Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4133
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En bekjent av meg har havnet i en såkalt ruspsykose av hasj og har fått beskjed av lege at han må slappe av og ta det rolig så vill det gå over,deretter skal han starte i psykolog timer for å bygge seg opp,men han har vært slik i 2 dager nå. Han sier både han føler han skal dø og at han er i en drøm han ikke kommer ut av...Han skjelver veldig, og fryser veldig i veldig varmtemperatur, han hører stemmer som roper veldig høyt til han føles ut som hode skal eksplodere. Han skjønner ikke hvor han er til en hver tid, går i sjokk veldig ofte, sliter med hjertebank å store pusteproblemer. Han har også kraftige halliser og han får ikke slappet av på noe som helst måte, og han fikk fortalt fra legen at han hadde gått inn i en "Ond Sirkel" som bare han selv kunne komme seg ut av. Noen som har vært bort i lignende ? Å noen som har noen tips eller andre ting som kan hjelpe. han kommer nokk ikke til å røyke igjæn men oppstår det lettere dersom han gjør det i nermeste tid ?
Hvis det du forteller er reelt så burde han fått psykiatrisk hjelp og ikke blitt sendt hjem med klapp på skuldra og et lykke til. Det er sant at han han selv må komme ut av dette, men han trenger hjelp. Det eneste som hjelper på angsten, hvis den faktisk er så ille som du beskriver, er benzo og søvn. Det er akkurat i slike situasjoner benzo er nødvendig (+ anti psykotisk).

Hvorfor spør du om han lettere havner i en slik situasjon hvis han røyker igjen? Svaret er opplagt. Aldri mer røyk på han igjen. Aldri!
Sist endret av dumbmothrfckr; 26. oktober 2017 kl. 09:22.
Det samme har hendt meg. Begynte å høre stemmer å etterhvert hallusinere. Da kjørte vi rett på sykehus, var der i 7 dager. Å legene visste ikke va det var så fikk en haug med forskjellige medisiner. De på sykehuset visste ikke noe om hvor lenge eller om det skulle gå over.

Har ingen råd, men lykke til !
IKKE hør på denne fastlegen, få ham innlagt på psykiatrisk snarest mulig. Samme skjedde meg og jeg gikk rundt psykotisk i nesten et år.
Desto tidligere man griper inn desto større sjangse for en bedre prognose.
Sist endret av Opteryx; 27. oktober 2017 kl. 01:46.
Kan man virkelig bli sånn av hasj?reiner me at dette har vært misbruk over lang tid eller ganske sterkt hasj med lite cbd i og med at cbd er antipsykotisk?? eller er enkelt bare veldig sårbare for hasj å psykoser? Har hørt/lest at enkelte mennesker er mer sårbare en andre (Som sier seg selv) men trudde ikke en hasjpsykose va så sprø! fikk plutselig mye mer respekt for hasjen etter å ha lest dette. God bedring!
DrShroom:

Rusmiddelet som intas har lite og gjøre med psykosen som blir utløst.
Hvilket som helst rusmiddel kan utløse en psykose hvis du er disponert for det.
Tviler på han hadde fått denne psykosen akkurat da om h*n ikke hadde røyket! DrShroom er nok inne på noe her, etter min mening. CBD er antipsykotisk og motvirker at man havner i psykose nettopp når man røyker cannabis. De senere år har strains blitt manipulert og krysset for å oppnå høyere THC innhold, det ser fint ut for øyet og på papiret, verre med psyken til dem som røyker. Mange typer hasj i dag er fremstilt av manipulert cannabis og forholdene mellom CBD og THC henger ikke på greip og forekommer heller ikke naturlig. Fra en annen side, er han nok ikke den eneste som har røykt denne hasjen.

Få gutten inn på psyk, og meld saken angående legen til høyere hold. Å sende noen hjem med såpass store mentale forstyrrelser er for meg forkastelig, farlig for personen og samfunnet. Håper dette løser seg på noe vis, Lykke til!
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Tviler på han hadde fått denne psykosen akkurat da om h*n ikke hadde røyket! DrShroom er nok inne på noe her, etter min mening. CBD er antipsykotisk og motvirker at man havner i psykose nettopp når man røyker cannabis.
Vis hele sitatet...
Blir lei meg av og se at folk som deg bruker rusmidler du har 0 peiling på.
NEI, han hadde ikke fått psykose på akkurat samme tidspunkt, men psykose kan også være en latent lidelse, noe denne gutten hadde.
Det vil ganske enkelt si, han hadde fått psykosen før eller senere i livet uans rusmisbruk eller ikke, men JA, det var hasjen som utløste psykosen da dette er et psykoaktivt stoff.
At/om det var lite cbd i strainen han røyka har dessverre meget lite og si for latente psykiske lidelser.

Dette er utfallet av et valg enkelte ungdommer tar da det skal være så kult og røyke etc på fest, men de ikke har peiling på sin egen psyke.
Trist & synd at enkelte ikke leser seg opp på div. ting de inntar.
Om det slår tvil i min "peiling" på rusmidler kan jeg opplyse deg om mitt eget bruk av cannabis, selv om dette er ganske urelevant i denne saken. Har røyket ukentlig i over 10år, og har flere håndfuller kamerater som har gjort det samme! Jeg har prøvd stort sett alt av rusmidler som er å oppdrive nord for ekvator. Vert innlagt på psyk en håndfull antall ganger, sonet x antall narkodommer, har flere bekjente som har hatt psykose, deltatt i AA/NA. Gjennomført rehabilitering, x antall psykologtimer, rus i familien og en ganske rå CV med kjemi som hovedfag..

Trist og at du langer ut pisspreik om mennesker du aldri har verken møtt, eller kjenner! At denne personen TS nevner hadde fått psykose uten bruk av cannabis eller andre rusmidler er bare bullshit. Synd du ikke "leser" deg litt mer opp før du utaler deg om ting du ikke har peiling på. Du kan godt grave ned fakta om hasj og psykose, men her har vi et levende eksempel på at nettop hasj utløste psykosen. Påstår at personen uansett hadde fådd psykose uavhengig av rusbruk, hvorfor tror du kommunene opererer med rus og psykatri helsetjeneste? Kanskje det har en viss sammenheng
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
FuNcEd: Så siden jeg har lengre erfaring med cannabis enn deg så kan jeg nå komme og si at du tar feil? Det er ikke slik det fungerer, jeg skal derimot prøve å komme med saklige argumenter.

jaffarbigbag langer ikke ut "pisspreik", og jeg vil helst be dere begge ta en mer saklig tone og argumentere ordentlig i stedet for å slenge kommentarer om "sånne som deg".

Som tidligere nevnt er rusmiddelet revnende likegyldig, er man predisponert for psykoser så kan alkohol liksågodt være utløseren, og selv om diskusjon rundt cannabisavling og forhold mellom CBD og THC er et særdeles interessant tema så har det lite med saken å gjøre her. Det er ikke noe data som tyder på at om du bare røyker cannabis med høyt CBD innhold vil man unngå ha en psykotisk episode om man er predisponert for det.

Hvilke data har du på at psykoser aldri skjer uten rusbruk? det er en særdeles kraftig påstand å komme med, siden du drar frem at jaffarbigbag ikke kjenner personen TS snakker om, når du selv ikke kjenner h*n.
Jeg kan fortelle deg at det er feil, psykoser utløser av emosjonellt stress og utløseren kan være rusmiddel såvel som traumatisk opplevelse. Hva som kvalifiserer som en traumatisk opplevelse varierer, noen håndterer ting bedre enn andre.
Resten av argumentet ditt henger ikke på greip, ja i dette tilfellet kunne hasj ha vært utløseren, men å påstå at du vet med all sikkerhet at denne personen hadde vært frisk hele livet sitt om han bare holdt seg unna hasjen er en kraftig påstand du ikke har noe bevis for å underbyggge.

Her er en liste over årsaker til psykoser i ellers fullt fungerende mennesker:
*Oppvåknignsfasen/Innsovningsfasen (mareritt, søvnlammelser)
*Miste noen nære ( bereaverment )
*Søvnmangel
*Mangel på sanseintrykk (sensory deprevation)
*Ekstremt emosjonelle/stressende øyeblikk

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Psychosis#Causes
..hvordan vet man om psykosen ligger latent? Kan man vite det ved hjelp av en forumpost?

Psykoser er veldig komplekst. Jeg har opplevd en rusutløst psykose ved røykings på slutten av en MDMA kveld. Hadde røyket mange år før det og aldri opplevd lignende hverken før eller etter. At røykings trigger angst er ingen nyhet. Spesielt hvis hjernen er sliten etter f.eks stress (eller i mitt tilfelle mdma)

Er forøvrig enig med alle svar her, men bottomline er at TS burde holde seg unna røyk. Skaden har skjedd og han spør om råd.
Sist endret av dumbmothrfckr; 28. oktober 2017 kl. 14:51.
Anonym bruker
"Sinna Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville sjekket om det er synt eller hasj dere har før du fortsette gravingen, lurt å være helt sikker på rusmiddelet før du begynner å grave etter hjelp. Hasj er veldig mild på psyken alene, men blandet med andre stoffer kan det fort smelle.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ville sjekket om det er synt eller hasj dere har før du fortsette gravingen, lurt å være helt sikker på rusmiddelet før du begynner å grave etter hjelp. Hasj er veldig mild på psyken alene, men blandet med andre stoffer kan det fort smelle.
Vis hele sitatet...
Mildt på psyken? Kommer vell an på vær enkelt individ? Dose,Thc styrke? mengde CBD? hvor lenge har personen røyket, ver dag? eller bare 2-3 ganger måneden?

Men ja, syntetisk er nokk mye farligere
Anonym bruker
"Sinna Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DrShroom Vis innlegg
Mildt på psyken? Kommer vell an på vær enkelt individ? Dose,Thc styrke? mengde CBD? hvor lenge har personen røyket, ver dag? eller bare 2-3 ganger måneden?

Men ja, syntetisk er nokk mye farligere
Vis hele sitatet...
Snakker generelt, kan ikke si noe mer med så lite informasjon som jeg har. Det er ikke noe vits å skremme vedkommende heller. Ha litt perspektiv, man.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Snakker generelt, kan ikke si noe mer med så lite informasjon som jeg har. Det er ikke noe vits å skremme vedkommende heller. Ha litt perspektiv, man.
Vis hele sitatet...
jeg er ikke ute etter å skremme noen, men er realistisk å liker å holde meg til fakta. Vedkommende er allerede i en dyp psykose som du kanskje leser, ønsker deg fortsatt en fin kveld videre.
Sist endret av HectorX; 29. oktober 2017 kl. 02:41.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hasj er veldig mild på psyken alene, men blandet med andre stoffer kan det fort smelle.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Hasj er ikke et mildt rusmiddel bare fordi at rusen er ganske «lett» i forhold til andre rusmidler.
Hasj er et psykoaktivt rusmiddel & er man disponert for psykiske lidelser kan hasj være forskjellen på et godt liv & et helt forjævlig liv hos enkelte.
Hvis du tror hasj er mildt for psyken så har du ikke røyka nok.
Røyk 5-7g pr dag i 1-1.5 år så skal du også få kjenne på at hasj gjør ikke bare godt med kroppen om man er en «kronisk» bruker.
Anonym bruker
"Sinna Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Virkelig? Hasj er ikke et mildt rusmiddel bare fordi at rusen er ganske «lett» i forhold til andre rusmidler.
Hasj er et psykoaktivt rusmiddel & er man disponert for psykiske lidelser kan hasj være forskjellen på et godt liv & et helt forjævlig liv hos enkelte.
Hvis du tror hasj er mildt for psyken så har du ikke røyka nok.
Røyk 5-7g pr dag i 1-1.5 år så skal du også få kjenne på at hasj gjør ikke bare godt med kroppen om man er en «kronisk» bruker.
Vis hele sitatet...
Har røyket siden jeg var 13, er nå 20. Har ikke akkurat vært hard-bruker å røyket 5g hver dag, men har vært ganske heftig i noen perioder.
For min del har cannabisrusen endret seg etter rundt 4 år med daglig bruk. Det hjalp utrolig på stress og søvnproblemer en stund, men etter et par badtripper på ymse stoffer og et par kraftige nedturer på mdma kombinert med cannabis så har jeg aldri fått tilbake godfølelsen. Akkurat som om jeg plutselig opplever de dårlige opplevelsene om igjen. Går greit hvis jeg røyker veldig lite, men hvis jeg vil bli skikkelig stein går det alltid over til en ubehagelig rus med angst og massiv hjertebank, stress, uro osv. Flere som opplever det slik? Har merket at hvis jeg har toleranse så går det bedre, men er ikke interessert i noe daglig bruk lenger. Så er bare å legge det på hylla.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har røyket siden jeg var 13, er nå 20. Har ikke akkurat vært hard-bruker å røyket 5g hver dag, men har vært ganske heftig i noen perioder.
Vis hele sitatet...
Selv om du ikke har noe problemer med psyken angående hasj så betyr de ikke at andre tåler det like mye som deg. vi er alle forskjellige. "Ha litt perspektiv man"
Sitat av NodSquad Vis innlegg
For min del har cannabisrusen endret seg etter rundt 4 år med daglig bruk. Det hjalp utrolig på stress og søvnproblemer en stund, men etter et par badtripper på ymse stoffer og et par kraftige nedturer på mdma kombinert med cannabis så har jeg aldri fått tilbake godfølelsen. Akkurat som om jeg plutselig opplever de dårlige opplevelsene om igjen. Går greit hvis jeg røyker veldig lite, men hvis jeg vil bli skikkelig stein går det alltid over til en ubehagelig rus med angst og massiv hjertebank, stress, uro osv. Flere som opplever det slik? Har merket at hvis jeg har toleranse så går det bedre, men er ikke interessert i noe daglig bruk lenger. Så er bare å legge det på hylla.
Vis hele sitatet...
har akkurat samme erfaring
Dodecha: Ja du kan påstå jeg tar feil, det har du din fulle rett å gjøre. Spørsmålet er jo på hvilket grunnlag og hvordan erfaringer du har innenfor rus og psykriati, psykologi, bruk, andres erfaringer og ikke minst din egen.

Du sier at bruken avrusmiddlet er revnende likegyldig i denne sammenhengen? Tror du misser en åpenbar sammenheng her.. Jeg trenger ingen data på at psykoser ikke skjer uten rusmisbruk, det vet jeg at de gjør. Jeg snakker ikke generelt, men relatert til personen TS nevner. Personen som TS beskriver fikk jo denne psykosen ved bruk av cannabis, at dette er tilfeldig er etter min mening høyst usannsynlig. Men ja det er selvfølgelig mulig. Har som nevnt over vert innlagt på psyk, ikke alle psykoser er rusrelaterte.

Etter legaliseringen i USA har media vert florert av saker der mennesker opplever psykoser og meget ubehagelige opplevelser ved inntak av manipulert cannabis med skyhøyt THC innhold. Sitat:
Those who had consumed high-potency, “skunk” cannabis daily were three times more likely to have experienced a psychotic episode. The researchers suggest that the increase in cannabis potency lead to more of a correlation between the two than in earlier studies.

Kilde: https://herb.co/2017/02/06/does-cann...use-psychosis/
Et lite søk på Google så finner man flere

Etter egen erfaring kan jeg spesielt oppleve ubehagelige og uheldige episoder når det er lenge siden jeg har røyket.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvor mange ganger du har vært inne og ute av psykiatrien er totalt irrelevant, du blir ikke lege av å være pasient.
Jeg har ingen personlig erfaring med psykatri, jeg har derimot vært veldig interessert i emnet og har lest meg frem på eget initiativ og diskutert emnet her på bruket i flere år nå.

Trådstarter hadde en rusutløst psykose og jeg mener fremdeles at hvilket rusmiddel er revnende likegyldig her, det kunne like så godt vært alkohol:
alcohol abuse causes an 8-fold increased risk of psychotic disorders in men and a 3 fold increased risk of psychotic disorders in women.
Vis hele sitatet...
Kilde 1, Kilde 2.

I kilden du selv linker til sies det at:
Unfortunately, there is no easy answer to this question. Research on the subject has been inconclusive. What information is available, however, suggests that psychosis far from a common cannabis side effect.
Vis hele sitatet...
På Norsk: Det er ingen definitiv korrelasjon mellom psykoser og cannabisbruk. Den informasjonen som finnes sier at psykose er langt i fra en vanlig bieffekt av cannabis.

Du tar også et stort skritt når du sammenligner TS sin situasjon med din egen, folk er forskjellige og det er ingenting som tyder på at dere har hatt samme lidelse med samme hendelsesforløp.
Sist endret av Dodecha; 30. oktober 2017 kl. 14:23. Grunn: Skrivefeil
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Virkelig? Hasj er ikke et mildt rusmiddel bare fordi at rusen er ganske «lett» i forhold til andre rusmidler.
Hasj er et psykoaktivt rusmiddel & er man disponert for psykiske lidelser kan hasj være forskjellen på et godt liv & et helt forjævlig liv hos enkelte.
Hvis du tror hasj er mildt for psyken så har du ikke røyka nok.
Røyk 5-7g pr dag i 1-1.5 år så skal du også få kjenne på at hasj gjør ikke bare godt med kroppen om man er en «kronisk» bruker.
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare påpeke at fem til syv gram høres ut som en helt hinsides mengde å innta daglig. Det sier seg selv at det å være fjern 24/7 i over et år må være rimelig usunt? Det at du og andre får problemer etter å ha misbrukt et rusmiddel fra ung i alder i lange perioder betyr vel ikke at et moderat forbruk av cannabis medfører spesielt stor risiko?
Sitat av kåregunnar Vis innlegg
Jeg vil bare påpeke at fem til syv gram høres ut som en helt hinsides mengde å innta daglig. Det sier seg selv at det å være fjern 24/7 i over et år må være rimelig usunt? Det at du og andre får problemer etter å ha misbrukt et rusmiddel fra ung i alder i lange perioder betyr vel ikke at et moderat forbruk av cannabis medfører spesielt stor risiko?
Vis hele sitatet...
Uavhengig mendge, en rusutløst psykose er nettopp det, spiller ingen rolle hva du har intatt, som har gjort deg ruset..

Psykosen din ble utløst nettopp av rus.
Å nei, du trenger absolutt ikke opp i de mengdene før du kan få en rusutløst psykose fra hasj, er du predisponert så kan du få rusutløst psykose av selv moderat bruk.

Spesielt stor risiko? Risikoen er der, liten eller stor, det er en risiko å putte i seg rusmidler.
Hasj/marijuana er da et hallusinogen ffs.
Kidsa i dag synes å mene at det er svaret på alt, så for all del ikke angripe urten..

Dodecha har skrevet det i klarere tekst lenger opp.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Uavhengig mendge, en rusutløst psykose er nettopp det, spiller ingen rolle hva du har intatt, som har gjort deg ruset..

Psykosen din ble utløst nettopp av rus.
Å nei, du trenger absolutt ikke opp i de mengdene før du kan få en rusutløst psykose fra hasj, er du predisponert så kan du få rusutløst psykose av selv moderat bruk.

Spesielt stor risiko? Risikoen er der, liten eller stor, det er en risiko å putte i seg rusmidler.
Hasj/marijuana er da et hallusinogen ffs.
Kidsa i dag synes å mene at det er svaret på alt, så for all del ikke angripe urten..

Dodecha har skrevet det i klarere tekst lenger opp.
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke at det er ufarlig, og jeg prøver ikke å "forsvare urten"... Jeg tror all rusbruk medfører risiko. Når det kommer til helse bør man helst være helt avholds eller i alle fall utvise moderasjon. Hvor gammel man er når man begynner har også noe å si. Allikevel er det de færreste som får varige men av for eksempel et moderat konsum av alkohol. Hvis det er rusen i seg selv som er problemet, og ikke rusmiddelet, bør ikke et moderat forbruk av cannabis medføre slike plager. Når du sier at "...kan hasj være forskjellen på et godt liv & et helt forjævlig liv" og snakker om å røyke fem til syv gram om dagen blir det som om jeg hadde bedt voksne mennesker med et moderat alkoholkonsum om hvor farlig alkohol er og hvor jævlig livet deres risikerer å bli, mens jeg selv tømmer en flaske 60% hver eneste dag.

Hvis du tror hasj er mildt for psyken så har du ikke røyka nok.
Vis hele sitatet...
Ja, det er vel det som er poenget. Det finnes noen som ikke tåler alkohol, det finnes noen som ikke tåler cannabis, men risikoen ved et moderat konsum virker ikke å være så stor. Jeg har lest posten til Dodecha, og hvis jeg ikke har misforstått... "..the risk of onset of psychotic experiences for daily users of marijuana was double that for nonusers. Alcohol disorder in men was associated with eightfold risk.." (fra Dodechas link 1) vil det være mindre farlig med cannabismisbruk enn alkoholmisbruk når det kommer til psykose (og sannsynligvis kroppen forøvrig).
Sitat av kåregunnar Vis innlegg
Jeg sa ikke at det er ufarlig, og jeg prøver ikke å "forsvare urten"... Jeg tror all rusbruk medfører risiko. Når det kommer til helse bør man helst være helt avholds eller i alle fall utvise moderasjon. Hvor gammel man er når man begynner har også noe å si. Allikevel er det de færreste som får varige men av for eksempel et moderat konsum av alkohol. Hvis det er rusen i seg selv som er problemet, og ikke rusmiddelet, bør ikke et moderat forbruk av cannabis medføre slike plager. Når du sier at "...kan hasj være forskjellen på et godt liv & et helt forjævlig liv" og snakker om å røyke fem til syv gram om dagen blir det som om jeg hadde bedt voksne mennesker med et moderat alkoholkonsum om hvor farlig alkohol er og hvor jævlig livet deres risikerer å bli, mens jeg selv tømmer en flaske 60% hver eneste dag.


Ja, det er vel det som er poenget. Det finnes noen som ikke tåler alkohol, det finnes noen som ikke tåler cannabis, men risikoen ved et moderat konsum virker ikke å være så stor. Jeg har lest posten til Dodecha, og hvis jeg ikke har misforstått... "..the risk of onset of psychotic experiences for daily users of marijuana was double that for nonusers. Alcohol disorder in men was associated with eightfold risk.." (fra Dodechas link 1) vil det være mindre farlig med cannabismisbruk enn alkoholmisbruk når det kommer til psykose (og sannsynligvis kroppen forøvrig).
Vis hele sitatet...
Var ikke deg spesifikt jeg hinta til når det gjelder urt, men svarte deg i samme slengen

Men det virker som at noen har vanskelig for å tro at weed kan gjøre livet ditt jæævli kjipt.
Sist endret av Eyeamare; 30. oktober 2017 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.