Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  129 25420
Hei.

Nå har jeg hørt nok av skremselspropaganda opp gjennom årene, og det som går igjen er denne trappetrinns-teorien, som jeg er fullt klar over at ikke alltid stemmer.

Det jeg lurer på er hvordan det gikk med personene du røyket med når du var yngre? Gikk dere/noen av dere over til sterkere stoffer? Hvordan har disse personene klart seg videre i livet?

Jeg klarer ikke helt å se for meg at en joint i ny og né skal gjøre at du ikke kan få en god jobb eller familie (selvsagt kan du være uheldig), men hvordan går det med diverse andre stoffer? Jeg er klar over at det selvsagt ikke er noen fasit her, men jeg har en teori om at hvis du først er en person som går over "hasj" streken, kan det være et tegn på dårlig dømmekraft.
Legg merke til kan.

Selv er jeg med i en gjeng på 6-7 personer som røyker/spiser cannabis en gang i blant. Vi er alle sammen ferdige med 3. året på VGS nå og kommer til å flytte fra hverandre. Selvsagt har alle litt forskjellige verdier og grenser. Selv har jeg en klar regel om at jeg ikke skal prøve noe annet enn hasj og lsd. Og jeg har bestemt meg for å vente med LSD til jeg er godt oppe i tjue-åra. Jeg syns det blir spennende å se hvordan det går med folka, mtp at noen ikke har like sterke grenser som andre.

så ja, få høre din historie
Heisann! Vi var rundt 8 stk som begynte ilag, røykte mye i starten. Mange av oss dro det så langt som å røyke hver dag. Selv har jeg hatt av og på perioder, nå har jeg ikke røyka på rundt 3 mnd. Av den gjengen vi var så er det en som har skeia ut. Dvs røyker ennå hver dag ,og må røyke for å fungere. Vi har alle også prøvd en hel del forskjellige ting som Benzoer,Salvia,Ghb,Knips,Amf,Sopp ++ . Ingen av oss har gått videre med det. Alle har faste jobber utenom den ene som ennå studerer. Er vel rundt 5-6 år siden vi begynte å røyke.
Fire gutter, 16-17 år. Fire-fem år etter, alle fire på universitet. Sammen har vi vel tatt alt unntatt heroin, men det er røyking vi drev/driver med. Ingen har slutta men det er bare meg som røyker daglig.
vi var ganske mange, mange på u skolen og når jeg begynte på vgs så røyka hele klassen min. Jeg selv røyka hasj vær dag i par år, siste året tok jeg amf og methamf vartfall 2 ganger i mnd noen ganger vør dag i uker. men så bestemte jeg meg for og slutte og slutta på mariuhana marsjen som var i fjord mai, kall det en avsjeds fest :P nå bor jeg med samboer har en hund venter første barn og søker jobb.
noen av vennende mine røyker enda andre fast jobb og barn andre fast jobb barn og røyker
1 død pga heroin overdove
1 fetter som er på mental syke hus pga hyppig bruk methamfetamin (han blir aldri frisk igjen)

så ser at alt går vær sin vei :P men går det bra med andre ikke.
MEN det går bra med ALLE som BARE røyka hasj!
de som gjikk over på sterkere går/gikk det ikke så bra med, klart noen det gjorde det med:P
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Hei.

Nå har jeg hørt nok av skremselspropaganda opp gjennom årene, og det som går igjen er denne trappetrinns-teorien, som jeg er fullt klar over at ikke alltid stemmer.

Det jeg lurer på er hvordan det gikk med personene du røyket med når du var yngre? Gikk dere/noen av dere over til sterkere stoffer? Hvordan har disse personene klart seg videre i livet?

Jeg klarer ikke helt å se for meg at en joint i ny og né skal gjøre at du ikke kan få en god jobb eller familie (selvsagt kan du være uheldig), men hvordan går det med diverse andre stoffer? Jeg er klar over at det selvsagt ikke er noen fasit her, men jeg har en teori om at hvis du først er en person som går over "hasj" streken, kan det være et tegn på dårlig dømmekraft.
Legg merke til kan.

Selv er jeg med i en gjeng på 6-7 personer som røyker/spiser cannabis en gang i blant. Vi er alle sammen ferdige med 3. året på VGS nå og kommer til å flytte fra hverandre. Selvsagt har alle litt forskjellige verdier og grenser. Selv har jeg en klar regel om at jeg ikke skal prøve noe annet enn hasj og lsd. Og jeg har bestemt meg for å vente med LSD til jeg er godt oppe i tjue-åra. Jeg syns det blir spennende å se hvordan det går med folka, mtp at noen ikke har like sterke grenser som andre.

så ja, få høre din historie
Vis hele sitatet...

Såklart, som du antyder til. Det ekke alle som starter på tyngre stoffer. Men det holder med at hasjen ødelegger et ungt liv.

Den tiden jeg selv begynte å røyke så var vi en "gjeng" vi også, og la oss si at vi var 10stk da, bare for å ta et tall. Så kan jeg si at det er 2stk som har begynt å drive med sterkere stoffer, og 3 stk som har prøvd sterkere. MEN, 8/10 av disse har ødelagt livet sitt av hasj. Såklart, de er unge, masse kan skje, men om det går i den retningen de går nå så er det likegyldig hvilket stoff de driver med.

De har droppa ut av skolen, ingen av de bortsett ifra en har jobb, alle sier at "de skal skaffe seg jobb", noe de har sagt lenge nå.

"cannabismiljøet" er veldig kyniskt. Det har en stonerkultur som tillater at du ruser deg hver dag, og at "det er helt ok, det er bare en plante". Og unnskylder seg med at de fungerer i hverdagen og får til å gjøre det de skal gjøre. Gjøre hva?!?! sitte på dataen å se film og gå på butikken å kjøpe munch? De sier også at de ikke legger merke til noen forandringer om de er nykter,når det kommer til psyken.
Det sier de av en enkelt grunn, de kan ikke huske hvordan atmosfæren var i kroppen deres før de begynte å røyke, såklart, logiskt; så mener de at hasjen ikke påvirker hodet deres negativt.

Noe "skremselspropaganda" er bra, for at folk ikke skal danne en innstilling av at cannabis er helt ufarlig.


Bottom Line:
De er unge, de har fortsatt sjangs til å ta tak i livet sitt, MEN, de mangler riktig holdning og ærlighet mot seg selv. Blir tankegangen deres fikset så er det håp.


Det var forklaringen av min gjeng analytiskt forklart.
Sist endret av imba; 13. juni 2011 kl. 21:40.
Vi var vel 6 personer. Røyket en del i andre klasse på vgs, i tredje ble det desto mer. Ingen har tatt noen sterkere stoffer. 4 av oss kom greit ut av det. De to andre er på NAV. De har fått såkalt sosial angst og er derfor aldri sosial lenger. Skal nevnes at disse nå har sittet inne 1 år og røyket, uten jobb eller skole.

Som Imba sa :

Bottom Line:
De er unge, de har fortsatt sjangs til å ta tak i livet sitt, MEN, de mangler riktig holdning og ærlighet mot seg selv. Blir tankegangen deres fikset så er det håp.
Vis hele sitatet...
Men det kan være håpløst å fikse tankegangen og holdningen til disse. Den harde delen av dagen til disse er å gå til butikken borti gata å kjøpe snus, røyk, chips og cola.
Sitat av hesm Vis innlegg
Vi var vel 6 personer. Røyket en del i andre klasse på vgs, i tredje ble det desto mer. Ingen har tatt noen sterkere stoffer. 4 av oss kom greit ut av det. De to andre er på NAV. De har fått såkalt sosial angst og er derfor aldri sosial lenger. Skal nevnes at disse nå har sittet inne 1 år og røyket, uten jobb eller skole.

Som Imba sa :



Men det kan være håpløst å fikse tankegangen og holdningen til disse. Den harde delen av dagen til disse er å gå til butikken borti gata å kjøpe snus, røyk, chips og cola.
Vis hele sitatet...

Helt korrekt! Jeg har prøvd å moralpreket med dem hver gang jeg møter på dem. Og "tilfeldigvis", hver gang jeg møter på en av dem ute, så skal de ett eller anna relatert til cannabis.
Sitat av imba Vis innlegg
Helt korrekt! Jeg har prøvd å moralpreket med dem hver gang jeg møter på dem. Og "tilfeldigvis", hver gang jeg møter på en av dem ute, så skal de ett eller anna relatert til cannabis.
Vis hele sitatet...
Haha, ja, de skal vanligvis "hooke". Hver gang jeg har tatt en moralpreken så unnskylder de seg med at det gjør alt bedre, og det er ikke weeden som gjør dem så tiltaksløse. Uansett hvilken stoner det er, som har problemer med forbruken har alltid unnskyldninger for å røyke.
Sitat av hesm Vis innlegg
Haha, ja, de skal vanligvis "hooke". Hver gang jeg har tatt en moralpreken så unnskylder de seg med at det gjør alt bedre, og det er ikke weeden som gjør dem så tiltaksløse. Uansett hvilken stoner det er, som har problemer med forbruken har alltid unnskyldninger for å røyke.
Vis hele sitatet...
Jepp, kjenner til den. skal rettferdiggjøre alt.

Har også fått hørt om et par kjenninger av meg, fortalt av en streit fyr. Han brukte tidligere å henge med de ganske ofte, og han visste godt at de røykte, han hadde røyka med dem flere ganger tidligere, men han orket til slutt å ikke henge med de siden de kun satt å røyke. han prøvde i lang tid å finne på noe med dem, og spurte simpelt om de skulle finne på noe og, "jada, vi kan da finne på noe".

Han brukte hver gang, å si til dem at han ikke orket å være med dem om de bare skal sitte å røyke, og HVER gang de skulle finne på noe, så sa de til ham at de har pause og ikke har røyke på ei uke, og flere ganger så dreit de seg ved å si f.eks at de ikke har røyka på en uka, når han kanskje dagen før sa at han nettop satt å røyka.
Da merkes det også at de vet selv at det de gjør ikke er bra for kroppen deres, men lyver til seg selv og andre for å finne et bedre ro i sjela si.

Det er også en ting med stonerne, de glemmer små detaljer heeele tiden. De får nok til komplekse tankeganger, men i de tankegangene så er det så mye småting som de glemmer, som igrunn er viktig å ha grep på for å ha et stabilt hode.

Når din største aktivitet om dagen, det du tenker mest på, og det du gleder deg mest til, til enhver tid er et rusmiddel, da er det på tide å tenke seg om to ganger.
Sist endret av imba; 13. juni 2011 kl. 22:18.
Av de jeg røyker med kan jeg også si at det er mange av dem som ikke har det helt lett med seg selv. Om dette kom av røykingen, eller røykingen kom av det er ikke lett å si, men det er en sammenheng der. Jeg ser ofte at de som er nyere i "gamet" har en slags driv med seg som de som har vært der lengre har mistet.

Disse unnskyldningene ser jeg også alt for ofte. Jeg brukte å bruke dem selv som f.eks at jeg røyker for å få alt til å virke normalt, at jeg ikke merker noe rusvirkning etc.etc. og jeg klarte faktisk å lure meg selv. Først når jeg kom ut av tåka skjønte jeg at dette ikke var noe annet enn dårlige bortforklaringer. Jeg sier det ofte til kompiser at jeg vet det bare er unnskyldninger de kommer med, og de har vel alle en etter en klart å innse det. Ikke på grunn av meg, men at de etterhvert modner nok til å ta ansvar for seg selv uten å stole på en plante til å guide dem gjennom dagen. Det som skjedde med meg hvertfall.

Flere av dem innså det dog for sent, og halvparten eller så klarte vel ikke å fullføre vgs innen normal tid. Meg selv inkludert.

Edit: Faen for et grellt bilde vi tegner av røyking her nå. Men jeg må ta cannabis litt i forsvar her og si at det var misbruk som ødela for oss, ikke ansvarlig bruk. Stonermentaliteten har ganske mange utdanningsløp på samvittigheten.
Sist endret av sofa; 13. juni 2011 kl. 23:06.
Har selv så og si dropper røykinga, men av dem jeg har røyket med og har kjennskap til, så har mange blitt tatt, fått polititrøbbel og blitt sendt hjem fra militæret. De fleste er jobbløse, og går ikke på skole. Noen ble også sendt til fosterfamilie og ungdomshjem. Mange av dem lever også på trygd nå, og sløser pengene sine på hasj,mat og øl. Vet også om flere som gikk over til tyngre stoffer. Dette er de som er mer "aktive" i rusmiljøet. Vil også si at vi har et meget stort rusmiljø der jeg bor.

Så har vi de som tar ett trekk i ny og ned. De har jobb jobb og de går skole. De gjør det bra, og jeg hadde aldri trodd de hadde røyket fram til jeg fikk vite om det. Du merker også STOR forskjell i personlighet og oppførsel på de forskjellige "gjengene". Skremselspropgandaen bør ikke fjernes synes jeg, for mange havner ut på kjøret. Likevel har jeg ingenting mot cannabis, så lenger man gjør det med måte. Man vil ikke miste venner og se dem havne på kjøret bare fordi de begynte med et slikt "harmløst" stoff.
Det var vel på tiendetrinnet at vi var en liten guttegjeng, mener vi var fem stykker, som begynte å røyke hasj. Iløpet av videregående utvidet gjengen seg til en kanskje femten stykker. Det var her vi ble introdusert for benzo og dessuten her gjengen fikk prøvd seg innen det meste av disse illegale stoffene.

Nå, par år etter videregående er vi ikke lenger like samlet. De jeg fortsatt holder kontakten med er de som kun holder seg til hasjen, og muligens en stripe hvis annledningen byr seg.

Som dere sikkert forstår så er vi ikke akkurat langt opp i årene, så blir vanskelig å fortelle samme historien faren min fortalte meg, han var narkoman de første tyve årene av mitt liv, om sin gjeng. Men jeg tror desverre at flesteparten jeg har mistet kontakt med har et liv som narkoman foran seg.

En venninne av meg har vært heroinslave i to år nå, samt inn og ut av diverse rehabiliteringer. En av de orginale, altså ungdomskolen, har bare forsvunnet. Ingen har hørt noe fra ham eller vet hvor han er. Det siste jeg hørte fra ham var at han hadde forelsket seg i meth. Han var forøverig aldri helt god, så tror ikke han har en lys fremtid i møte. De andre er forsåvidt litt blanda drops, noen skyter og de andre driver fortsatt med partydopet. De fleste har vært par turer innom rehabiliteringssentere, uten at det har gitt nevneværdig forandring. Heller det motsatte. Nevner også at vi mistet en til overdose.

Det er vel slik det ser ut per i dag. Selvom det ser mørkt ut for mange, håper jeg så inderlig at det går opp et lys for dem. Har ikke lyst til å høre om enda en overdose.
Jeg røyket ikke selv men var venn med en del som røyket ved jevne mellomrom.
2 som tar alt som kan gi rus, ut og inn av rehab.
2 som jobber men sitter i rus på amfetamin og hasj fra de kommer hjem fra jobb til de legger seg.
1 som kræsja i amfetaminrus, sliter nå med sosial angst og alkoholisme.
2 døde av overdose.
2 som er reindyrka stonere med jobb.
1 som har gitt seg og studerer nå på høyskole.
5stk alle startet i 13-14 alderen 2003-2004 med hasj.

Nr.1 ble alkis, men jobber. Kom ikke lenger en ungdomskolen.
Nr.2 Sosial angst. Jobber på sommern. Røyker daglig, men holder seg til det og alkohol.
Nr.3 Blitt far. Tar forkjellige stoffer periodevis. Aldri vært inne på LSD, sopp eller herion, men resten er utprøvd. Venter fengselstraff. Jobber av eller nav 50/50.
Nr.4 Bor i en narkisbule. Røyker konstant. Svært lite produktiv og blitt utrolig dum, men er grei.
Nr.5 Meg selv. Hadde store perioder med avbrekk ifra alt, men har også hatt år jeg har røyket hver dag. Prøvd alt uten heroin. Vært på psykriatisk begrunn av sopp og amfetamin som jeg injeserte i enorme doser. Venter fengselstraff på 3-6år. Nettopp begynnt å jobbe for første gang. Slutta med rus nå og har en god framtid i møte


Alt i alt vil jeg faktisk si at vi har hatt det jævlig kult, men vi har måtte betale for det også. Å da kansje mere en det var vært. Låner morro på kreditt vettu.
Nr.
Trenger ikke og røyke for og være tiltaksløs, er alt for mange som gror fast i sofaen nå til dags selv om de ikke ruser seg på noen ting. Om de har arbeid eller ei, mange som ikke orker noen ting etter en arbeidsdag.
Merkelig nok har jeg vært av den typen som liker best og være ute og gjøre noe når jeg har røykt, bare gå en tur slår er bedre enn å sitte inne. Men er selvsagt kos og sitte inne, gjerne når det har vært drittvær eller det er kveld og man vil slappe av.
Skriver ikke dette for og beskytte hasj, men det er det jeg har hørt og ikke minst sett flere ganger.
Jeg ser ikke bort ifra at noen som røyker mister motivasjonen til bidra i samfunnet, da man på noen måter blir skyvet utenfor viss man blir busta. Som og kan bidra til tilfeller som blir nevnt.

vet folk det har gått til helvete med, kjenner folk som er i arbeid. Noen har sluttet, andre ikke.
Har ikke sett at hasj, eller andre stoffer alene gjør at det går dårligere for noen, men heller hvordan dem er som person i utgangspunktet.

Det er også en ting med stonerne, de glemmer små detaljer heeele tiden. De får nok til komplekse tankeganger, men i de tankegangene så er det så mye småting som de glemmer, som igrunn er viktig å ha grep på for å ha et stabilt hode.
Vis hele sitatet...
Kanskje det, men synes nesten noen av dere og gjør det nå. Jeg gjør det sikkert selv.
Er ikke stoner heller, så føler meg ikke truffet. Bare så dere vet det.

Selv vært student, usikker på hva jeg skal gjøre fremover. Men blir vell jobb.
Sist endret av sneipen; 14. juni 2011 kl. 00:00.
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Det jeg lurer på er hvordan det gikk med personene du røyket med når du var yngre? Gikk dere/noen av dere over til sterkere stoffer? Hvordan har disse personene klart seg videre i livet?
Vis hele sitatet...
Jeg var tidligere med i en såkalt røykegjeng på rundt 8 stykker (pluss eller minus de som kom og gikk)

Jeg er den eneste som føler kom meg helskinnet ut fra det miljøet.
Noen av de er nå hva jeg vil kalle knarkere, slike som jeg bare ser iblant når de er ute å løper for å kjøpe seg mere piller/weed/speed.
Andre driver enda å røyker, hver dag. Livet består kun av røyking.
Ingen av de jobber såvidt jeg vet? Tror alle sammen sitter på rævva og snylter av staten..
Samtlige er inn og ut av fengsel for besittelse/bruk/distribuering av mindre og gigantiske kvanta narkotikum.


Jeg? I en fast jobb, samboer, Leilighet, dyr, ingen knark, ingen røyk, ingen snus og alkohol kanskje hver andre måned - og ikke minst, et plettfritt rulleblad.

Den eneste kontakten jeg har fra fortiden er vel et nikk de sjeldne gangene jeg ser de.


Jeg hadde da drevet på med dette pisset i omtrent 2 år, nådde rock bottom og bestemte meg for at jeg skal kutte ut alt som har med dette livet å gjøre og starte på nytt, fra scratch mens jeg enda kunne.

Sist endret av RandomiZed; 14. juni 2011 kl. 00:25.
Det er vel vanskelig og si, av alle de som vanka i slottsparken fra 1975 og oppover. Men vet at en del har dødd av OD andre henger vel på plata. Og sikkert noen som har gjort som meg, flytta til en roligere plass der tilgjengeligheten ikke er så enkel og livet er "litt" roligere. Rart og se hvordan miljøet har forandra seg,fasinerende men skummelt.. Svarer gjerne på spørsmål om hvordan livet var "før" i tia den gang du fikk en matchbox med grønt for 50.- spenn.
Hilsen Gammelhippien
vi var 6stk.
en er helt på kjøret.
en tar seg noen trekkere etter jobb og i helgene.
2 er blitt far og fått jobb og greier
en studerer med litt helgestrekk
jeg jobber 360 dager i året, overtid hver dag og i helgene men knasker piller (som jeg har blitt litt for glad i) pga store smerter i div bein som er fucked etter en bilkræsj.
Hobby Filosof
Sitat av McIvar Vis innlegg
Det er vel vanskelig og si, av alle de som vanka i slottsparken fra 1975 og oppover. Men vet at en del har dødd av OD andre henger vel på plata. Og sikkert noen som har gjort som meg, flytta til en roligere plass der tilgjengeligheten ikke er så enkel og livet er "litt" roligere. Rart og se hvordan miljøet har forandra seg,fasinerende men skummelt.. Svarer gjerne på spørsmål om hvordan livet var "før" i tia den gang du fikk en matchbox med grønt for 50.- spenn.
Hilsen Gammelhippien
Vis hele sitatet...
Tell me more


Jeg selv, kan vel ikke svare på så mye egentlig .. Siste uken av 10. klasse, livsgnisten er borte vekk, og jeg har overbevist meg selv til at weed, methamfetamin og speed er det som holder meg igang ..

Jeg er utrolig nok på 2. uken uten noen som helst narkotikum
Har møtt en jente, så ting er vel på bedringens vei, kan dog. ikke huske så mye av det siste året haha
Ser mange likhetstrekk i alle innleggene. Helt klart at noe må skje i samfunnet.
Sitat av imba Vis innlegg
Ser mange likhetstrekk i alle innleggene. Helt klart at noe må skje i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Som hva da? Alt jeg har sett er at du skylder på weeden isteden for dine venners svakhet til å gjøre noe med livet dems.
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Som hva da? Alt jeg har sett er at du skylder på weeden isteden for dine venners svakhet til å gjøre noe med livet dems.
Vis hele sitatet...
Er nok heller den kombinasjonen som gjør det ille. Å unnskylde weed med at det er menneskene som er svake blir for dumt. Verden er full av svake mennesker, det skal ikke på noen måte fraskrive faren med å ruse seg på stoffet, og andre rusmidler for den saks skyld.
Weeden er med og hjelper til med å fucke opp. Det er jo helt klart når man ser hvor mange som har slitt i senere tid. Nå er ikke jeg noen antiweed dude altså, men jeg vil heller ikke sitte her og si at det kun er svakhetene til alle som prøver det som er dårlige.

Nei, jeg har ingen kilder og beviser. Jeg har livserfaring, og det ser det ut til at det er flere i tråden som har.
5 gutter her. Ca 10 år etterpå er en død av overdose, en er narkoman, en er arbeidsledig og full av angst med alkoholproblemer, en har helt slutta å røyke og har fått seg kone og barn, og jeg studerer på universitetet og røyker litt i helgene etter noen relativt turbulente år med tidvis misbruk av forskjellige ting.
Ferdig med ungdomsskolen nå. Her i byen er det mer og mer hasj og cannabis rundt meg i vennekretsen og blandt kjentfolk.
Ser ikke på det som noe galt i det hele tatt så lenge det skjer en sjelden gang og man klarer å ha kontroll over seg selv.
Vi var 6 stykker i alkoholgjengen min, hvor vi startet å drikke når vi var ca 15-16 år og drakk alt fra to ganger i uken til annen hver uke. Tror alle drikker i ca like store mengder og like ofte enda.
Nr. 1. Går på BI, så han er tydeligvis blitt påvirket av all drikkingen.
Nr. 2 og 3. Studerer på NTNU til siv. ing.
Nr. 4. Medisin i utlandet.
Nr. 5. UIO, blindern og studerer matematikk
Nr. 6. Juss i Bergen

Jøss, det var visst ikke like eksotisk dette... Er det pga sosial bakgrunn eller at weed appellerer til folk med mer utforskende, "livet er kjedelig og rus er spennende"-mentalitet?
I vårt tilfelle var det det svakeste ledd som skeia ut. Den som hadde minst ambisjoner,den som gidde mest faen. Jeg ser logikken fra begge sider,men står fast på at det er brukerne som har skylda og ikke planta. Med samme tankegang som i at det er skytteren som er morderen og ikke våpenet. Vi burde tatt mer vare på de i omgangskretsen vår så kunne det meste blitt unngått.
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Nå har jeg hørt nok av skremselspropaganda opp gjennom årene, og det som går igjen er denne trappetrinns-teorien, som jeg er fullt klar over at ikke alltid stemmer.
Vis hele sitatet...
Det dem unnlater å fortelle deg er at om man kommer opp på trappa, vil de fleste gå ned igjen, selv om mange hopper over alle trinna på vei ned utenom cannabis.

Så om cannabis er infallsport, så er det også en "utfallsport"
Cannabis er selvsagt ikke ufarlig, hvertfall ikke hvis du misbruker det og starter i ung alder. Men dette er ikke spesielt for cannabis, gjelder for alle rusmidler, lovlig eller ulovlig. I hvilken grad du vil misbruke det og hvordan det påvirker deg er veldig individuelt. Skjønner synspunktene fra begge sider, men enig med Ratex at til syvende og sist så er det misbrukeren som har skylden, ikke nødvendigvis stoffet i seg selv som automatisk forvandler en fremtidig statsminister til en udugelig dass.

Lyst å sitere "Dr Joe Rogan": Pot doesn't make you a loser and lazy. YOU'RE a loser and YOU'RE lazy. And if you smoke pot, you're just a pot smoking lazy loser.

http://www.youtube.com/watch?v=93pvK...eature=related
[quote=WhyNot!;2137808]Tell me more


Kan bli vanskelig og fortelle i korte ordelag, da alle som røyka i Oslo på den tia samla seg i slottsparken og det skjedde en masse.

Men det var peace & love og masse tjall og lite politi. Junkisene holdt til på Egertorvet, og hippiene i slottsparken.
Skulle du kjøpe større mengder så måtte du til folka bak slottet. Husker jeg betalte 3500 for en hekker en gang. Som sagt bare spør..
Sitat av Skeid Vis innlegg
Vi var 6 stykker i alkoholgjengen min, hvor vi startet å drikke når vi var ca 15-16 år og drakk alt fra to ganger i uken til annen hver uke. Tror alle drikker i ca like store mengder og like ofte enda.
Nr. 1. Går på BI, så han er tydeligvis blitt påvirket av all drikkingen.
Nr. 2 og 3. Studerer på NTNU til siv. ing.
Nr. 4. Medisin i utlandet.
Nr. 5. UIO, blindern og studerer matematikk
Nr. 6. Juss i Bergen

Jøss, det var visst ikke like eksotisk dette... Er det pga sosial bakgrunn eller at weed appellerer til folk med mer utforskende, "livet er kjedelig og rus er spennende"-mentalitet?
Vis hele sitatet...
I see what you did there. >_>

Anyways;
Jeg og 5-6 kompiser starta å røyke i starten av VG.1, nå har det gått et år ca.
2 har blitt tatt av foreldre, så de har pause, de andre er alltid blakke, og jeg gidder ikke å dekke utgiftene deres lengre, så de røyker nesten aldri.
da er det bare meg og bestekompisen min igjen, som røyker en del.
Rusbruken min er fortsatt ganske sporadisk, men når jeg har en klump liggende, er det ekstremt vanskelig å holde fingrene av fatet.
Sitat av Ratex Vis innlegg
I vårt tilfelle var det det svakeste ledd som skeia ut. Den som hadde minst ambisjoner,den som gidde mest faen. Jeg ser logikken fra begge sider,men står fast på at det er brukerne som har skylda og ikke planta. Med samme tankegang som i at det er skytteren som er morderen og ikke våpenet. Vi burde tatt mer vare på de i omgangskretsen vår så kunne det meste blitt unngått.
Vis hele sitatet...
Det er også derfor det er strenge våpenlover.
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Det er også derfor det er strenge våpenlover.
Vis hele sitatet...
Som også er mer hensiktsmessig (true, rane, skade, drepe andre mennesker) og har gode resultater å vise til. Våpenloven fungerer og er åpenbart den rette veien å gå. Samfunnet flyter ikke over med dårlige våpen som går av av seg selv på hvert gatehjørnet. Men nå skal ikke dette bli en legaliseringsdebatt
[quote=McIvar;2138004]
Sitat av WhyNot! Vis innlegg
Tell me more


Kan bli vanskelig og fortelle i korte ordelag, da alle som røyka i Oslo på den tia samla seg i slottsparken og det skjedde en masse.

Men det var peace & love og masse tjall og lite politi. Junkisene holdt til på Egertorvet, og hippiene i slottsparken.
Skulle du kjøpe større mengder så måtte du til folka bak slottet. Husker jeg betalte 3500 for en hekker en gang. Som sagt bare spør..
Vis hele sitatet...
Var det ordentlig hippie stemning i Norge også? Kan du ikke skrive en tråd om hvordan det var a? Hadde vært kult. Hvordan en normal rus-dag var på den tida, hvordan andre mennesker sitt syn på dere var, politiet, hele peace&love miljøet, ... osv. :
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Har aldri vert i en roykegjeng, men jeg kan vel hive inn hva de jeg kjenner som royker bedriver tiden med:

1) Har han noe a royke pa sa er han stein til det er tomt. Gar ofte lengre perioder uten royk pga studentokonomien. Studerer pa universitet i trondheim.

2) Soppelkriminell. Royket, drevet med piller og alt mulig annet som gir rus siden han var 12/13. Innbrudd, tyverier, pushing etc helt frem til ifjor da han snudde rundt pa livet. Satt inni i 6 manader som 19 aring. Har idag som 20 aring jobb, kjereste, leilighet og en unge. Royker kun en sjelden gang pa for eks hyttetur. Driver ikke med noe annet kriminelt enn royking idag.

3) Royker nar anledning byr seg. Gjort det i 4-5 ar. Ingen utdanning, men i fast jobb med bil, hus og kjereste.
Sist endret av Bombasa; 14. juni 2011 kl. 12:49.
Min røykegjeng var/er vel på ca. 6 stk. Alle unntatt en er i jobb eller utdanning, eller begge deler. 4 av dem røyker altfor mye etter min mening, uten at det ser ut til å gå så mye utover livene deres forøvrig. Jeg og en annen er perioderøykere, som går i 4-5 uker uten å røyke for så å kjøpe seg en sjuer og røyke hver kveld til det er tomt. Ser ikke poenget lenger med å røyke hver eneste dag, jeg har bedre ting å gjøre. Og dessuten så blir man faen meg helt nazifjern om man tar en lengre pause mellom hver gang man røyker. Og ja, ingen har gått videre til andre rusmidler.

Så i det store og det hele vil jeg si det går relativt bra
Sist endret av Googæl; 14. juni 2011 kl. 13:34.
[quote=appel;2138045]
Sitat av McIvar Vis innlegg

Var det ordentlig hippie stemning i Norge også? Kan du ikke skrive en tråd om hvordan det var a? Hadde vært kult. Hvordan en normal rus-dag var på den tida, hvordan andre mennesker sitt syn på dere var, politiet, hele peace&love miljøet, ... osv. :
Vis hele sitatet...
Som sagt så skal jeg prøve, men må samle sammen en del tråder i hodet først.
Har dessverre ikke ordet i min makt, kanskje det er mulig med litt hjelp av andre her på bruket. Jeg kan da vel ikke være den eneste på 50+..
Men det var trygt og godt på den tiden i Oslo.

Da røyka vi oss en og gikk på det vi kalte "flippetur". Rett å slett fant på noe kult.. Hippiestemning tja,husker da garden var oppstilt på Karl Johan, da gikk vi nedover og putta blomster i geværpipene.. Kommer tilbake med mer, må på undervisning..
Peace out
Har aldri hatt noen fast røykegjeng. Men av de jeg har røyket mest med gjennom de siste årene har:
1. Stiftet familie utenfor Oslo og lever glade dager med jobb og bra inntekt.
2 og 3, hatt en heftig sommer for par år siden der de sammenlagt brukte 200k på kokain. Etter dette ble begge straightedge og har nå blitt treningsgutter som kanskje tar et glass vin en gang i blandt.
4. Flyttet fra Oslo og fått seg jobb på landet. Røyker en gang innemellom.
5. Stiftet famile og kjøpt hus.
Jeg, studerer og jobber. Har trappet ned på alle rusmidler, og har nå et par ganger i året der jeg tar litt forskjellig.

Vi var aldri en skikkellig stoner-gruppe, vi var mer gira på å feste. Det var mye weed, kokain og amfetamin, gjerne samtidig. Så vi var ikke en egentlig røykegjeng, vi bare hadde andre rusmidler enn alkohol i kroppen når vi var på fest.
På ungdomsskolen var vi vel 8-10 stykker som var på røykehjørnet.
To av disse var fosterbarn og var borti mye trøbbel. Den ene vet jeg ikke hvordan det går med, men den andre var en av mine beste venner og døde av heroinoverdose i fjor.
To av de andre er ut og inn av avvenning (heroin) og er derfor ikke i stand til å arbeide. Den ene fullførte yrkesfag og lærlingetid, mens den andre har vært på kjøret helt siden han begynte på vgs.
En annen fullførte vgs yrkesfag og militære, men sitter heller hjemme og røyker cannabis enn å jobbe og fullføre lærlingetida. Han henger mye sammen med en annen fra gjengen som aldri har vært i arbeid og som også sitter hjemme og eksperimenterer med narkotika.

Så kan man jo begynne på de litt mer vellykkede historiene, nærmere bestemt jentene vi jentene valgte andre retninger enn guttene på vgs og kom derfor bort fra gjengen. Hun ene jenta er utdannet barne og ungdomsarbeider og har aldri begynt på noe sterkere enn vanlig røyk etter det jeg har forstått. Hun andre er fremdeles under utdanning, og har vært borti narkotika, men slik jeg forstår det er hun ferdig med den tida nå. Selv er jeg ferdig med en bachelorutdanning og har til og med slutta å røyke.

Tror nok røykegjengen har påvirka oss veldig mye, og det gikk jo verre med de som holdt sammen ut vgs enn for de som "kom seg unna" rett etter ungdomsskolen. Man blir jo tross alt veldig påvirket av venner.
Spennende å lese om folks erfaringer og hvordan folk tar forskjellige veier og valg

Selv har jeg aldri vært del av en "røykegjeng", men de av kompisene mine som røyket en del (og som jeg i blant røyket sammen med i tenårene) holder på med alt fra masterstudier på BI til jordomseilinger. Noen studerer kunst, noen historie og en er kokk. Et par stykker jobber inen bank/finans. En eller to har fallt litt utenfor og veksler mellom tafatte forsøk på skole og studier, strøjobber og festing, men de aller fleste klarer seg bra. Hvor mye disse folkene ruser seg i dag, vet jeg lite om.
Sitat av Skeid Vis innlegg
Jøss, det var visst ikke like eksotisk dette... Er det pga sosial bakgrunn eller at weed appellerer til folk med mer utforskende, "livet er kjedelig og rus er spennende"-mentalitet?
Vis hele sitatet...
Det fins nok ingen fasit, men det er lov å synse.
Flere årsaker er sikre, tho. Cannabis befinner seg i miljøer hvor det florerer av kriminelle, som også tillater det å florere like mye andre sterke stoffer. Attpåtil så har stonerkulturen "sagt" at det er lov å ruse seg på cannabis hver dag.

Alkohol derimot, som på papiret er farligere enn cannabis, kan virke i mange tilfeller mye mer lettere å håndtere(for de fleste, såklart). Det er lovlig, det er en del av det sosiale livet til flesteparten i den vestlige verden, som gjør at det er indirekte kontrollert for hvordan holdningene til alkohol skal være.
Det eg lurer på etter og ha lest alle skrekkhistoriene er hvordan personen var før den begynte med cannabis. Slet han sosialt? Gjorde de dårlig på skolen/mye fravær? Dårlig jobb? Eg har et inntrykk om at de som gjør det bra sosialt og har et stort nettverk med mange venner, samt på skolen / karriere messig er det samme som ikke kommer seg ut av det.
Sitat av Straga Vis innlegg
Det eg lurer på etter og ha lest alle skrekkhistoriene er hvordan personen var før den begynte med cannabis. Slet han sosialt? Gjorde de dårlig på skolen/mye fravær? Dårlig jobb? Eg har et inntrykk om at de som gjør det bra sosialt og har et stort nettverk med mange venner, samt på skolen / karriere messig er det samme som ikke kommer seg ut av det.
Vis hele sitatet...
Før en nær venn av meg havnet i"feil" gjeng var h*n en lystløgner. Løy om uvesentlige ting, og løyg også på seg venner. Jeg merket når når h*n løyg, men valgte å overse det. H*n var nok ikke den som ble best likt blant folk der og da, men såklart så hadde h*n venner og var ikke et mobbeoffer. Når h*n begynte på ungdomsskolen begynte h*n og røyke, fikk nye venner og ble "kul". Dette utviklet seg og tilslutt hang h*n blant røykegjengen. Skal ikke påstå 100% at h*n ikke røykte hasj, men jeg er nesten sikker på at h*n gjorde så.

Det ble mye styr blant familien, h*n stakk mye av og havnet i mye tull. Dette resulterte at h*n ble sendt på ungdomshjem og i fosterhjem. Dette gjorde ikke situasjonen bedre. H*n ble tvingt unna byen, og fåtall fikk ha kontakt med vedkommende. Jeg var en av de heldige som fikk ringe h*n på tlf, da vi var gode venner, og jeg ikke hang blant røykegjengen.

H*n kom omsider hjem og tilbake til byen. Jeg hadde ikke møtt h*n på lenge, og var kjempe glad den dagen jeg møtte h*n i byen. Dagen etter fikk jeg høre at vedkommende lå i koma. Hjertet hadde stoppet og dette var mest trolig pga en for sterk dose med ADHD medisin. Idag er personen handicappet for resten av livet. Trist historie, og jeg skulle ønske ting hadde gått bedre.

Skriver ikke dette som noe kritikk, og jeg har full respekt og medfølelse for denne personen. Påstår heller ikke at personen røykte selv, men den gjengen h*n havnet i endret nok mye på hvordan livet til vedkommende kunne ha blitt.
Sist endret av Mongotryne; 14. juni 2011 kl. 19:01.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Før en nær venn av meg havnet i"feil" gjeng var h*n en lystløgner. Løy om uvesentlige ting, og løyg også på seg venner. Jeg merket når når h*n løyg, men valgte å overse det. H*n var nok ikke den som ble best likt blant folk der og da, men såklart så hadde h*n venner og var ikke et mobbeoffer. Når h*n begynte på ungdomsskolen begynte h*n og røyke, fikk nye venner og ble "kul". Dette utviklet seg og tilslutt hang h*n blant røykegjengen. Skal ikke påstå 100% at h*n ikke røykte hasj, men er veldig sikker.

Det ble mye styr blant familien, h*n stakk mye av og havnet i mye tull. Dette resulterte at h*n ble sendt på ungdomshjem og i fosterhjem. Dette gjorde ikke situasjonen bedre. H*n ble tvingt unna byen, og fåtall fikk ha kontakt med vedkommende. Jeg var en av de heldige som fikk ringe h*n på tlf, da vi var gode venner, og jeg ikke hang blant røykegjengen.

H*n kom omsider hjem og tilbake til byen. Jeg hadde ikke møtt h*n på lenge, og var kjempe glad den dagen jeg møtte h*n i byen. Dagen etter fikk jeg høre at vedkommende lå i koma. Hjertet hadde stoppet og dette var mest trolig pga en for sterk dose med ADHD medisin. Idag er personen handicappet for resten av livet. Trist historie, og jeg skulle ønske ting hadde gått bedre.

Skriver ikke dette som noe kritikk, og jeg har full respekt og medfølelse for denne personen. Påstår heller ikke at personen røykte selv, men den gjengen h*n havnet i endret nok mye på hvordan livet til vedkommende kunne ha blitt.
Vis hele sitatet...
Er du klar over hvor jævlig det er å lese >h*n< Spesielt når du bruker det 1000 ganger i teksten din?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Er du klar over hvor jævlig det er å lese >h*n< Spesielt når du bruker det 1000 ganger i teksten din?
Vis hele sitatet...
Fikk ikke til å endre nå desverre, men var kun fordi jeg ikke vil røpe om vedkommende er gutt eller jente, da flere her inne kan vite hvem denne personen er.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Fikk ikke til å endre nå desverre, men var kun fordi jeg ikke vil røpe om vedkommende er gutt eller jente, da flere her inne kan vite hvem denne personen er.
Vis hele sitatet...
Vi kaller personen "Albert" -ogsa bruker du det gjennom historien istedenfor h*n.
Om en moderator hadde orket å fikse på det, slik at det ble lettere og lese hadde jo det vært flott Dumt edit-knappen kun fungerer i 5 min.
Beklager at jeg var litt krass, men jeg ble rimelig irritert

Vel, av den lille vennegjengen vi var, på ca 5 til 6.

2 er ferdige med elektroutdannelsen sin.
1, endte på hardere dop og endte opp med å ta selvmord (Ekstrem sak, vil ikke legge all skylden på "gjengen" Men jeg er ganske sikker på at han hadde levd i dag, om det ikke var for alle de lugubre personene slike miljøer alltid har.
Undertegnede studerer på universitetet
De 2 andre vet jeg ikke, men de holder på med noe skole greier de også.

Alt i alt så tror jeg ikke det var weeden som fikk 4/6 til å ikke velge høyere utdanning osv, vi hadde mange bra kvelder, og alle hadde like muligheter til å både begrense, og ikke røyke i det hele tatt.

Den dag i dag, så tar vel alle seg en blås 1-2 ganger i måneden istedenfor å dra på byen eller etter en hard dag på jobb/studier, noe jeg syntes er helt greit, til dels bedre enn å dra på byen av så alt for mange grunner.
Jeg var vel aldri en del av en ordentlig "røykegjeng", men kan jo fortelle om hvordan det gikk med oss som røyket cannabis i 1. klasse videregående skole. Vi var vel en 10 stk (var flere, men hadde ikke kontakt med alle) som jeg kan huske.

Nr. 1: Meg selv, begynte med piller så å si før jeg hadde rukket å få ut den første cannabisrusen. Gikk deretter over til blandingsmisbruk av alkohol og piller. Er i dag rein, har gode resultater på skolen, og skal studere ved universitet til høsten.

Nr 2: Veninne. Begynte med piller omtrent på samme tid som jeg sluttet. Ser edru og fin ut nå..

Nr. 3-10: De fleste sluttet/kuttet kraftig bruken av alkohol, og holdt seg til helgerøyking av cannabis. En av dem som har prøvd Salvia D...


Det som var felles for de fleste av oss som prøvde cannabis, var at de aller fleste var "sosiale utskudd", freaks, nerder, outsidere, kall det hva dere vil. Vi var de som aldri passet helt inn i samfunnet/skolen, vi var annerledes enn de andre. Mange av oss var musikalske eller kreative på andre måter (kunst etc). Mange kom fra dysfunksjonelle familier. Vi to som sannsynligvis har opplevd mest traumatiske ting var vi som begynte med piller.
Sist endret av Vargas; 14. juni 2011 kl. 21:54.
Jeg kan jo fortelle min historie også:

Bestekameraten min til dags dato begynte å røyke cannabis veldig smått da vi var 14, mens jeg tok avstand fra det frem til vi begynte på videregående, da jeg også begynte å prøve det ut, og endte med røyking minst hver helg og flere perioder på måneder med røyking av "nattings" hver dag.
Jeg ble kjent med veldig mange andre stonere, og vi ble vel en gjeng på 5-10stk, som hang sammen og røyka..
jeg prøvde ut rivotril en gang, og tok 3 sobril i fylla en gang, men prøvde ellers aldri noe sterkere, og bestekameraten min har aldri prøvd noe sterkere. De andre gikk det verre med derimot; en av dem begynte å selge weed aktivt, og prøvde ut alt untatt heroin så og si.. han ble avhengig av rivotril i kombinasjon med weed daglig, og er fremdeles aktiv i rusmiljøet, dumpa på videregående to år på rad og har mistet alle sine gamle venner. En annen begynte med hyppig bruk av Ecstacy, og prøvde ut amf et par ganger, samt tok rivotril i ny og ne og prøvde også kokain. Resten røyker veldig mye og noen av dem har prøvd diverse piller og andre ting, men ikke latt det komme ut av kontroll (foreløpig).
Vi ble alle tatt av politiet, og satt på pissings. Jeg holder på å komme meg ut av det nå, og klarer meg bra. Ecstacykompisen skal på rehab og pissings og prøver også komme seg ut av det, mens bestekameraten min fremdeles røyker. Forskjellen på han og oss andre er at han alltid bare har gjort det cirka annenhver helg, og sjelden overskredet denne grensen; ingen av oss andre klarte å nøye oss med det. Er ihvertfall glad jeg er ferdig med det, fordi alle de andre er bare en gjeng med zombier fremdeles, som vandrer rundt på jakt etter mat fra macer'n og penger weed..