noen som produserer for mindre enn det?

All hjelp blir satt stor pris på, og det er bare å spørre hvis du lurer på noe!
Start med noe enkelt slik at dere ikke taper alt for mye dersom det ikke funker.

Registrer enk. foretak, få webhosting, koster vel en 20-30,- /måneden, domene, og bruk noe gratis webshop greier slik som Opencart eller Magento. Til disse kan du også finne andre billige designer/themes hos for eksempel Themeforest.
Hvis dere ikke tenker i noen serlig stor skala så kan jo http://www.etsy.com/ være noe.

Da slipper dere å bekymre dere for sikkerhet, folk vet at det ikke er noe tull med betalingen(folk kan være skeptiske til en ukjent aktør) og i tillegg så kan dere få noen ekstra salg siden det er en side mange er innom.

Start i det små og fiks egenkapital selv. Hvis dere begynner å selge godt så kan dere heller ekspandere, mekke egen butikk og evt. selge andeler til noen som vil investere. Ingen vil nok investere i ukjente klesdesignere som ikke har bevist noe annet enn som en kompistjeneste.

Når det gjelder produsent av klærne så husk at kvalitet er like viktig som pris. Skal dere drive skikkelig butikk så er det jo viktig med god kvalitet fordi at: 1. Fornøyde kunder anbefaler dere videre 2. Dere slipper returer.

Så om det er en god pris er jo svært vanskelig å si uten å vite noe om kvaliteten på gensrene, trykket og kvantiteten dere skal bestille.
Sant nok det du sier med kvalitet.. Da tenker jeg å se hvordan kvaliteten er på det fra nåværende produsent.

Men siden vi er to stykk, går det fortsatt ann å ha ENK, bare at kun en av oss er "offisielt" eier?

I den bransjen er det vel ikke så veldig lurt å ta opp lån heller tenkte jeg, med tanke på at det kan gå skeis. Får heller ta av egen lomme til å starte med, for så å ta det eventuelle overskuddet til å bruke videre. Er det forresten slik at man MÅ gi lønn? Hvis vi bare er to ansatte, så bestemmer vi vel det selv?

Takk for svar forresten
Jepp, sjekk kvalitet, det skader nok heller ikke å bruke klærne en del og gi de noen solide runder i vaskemaskina for å være sikker.

Hvis dere har ENK så er det kun en av dere som vil være eier ja. Det trenger jo ikke nødvendigvis å være et problem hvis dere bare skal se litt hvordan det går. Alternativet vil nok være noe som ANS/DA.

Jeg ville nok anbefalt dere å kjøre fra egen lomme intill dere evt. kommer opp på så store volum at det ikke lar seg gjøre(hvis det skjer så bør dere jo ha et pent overskudd å ta fra).

Lønn må dere ikke ta ut, men hvis dere har et ENK så vil alt overskudd på slutten av året regnes som "lønn". Men med liten omsetning så er jo ikke det noe problem. Det er mange personlige kjøp som kan skrives av mot overskuddet, innkjøp av pc, printer, internettkostnader, kjøring til kunder, representasjonsmiddager osv.
Sitat av Leonardie Vis innlegg
Sant nok det du sier med kvalitet.. Da tenker jeg å se hvordan kvaliteten er på det fra nåværende produsent.

Men siden vi er to stykk, går det fortsatt ann å ha ENK, bare at kun en av oss er "offisielt" eier?

I den bransjen er det vel ikke så veldig lurt å ta opp lån heller tenkte jeg, med tanke på at det kan gå skeis. Får heller ta av egen lomme til å starte med, for så å ta det eventuelle overskuddet til å bruke videre. Er det forresten slik at man MÅ gi lønn? Hvis vi bare er to ansatte, så bestemmer vi vel det selv?

Takk for svar forresten
Vis hele sitatet...
Du kan ha et selskap under Delt Ansvar, det kan være greit, ettersom hver av dere har et begrenset ansvar. Men da må dere også gjøre næringsoppgave 2, som kan være litt bitch å føre om man ikke også fører et skikkelig regnskap.

Når det kommer til lån så vil det være som å ta opp et privat lån, og banken vil nok være skeptisk hvis dere ikke har en ganske gjennomtenkt plan og skyter inn egen kapital. Problemstillingen er ganske lik også for aksjeselskaper.

Det er ingen krav om å gi lønn for arbeid, men det er noe dere bør avtale på forhånd slik at det ikke blir et problem lenger ned på veien. Hvis dere kjører på med enkeltpersonsforetak kan det være greit å tenke på at den ene av dere må skatte av overskuddet, som regnes som personinntekt.

Det finnes mange ferdige løsninger der ute, og jeg ville nok sett litt på dem før jeg lagde noe eget. Det er mer som må på plass enn bare å designe butikken og sette den opp, man må ha avtaler med en kortleverandør og annet fjas, som fort tar tid og koster penger. Når dere ser at det begynner å omsette så kan man gjerne investere litt mer i en egen løsning.
Takk for mange gode råd.

Men hva mener du med kortleverandør? Er det ikke bare å bruke Paypal og/eller postoppkrav?

Og hvor finner jeg disse ferdige løsningene?
Det er et alternativ, men da må du også regne med å miste kunder som enten ikke har paypal konto, eller ikke stoler på en nettside som kun bruker paypal. Postoppkrav har samme problemstillingen. Men det er jo bare å være flinke med jungeltelegrafen, så løser det seg!
Sitat av Leonardie Vis innlegg
Takk for mange gode råd.

Men hva mener du med kortleverandør? Er det ikke bare å bruke Paypal og/eller postoppkrav?
Vis hele sitatet...
Spørs hva målgruppa er. Er det relativt unge folk så burde paypal funke greit. DIBS og NETS krever en del penger for å starte opp, og de krever å se siden din etc. Integrasjon kan være krevende og.

Sitat av Leonardie Vis innlegg
Og så er det Klarna, da. De er veldig greie. (faktura)

Og hvor finner jeg disse ferdige løsningene?
Vis hele sitatet...
Det er ingen løsning som er "ferdig" løsning. Man må tilpasse alt med egen tekst, varer, regler etc etc. Det er mye mer jobb enn man tror!

Jeg har erfaring med Magento, og det er greit! Klarna, DIBS, PayPal etc har integrasjon mot denne. Og Magento er veldig fleksibelt og har stort community. Men det er litt tungt. Men tviler på at du vil møte veggen med denne. Det er basert på PHP og MySQL.

det finnes www.mystore.no der du kan få opprettet butikk for deg, og du slipper å tenke på integrasjon med betalingssystemer etc. Vet ikke hvordan de er, men du betaler visstnok mer per transaksjon + per mnd. Og hvis du skal gjøre noe veldig spesielt med siden din, så vet jeg ikke hva du kan gjøre og ikke gjøre, og hva det evt. vil koste.
Sist endret av JohnGalt; 17. desember 2012 kl. 23:19.
Fy faen det er så ubrukelig og bli ut logget av Freak når man har skrevet innlegg i evigheter.. Tid for ett opprør?

Så gidder ikke og skrive nytt veldig informativt og langt innlegg, men hoved punktene mine for startfasen av nettbutikken din var;

Billig pris, samtidig som god kvalitet; Folk vil kjapt begynne og snakke når de fikk den feite genseren for bare 300 kr på blablabla.com.

markedsføring via sosiale medier; Lag fanpage til nettbutikken din på ALT av sosiale medier, fyr i gang ''del dette bildet og vinn gavekort på 1000kr'' konkurranser. Kan også brukes som kunde service itillegg til den du skal tilby på nettsiden din.

Jeg personlig ville også lagt til nettadressen, eller ihvertfall merke navnet klart og tydelig på produktene du skal selge. Har irritert meg mer enn en gang fordi jeg ikke fant den feite genseren han duden foran meg i trekket hadde.


Masse lykke til videre, og håper det går veien for deg!
Digger sånne ''prosjekt'' som har potensielle og starter helt fra bunn av, en gang skal jeg gidde og gjøre noe liknende jeg også!
Sist endret av Klistermerke123; 17. desember 2012 kl. 23:55.
Ja, JohnGalt, det er relativt unge kjøpere vi er ute etter, så lurer på om det holder med PayPal og Postoppkrav i første omgang. Eventuelt Klarna etterhvert. Hvor mye koster forresten sånt?

Ja, blir nok satt igjen et merke på klærne våre, Mozilla. Forhåpentligvis skal du få slippe å lure på hvor de kommer fra!
Never fear i is here
madm1c's Avatar
51 4
Kan bruke Bigcartel (her) enkelt og greit
Sitat av Leonardie Vis innlegg
Ja, JohnGalt, det er relativt unge kjøpere vi er ute etter, så lurer på om det holder med PayPal og Postoppkrav i første omgang. Eventuelt Klarna etterhvert. Hvor mye koster forresten sånt?

Ja, blir nok satt igjen et merke på klærne våre, Mozilla. Forhåpentligvis skal du få slippe å lure på hvor de kommer fra!
Vis hele sitatet...
Hey

Postoppkrav koster en del ekstra, og det er dyrt å sende. Du burde sjekke ut MyPack fra Tollpost! Du kan godt ha postoppkrav som alternativ, men du burde også ha forhåndsbetaling på konto, samt A og B-post. Frakt med Posten (klimanøytral servicepakke, oppkrav) er ganske dyrt, og kunder vil ha billigst mulig frakt.

Jeg har ikke personlig implementert PayPal selv, men her er oversikten:
https://www.paypal.com/no/webapps/mpp/fees

https://www.paypal.com/no/cgi-bin/we...g-fees-outside

Husk også at kunder har 14 dagers angrefrist Du må ha dette i ordrebekreftelsen som en del av teksten, eller sende med en utskrift av angrerettsskjemaet med pakka!

Vil bare legge til at http://www.webforumet.no er et forum for folk som vil starte opp og drive nettbutikk, så er masse info der også!
Takk for en haug av veldig nyttig informasjon!

Forresten, er det noen som vet om en tutorial til å kode en ferdig designa nettside med Dreamweaver? Altså, vi har designet for nettsiden, men trenger bare å kode det.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Har ikke så mye annet å komme med bortsett fra hva jeg har resonert meg frem til hva som skal til for at en nettbutikk skal bli en suksess.

1. Sikkerhet.
-Ingen/få kjøper fra en side som ser suspekt ut. Dårlig design på siden og få betalings muligheter er noe som får siden til å virke mindre seriøs.

2. Pris/frakt/leveringstid.
-Denne forklarer seg igrunn selv. Det er alfa og omega å levere varene billigst mulig og kjappest mulig.

3. Retur/kundeservice
-Dårlig retur og kundeservice er drepen for et ny oppstarta nettbutikk. Det er nok med at en kukk er missfornøyd og skriver en dårlig anmeldelse på et forum eller lignende, så taper dere kunder som googler nettbutikk navnet deres.


Håper dere tenker godt igjennom disse utfordringene før dere starter opp. Hvem skal levere pakkene på posten og når, hvordan skal dere håndtere retur varer, har dere penger nok på bok til å betale tilbake til alle som benytter seg av angreretten.

Sikker mange fler slike spørsmål som burde besvares før dere åpner.
Men ønsker dere lykke til
2nd. that. HTTPS er livsviktig. Jeg har sett flere av disse på mystore som ikke har det i loginprosessen og jeg var sjokkert. Magento har heldigvis http / https-system men du må seff kjøpe sertifikater etc. Til ditt domene.

Å kode hele sjappa i HTML uten noe erfaring høres meget tungt ut, så lykke til! Evt sette ut denne jobben til noen som kan det i bytte mot klær eller betaling når butikken får inn penger.
Med litt googling så kommer det nok opp en god del tutorials med dreamweaver. Men husk at nettsiden må være tilpasset butikkløsningen! Forskjellige nettbutikkløsninger har sine måter å implementere design og skins på!

Det jeg gjorde var å starte med et skin til nettbutikkløsningen, for å så gradvis endre dette til det jeg ville ha til jeg ble fornøyd.
Sist endret av JohnGalt; 18. desember 2012 kl. 14:17.
Anbaefaler virkelig mystore!
De har også en prøveversjon på 30 dager.
"kontrollpanelet" er også helt genialt.

Kan f.eks. sjekke ut nettsidene til www.belco.no, da disse mruker mystore.
Ja det virker fleksibelt, men prøv og logg deg inn... HTTPS brukes ikke. Er dette en generell greie på mystore? Jeg kvier meg for å handle på steder der loginen ikke er secure.
Kjapt innspill - ser det ble anbefalt å bruke minst mulig penger i tilfelle dette ikke går.
Det ble også anbefalt å bruke en gratis host - ikke gjør det.

Dere må minimum ha penger til å kjøpe inn hosting hos et brukbart firma. Og ikke gratistjenester som suger og er nede så ofte at ingen orker handle hos dere.

Finansiering kan dere glemme - om ikke foreldra deres bidrar. Dere er unge, uerfarne og skal igang i et marked med enorm konkurranse hvor dere ikke kontrollerer hverken produksjon, pris eller arbeidsstokk. Det betyr ikke at dere ikke vil tjene penger for det kan dere godt gjøre. Det betyr bare at de som alt har penger ikke vil gå inn med sine penger fordi risikoen er for stor. Dere kontrollerer for få parametere til å ha et unikt produkt eller være i en unik posisjon.

Måten å vinne frem på er å bygge stein på stein. Han som kan design gjør det. Lager kule ting. Dere andre må bli gode på andre ting. Som markedsføring. Snike inn reklame her og der. Få blest om siten og klekke ut smarte måter å få folk til å besøke siten deres. Kanskje lage konkurranser, inngå avtaler med andre nyetablerte selskaper om felles eventer for å gjøre dere kjente. Så må dere bli gode på pris - inn. Lær dere til å prute. Få gode avtaler. Lav pris inn og høy pris ut = netto.

Gjør dere dette med hjertet så vil dere lære enormt mye av det. Og hvem vet kanskje akkurat dere har det lille ekstra som gjør at vi alle ønsker å gå i tøyet deres om 5 år?
Takk for alle svar, det hjelper virkelig. Vi prøver så godt vi kan for å få dette prosjektet skikkelig i gang, men det eneste problemet er egentlig penger. Fins det noen slags fond eller lignende som gir ut/sponser penger til slikt?

Vi har funnet navn forresten: Bundle Up
Si gjerne hva dere synes om navnet!
Helt ok navn.

Det finnes jo både statlige og private investorer som investerer i nykommere. Men da stilles det gjerne endel krav. Både til kunnskap, kontroll av produksjonsmidler eller arbeidsstokk eller lignende.

Se på dette som å starte en pølsekiosk. Det er fortsatt folk rundt om i landet som tjener godt på å selge varme pølser. Men det betyr ikke at investorer kaster penger et en som ønsker å starte med pølsesalg. Grunnen er enkel. Oppsiden er begrenset. Det er en øvre grense for hvor mange pølser en pølseselger kan selge, og omsetning kommer an på mange ting som feks lokasjon, smak og kundeservice. Du kan fin tjene 1 mill i året om du er en dyktig pølseselger men det er ikke noe innovasjon Norge vil støtte.

Føler det blir litt det samme med dere. Dere kontrollerer også for få parametere til at oppsiden blir stor nok til at det er mulig å fange investorer. Pluss at konkurransen er beinhard.

Start i det små. Få laget et ok design. Vet ikke om dere skal designe alt tøyet selv eller om dere tenker å kjøpe klær for så å rebrande de med deres logo etc. Det er blant annet mange som tilbyr slikt i Thailand. Du kan få de til å bruke din logo brandname på sine produkter.

Beste tipset for penger må være mor og far eller en slektning som ønsker å hjelpe.
Jeg skjønner at det ikke er så mange som investerer i nykommere, og det er jo god grunn til, som du sier. Vi har jo rett og slett ingen erfaring, og det er det som er problemet. Men såklart, vi prøver jo så godt vi kan å få det så fort som mulig. Vi arbeider på spreng til tross for at alt dette er ved siden av både skole + en annen jobb.

Vi designer klærne selv, og har i den anledning allerede bestilt egendesigna klær fra en fabrikk i Pakistan. Samplegenserne, eller "prototypene" (?) er i produksjon as we speak, og jeg gleder meg til å se resultatet, slik at vi kan eventuelt bestille mer.

Til nå har pengene kommet fra lommepenger, men iogmed at jeg er student uten stipend, så er ikke inntekten så alt for stor.

Jeg tenkte også på å skaffe noen form for reklame så fort vi får opp en nettside. For så å få folk til å besøke den ved hjelp av sosiale medier som Facebook, twitter, g+, osvosv. Jeg regner med at så fort siden får en del besøk, så er det lettere å selge reklame?