Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5901
Er det noen som vet om ett stoff som kan farge store mengder vann ?
Sitat av Brulte Vis innlegg
Er det noen som vet om ett stoff som kan farge store mengder vann ?
Vis hele sitatet...
konditorfarge? høhø
Hei, ehhh skal det være drikkbart etter tilsetting av "farge" ?
Dersom det ikke skal være drikkbart etter fargingen så kan kaliumpermanganat (KMnO4) brukes.
Dette stoffet er skadelig for organismer som lever i vann.

Dette er et ekstremt sterkt fargestoff!
Til og med svært små mengder (Et korn på størrelse med granulert svartkrutt) av dette stoffet kan farge flere liter vann til en temmelig søt lilla farge.
Stoffet blir brukt til desinfisering i hønsehus og lignende og selges derfor på FK.

Pris: 70-80kr for 1kg.
Sist endret av Knask; 6. august 2009 kl. 10:55.
Faren min har fortalt at da han var liten hendte det at kartong-frabrikken i Lillehammer (det som er Strandtorget i dag for de som er kjent) slapp ut rester av farge sånn at hele den øverste delen av Mjøsa ble farget. Morsomt og helt ulovlig. Regner med det er ganske heftig fargestoff.

Så hvis du finner ut hva slags farge de bruker for å trykke f.eks. melkekartonger, eller hva de brukte før i tiden tipper jeg det funker ganske greit.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Metylenblått er vel også rimelig heftig. Om jeg ikke tar feil har den vel en lei tendens til å farge urinen din grønn-blå ved inntak, dessuten. Hvor store doser som er forsvarlige å innta aner jeg dog ikke, så litt research er påkrevet. http://www.medicinenet.com/methylene...al/article.htm
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Metylenblått er vel også rimelig heftig. Om jeg ikke tar feil har den vel en lei tendens til å farge urinen din grønn-blå ved inntak, dessuten. Hvor store doser som er forsvarlige å innta aner jeg dog ikke, så litt research er påkrevet. http://www.medicinenet.com/methylene...al/article.htm
Vis hele sitatet...
Vi brukte dette til en gag med nye design-studenter, 2cl shot i drikkekarusell. Veldig morsomt, men det skal ikke mye mer til før lever, nyrer m.m. bryter ned, så det er ikke noe å drikke mye av.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Kan også anbefale metylenblått på det sterkeste!!!
Har gjort en del eksperimenter det og funnet ut at hvis man tar en skje nedi beholderen, og heller av det man hadde på skjeen slik at det ikke er noe igjen + dunker skjeen på kanten av beholderen får å få av rester, så kan du like vel farge et stort glass med vann ganske blått om du putter den "rene" skjeen nedi!
Det er helt jæ**** å vaske bort om du søler det
Og ja, det farger urinen blått som Nygaard nevnte.
Jeg testet det for ca. 1 år siden, tok veldig lite så urinen ble grønn i stedet for blått.
PS. Det smaker helt utrolig stert/surt så er ikke så veldig lett å lure det i noen + at munnen + tenner osv.. blir helt blå inni den første timen etter du har fått det i munnen..
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Metylenblått er vel også rimelig heftig. Om jeg ikke tar feil har den vel en lei tendens til å farge urinen din grønn-blå ved inntak, dessuten. Hvor store doser som er forsvarlige å innta aner jeg dog ikke, så litt research er påkrevet. http://www.medicinenet.com/methylene...al/article.htm
Vis hele sitatet...
Meinar at eg brukte Metylenblått for å drepe parasittar på fiskane mine. klarte sjølvsagt å overdosere slik at fisken døde...
Hvor er det mulig aa faa kjoopt noen cl med Metylenblått?
Hadde vaert litt artig og gi en cl til noen paa fylla og se hvordan de reagerer dagen etterpaa
@albert; Tror du får det på apoteket... Dog i pulver/tablettform.

http://logichem.netpower.no/datashee...14&iDepId=3818 Eller her?
Sist endret av fulloggal; 6. august 2009 kl. 14:50.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Keten har (meget) rimelig metylenblått. Han har også fenolrødt, metylrødt og Rodamin B, som er veldig sterke fargestoffer.
Metylenoransje har jeg her, det farger like mye som metylenblått.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
@albert; Tror du får det på apoteket... Dog i pulver/tablettform.

http://logichem.netpower.no/datashee...14&iDepId=3818 Eller her?
Vis hele sitatet...
Selv om metylenblått ikke er spesielt farlig så bør man aldri stole på datablader som er mer enn 2-3 år gamle, toksisitetsundersøkelser har blirr mye grundigere i det siste. Ditt er fra 2001.
Datablader er kun en veiledning til kjente farer ved ett stoff, det kan fortsatt være ukjente effekter eksponering(spesielt langtidseffekter).
Takk skal dere ha, mulig dere kommer til å se dette i avisa en vakker dag.
haha! Hva pønsker du på nå da?
det kan han vel ikke si, da blir det ikke like morsomt
Jeg fikk plutselig en dårlig idé.
Fylle metylen-blått i gelatin-kapsler og ta med i en svømmehall. Så små at ingen ser det, og det tar litt tid før de løser seg opp. Også blir jo selvfølgelig vannet fint og blått, og alle som bader i det blir også blå.
Kommer i avisa også, hvis det er et must.
Sist endret av drittunge; 6. august 2009 kl. 20:27.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Jeg fikk plutselig en dårlig idé.
Fylle metylen-blått i gelatin-kapsler og ta med i en svømmehall. Så små at ingen ser det, og det tar litt tid før de løser seg opp. Også blir jo selvfølgelig vannet fint og blått, og alle som bader i det blir også blå.
Kommer i avisa også, hvis det er et must.
Vis hele sitatet...
Ville det ikke bli enda dårligere hvis man brukte noe som gjorde vannet blodrødt?
Skal du helle det oppi en offentlig fontene eller en dam du eller? :P
Tja, vi får se hva som skjer, kan hvertfall si så mye at det er enorme mengder som skal farges, en hel liten fjord.....
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Det har blitt gjort før, det som er trikset er fargepulver i dusjhodet=)
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Små mengder hodamine rød og malakittgrønn gir også sterk farge i vannløsning . Men malakittgrønn er giftig og rhodaminrød er vel neppe særlig sunt det heller Malakittgrønn er ganske fett spør du meg. Nydelige krystaller.

rhodaminerød*
Sist endret av hanses; 8. august 2009 kl. 13:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor mye skal til for å farge opp 1000 liter vann ? Og, er det dyrt ?
Sitat av Brulte Vis innlegg
Hvor mye skal til for å farge opp 1000 liter vann ? Og, er det dyrt ?
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne at kaliumpermanganat kan kjøpes i større kvantum enn det jeg nevnte. Da vil det også bli billigere.

Vil tippe at 100 gram KMnO4 vil farge 1000 liter vann helt mørkelilla.
Hvis du faktisk lurer på å farge noe i naturen synes jeg bør du tenke litt på fisk og dyr du kan føkke opp, om det er verdt det, og om du har råd til en eventuell bot.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Glemte å nevne at kaliumpermanganat kan kjøpes i større kvantum enn det jeg nevnte. Da vil det også bli billigere.

Vil tippe at 100 gram KMnO4 vil farge 1000 liter vann helt mørkelilla.
Vis hele sitatet...
Kaliumpermanganat (Mn7+) er meget giftig for miljøet, samme med Cu2+...
hva er IKKE farlig å lure i folk på fest a?
Very Important Pyrotechnician
Meget giftig for miljøet? Nja, "miljøskadelig". Kaliumpermanganat brukes jo i renseanlegg for drikkevann til regenerering av grønnsand som brukes til fjerning av jern og mangan. Dermed skylles masse kilo av stoffet ut i avløp hver dag rundt om i norge, fullt lovlig såvidt jeg vet siden både offentlige og private vannverk bruker det. Men det havner vel stort sett i sjøen, og der er det grei avsetning. Mye verre å fylle det i en lite tjern selvfølgelig, og i allefall i så store mengder at vannet blir synlig farget.
Kaliumpermanganat vil bli brunt etter noen dager i vann og det er gir på langt nær så mye farge som en indikator. Metylenblått eller en annen indikator burde funke som faen, Krysallviolett er vel det sykeste du får tak i innen fargestoffer, dette er en slags påviser som blir brukt innafor Fysikk, tokk med meg en flaske med 10g av dette på skola for noen år siden, jeg klarte fint å farge alt vannet i prossessanlegget på prosesslabben med +- 1g, var en vel 2-3000 liter. Jeg vil også si at krystallviolett brukes til farging av bakterier, og trenger seg inn i celleveggen.. Derfor det kan være smart å bruke engags-hansker. Får du dette på fingra er det bare å glemme å vaske det av, huden må byttes ut for at fargen skal bli vekk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ser for meg at brulte vil slenge på en 100 kilo fargestoff på den undervannsbomba sin
Husk at stoffet kan brytes ned under detonering og bli med i reaksjonen og dermed ikke fungere som det skal.
Just in case det var det du tenkte.

Husk at ett tjern/en fjord inneholder sinnsykt mye vann...
Sist endret av Up; 16. august 2009 kl. 16:01.
Brulte's Avatar
Trådstarter
Det skal ikke sprenges i lufta nei, men hva er handelsnavnet til krystallviolett ? Dette stoffet høres ut som det er midt i blinken for mitt formål.............
tenk på all krystalviolette fisken som kommer til og komme etter ett bad i det stoffet